Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Η Kusama δημιουργεί κόσμους που τυλίγουν τον θεατή σε ατελείωτους οπτικούς βρόχους.
0

Το Ίδρυμα Beyeler στη Βασιλεία αποτελεί την πρώτη στάση της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης έργων της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, της 96χρονης Yayoi Kusama, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες. Η έκθεση, η οποία εγκαινιάστηκε στις 10 Οκτωβρίου και δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την καλλιτέχνιδα και το στούντιό της στο Τόκιο, περιλαμβάνει έργα από συλλογές από όλο τον κόσμο, αναδεικνύοντας το εύρος και την επιρροή της σπουδαίας και πολυσχιδούς δημιουργού.

Από τα πρώτα της έργα στην Ιαπωνία στις αρχές της δεκαετίας του 1950 έως τις πρωτοποριακές της συνεισφορές στην εικαστική σκηνή της Νέας Υόρκης στη δεκαετία του 1960 και την επιστροφή της στην πατρίδα της τη δεκαετία του 1970, η πολυδιάστατη πρακτική της Kusama αψηφά κάθε κατηγοριοποίηση, περιλαμβάνοντας ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις, περφόρμανς και πολλά άλλα. Τα εμβληματικά της μοτίβα –polka dots, δίχτυα και καθρέφτες– εξερευνούν με τον πιο συναρπαστικό και ονειρικό τρόπο το άπειρο, την εσωτερική διάλυση και την υπερβατικότητα. Στην έκθεση περιλαμβάνονται πάνω από 130 κομμάτια που εκτίθενται για πρώτη φορά στην Ευρώπη, όπως το «Narcissus Garden» (1966/2025) και ένα νέο Infinity Mirror Room που δημιουργήθηκε ειδικά για την έκθεση, η οποία εκτείνεται σε δέκα αίθουσες και στον κήπο του ιδρύματος.

Τα χαρακτηριστικά της μοτίβα είναι κάτι περισσότερο από αισθητικές υπογραφές. Αντικατοπτρίζουν μια βαθιά στοχαστική προσέγγιση των κύκλων της ζωής και του θανάτου, της διάλυσης του εαυτού και της επιθυμίας για λύτρωση και υπέρβαση.

Η έκθεση ανατρέχει στην εξωπραγματική διαδρομή της Kusama, από τα πρώτα της δημιουργικά βήματα στη μεταπολεμική Ιαπωνία έως τη διεθνή φήμη που απολαμβάνει σήμερα. Ξεκινώντας με σπάνια έργα ζωγραφικής και ακουαρέλες που δημιουργήθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1950 στην ιδιαίτερη πατρίδα της, το Ματσουμότο, η έκθεση ακολουθεί την τολμηρή μετάβασή της στη Νέα Υόρκη στα τέλη της δεκαετίας του 1950, όπου έπαιξε καθοριστικό ρόλο στις avant-garde σκηνές της δεκαετίας του 1960 και του 1970. Επιστρέφοντας στην Ιαπωνία τη δεκαετία του 1970, η Kusama συνέχισε να ανανεώνει την καλλιτεχνική της γλώσσα με βαθιά προσωπικό και πολιτικά ηχηρό τρόπο.

Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Yayoi Kusama, Η ελπίδα των πουά που είναι θαμμένη στο άπειρο θα καλύψει για πάντα το σύμπαν, 2019/2024. Εθνική Πινακοθήκη της Βικτώριας, Μελβούρνη, © YAYOI KUSAMA

Κεντρικό στοιχείο στο έργο της είναι η έννοια του άπειρου – όχι μόνο ως φορμαλιστικό μέσο, αλλά ως βιωμένη, πνευματική και ψυχολογική πραγματικότητα. Τα χαρακτηριστικά της μοτίβα είναι κάτι περισσότερο από αισθητικές υπογραφές. Αντικατοπτρίζουν μια βαθιά στοχαστική προσέγγιση των κύκλων της ζωής και του θανάτου, της διάλυσης του εαυτού και της επιθυμίας για λύτρωση και υπέρβαση. Από την υπνωτική πολυπλοκότητα των ζωγραφικών έργων της έως την εντυπωσιακή ένταση των Infinity Mirror Rooms που δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση, η Kusama δημιουργεί κόσμους που τυλίγουν τον θεατή σε ατελείωτους οπτικούς βρόχους. Αυτά τα περιβάλλοντα καταργούν τα όρια μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού, σώματος και χώρου, εαυτού και σύμπαντος. Μ’ αυτόν τον τρόπο, η Kusama μετατρέπει τον προσωπικό αγώνα σε κοινή αίσθηση. Η τέχνη της γίνεται ένας χώρος σύνδεσης, όπου η επανάληψη προσφέρει συγχρόνως αντιπαράθεση και άνεση, ευπάθεια και ισχύ, σε μια συναρπαστική συνομιλία ανάμεσα στο χρώμα, το φως και τη φόρμα.

Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Άποψη του «Yayoi Kusama», Fondation Beyeler, Riehen/Basel, 2025. Infinity Mirrored Room – Illusion Inside the Heart, 2025. © YAYOI KUSAMA. Φωτ.: Mark Niedermann
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Yayoi Kusama, Απέραντο δωμάτιο με καθρέφτες – Ψευδαίσθηση στην καρδιά, 2025. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. © YAYOI KUSAMA
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Η Yayoi Kusama στο στούντιό της στη Νέα Υόρκη το 1971. Φωτ.: Tom Haar. © YAYOI KUSAMA
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Yayoi Kusama, Άτιτλο (Καρέκλα), 1963. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. © YAYOI KUSAMA
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Yayoi Kusama, Κολοκύθα, 1991. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. © YAYOI KUSAMA
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Η Kusama στον Narcissus Garden στην 33η Μπιενάλε της Βενετίας, 1966. © YAYOI KUSAMA
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Yayoi Kusama, No. N2, 1961. Ιδιωτική συλλογή. © YAYOI KUSAMA
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Yayoi Kusama, Όλα για την αγάπη μου, 2013, από τη σειρά My Eternal Soul series, 2009–2021. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. © YAYOI KUSAMA
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Yayoi Kusama, Ο θάνατος της θλιβερής νεότητάς μου έρχεται με βήματα που αντηχούν, 2017, από τη σειρά My Eternal Soul series, 2009–2021. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. © YAYOI KUSAMA
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Yayoi Kusama, Βροχή στην πόλη, 1987. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. © YAYOI KUSAMA
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης «Yayoi Kusama», Fondation Beyeler, Ρίεν/Βασιλεία, © YAYOI KUSAMA. Φωτ.: Mark Niedermann
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Yayoi Kusama, Κορίτσι που ουρλιάζει, 1952. Συλλογή Oketa, Τόκιο © YAYOI KUSAMA
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Yayoi Kusama, Αυτοπροσωπογραφία, 1972. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. © YAYOI KUSAMA
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης «Yayoi Kusama», Fondation Beyeler, Ρίεν/Βασιλεία, © YAYOI KUSAMA. Φωτ.: Mark Niedermann
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης «Yayoi Kusama», Fondation Beyeler, Ρίεν/Βασιλεία, © YAYOI KUSAMA. Φωτ.: Mark Niedermann
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης «Yayoi Kusama», Fondation Beyeler, Ρίεν/Βασιλεία, © YAYOI KUSAMA. Φωτ.: Mark Niedermann

Η έκθεση στο Fondation Beyeler θα διαρκέσει έως τις 25 Ιανουαρίου 2026, πριν μεταφερθεί  στο Μουσείο Ludwig στην Κολωνία (14 Μαρτίου 2026 - 2 Αυγούστου 2026) και στο Μουσείο Stedelijk στο Άμστερνταμ (11 Σεπτεμβρίου 2026 - 17 Ιανουαρίου 2027).

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ