Νύχτα βράβευσης στη Βουλή για τον σημαντικό σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη

Νύχτα βράβευσης στη Βουλή για τον σημαντικό σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη Facebook Twitter
0

Νύχτα βράβευσης στη Βουλή για τον σημαντικό σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη Facebook Twitter
Πόσες έχουν μείνει από τις παρακαταθήκες αυτές του λαού μας, αναρωτιέμαι, όταν πρόσφατα είδα να πετάγεται στα σκουπίδια η ιερότητα της φιλοξενίας από ανιστόρητους που παίζουν τους σοβαρούς κυρίους.... Φωτ: Nikos Libertas / SOOC
 

 

Με το αργυρό μετάλλιο της Βουλής τιμήθε χθες ο διακεκριμένος σκηνοθέτης Ροβήρος Μανθούλης, από τον Πρόεδρο της Βουλής  Νίκο Βούτση, και στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης, που συντονίστηκε από τον Αντιπρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων Αλέξη Σεβαστάκη, στην αίθουσα Γερουσίας.

Από το βήμα  της αίθουσας και διακατεχόμενος από μεγάλη συγκίνηση, ο καλλιτέχνης δεν ευχαρίστησε μόνο για την ξεχωριστή τιμητική βραδιά που διοργανώθηκε για εκείνον: ευχαρίστησε και μνημόνευσε καθοδηγητές, δασκάλους, συναγωνιστές, συναδέλφους και εξέφρασε δύο σκέψεις που επιδέχονται πολλαπλής ανάγνωσης:

Ευτυχώς που τα μηνύματα που φτάνουν στο εξωτερικό για τη φιλόξενη και ανθρωπιστική συμπεριφορά των συμπατριωτών μας απέναντι στους δεινοπαθούντες σήμερα πρόσφυγες του Αιγαίου αφήνουν βάλσαμο στην καρδιά όλων όσων ανακαλύπτουν αυτή τη συμπεριφορά στα ευρωπαϊκά κανάλια και χαίρομαι που κλείνω με αυτή την αισιόδοξη διαπίστωση

Η πρώτη αφορούσε την πολύπαθη τηλεόραση και τους θεσμούς της, θέμα για το οποίο ο κ. Μανθούλης (ο οποίος είχε επανειλημμένως είχε συνεργαστεί με την κρατική τηλεόραση) παρατήρησε ότι «η Τηλεόραση θα πρέπει να επιστρέψει το συντομότερο στην εποπτεία του υπουργείου Πολιτισμού».  Ο ίδιος μάλιστα μίλησε με νόημα για τον έρωτα της τέχνης, που παγώνει όταν δεν έχει να φάει και να πιει. «Η Αφροδίτη», είπε χαρακτηριστικά, «χωρίς οικονομική ενίσχυση δεν μπορεί να υπάρξει, να ανθίσει, να επιβιώσει. Αν ο κρατικός προϋπολογισμός δεν προβλέπει αρκετά χρήματα για τον καλλιτέχνη, παγώνει και ο Πολιτισμός» και συνέχισε στο ίδιο ύφος:  «Πολιτισμός στην αρχαία ελληνική σήμαινε πολιτική συμπεριφορά. Το ενδιαφέρον της πολιτείας για το θέατρο, για παράδειγμα, είναι πολιτική συμπεριφορά. Την εποχή που ο Περικλής ήταν χορηγός του Σοφοκλή, το θέατρο ήταν τα media της εποχής. Γι’ αυτό, άλλωστε, ο Περικλής εκλεγόταν κάθε χρόνο επί τριάντα χρόνια, όταν σχεδόν κανένας Αθηναίος πολιτικός δεν είχε εκλεγεί πάνω από έναν χρόνο. Ο Περικλής δεν προσπαθούσε να κάνει εντυπωσιακές ενέργειες, αλλά να φυτεύει ρίζες. Γνώριζε σίγουρα τον μύθο του Αισώπου για τον λαγό και τη χελώνα… Μπορεί η χελώνα να περπατούσε τέσσερα χρόνια για να εξαντλήσει την τετραετία της, αλλά όταν η χελώνα έφτασε στο τέρμα, θυμάμαι ακόμα τον λαγό να παίζει τένις με τον εαυτό του».

Νύχτα βράβευσης στη Βουλή για τον σημαντικό σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη Facebook Twitter
Πολιτισμός στην αρχαία ελληνική σήμαινε πολιτική συμπεριφορά. Το ενδιαφέρον της πολιτείας για το θέατρο, για παράδειγμα, είναι πολιτική συμπεριφορά. ... Φωτ: Nikos Libertas / SOOC
 

«Γιατί επαναλαμβάνουμε τα λάθη μας;», ρώτησε σε κάποια αποστροφή του λόγου του ο Ροβήρος Μανθούλης και είχε έτοιμη την απάντηση: «Γιατί αγνοείτε το παρελθόν σας, θα μας πει ο Τζορτζ Σανταγιάνα. Το ελληνικό παρελθόν είναι γεμάτο από ηθικές αξίες, οι οποίες διδάσκουν, όχι μόνο ψυχραιμία, αλλά και εντιμότητα, όπως ο ιερός νόμος της φιλοξενίας που οδήγησε έναν Ηπειρώτη προπάππο μου να δώσει άσυλο στον Τουρκαλβανό δολοφόνο του γιου του, όταν χτύπησε την πόρτα του χωρίς να ξέρει σε ποιανού σπίτι έμπαινε. Είναι από αυτές τις ιστορίες της εποχής, όταν το έθνος μας ανασυντασσόταν, που τις έχει ανάγκη ένας λαός σαν στήριγμα της ταυτότητάς του. Πόσες έχουν μείνει από τις παρακαταθήκες αυτές του λαού μας, αναρωτιέμαι, όταν πρόσφατα είδα να πετάγεται στα σκουπίδια η ιερότητα της φιλοξενίας από ανιστόρητους που παίζουν τους σοβαρούς κυρίους. Ευτυχώς που τα μηνύματα που φτάνουν στο εξωτερικό για τη φιλόξενη και ανθρωπιστική συμπεριφορά των συμπατριωτών μας απέναντι στους δεινοπαθούντες σήμερα πρόσφυγες του Αιγαίου αφήνουν βάλσαμο στην καρδιά όλων όσων ανακαλύπτουν αυτή τη συμπεριφορά στα ευρωπαϊκά κανάλια και χαίρομαι που κλείνω με αυτή την αισιόδοξη διαπίστωση».

 

Νύχτα βράβευσης στη Βουλή για τον σημαντικό σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη Facebook Twitter
Φωτ: Nikos Libertas / SOOC
 

 

Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Βουλής ανέφερε: “Αισθάνομαι μεγάλη τιμή που εκ μέρους του Κοινοβουλίου απονέμω τιμή στον Ροβήρο Μανθούλη, σε αυτή την εκδήλωση στη Γερουσία, που θα έπρεπε να ήταν κάτι αρκετά σύνηθες, ενδεχομένως και συχνό, για τους πνευματικούς ανθρώπους αυτού του τόπου, αλλά που δεν ‘‘έτυχε’’ ίσως να έχει ξαναγίνει μέχρι τώρα. Ο Ροβήρος αναφέρθηκε προηγουμένως σ’ έναν άνθρωπο, ως καθοδηγητή του, τον Μίμη Δεσποτίδη, που εμείς οι αρκετά νεώτεροι με δέος τον είχαμε γνωρίσει τα τελευταία χρόνια της δικτατορίας και στη μεταπολίτευση. Οι δυο τους μας έφεραν σε επαφή με την κουλτούρα, με τις παρεμβάσεις της Επιθεώρησης Τέχνης και άλλων σπαραγμάτων και πρωτοβουλιών σε κρίσιμες περιόδους, που άφησαν το αποτύπωμά τους”.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης είχε προγραμματιστεί προβολή των ταινιών «Οι κλακέτες του Ροβήρου Μανθούλη» και «Ο αθέατος σκηνοθέτης».

 

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.