Ελεύθεροι εξευγενισμένοι

Ελεύθεροι εξευγενισμένοι Facebook Twitter
Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

Άκρα της καύλας σιωπή στην πόλη βασιλεύει.
Νοίκια, ΔΕΗ, λογαριασμοί, ευρώ δεν περισσεύει.
Όχι όμως για τον Δυτικό, που εδώ μεταναστεύει.
Στέκει ο λόκαλ ο καλός παράμερα και κλαίει.
«Έρμο δυάρι σκοτεινό, τι σ’ έχω γω στο χέρι;
Νοίκι μου μού ’γινες βαρύ, και ο τουρίστας ξέρει».

Ο Δεκέμβρης με τον Έρωτα κρυώνουν και πεινάνε,
κι όσα είναι τα airbnb, φώτα λαμποκοπάνε.

Ερμού κι η λαοθάλασσα φέρνουν μεγάλο κύμα,
άμα σπρώξεις κανέναν τους, θα παίξουνε το θύμα.
Βλέπουν πως τρέχεις για δουλειά μέσα στις διακοπές τους,
είσαι άλλο ένα σουβενίρ, εσύ και ο φραπές τους.

Τρέχει ο μαγαζάτορας, τρέχει η αστυνομία
να κάνουν το καλύτερο για την οικονομία.
«Ας μην περνούσες από δω», «ας ήσουν καθωσπρέπει»,
η Αθήνα έχει πρόστιμο, ο στόχος είναι η τσέπη.

Τριάντα οι Απρίληδες, τη νιότη μας βαραίνουν,
τριάντα και τα χρόνια για τη σύνταξη, δεν βγαίνουν.

Ανάθεμα τα τα μετρό, Εξάρχεια, Κυψέλη,
μας ’διώξαν τους αρκούδους μας, μαγάρισαν το μέλι
που γλύκαινε τη γλώσσα μας μες στον βαρύ χειμώνα.
Τις μέλισσες κυνήγησαν με κλομπ και δακρυγόνα.

Πολύτεκνοι και άτεκνοι, μόνοι και παντρεμένοι,
ένα πρωί ξυπνήσαμε όλοι εξευγενισμένοι.
«Όποιος νοικιάζει σήμερα, χίλιες φορές πεθαίνει».

Κλαίει η Αθήνα και θρηνεί τον άλλοτε εαυτό της.
«Εμένα που με βλέπετε, ήμουν μεγάλη ντάνα,
είχα αξιοθέατα αρχαία μες στη φύση,
είχα παρκάκια λαϊκά, για λαϊκό γαμήσι,
φτηνά τσιγάρα και ποτά και προσιτά ενοίκια
και ψωνιστήρια μπόλικα.
Τώρα, για να με βρίζετε, θα ’χετε κάποια δίκια».

Κοίτα πώς παρελαύνουν από την Αδριανού στην Πλάκα.
Θα πλήρωναν μια σέλφι στους αστέγους του Μουστάκα.
Δεν θέλουν να μας βλέπουν καν, η πόλη τούς ανήκει.
Η πόλη που μας έδιωξε για ένα μεγάλο νοίκι.

«Εγώ κανέναν δήμαρχο δεν ήθελα νταβά μου,
εσείς μου τους ψηφίζατε να φτιάξουν τα στραβά μου
και όλο με στολίζανε σαν κέρδιζαν καρέκλα,
μα ύστερα το ρίχνανε στη μάσα και στη ρέκλα».

Οι δήμαρχοί σου ανέραστοι, αυτό κι αν είναι κρίμα,
ογδονταένας κάλπικοι και μία δημαρχίνα.

«Παιδιά μου, να τσεκάρετε τις τελευταίες τάσεις,
η Αθήνα έχει την πρωτιά, τρέχα να την προφτάσεις.
Τα like, οι καρδούλες σας και οι κοινοποιήσεις
σάς έκαναν πελάτες μου χωρίς δικαίωμα χρήσης.
Άμα τολμάτε σβήστε για έναν μήνα τις οθόνες,
να δείτε την Αθήνα σας και άλλες πόλεις μόνες».

Άκρα της καύλας σιωπή στην πόλη βασιλεύει.

Η πόλη μας άλλαξε και εμάς, με τόσες φωταψίες,
είχαμε μάθει στα φιλιά, όχι στις χειραψίες.
Τα λέγαμε στις κολλητές, τώρα στις συνεδρίες,
άγνωστοι από τα σόσιαλ, γνωστοί από τις πλατείες.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ