Στις 18 Μαρτίου του 1996 πεθαίνει στην Αθήνα ο Οδυσσέας Ελύτης

Στις 18 Μαρτίου του 1996 πεθαίνει στην Αθήνα ο Οδυσσέας Ελύτης Facebook Twitter
1
«Στα κρυφά φεύγω με όλα τα κλοπιμαία στο νου μου
Για μιαν απ’ την αρχή ζωή απροσκύνητη. Χωρίς κεριά χωρίς πολυελαίους
Με μόνο μια στη θέση αδάμαντος βέρα χρυσή ανεμώνη
Πασπατευτά πού πάει; Και ζητώντας τι; Ο μισός της σελήνης μας ίσκιος»

[Στίχος από το ποίημα «Της Εφέσου», «Δυτικά της Λύπης» (Εκδόσεις Ίκαρος)] 

Για το ψευδώνυμο «Ελύτης», του Νομπελίστα έλληνα ποιητή Οδυσσέα Αλεπουδέλη, υπάρχουν διάφορες εκδοχές, του γιατί να προτίμησε να μείνει στην ιστορία των ελληνικών γραμμάτων με αυτό, παρά με το πατρικό του.

Ο ίδιος, όμως, είχε φροντίσει να διαλύσει τη σύγχυση: «Το πραγματικό μου όνομα κουβαλούσε το βάρος μιας μικρής εμπορικής και βιομηχανικής φήμης, που για όσους το έφεραν με υπερηφάνεια – και ήταν όλοι τους άνθρωποι, που μόνη τους φιλοδοξία ήτανε το κέρδος. Θα ήταν μεγάλη δυστυχία να το δούνε να ταυτίζεται με την υπόσταση ενός ποιητικού έργου, παράξενου και ριψοκίνδυνου... Πήρα ψευδώνυμο γιατί θα ‘τανε ντροπή να φτιάξω ένα έργο, για το οποίο αφιέρωνα όλες μου τις δυνάμεις, όλο μου το πάθος για την αφιλοκέρδεια  και να το ταυτίσω ύστερα με ένα όνομα συνυφασμένο με ό,τι ατομικά εγώ μισώ, δηλαδή, το... πρακτικό πνεύμα, την εμπορική πίστη, τον άκρατο ωφελιμισμό». (Ψηφιοθήκη Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης).

Στις 18 Μαρτίου του 1996 πεθαίνει στην Αθήνα ο Οδυσσέας Ελύτης Facebook Twitter
"Πήρα ψευδώνυμο, γιατί θα ‘τανε ντροπή να φτιάξω ένα έργο, για το οποίο αφιέρωνα όλες μου τις δυνάμεις, όλο μου το πάθος για την αφιλοκέρδεια και να το ταυτίσω ύστερα με ένα όνομα συνυφασμένο με ό,τι ατομικά εγώ μισώ, δηλαδή, το... πρακτικό πνεύμα, την εμπορική πίστη, τον άκρατο ωφελιμισμό"

Αυτό το πάθος για το παράξενο και το ριψοκίνδυνο, στη γλώσσα, στη σύνδεση νοημάτων, στην καταγραφή σκέψεων και συναισθημάτων σαν να ήταν ένα, τιμάται τον Δεκέμβριο του 1979 με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Ο ποιητής του Αιγαίου το παραλαμβάνει από τα χέρια του βασιλιά Κάρολου Γουστάβου. Και αυτή η αποστροφή για την ύλη, τον άκρατο ωφελιμισμό θα τον οδηγήσει το επόμενο ακριβώς έτος στο να καταθέσει το χρυσό μετάλλιο και τα διπλώματα του βραβείου στο Μουσείο Μπενάκη.

Το ίδιο πάθος είναι που του υπαγορεύει να αρνηθεί τη συνέχιση της οικογενειακής επιχείρησης – του πατρικού εργοστασίου σαπωνοποιίας και πυρηνελαιουργίας στη Λέσβο, μια καριέρα δικηγόρου, μία ζωή σύμβασης και πιστοποιημένων εγκύκλιων σπουδών, σύγχρονων τίτλων τιμής.

Το ίδιο πάθος είναι που του υπαγορεύει να αρνηθεί και μία βολική θέση στα μετόπισθεν και να προτιμήσει εκείνη της ζώνης πυρός του Αλβανικού Μετώπου.

Το 1964, ο Μίκης Θεοδωράκης μελοποιεί το «Άξιον Εστί» και ο Ελύτης, ως ποιητική αξία, επανακαθορίζει γράμματα και τέχνες, ταυτόχρονα.

Στις 18 Μαρτίου του 1996 πεθαίνει στην Αθήνα ο Οδυσσέας Ελύτης Facebook Twitter
Σκίτσο του Οδυσσέα Ελύτη, που έχει φιλοτεχνηθεί από το Μιχάλη Κουντούρη

Το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της επταετούς Χούντας δεν παίρνει ξεκάθαρα θέση εναντίον των Συνταγματαρχών θα «κυνηγά» τον Ελύτη για καιρό, θα αναμοχλεύεται από καιρούς εις καιρόν, θα χρησιμοποιείται κάθε φορά που η συζήτηση οδηγείται στη στάση του. Λέγεται, ωστόσο, ότι ο ποιητής είχε τοποθετηθεί μέσα από τους πιο δυνατούς συμβολισμούς που χρησιμοποιήθηκαν ποτέ στην ποίηση. «Ήλιος ο Ηλιάτορας», «Τα ρω του Έρωτα», «Το φωτόδεντρο», όλα τους αλληγορικά και με ρίμες.

Ο Ελύτης, που πεθαίνει σαν σήμερα στις 18 Μαρτίου του 1996 στο διαμέρισμα του στη Σκουφά, παρά τις έριδες και τις πίκρες που κάποτε ενέπνευσε σε ομότεχνους του, υπήρξε ένας από τους τελευταίους της λογοτεχνικής γενιάς του ’30, ένας από τους τελευταίους που κατάφερε να ισορροπήσει με επιτυχία ανάμεσα στην παράδοση και τον μοντερνισμό.

«Από το ένα μέρος ήμουνα ο στερνός μιας γενιάς, που έσκυβε στις πηγές μιας ελληνικότητας κι από την άλλη ήμουν ο πρώτος μιας άλλη που δέχονταν τις επαναστατικές θεωρίες ενός μοντέρνου κινήματος», είχε δηλώσει επ’ αυτού, αν και από το κίνημα του υπερρεαλισμού, ο ίδιος είχε διαφοροποιηθεί. 

 

Στις 18 Μαρτίου του 1996 πεθαίνει στην Αθήνα ο Οδυσσέας Ελύτης Facebook Twitter
To βραβείο Νόμπελ με το οποίο τιμήθηκε ο νομπελίστας Έλληνας ποιητής

Το επίθετο «εθνικός», ως ποιητής, του αποδόθηκε από τους Δ.Ν.Μαρωνίτη και Γ. Π. Σαββίδη που μεταξύ άλλων είχαν μελετήσει σε βάθος τη γλώσσα, τα εκφραστικά μέσα και τη θεματική, συγκρίνοντας το έργο του με αυτό του Άγγελου Σικελιανού, του Κωστή Παλαμά, του Διονύσιου Σολωμού.

Στο σήμερα, με την Ευρώπη μουδιασμένη και απελπιστικά ανέτοιμη μπροστά στο κύμα προσφύγων που ζητά τη βοήθεια της, χωρίς να μπορεί να τη λάβει, είναι εντυπωσιακή η στάση του ποιητή απέναντι στη Δύση. 

 

"Κάποτε θα ερχόταν η στιγμή για την Ευρώπη να συνειδητοποιήσει τις ρίζες της, αφού δεν μπορεί να υπάρξει σαν αυτόνομη μονάδα, καθώς δεν υπάρχει κάποιο θεωρητικό υπόβαθρο". Αυτά - και όσα ακόμη διατυπώνει για τη θέση της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό πλαίσιο - από τον Ελύτη που είχε γεννηθεί το 1911.

 

Εργογραφία

Ποιήματα

«Προσανατολισμοί» (1940)

«Ηλιος ο πρώτος, παραλλαγές πάνω σε μιαν αχτίδα» (1943)

«Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας» (1946)

«Το Άξιον Εστί» (1959)

«Έξη και μια τύψεις για τον ουρανό» (1960)

«Το φωτόδεντρο και η δέκατη τέταρτη ομορφιά» (1971)

«Θάνατος και ανάστασις του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου» (1971)

«Ο Ήλιος ο ηλιάτορας» (1971)

«Το Μονόγραμμα» (1972)

«Τα Ρω του Έρωτα» (1973)

«Ο Φυλλομάντης» (1973)

«Τα Ετεροθαλή» (1974)

«Σηματολόγιον» (1977)

«Μαρία Νεφέλη» (1978)

«Τρία ποιήματα με σημαία ευκαιρίας» (1982)

«Ημερολόγιο ενός αθέατου Απριλίου» (1984)

«Ο Μικρός Ναυτίλος» (1988)

«Τα Ελεγεία της Οξώπετρας» (1991)

«Η ποδηλάτισσα» (1991)

«Δυτικά της λύπης» (1995)

«Εκ του πλησίον» (1998)

Στις 18 Μαρτίου του 1996 πεθαίνει στην Αθήνα ο Οδυσσέας Ελύτης Facebook Twitter
Στο σπίτι του, επί της οδού Σκουφά

Πεζά - δοκίμια

«Η Αληθινή φυσιογνωμία και η λυρική τόλμη του Ανδρέα Κάλβου» (1942)

«Ο ζωγράφος Θεόφιλος» (1973)

«Ανοιχτά χαρτιά» (1974)

«Η μαγεία του Παπαδιαμάντη» (1976)

«Αναφορά στον Ανδρέα Εμπειρίκο» (1978)

«Ιδιωτική Οδός» (1989)

«Τα Δημόσια και τα Ιδιωτικά» (1990)

«Εν λευκώ» (1992)

«Ο κήπος με τις αυταπάτες» (1995)

 

Μεταφράσεις

«Δεύτερη γραφή» (1976)

«Σαπφώ» (1984)

«Η αποκάλυψη» (1985) 

Σαν Σήμερα
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Σαν σημερα / Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Μυστικιστής, φιλόσοφος, πνευματικός δάσκαλος, συγγραφέας, μουσικοσυνθέτης, ταξιδευτής, υπήρξε πνεύμα χαρισματικό που επηρέασε κόσμο. Εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατό του (29/10/1949) πολλά ερωτήματα γι' αυτό τον «γητευτή ψυχών» παραμένουν άλυτα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ