Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης

Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
0

Όταν ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ εξελέγη Γενικός Γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος της Σοβιετικής Ένωσης το 1985, μια από τις πρώτες ενέργειές του ήταν η προσπάθειά του να περιορίσει την κατανάλωση αλκοόλ (ενέργεια που είχε απασχολήσει και προηγούμενες εκστρατείες) . Η ντιρεκτίβα για την αντιμετώπιση του αλκοολισμού που εκδόθηκε στις 7 Μαΐου του 1985, υποστηρίχθηκε από μια μαζική εκστρατεία γραφικών, με αφίσες που προειδοποιούσαν για τους κινδύνους που μπορεί να προκαλέσει το αλκοόλ στην υγεία, την εργασία αλλά και στην οικογενειακή ζωή. Τα αποτελέσματα του τεράστιου αυτού εγχειρήματος ήταν απογοητευτικά. Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών στη Ρωσία αυξήθηκε κατά 233% μεταξύ του 1988 και του 1998 και αν ληφθεί υπ' όψιν η κατανάλωση παράνομου αλκοόλ ή υποκατάστατών του, το ποσοστό γίνεται πολύ υψηλότερο.

«Ήταν μια χωρίς επαρκή σχεδιασμό ή προετοιμασία, κυβερνητική προσπάθεια να κόψει τον ιστορικό γόρδιο δεσμό κοινωνικών ζητημάτων με ελάχιστο ενδιαφέρον για τις συνέπειες», γράφει ο Alexei Plutser-Sarno στην εισαγωγή του βιβλίου Alcohol: Soviet Anti-Alcohol Posters, το οποίο εκδίδεται στις 25 Απριλίου από τις εκδόσεις Fuel. Στο βιβλίο παρουσιάζεται μια μεγάλη συλλογή από ανέκδοτες εικόνες από τη δεκαετία του 1960 έως του '80, αλλά επικεντρώνεται κυρίως στην εποχή της εκστρατείας του Γκορμπατσόφ. Σε συνδυασμό με τη δημοσίευση, αφίσες του βιβλίου εκτίθενται μέχρι τις 13 Απριλίου στο Pushkin House στο Λονδίνο.

—Μαρούσα Θωμά

Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
S. Smirnov, “Υπόγεια Διάβαση-στον επόμενο κόσμο”, (1988). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Δεξιά: P. Sabinin, "Τα θορυβώδη πάρτυ τελειώνουν με ένα πικρό hangover,”(1988). Αριστερα: V. O. Pushenko, “Αυτή είναι μια επαίσχυντη ένωση: ένας τεμπέλης και βότκα!!” (Ukrainian SSR, 1980). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
A. E. Bazilevich, εικόνα ενός φιδιού με διάφορες ετικέτες από αλκοολούχα ποτά κολλημένες στο σώμα του. Το κείμενο λέει: “Δεν είναι ανάμεσα σε δέντρα ή χόρτα / / Το φίδι ζεσταίνεται ανάμεσά μας. /Θηλαστκά, μην το αφήσετε να σας ρουφήξει, / Γιατί θα μετατρέψετε τον εαυτό σας σε ερπετό". (Ukrainian SSR, 1972) (courtesy Fuel)©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Άγνωστος καλλιτέχνης, “Σιγά-σιγά, και θα καταλήξετε χούλιγκαν. Η ανοχή της κατανάλωσης είναι επικίνδυνη. Υπάρχει όμως ένα βήμα από την κατανάλωση στο έγκλημα.” (1986) ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
V. Zharinov, “Η μέθη δεν θα γίνει ανεκτή!,” (1977) (courtesy Fuel)
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Αριστερά: M. Maistrovsky, “Μην πίνεις τη ζωή σου” (1977). Δεξιά: P. D. Yegorov, “Ο εσωτερικός του κόσμος” (Ukrainian SSR, 1987). ©Courtesy Fuel.
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
P. Letunov, " Ή αυτό ή βότκα" (1983). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
E. Bor, “Θα το ξεπεράσουμε!,” (1985). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Σπιρτόκουτο με σχέδια που εξυμνούν τις αξίες της οικογενειακής ζωής, Τσεχοσλοβακία, 1986. ©Courtesy Fuel.
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
L. Kuharuk, "Όπου υπάρχει βότκα, υπάρχει έγκλημα,"1988. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
"Ανταλλαγή". 1980. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
M. I. Heifits, "Είναι εγκληματική πράξη να δίνετε σε νεαρό άτομο αλκοόλ," 1970. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
K. Ivanov, "Αυτό δεν είναι πικ-νικ," 1988. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
"Αλκοόλ", 1985. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
I. Fridman, "Η βότκα έφερε μεγάλη συμφορά στην οικογένεια", 1977. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
U. Galkus, "Η μέθη διαφθείρει" 1984. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του βιβλίου. ©Courtesy Fuel
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ