Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr

Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Προσωπικά, επιλέγω τη μουσική που εγώ θα ήθελα να ακούσω σ' ένα πάρτι και τελικά υπάρχουν κι άλλοι που συμμερίζονται το γούστο μου.
1

Το πρώτο που μαθαίνεις για τη Fatima είναι ότι έχει τρελούς θαυμαστές που την ακολουθούν παντού, έχουν φτιάξει fan clubs και της δείχνουν απίστευτη αγάπη και σεβασμό με κάθε ευκαιρία. Το δεύτερο που παρατηρείς είναι η ενέργειά της: όταν παίζει μουσική, πραγματικά τα δίνει όλα. Το τρίτο είναι ότι δεν φοβάται να δοκιμάσει νέα πράγματα και της αρέσει να εξελίσσεται, χωρίς να την κρατά πίσω η ανασφάλεια ότι μπορεί να δυσαρεστήσει το κοινό της. Η μικροσκοπική Ισπανίδα που μεταμορφώνεται σε μια τεράστια προσωπικότητα όταν τη βάζεις πίσω από τα decks μετράει 20 χρόνια στον χώρο και πλέον απολαμβάνει τους καρπούς των κόπων της. Με σταθερή παρουσία στα μεγαλύτερα φεστιβάλ και στα καλύτερα κλαμπ παγκοσμίως, «βαράει» αλύπητα, πολύ απλά γιατί μπορεί. «Δεν μας άφησε να πάρουμε ούτε μια ανάσα, μας πέθανε!» μου λέει φίλος που την άκουσε στο Awakenings φέτος το καλοκαίρι. Η βασίλισσα του hard techno, που λατρεύει τη φύση και τα ζώα, μπορεί να ρίχνει σιγά-σιγά τα bpms της, όμως δείχνει έτοιμη να περάσει την τέχνη της στο επόμενο και πολλά υποσχόμενο στάδιο.


— Διαβάζω το βιογραφικό σου και ξεχωρίζω το «γεννήθηκε με ηλεκτρισμό και φοβερή ώθηση να κυλάει στις φλέβες της».

Μεγάλωσα με δύο μεγαλύτερα αδέρφια, αγόρια και τα δύο, και, όπως καταλαβαίνεις, γινόταν χαμός από τους καβγάδες στο σπίτι (γελάει). Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που έγινα πιο δυνατή. Συγχρόνως, εκείνοι ήταν αυτοί που μου γνώρισαν την techno, όταν ήμουν πολύ μικρή. Έκλεβα τις κασέτες τους για να τις ακούω μόνη μου στο σπίτι αλλά και όταν πήγαινα να βοηθήσω τη μαμά μου στo παντοπωλείο της. Λίγα χρόνια μετά ξεκίνησα να παίζω μουσική.


— Αναδείχτηκες στον χώρο σε πολύ μικρή ηλικία. Πώς ήταν η διαδρομή μέχρι την αναγνώριση;

Είμαι πολύ ευγνώμων που κάνω αυτό που αγαπώ εδώ και 20 χρόνια. Ο καθένας ακολουθεί διαφορετική διαδρομή μέχρι να φτάσει στην αναγνώριση. Η δική μου, όπως και άλλων, βασίστηκε αποκλειστικά στη σκληρή δουλειά. Πέρασα αμέτρητες ώρες ακούγοντας μουσική, φτιάχνοντας μουσική στο στούντιο, προσπαθώντας να βελτιωθώ. Όλα αυτά, μαζί με το ότι περνούσα τέλεια κάνοντάς τα, με έφεραν μέχρι εδώ.

Νομίζω πως οι άνθρωποι πρέπει να σταματήσουν να νιώθουν ότι είναι μοναδικοί στη Γη. Έτσι θα πάψει πια να έχει τόση σημασία το χρώμα του δέρματος ή η καταγωγή μας. Συμβιώνουμε σ' αυτό τον πλανήτη και πρέπει να εξελιχθούμε για το καλό του και το καλό όλων μας. 


— Είσαι μια εμφανίσιμη κοπέλα σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο. Τελικά, σε βοήθησε ή όχι αυτό το γεγονός;

Ευχαριστώ πολύ για τη φιλοφρόνηση, αλλά έχε στο μυαλό σου πως το make up κάνει θαύματα! (γελάει). Γνώμη μου είναι πως οι άνθρωποι που τους αρέσει η techno διαλέγουν να πληρώσουν ένα εισιτήριο για να ακούσουν κάποιον καλλιτέχνη, βασίζοντας την επιλογή τους στον ήχο, την ενέργειά του, την ατμόσφαιρα που δημιουργεί και, αν μείνουν ικανοποιημένοι, λογικά, θα θέλουν να το επαναλάβουν αρκετές φορές. Προσωπικά, επιλέγω τη μουσική που εγώ θα ήθελα να ακούσω σ' ένα πάρτι και τελικά υπάρχουν κι άλλοι που συμμερίζονται το γούστο μου. Τώρα, αν σε εκτιμούν ως ένα όμορφο πρόσωπο, μπορεί αυτό να προκαλέσει το ενδιαφέρον κάποιων στην αρχή και να μοιάζει με προσόν, όμως την ίδια στιγμή κάποιοι άλλοι θα σε κρίνουν και θα υπεραναλύσουν τα λάθη σου ακριβώς για τον ίδιο λόγο. Άρα, δεν είμαι και πολύ σίγουρη πως αυτός είναι ο σωστός τρόπος. Αν θέλεις να σου καταθέσω τη δική μου εμπειρία, προσπάθησα από την πρώτη στιγμή να εκπαιδευτώ και να βελτιώσω τις ικανότητές μου, έκανα πολύ αυστηρές μουσικές επιλογές και προσπαθούσα συνεχώς να μαθαίνω καινούργια πράγματα, τόσο ως DJ αλλά και ως παραγωγός.

Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η μουσική είναι η ζωή μου, τη νιώθω βαθιά μέσα μου κι έτσι μου είναι πολύ εύκολο να τα «σπάω» όταν παίζω.


— Παρακολουθείς τo debate, που είναι πιο «καυτό» από ποτέ, για τη θέση των γυναικών στη χορευτική μουσική; Ποια είναι η γνώμη σου;

Το debate υπάρχει και είναι καυτό σε όλους τους τομείς. Η ηλεκτρονική μουσική σκηνή είναι μία αντανάκλαση αυτού που συμβαίνει παγκοσμίως. Σε κάποιους χώρους η εξέλιξη έρχεται με αργούς ρυθμούς, σε άλλους κάπως πιο γρήγορα. Στη δική μας σκηνή καθημερινά εμφανίζονται νέα, πολύ καλά ονόματα, πιο πολλές γυναίκες από ποτέ, άρα θέλω να πιστεύω πως όλα, πλέον, είναι θέμα χρόνου.


— Κάθε φορά που σε βλέπω να παίζεις είσαι υπερ-χαρούμενη, πηδάς κυριολεκτικά πάνω-κάτω συνεχώς και αναρωτιέμαι από πού αντλείς όλη αυτή την ενέργεια!

Η μουσική είναι η ζωή μου, τη νιώθω βαθιά μέσα μου κι έτσι μου είναι πολύ εύκολο να τα «σπάω» όταν παίζω. Υπάρχουν, βέβαια, και οι κακές στιγμές, μέρες που είμαι άρρωστη ή που πονάω, αλλά ακόμα και τότε κάτι μέσα μου με κάνει να συνεχίζω και όσο παίζει η μουσική και χορεύει ο κόσμος γίνεται κάτι μαγικό. Φυσικά, αμέσως μετά πρέπει να πας κατευθείαν στο κρεβάτι! (γελάει)

— Έχεις εξελιχθεί πολύ στον ήχο σου. Η βασίλισσα του hard techno πρόσφατα έριξε τα bpms της, μια αλλαγή που «βγήκε» και στις παραγωγές της. Είσαι έτοιμη να κινηθείς σε μια άλλη κατεύθυνση;

Πάντα κάνω αυτό που με ευχαριστεί κι αυτό που με εκφράζει την κάθε στιγμή, είναι ο μόνος τρόπος για να είμαι ευτυχισμένη. Ξεκίνησα το 2000 παίζοντας hardgroove γύρω στα 140 bpms, αφού όλα τα δισκάκια που αγόραζα εκείνη τη δεκαετία ήταν kicking techno. Μετά άρχισα να συνδυάζω την πιο σκληρή πλευρά της techno με hard techno γύρω στα 147 bpms κι ακόμα τον λατρεύω αυτό τον ήχο. Πριν από λίγα χρόνια εξαφανίστηκε ο ήχος του hardgroove και οι hard techno ήχοι και παραγωγοί έγιναν πάρα πολύ σκληροί και γρήγοροι ‒έφταναν τα 160 bpms και περισσότερα‒ για να μπορώ να εντάξω κομμάτια στα sets μου. Κάθε μήνα, λοιπόν, λιγόστευε η μουσική που μπορούσα να επιλέξω κι ένιωσα ότι κολλούσα, έφτανα σε αδιέξοδο. Έτσι, ξεκίνησα να παίζω techno μετά από τρία χρόνια που έψαχνα μουσική σαν τρελή... Η αλήθεια είναι πως άρχισα να περνάω πολύ καλύτερα ακούγοντας νέους ήχους και μιξάροντάς τους απ' ό,τι παίζοντας κομμάτια που λάτρευα μεν, τα οποία όμως έπαιζα συνεχώς για τρία χρόνια, μη βρίσκοντας καινούργια για να γεμίσω τα sets μου. Το κομβικό σημείο για μένα ήταν όταν ανακάλυψα φοβερά techno κομμάτια με απίστευτο μπάσο που μου επέτρεψαν να διατηρήσω την ενέργεια που μου αρέσει, αποδεικνύοντας έμπρακτα πως η ταχύτητα των bpms δεν παίζει και τόσο ρόλο.

 

— Μίλησέ μου για την εταιρεία σου, τη Silver M.

Το όνομα είναι μια ωδή στο φεγγάρι, στα ανείπωτα πράγματα που γίνονται τη νύχτα –που αφορούν τους λάτρεις της ηλεκτρονικής μουσικής‒ αλλά και στη δύναμη που ασκεί το φεγγάρι στη φύση, στα ζώα (ναι, είμαστε ζώα κι εμείς), στη θάλασσα, στα φυτά και σε όλους τους κύκλους της ζωής. Επίσης, είναι ένα θηλυκό σύμβολο και με εκφράζει ως γυναίκα. Ναι, είμαι γυναίκα ΚΑΙ DJ (γελάει). Για μένα το φεγγάρι είναι το απόλυτο σύμβολο που μπορεί να εκφράσει τη μαγεία που κρύβεται στη ζωή και το ασημί είναι το αγαπημένο μου χρώμα. Η μουσική που θέλω να κυκλοφορώ είναι techno με τη σωστή δόση μπάσου που σε οδηγεί αμέσως στο dancefloor: πολύ εύκολο να την περιγράψεις, πολύ δύσκολο να τη βρεις.


— Δισκογραφική, παραγωγές, gigs, τα δικά σου πάρτι... Πώς τα βγάζεις πέρα;

Δουλειά, δουλειά και δουλειά. Μάλλον είμαι εθισμένη, αλλά το λατρεύω! Υπάρχουν τόσο πολλά που πρέπει να κάνω καθημερινά κι ενώ θα μπορούσα εύκολα να πω «σταμάτα, πάρε μια ανάσα και ξεκουράσου», δεν το κάνω ποτέ. Επίσης, είμαι ευγνώμων για την ομάδα που έχω δίπλα μου. Με βοηθούν όλοι απίστευτα κι έτσι τα βγάζω πέρα.


— Είσαι Ισπανίδα με αραβικές ρίζες. Μια δύσκολη «ταυτότητα» στη χώρα σου, μετά τα γεγονότα στη Βαρκελώνη.

Είμαι Ισπανίδα, ο πατέρας μου γεννήθηκε στο Μαρόκο και ζει στην Ευρώπη από τα 17 του. Όλα αυτά είναι τόσο δυσάρεστα! Με επηρέασε πολύ αυτό που έγινε στη Βαρκελώνη, τόσο κοντά στην πόλη όπου ζω. Μετά, κοιτάω και βλέπω πως πλέον αυτά τα δυσάρεστα γεγονότα συμβαίνουν παντού στον κόσμο. Νομίζω πως οι άνθρωποι πρέπει να σταματήσουν να νιώθουν ότι είναι μοναδικοί στη Γη. Έτσι θα πάψει πια να έχει τόση σημασία το χρώμα του δέρματος ή η καταγωγή μας. Συμβιώνουμε σ' αυτό τον πλανήτη και πρέπει να εξελιχθούμε για το καλό του και το καλό όλων μας.


— Με τι θα ασχοληθείς τους επόμενους μήνες;

Ακόμα «κουνιέμαι» μετά από μια πολύ πετυχημένη καλοκαιρινή παρουσία της Silver M στο Eden, στην Ίμπιζα. Ο Οκτώβριος έχει στο πρόγραμμα αρκετά πάρτι σε Ισπανία, Γερμανία και Ολλανδία. Θα επιστρέψω στο Άμστερνταμ για δύο τεράστια πάρτι στο πλαίσιο του ADE (Amsterdam Dance Event). Η βασική μου ασχολία θα είναι να συνεχίσω να δουλεύω αλλά και να μαθαίνω καινούργια πράγματα, το πιο τέλειο χαρακτηριστικό της μουσικής.

Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η ηλεκτρονική μουσική σκηνή είναι μία αντανάκλαση αυτού που συμβαίνει παγκοσμίως. Σε κάποιους χώρους η εξέλιξη έρχεται με αργούς ρυθμούς, σε άλλους κάπως πιο γρήγορα.
Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ