Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
0

Η τέχνη της εξερευνά την λεπτή διαχωριστική γραμμή που χωρίζει τον φόβο από την επιθυμία. Η βία και ο αισθησιασμός,  η κυριαρχία και η υποταγή, ο φόβος και η ηδονή, στοιχεία φαινομενικά ετερόκλητα μεταξύ τους στους πίνακες της συνυπάρχουν σε βαθμό που μπορεί να μοιάζει ενοχλητικός. Άλλωστε αυτός δεν είναι ένας από τους ρόλους της Τέχνης; Να προκαλεί συναισθήματα, όχι πάντα θετικά, στον θεατή, να τον βγάζει από την άνεση των βεβαιοτήτων του; Η Ιρανή Sanam Khatibi δεν έχει τις απαντήσεις. Θέλει να δημιουργεί ερωτήματα μέσω της δουλειάς της. Το LIFO.gr μίλησε μαζί της λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσής στις Βρυξέλλες.

 

— Πες μας λίγα πράγματα για εσένα και τις σπουδές σου. Πως ξεκίνησες την ενασχόληση σου με την ζωγραφική;

Μεγάλωσα στο Ιράν, στην Τεχεράνη. Έφυγα από την Τεχεράνη με την οικογένεια μου όταν ήμουν πολύ νέα και έζησα στο Λονδίνο και την Κοπεγχάγη για ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Μεγάλωσα βασικά στις Βρυξέλλες, όπου ζω σήμερα. Ποτέ δεν πήγα στην Καλών Τεχνών. Αντί για αυτό σπούδασα Πολιτικές Επιστήμες και Ευρωπαϊκές Σπουδές. Υπήρξε μια περίοδος στην οποία δούλευα με ζώα. Δούλευα επίσης με έναν άντρα που μεγάλωνε και εκπαίδευε αρπακτικά πουλιά. Όμως η ζωγραφική επικράτησε πάνω από οτιδήποτε άλλο.

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
A venison of lovelinessOil and pencil on canvas160 x 200 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
In my sweetheart’s armsOil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2016

— Όταν είδα δουλειά σου για πρώτη φορά, σκέφτηκα ότι μέσα από την τέχνη σου εξερευνάς τραυματικές εμπειρίες.

Πιστεύω ότι ο πυρήνας της πρακτικής που ακολουθώ συνδέεται με αρχέγονες παρορμήσεις, την κτηνοβασία και με την σχέση μας με τις δομές της εξουσίας. Αναρωτιέμαι πάνω στην αμφιλεγόμενη σχέση μεταξύ υποταγής και κυριαρχίας. Ενδιαφέρομαι για την αμφιλεγόμενη φύση της δύναμης, της βίας και του αισθησιασμού και πόσα κοντά βρίσκονται αυτά μεταξύ τους ώστε να συνδέονται. Υποθέτω ότι οι τραυματικές εμπειρίες εμπεριέχονται στο πεδίο του ενδιαφέροντος κάπου μέσα σε αυτά που σου ανέφερα.

— Η δουλειά σου μου θύμισε έναν από τους αγαπημένους μου ζωγράφους, τον Ιερώνυμο Μπος. Υποθέτω ότι όπως ο Μπος έτσι και εσύ προσπαθείς να χτίσεις ένα αυτόνομο σύμπαν μέσα στο οποίο θες να εξερευνήσεις την ανθρώπινη ψυχή.

Ήμουν πέντε ετών όταν ανακάλυψα των Μπος και σημάδεψε την ζωή μου. Εντυπωσιάστηκα από τους πίνακες που ανακάλυψα και αυτό βασικά έγινε επειδή με τρόμαξαν πολύ και μου προκάλεσαν μια μεγάλη ανησυχία. Έτσι θα συμφωνήσω στο ότι έχει ασκήσει μια μεγάλη επιρροή στην ζωγραφική μου.

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
I thought you’d might like to danceOil on canvas40 x 50 cm, 2015

 

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
With tenderness and longingOil and pencil on canvas160 x 200 cm, 2016

 

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
No one’s going quietlyOil and pencil on canvas170 x 180 cm, 2016

 

— Θα χαρακτήριζες την δουλειά σου ως φεμινιστική και γιατί;

Ποτέ δεν θα χαρακτήριζα την δουλειά μου φεμινιστική, απλά επειδή ποτέ δεν αισθάνθηκα την ανάγκη να βάλω ταμπέλες σε αυτή, πιστεύω ότι οι γυναίκες είναι ιδιαίτερα δυνατές και το να τις κατηγοριοποιείς ως φεμινίστριες, θα μπορούσε κάποιος να σκεφτεί ότι έχουν μια έλλειψη δύναμης. Από την άλλη δεν θα μπορούσα να πω ότι δεν υπάρχει διάκριση ανάμεσα στα φύλα. Είμαστε γυναίκες πάνω από κάθε κατηγοριοποίηση

—Ένα top5 με τους αγαπημένους σου καλλιτέχνες;

1.

Carol Rama

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

2.

Henry Darger

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

3.

Leon Golub

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

4.

Egon Schiele

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

5.

Lucas Cranach

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

6.

Hieronymus Bosch

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

— Ποιος είναι ο ιδανικός θεατής της δουλειάς σου;

Ελπίζω ο καθένας!- καμία διάκριση.

 

— Πιστεύεις ότι η τέχνη σου δημιουργεί ερωτήματα ή δίνει απαντήσεις; Γιατί;

Ελπίζω ότι η δουλειά μου γεννά ερωτήματα και αγγίζει ένα ευρύ πεδίο θεμάτων… όμως ποτέ δεν είχα το θράσος να δώσω απαντήσεις μέσω αυτής, κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ ηθικολογικό.

— Μίλησε μου για την καλλιτεχνική σκηνή του σημερινού Ιράν. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου Ιρανοί καλλιτέχνες;

Φοβάμαι ότι δεν γνωρίζω αρκετά για την σημερινή καλλιτεχνική σκηνή του Ιράν. Μεγάλωσα μέσα σε ένα διεθνές background και όχι μέσα στην αυστηρή Ιρανική κοινωνία. Οι δουλειές των λίγων καλλιτεχνών που γνωρίζω τις βρίσκω πολύ αδύναμες. Νομίζω ότι το Ιρανικό σινεμά είναι δυνατό, ποιητικό και όμορφο. Ξέρω μια Ιρανή καλλιτέχνη που μου αρέσει η δουλειά της και αυτή είναι η Tala Madani.

— Σκέψου τον εαυτό σου ως ταξιδιώτη μέσα στο χρόνο. Τι θα έλεγες στον δεκαεξάχρονο εαυτό σου;

 «Μην σπαταλάς τον χρόνο σου παγιδευμένη σε μια ευγενική εγκαρδιότητα με τους ανθρώπους, δεν είναι απεριόριστος. Είναι χάσιμο χρόνου».

 

— Τα μελλοντικά σου σχέδια;

Ετοιμάζω τελευταία έργα μου για το επερχόμενο solo show, «Rivers in your mouth» στο rodolphe janssen στις 7 Σεπτεμβρίου 2017 κατά την διάρκεια του Brussels Gallery Weekend. Ανυπομονώ πραγματικά για την δημιουργία αυτής της έκθεσης. Έπειτα έχω μια ομαδική έκθεση στο Various Small Fires του Los Angeles το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς και μια σόλο έκθεση στη Bugada & Cargnel Gallery στο Παρίσι το 2018.

— Μπορείς να μου στείλεις μια φωτογραφία με κάτι που αγαπάς;

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Μου αρέσει γιατί με κρατά ζεστή
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
With the valour of my tongue Oil and pencil on canvas150 x 180 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
To save her I would murder the worldOil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Whenever I dance for you I get into trouble (painting on right side)Oil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2015Young Flesh burns best (painting on left side)Oil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2015You forgot to kiss meCeramics90 x 32 x 4 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
The hollow in the fernsHand-woven wool tapestry220 x 260 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
He hit me and it felt like a kissEmbroidery on linen and framed in brass21 x 26 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
If I had a tailOil and pastel on canvas50 x 60 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Πιστεύω ότι ο πυρήνας της πρακτικής που ακολουθώ συνδέεται με αρχέγονες παρορμήσεις, την κτηνοβασία και με την σχέση μας με τις δομές της εξουσίας... Rivers in our mouthsOil and pencil on canvas200 x 250 cm, 2017

Info

Sanam Khatibi

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ