Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης Facebook Twitter
Φωτ.: Stephie Grape για τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
0

Αν κατάφερε κάτι η Στέγη αυτά τα δεκαπέντε χρόνια, είναι να κάνει το κοινό, εμάς, να περάσουμε αυτή την επικίνδυνη διαχωριστική γραμμή μεταξύ του «μου αρέσει-δεν μου αρέσει» και να ζήσουμε μια εμπειρία· να στεγάσει ανησυχίες, προσδοκίες, επιτυχίες και αποτυχίες σε μια διαδρομή που σε κάνει να βλέπεις ψηλά και μακριά· και σε κάνει να θυμάσαι πολλά, καλά και ευγενή έργα, με ποιον τα είδες και πιο πολύ τις φορές που δεν βγήκες έξω στο διάλειμμα, γιατί η εμπειρία ήταν ανεκτίμητη και την ήθελες δική σου και αδιάσπαστη.

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου και η οικογένειά της, οι άνθρωποι της Στέγης που δουλεύουν εκεί ακούραστα, διαπίστωσαν ότι η λεωφόρος Συγγρού, αν και άσφαλτος, έχει πολλά σαμαράκια, και βρήκαν με πολύ μόχθο και πολλή αισιοδοξία έναν ρυθμό ζείδωρο που τολμούν να τον αλλάζουν, όπως τολμούν και αλλάζουν και τον εαυτό τους, για να τον ακολουθήσουν. Ωστόσο το DNA είναι το ίδιο. Είναι μια οικογένεια με όλα τα χαρακτηριστικά, με τη ρίζα, την αγάπη, τη σύνδεση και τα τραύματα, με διαφωνίες και συμφιλιώσεις. 

Δεν είναι καθόλου περίεργο που η φετινή σεζόν κινείται γύρω από τη θεματική «Οικογένειες». Διαβάζοντας το πρόγραμμα προσεκτικά, καταλαβαίνεις ότι είναι το πιο δεμένο των τελευταίων χρόνων, φτιαγμένο γύρω από έναν στιβαρό άξονα, με τις ενότητες να δημιουργούν μικρά οικοσυστήματα εννοιών, συνδέσεων και δημιουργών. 

Από τον Οκτώβριο του 2025 έως τον Ιούνιο του 2026 ξεδιπλώνεται ένα πολύμορφο οικογενειακό πορτρέτο μέσα από έργα που μιλούν για την εγγύτητα και την απόσταση, τον έρωτα και την απώλεια, την ανάγκη να ανήκεις και τον φόβο να χαθείς, μέσα από ιστορίες που αγγίζουν τη μνήμη, τη μεταβίβαση, την αποξένωση και την επιθυμία και μας καλούν να επανεξετάσουμε τι σημαίνει οικογένεια σήμερα.

Η Στέγη είναι μια έφηβη μέσα στη μεγάλη οικογένειά της, την Αθήνα, και φιλοδοξεί να διατηρήσει την εφηβική της φλόγα. Γι' αυτό στεγάζει πολύ διαφορετικές φωνές, πρόσωπα, αντιλήψεις και δράσεις και έχει τη δύναμη να συντονίσει τη διαδρομή με την περιπέτεια της τέχνης χιλιάδων ανθρώπων, προσφέροντας συνθήκες ασφάλειας και ελευθερίας ταυτόχρονα. Είναι το παιδί του Ιδρύματος Ωνάση που είναι πενήντα χρονών και έχει συνδεθεί με την καρδιά μας και το μέλλον μας μεταφορικά και κυριολεκτικά, με το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο και τα Ωνάσεια Σχολεία που ξεκινούν σήμερα τη λειτουργία τους.

Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης Facebook Twitter
Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην παρουσίαση του προγράμματος. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου για τη Στέγη Ωνάση
Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Η φετινή παρουσίαση του προγράμματος στη Μάντρα, δίπλα στην Ωνάσειο Βιβλιοθήκη, ήταν η πιο «οικογενειακή» των τελευταίων χρόνων. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου για τη Στέγη Ωνάση

Μέσα σε δεκαπέντε χρόνια η Στέγη με την παρουσία, τις παρεμβάσεις και τις προτάσεις της έχει συνεργαστεί με ένα απίστευτα πλούσιο, ταλαντούχο και δημιουργικό ανθρώπινο δυναμικό, έχει επενδύσει και έχει πιστέψει με πάθος όχι μόνο τους δημιουργούς αλλά και την ίδια τη δημιουργία, πέρα από όρους επιτυχίας και αποτυχίας. Κάπως έτσι επιλέγουμε οικογένειες.

Και η φετινή παρουσίαση του προγράμματος στη Μάντρα, δίπλα στην Ωνάσειο Βιβλιοθήκη, ήταν η πιο «οικογενειακή» των τελευταίων χρόνων. Όλοι μπορούσαμε να βλεπόμαστε –και να θυμόμαστε–, με την καλλιτεχνική διευθύντρια να μας βάζει αμέσως στο κλίμα σαν πρόκληση-πρόσκληση για όσα θα δούμε αυτόν τον χειμώνα, λέγοντας «τις οικογένειες τις αγαπάμε, δεν τις αντέχουμε, μας αγαπάνε, τις απορρίπτουμε, τις αγαπάμε, μας απορρίπτουν. Μας πληγώνουν, τις βρίζουμε, τις λέμε “σόι”, βλέπουμε τις παλιές φωτογραφίες και δακρύζουμε, κάποιοι παιδευόμαστε να φτιάξουμε καινούργιες που θα τις λέμε “δικό μας δημιούργημα”, άλλοι όχι. Αγκαλιαζόμαστε, τσακωνόμαστε για το πατρικό, μαζευόμαστε στις γιορτές και μετά αναθεματίζουμε την ώρα και τη στιγμή, νοσταλγούμε τα τραπεζώματα που πέτυχαν γιατί γελάσαμε, διαλυόμαστε για το τίποτα, τα βρίσκουμε στο πρόβλημα, και ξανά από την αρχή. Αλλά υπάρχουν και οι άλλες. Είναι οι φίλοι και τους έχουμε “σαν οικογένεια”, “καλύτερα από οικογένεια”. Είναι οι σύντροφοι ζωής. Εκείνοι που διαλέξαμε και μας διάλεξαν. Κάποιο μυστικό συστατικό μάς συνδέει με εκείνους που ονομάζουμε και νιώθουμε οικογένεια. Δεν έχει όνομα. Είναι στ’ αλήθεια μυστικό».

Από τον Οκτώβριο του 2025 έως τον Ιούνιο του 2026 ξεδιπλώνεται ένα πολύμορφο οικογενειακό πορτρέτο μέσα από έργα που μιλούν για την εγγύτητα και την απόσταση, τον έρωτα και την απώλεια, την ανάγκη να ανήκεις και τον φόβο να χαθείς, μέσα από ιστορίες που αγγίζουν τη μνήμη, τη μεταβίβαση, την αποξένωση και την επιθυμία και μας προσκαλούν να επανεξετάσουμε τι σημαίνει οικογένεια σήμερα.

Στο θέατρο η οικογένεια δίνει τον παλμό της φετινής σεζόν. Μέσα από τις συναντήσεις ξένων σκηνοθετών και Ελλήνων ηθοποιών περιμένουμε να δούμε πώς αυτή η συνεννόηση θα γίνει συνενοχή, κοινός στόχος, ένα νέο παραμύθι.

Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Σκηνή από το «Παρελθόν» του Julien Gosselin. Φωτ.: ©Simon Gosselin

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Odéon Théâtre de l’Europe στο Παρίσι, Julien Gosselin, φέρνει στην Αθήνα το Παρελθόν (16-19/10/25), μια παράσταση βασισμένη σε κείμενα του Ρώσου συγγραφέα Λεονίντ Αντρέγεφ. Σε ένα μεταμοντέρνο ρέκβιεμ για τον 20ό αιώνα συντελούνται διάφορες ακρότητες στο όνομα του έρωτα, της αγάπης και της οικογένειας.

Ο Robert Icke παρουσιάζει με ελληνικό θίασο (Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Νίκος Κουρής, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Κώστας Νικούλι, Ράνια Οικονομίδου κ.ά.) τη δική του εκδοχή για τον Οιδίποδα (20/11-28/12/25), το πιο διάσημο οικογενειακό δράμα όλων των εποχών, που μετατρέπεται σε ένα σαρδόνιο θρίλερ. 

O Αργεντινός σκηνοθέτης και συγγραφέας Mariano Pensotti σκηνοθετεί τον Γιάννη Νιάρρο και τον Κώστα Νικούλι στην Αχόρταγη Σκιά (5/3-26/4/26), μια παράσταση για απόντες πατέρες που τα παιδιά τούς μυθοποιούν και παρόντες πατέρες που τα παιδιά τούς περιφρονούν.

Ο Γιάννης Αγγελάκας βρήκε τη στέγη του στην Αθήνα και επιστρέφει με την ιστορία ενός πρίγκιπα που αναζητά μια οικογένεια, το Μπλουζ του Μικρού Πρίγκιπα (12/3-26/4/26), που θα παρουσιάσει με τον Κώστα Γούση.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, Tiago Rodrigues, έχει την τιμητική του με ένα αφιέρωμα που ξεκινά με τον Νίκο Καραθάνο και τη Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου στον Χορό των Εραστών που τόσο αγάπησε το κοινό (4/12/25-18/1/26 στη Στέγη, 22-25/1/26 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης), θα συνεχιστεί με την Απόσταση (7-10/5/26), το πιο πρόσφατο έργο του Rodrigues, όπου μια κόρη και ένας πατέρας κατοικούν κυριολεκτικά σε δύο διαφορετικούς πλανήτες, και θα ολοκληρωθεί με το By Heart (11-12/5/26), το οποίο έρχεται στη Στέγη για δεύτερη φορά, μια δεκαετία μετά την αρχική του παρουσίαση, με την οικογένεια να γίνεται συλλογική πράξη όταν κάποιο μέλος της χάνει την όρασή του.

Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και ο Νίκος Κουρής πρωταγωνιστούν στον Οιδίποδα του Robert Icke. Φωτ.: ©Yiorgos Kaplanidis
Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Το «By Heart» Tiago Rodrigues παρουσιάζεται στη Στέγη για δεύτερη φορά.
Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Σκηνή από την «Απόσταση», το πιο πρόσφατο έργο του Tiago Rodrigues.

Αν κάτι θυμίζει γιορτή οικογένειας και κοινότητας, είναι το φεστιβάλ σύγχρονου χορού Onassis Dance Days (5-8/2/26) που φέτος εστιάζει στο «οικείο και το ανοίκειο», στις έννοιες της καταγωγής, της οικογένειας, των γνωστών, των αγνώστων και των εκλεκτικών συγγενειών και παρουσιάζει μια εκρηκτική χορογράφο που κάθε δουλειά της στην Ελλάδα ξεσηκώνει το κοινό, τη Marlene Monteiro Freitas. Το NÔT (6-8/2/26), η παράστασή της που θα δούμε φέτος, είναι μια χορογραφική αφήγηση γεμάτη θραύσματα από ονειροφαντασίες και εφιάλτες.

Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Το NÔT της Marlene Monteiro Freitas είναι μια χορογραφική αφήγηση, γεμάτη θραύσματα από ονειροφαντασίες και εφιάλτες. Φωτ.: © Fabian Hammerl

Στο Onassis Ready, το νέο βιομηχανικό χώρο της στον Ρέντη, η Στέγη θα ανοίξει τις πόρτες της με την έκθεση you are invited του Juergen Teller (18/10-28/12/25), ένα ωμό και τρυφερό οικογενειακό πορτρέτο μέσα από φωτογραφίες που αποτυπώνουν πρόσωπα αγαπημένα, σώματα καθημερινά και ευάλωτα, στιγμές οικειότητας, φθοράς και αναγνώρισης. Λίγη από τη μαγεία της Tilda Swinton θα ζήσουμε στο Ongoing, μια διεθνή συμπαραγωγή της Στέγης με το EyeMuseum (2/5-14/626), όπου η Swinton συναντά τους συγγενείς που επέλεξε και στήνει μαζί τους μια ρετροσπεκτίβα στο έργο και τη ζωή της: Pedro Almodóvar, Luca Guadagnino, Joanna Hogg, Derek Jarman, Jim Jarmusch, Olivier Saillard, Tim Walker και Apichatpong Weerasethakul. Μια έκθεση-παράσταση μνήμης μέσα από την οποία ξαναβλέπουμε τις ταυτότητες και τις οικογένειες που κατοικούν μέσα μας.

Η εκθεσιακή δραστηριότητα ολοκληρώνεται στο -1 της Στέγης (7/3-17/5/26), όπου ο Γιώργος Λάνθιμος παρουσιάζει τη φωτογραφική του έκθεση The Photographs με τέσσερα φωτογραφικά σύνολα της τελευταίας πενταετίας, τρία εκ των οποίων γεννήθηκαν στο περιθώριο των γυρισμάτων των πρόσφατων ταινιών του. Το τέταρτο, που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά παγκοσμίως, αποτυπώνοντας το βλέμμα του σε Αθήνα και Αιγαίο, μια στοχαστική ματιά πάνω στην έννοια της οικειότητας και των οικογενειακών δεσμών.

Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Exhibition, you are invited_Juergen Teller 05©Juergen Teller, All rights Reserved (Leg, snails and peaches No.43, London 2017)_
Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Η Tilda Swinton φωτογραφίζεται από τον Casper Sejersen, 2023. Φωτ.: © Casper Sejersen
Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Yorgos Lanthimos, Photographs. Φωτ.: ©Yorgos Lanthimos 2024. Ευγενική παραχώρηση Yorgos Lanthimos

Ο πιο εμβληματικός σκηνοθέτης της γενιάς του, Wim Wenders (Συζήτηση & Κινηματογραφικό αφιέρωμα, 14-16/11/25), θα προσγειωθεί στη Στέγη σε μια συζήτηση με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή, ενώ το αφιέρωμα στις ταινίες του θα μας θυμίσει τον κόσμο του σπουδαίου Γερμανού κινηματογραφιστή που αποτελείται από σιωπές, βλέμματα και διαδρομές.

Η διάσημη Diane Μorgan (7/1/26), που έχει τελειοποιήσει τον ρόλο της ως παρουσιάστρια ψευδο-ντοκιμαντέρ μέσα από το κωμικό alter ego της, τη Philomena Cunk, θα κάνει επίσης μια συζήτηση με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου. 

Η Miranda July (30/3/26), σκηνοθέτιδα, συγγραφέας, εικαστικός, περφόρμερ και μία από τις πιο τολμηρές φωνές της εποχής μας, με αφορμή το νέο της μυθιστόρημα «All Fours», έρχεται από το Λος Άντζελες και μας προκαλεί να ξανασκεφτούμε τον θεσμό του γάμου και της οικογένειας.

Gabor Maté, ο κορυφαίος ομιλητής και συγγραφέας πέντε διεθνών μπεστ-σέλερ, θα συναντηθεί με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου και μαζί θα κάνουν μια συζήτηση για το ψυχικό τραύμα, τη γονεϊκότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης θέλησης που θα μετατρέψει την Κεντρική Σκηνή σε χώρο φροντίδας και ειλικρίνειας (23/5/26).

Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Με τον Gabor Maté θα συνομιλήσει η Αφροδίτη Παναγιωτάκου μετατρέποντας την Κεντρική Σκηνή σε χώρο φροντίδας και ειλικρίνειας κατά τη διάρκεια της συζήτησής τους για το ψυχικό τραύμα, τη γονεϊκότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης θέλησης. Φωτ.: Tony Hoare

Το πολυαναμενόμενο Block Ρarty θα είναι οικογενειακή υπόθεση χιλιάδων ατόμων: έτσι θα γιορτάσει η Στέγη τα δεκαπέντε της χρόνια, με ένα μεγάλο, εύκολα προσβάσιμο street party στις 9 Οκτωβρίου. Headliners θα είναι o Daniel Avery και οι Optimo που θα κάνουν ένα εκλεκτικό, ηλεκτρισμένο set, φέρνοντας την club κουλτούρα στον δρόμο. Δίπλα τους, ο Buzz θα μοιραστεί τον παλμό των δυτικών προαστίων, η Madam X θα φέρει τη δυναμική του grime, ο Metaman και special guests θα φτιάξουν ένα μουσικό σύμπαν όπου synths και beats θα χτυπούν μαζί, ενώ η pink.wav θα στήσει ένα ηλεκτρονικό dancefloor χωρίς όρια.

Για τρίτη χρονιά, το web radio της Στέγης, το STEGI.RADIO, κάνει κατάληψη σε όλο το κτίριο με το STEGI.RADIO TakeOver (13-14/2/26).

Το Borderline Festival (3-4/3/26), στη 15η εκδοχή του, καταλαμβάνει το Onassis Ready και βυθίζεται σε θυελλώδη ηχητικά τοπία, εξερευνώντας τα όρια ανάμεσα στον πειραματισμό και στις νέες club φόρμες: μέσα σε δύο ημέρες δεκάδες DJ sets και live acts θα κάνουν τον χώρο να πάλλεται σαν ζωντανός οργανισμός.

Τέλος, ο The Boy έρχεται τον Ιούνιο στη Στέγη (5-6 /6/26) για να κάνει κι αυτός ένα αλλόκοτο takeover. «Δεν ταξίδεψα ποτέ στην Αυστραλία», λέει, προτού ξεδιπλώσει σε κάθε γωνιά της Στέγης, σε όλες τις σκηνές, τους διαδρόμους και τα φουαγέ, μαζί με τους φίλους και συνεργάτες του, τη δική του Αυστραλία, δίνοντας στη δράση τη μορφή συναυλίας, παράστασης, κινηματογραφικού αφιερώματος, βιντεο-εγκατάστασης και ψυχεδελικού ταξιδιού.

Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Ο The Boy έρχεται τον Ιούνιο στη Στέγη με ένα αλλόκοτο takeover. Φωτ.: @Myrto Tzima

«Στον κινηματογράφο σκίζουμε», λέει η Αφροδίτη Παναγιωτάκου και εννοεί ότι η Στέγη αγκαλιάζει την κινηματογραφική οικογένεια, στηρίζει καταξιωμένους δημιουργούς και νέα ταλέντα μέσα από την ανάπτυξη σεναρίων και την παραγωγή ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους, συνεργάζεται με σημαντικούς φορείς και ενισχύει τον ελληνικό κινηματογράφο. Σε αυτήν τη λογική θα προβληθούν σε πανελλήνια πρεμιέρα οι ταινίες The Harvest της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη (23/9/25) και The Secret Agent του Kleber Mendonça Filho (2/10/25), στο πλαίσιο του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας».

Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία «The Secret Agent» του Kleber Mendonça Filho.

Σε συμπαραγωγή του Onassis Culture θα παιχτούν στη Στέγη σε πανελλήνια πρεμιέρα οι ταινίες Sacrifice του Romain Gavras (30/10/25), Σπασμένη Φλέβα του Γιάννη Οικονομίδη (24/11/25), How to shoot a ghost του Charlie Kaufman (10/12/25) και Gorgoná της Εύης Καλογηροπούλου. 

Τον Ιανουάριο του 2026 θα κάνει αθηναϊκή πρεμιέρα στη Στέγη η παραγωγή του Ιδρύματος Ωνάση, Η καρδιά του ταύρου, της Εύας Στεφανή, που παρατηρεί από απόσταση αναπνοής τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και τους συνεργάτες του κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας και της περιοδείας του «Εγκάρσιου Προσανατολισμού».

Παράλληλα, ετοιμάζονται ταινίες σε παραγωγή του Onassis Culture από τους Αριστοτέλη Μαραγκό (T[he] Last D[ays] of My Fat[her]), Τάσο Λάγγη (Η δημόσια ιδιωτική οικία: 9 στροφές για την Αθήνα) και Γιώργο Τελτζίδη για τη ζωή, το έργο και τη συλλογή του Γιάννη Πετρίδη, ενώ υλοποιούνται σε συμπαραγωγή του Ιδρύματος Ωνάση ταινίες από τους Αργύρη Παπαδημητρόπουλο (Oh how fun), Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη (Τιτανικός Ωκεανός) και Δομήνικο Ιγνατιάδη (Μαίρη).

Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία «Μαίρ»η του Δομήνικου Ιγνατιάδη.
Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
«Sacrifice» του Romain Gavras.
Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
«Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη.

Το Onassis Culture αγκαλιάζει τη διαδικασία της δημιουργίας, της έρευνας και της καλλιτεχνικής εξέλιξης, προσφέροντας fellowships. Συνεργάζεται με σημαντικούς φορείς, όπως είναι η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας και οι «Νύχτες Πρεμιέρας», και έχει θεσπίσει τα Onassis Film Awards με στόχο να ενισχυθεί ο ελληνικός κινηματογράφος εντός και εκτός συνόρων. Απευθύνει ανοιχτό κάλεσμα σε Έλληνες κινηματογραφιστές για ταινίες μικρού μήκους με το Open Call Big Short Films, διοργανώνει κινηματογραφικά αφιερώματα στη Στέγη, ώστε να βλέπουμε κλασικές ταινίες με νέο βλέμμα, αλλά και προβολές βραβευμένων ταινιών μικρού μήκους στο Onassis Channel, ώστε όλοι και όλες να έχουμε πρόσβαση στις ανεξάρτητες παραγωγές. 

Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
«Η Καρδιά του Ταύρου» της Εύας Στεφανή.

Αν κάποιος έχει πάει έστω και μία φορά σε Onassis AiR Open Days για να δει το εν εξελίξει έργο των Onassis AiR Fellows, θα καταλάβει ότι πρόκειται για ένα από τα πιο σοβαρά φυτώρια καλλιτεχνών στην Αθήνα. Φέτος 44 καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες από όλο τον κόσμο μετατρέπουν τους χώρους του Onassis AiR σε πεδία πειραματισμού. Για δύο ημέρες κάθε φορά, περφόρμανς, προβολές, ομιλίες, πολυμεσικές εγκαταστάσεις και ηχοτοπία ζωντανεύουν στους χώρους του πίσω από τη Στέγη, στον Νέο Κόσμο (Onassis AiR Open Days: 7-8/11/25, 20-21/3/26, 19-20 /6/26). 

Το Stages A/LIVE, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Σαρρή, επιστρέφει για πέμπτη χρονιά με συναυλίες που συνεχίζουν να παίζουν στο μυαλό και στα αυτιά μας ακόμα και όταν έχουν τελειώσει. Η αρχή γίνεται με τους Last Drive, την μπάντα που ξεκίνησε στα '80s και άναψε φωτιές σε κάθε σκηνή που πάτησε, στην αποχαιρετιστήρια βόλτα της στο Gagarin.

Ακολουθεί ένα αφιερωματικό επεισόδιο στο μουσικό φεστιβάλ της Στέγης, «Γιατί ’ναι μαύρα τα βουνά 2025», που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Ιούνιο στην Κόνιτσα.

Γράφω Ονόματα για τίτλο ίσως:  Βιμ Βέντερς Τίλντα Σουίντον Λάνθιμος, Τιάγκο Ροντρίγκες, Αγγελάκας, Ρομαίν Γαβράς, Σπύρος Στάβερης Facebook Twitter
«T[he] Last D[ays] of My Fat[her]» του Αριστοτέλη Μαραγκού.

Τελευταίο, και από τα πιο σημαντικά του καλλιτεχνικού προγράμματος, είναι το touring program, που από το 2011 έχει συμβάλει καθοριστικά στην αναγνώριση των σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών με πάνω από 110 παραγωγές και συμπαραγωγές της Στέγης να έχουν φιλοξενηθεί στους πιο σημαντικούς διεθνείς πολιτιστικούς χώρους και σε καταξιωμένα φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο. Με την υποστήριξη του Onassis Stegi Touring Program, περισσότερες από 20 ελληνικές ομάδες ταξίδεψαν την περασμένη χρονιά σε 24 χώρες και 44 πόλεις, συμμετέχοντας σε 59 φεστιβάλ, εκδηλώσεις και χώρους πολιτισμού σε όλο τον κόσμο.

Από το Φεστιβάλ της Αβινιόν και το Grec Festival, το Sadler’s Wells και το Dance Umbrella στο Λονδίνο μέχρι το φεστιβάλ Under the Radar στη Νέα Υόρκη και το Julidans στο Άμστερνταμ, η Στέγη συμμετέχει σε ένα παγκόσμιο δίκτυο πολιτιστικής κινητικότητας που φτάνει παντού, σε Ευρώπη, Βόρεια και Νότια Αμερική, Ασία και Ωκεανία, με σταθμούς, μεταξύ άλλων, στην Μπογκοτά, στη Χιλή, στην Ταϊβάν και στο Περθ. Η πορεία του Onassis Stegi Touring Program για τη σεζόν 2025-26 συνεχίζεται με νέες συμμαχίες και ακόμα πιο στοχευμένη υποστήριξη.

Η πρόσκληση επαγγελματιών στο πλαίσιο του Onassis Dance Days έχει καθιερωθεί και συνεχίζεται και αυτήν τη σεζόν με παραγωγές που γεννήθηκαν στη Στέγη ή υποστηρίχθηκαν από αυτήν και ετοιμάζονται να ταξιδέψουν σε κορυφαίους σταθμούς του διεθνούς πολιτιστικού χάρτη, όπως τα φεστιβάλ RomaEuropa, Powerhouse: International NY, Dance Umbrella, & Espoo, December Dance, Festival de Otoño, Odéon Théâtre de l’Europe, Théâtre de la Ville, με παραγωγές, μεταξύ άλλων, των Χρήστου Παπαδόπουλου, Mario Banushi, Δημήτρη Καραντζά, Ιωάννας Παρασκευοπούλου, Χαράς Κότσαλη, Ξένιας Κογχυλάκη, Έλενας Αντωνίου, Χριστιάνας Κοσιάρη κ.ά.

Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης

Το Ίδρυμα Ωνάση έχει ταξινομήσει και ψηφιοποιήσει το αρχείο του πιο επιδραστικού φωτογράφου της γενιάς του, Σπύρου Στάβερη, ένα αρχείο εικόνων για την καθημερινή ζωή, τον κόσμο της εργασίας, του θεάματος και της πολιτικής, την Αθήνα. Στο σώμα του αρχείου περιλαμβάνονται εικόνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό μέσα από ταξίδια και αποστολές στις οποίες συμμετείχε ο φωτογράφος. Αφού ολοκληρώθηκε η έρευνα του πρότζεκτ «Σπύρος Στάβερης 1980-σήμερα: Μια οπτική ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας», το Ίδρυμα προχωρά στην ολοκλήρωση και διάθεση του Φωτογραφικού Αρχείου Στάβερη

Ως επίλογο της παρουσίασης αφήνω τη στιγμή που ο Γιάννης Πετρίδης, που μας έκανε να αγαπήσουμε με πάθος τη μουσική, και μας έμαθε να την ακούμε, και η φωνή του ακόμα μας συγκινεί, σηκώθηκε, καταχειροκροτούμενος, για να πει δυο λόγια για τη συλλογή του που είναι μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές στο κόσμο και τη δώρισε στο Ίδρυμα Ωνάση. Η απόκτησή της συνδυάζεται με τη διαμόρφωση μελλοντικά ενός νέου, ειδικού χώρου για ακρόαση, έρευνα και απόλαυση. Επίσης, ετοιμάζεται ένα ντοκιμαντέρ για τον ίδιο και την πλούσια συλλογή του σε σκηνοθεσία Γιώργου Τελτζίδη.

Σε αυτήν τη συμβολική χρονική στιγμή, η Στέγη μάς προσκαλεί σε ένα ταξίδι στον πρώτο ιστό της ζωής μας, στη δίνη της οικογένειας, που μερικές φορές λειτουργεί ως οδηγός επιβίωσης, όχι μόνο ως βιολογικός δεσμός αλλά και ως κοινότητα, ως πεδίο μνήμης και μέλλοντος, ως πυρήνας ζωής. Η οικογένεια όπως τη βιώνουμε: εύθραυστη, αντιφατική, τρυφερή, συχνά τραυματική, αλλά πάντα καθοριστική.




 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πιλοτικό πρόγραμμα για την τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία με τη συμβολή του Ιδρύματος Ωνάση

Ελλάδα / Πιλοτικό πρόγραμμα για την τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία με τη συμβολή του Ιδρύματος Ωνάση

Ο πρωθυπουργός τόνισε τον μετασχηματιστικό ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση, υπογραμμίζοντας ότι μπορεί να ενισχύσει το έργο των εκπαιδευτικών και να προσφέρει στους μαθητές νέους τρόπους μάθησης
LIFO NEWSROOM
Onassis Ready: «You are invited» - Η έκθεση που εγκαινιάζει τον νέο χώρο του Ιδρύματος στου Ρέντη

Πολιτισμός / «You are invited»: Με έκθεση του διάσημου φωτογράφου Γιούργκεν Τέλερ ξεκινάει το Onassis Ready

Στην καρδιά του Αγίου Ιωάννη Ρέντη το Ίδρυμα Ωνάση μεταμορφώνει ένα παλιό εργοστάσιο πλαστικών σε χώρο πολιτισμού και ξεκινά τη λειτουργία του με μια σπουδαία έκθεση
LIFO NEWSROOM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT