Kidnapped: Οι καλλιτέχνες πίσω από τις αφίσες με πρόσωπα ομήρων της Χαμάς

kidnapped posters ny Facebook Twitter
Μέσα σε μία ή δύο ημέρες, οι αφίσες ήταν παντού -τόσο στη Νέα Υόρκη όσο και αλλού- και πολλοί αναρωτιόντουσαν από πού ήρθαν. Φωτ.: Roy Rochlin/Getty Images/Ideal Image
0

Ενόσω περί τους 1400 Ισραηλινούς πολίτες έπεσαν θύματα βασανισμού, βιασμών και αρκετοί δολοφονήθηκαν και μετά την αρπαγή 200 ομήρων από την παλαιστινιακή οργάνωση Χαμάς οι Ισραηλινοί καλλιτέχνες Dede Bandaid και Nitzan Mintz, που βρίσκονταν στην Νέα Υόρκη για ένα τρίμηνο residency, θέλησαν να πάρουν κάποιες πρωτοβουλίες.

«Ήμασταν πολύ μακριά από την πατρίδα μας και νιώθαμε με κομμένα τα χέρια για να αντιδράσουμε. Θελήσαμε να κάνουμε κάτι για να ευαισθητοποιήσουμε τον κόσμο και να τον ενημερώσουμε σχετικά με το τι συνέβη. Έπρεπε όλοι να καταλάβουν ότι πρόκειται για πραγματικούς ανθρώπους που απήχθησαν», δηλώνει ο street art από το Τελ Αβίβ και σχολιαστής του αστικού ιστού Dede Bandaid στον Observer. «Ξαφνικά ήρθαμε σε επαφή με αυτή την εμβληματική εικόνα ενός αγνοούμενου επάνω σε ένα κουτί γάλα». Η ιδέα ήταν σωστή, αλλά δεν υπήρχε τρόπος να δημιουργηθούν χιλιάδες κουτιά γάλατος με τα ονόματα και τα πρόσωπα των ομήρων τόσο γρήγορα και να διανεμηθούν άμεσα. Έτσι ο Bandaid μαζί με την Nitzan Mintz επαναχρησιμοποίησαν την ιδέα για τη δημιουργία αφισών σχεδιασμένων με την ίδια εικόνα και αίσθηση, τις οποίες και παρήγαγαν σε συνεργασία με τους γραφίστες Tal Huber και Shira Gershoni από το Ισραήλ.

«Πρόκειται μόνο για μια προσπάθεια ανθρωπισμού και μια χειρονομία τέχνης που ελπίζουμε ότι μπορεί να αναπτυχθεί αρκετά ώστε να ασκήσει πίεση στους πολιτικούς και στους ανθρώπους που διαπραγματεύονται και μπορούν να πατήσουν τα σωστά κουμπιά για να επιτευχθεί η ελευθερία».

Οπτικά εντυπωσιακές χάρη στα χρώματα και τις γραμματοσειρές που επιλέχθηκαν, οι αφίσες «Kidnapped» έχουν μια τρομακτική ομοιότητα με τα κουτιά γάλακτος για τα αγνοούμενα παιδιά της δεκαετίας του 1980 στη Νέα Υόρκη. Κι ενώ ετοιμαζόντουσαν να αρχίσουν να τις αναρτούν δεν άργησαν να εμφανιστούν στους δρόμους του Βερολίνου, του Μπουένος Άιρες, της Λισαβόνας και άλλων πόλεων. Ο Bandaid εξηγεί: «Την ίδια μέρα που τυπώσαμε 2.000 αφίσες περπατήσαμε με ένα κουτί γεμάτο με αυτές κάνοντας έναν αγώνα δρόμου να τις κολλήσουμε στους δρόμους  κι όπου αλλού μπορούσαμε όσο το δυνατόν περισσότερες. Ξεκινήσαμε την πρώτη μέρα από το Σέντραλ Παρκ προς το Λόουερ Μανχάταν ενώ στη διαδρομή, τις μοιράζαμε σε διάφορους ανθρώπους ζητώντας τους  να τις αναρτήσουν στις γειτονιές τους».

berlin Facebook Twitter
Aφίσες στο Βερολίνο. Φωτ.: Maja Hitij/Getty Images/Ideal Image

Μέσα σε μία ή δύο ημέρες, οι αφίσες ήταν παντού -τόσο στη Νέα Υόρκη όσο και αλλού- και πολλοί αναρωτιόντουσαν από πού ήρθαν. Ήταν σα να είχαν εμφανιστεί από το πουθενά, εν μία νυκτί. Δύο εβδομάδες αργότερα, άνθρωποι από όλο τον κόσμο επικοινωνούσαν με τον Bandaid και τη Mintz για να αποκτήσουν πρόσβαση στις εικόνες και να δημιουργήσουν στρατηγικές διανομής.

Το όλο πρότζεκτ ωστόσο παραμένει χωρίς χρηματοδότηση, αλλά έχει αποκτήσει τη δική του ζωή και μάλιστα με περισσότερους από έναν τρόπους. Καθώς κανένας επίσημος κατάλογος με ονόματα Ισραηλινών ομήρων δεν έχει κυκλοφορήσει, οι Bandaid και Mintz βασίστηκαν στην προφορική επικοινωνία για τη δημιουργία αυτών των αφισών. Ο κόσμος τους παίρνει τηλέφωνο, στέλνει email ή μηνύματα για να ζητήσουν να δημιουργήσουν αφίσες για τους δικούς τους αγνοούμενους. Εντωμεταξύ δεν έχουν σταματήσει να δημοσιεύουν τις αφίσες σε έναν ιστότοπο από όπου ο καθένας μπορεί να τις κατεβάσει και να τις εκτυπώσει.

Μέχρι αυτή τη στιγμή της δημοσίευσης, έχουν αναρτηθεί εβδομήντα επτά αφίσες στον ιστότοπο - η καθεμία με μια φωτογραφία αγνοούμενου μαζί με το όνομα, την ηλικία και μια περιγραφή του τι πιθανώς του/της  συνέβη εκείνη την αδιανόητη ημέρα. Η ηλικία των ομήρων κυμαίνεται από μωρά 3 μηνών έως ηλικιωμένους 85 ετών. Παραδόξως, παρόλο που το πρότζεκτ, όπως αναφέρει ο επίσημος ιστότοπος, έχει εξελιχτεί σε «ένα από τα πιο διαδεδομένα δημόσια έργα τέχνης αντάρτικου στην ιστορία»,  η επιτυχία του αποκάλυψε το γεγονός ότι τα συναισθήματα του κοινού είναι διχασμένα σχετικά με αυτή τη σκοτεινή ιστορική στιγμή.

united nations Facebook Twitter
Οι αφίσες δόθηκαν σε αξιωματούχους των Ηνωμένων Εθνών κατά τη διάρκεια της συνάντησης της 13ης Οκτωβρίου. Φωτ.: Noam Galai/Getty Images/Ideal Image

Σχεδόν αμέσως μόλις αναρτήθηκαν οι πρώτες αφίσες στις γειτονιές της Νέας Υόρκης, οι κάμερες έπιασαν ανθρώπους να τις κατεβάζουν με τη βία, ίσως ως έναν τρόπο να δηλώσουν την υποταγή τους στο ένα στρατόπεδο έναντι του άλλου, σε έναν πόλεμο με τη μεγαλύτερη πρόσβαση του κοινού μέσω της εικόνας  σε αυτόν. Κι όμως, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Χαμάς είναι μια πασίγνωστη διεθνώς τρομοκρατική οργάνωση και ότι η πλειονότητα των ομήρων είναι άμαχοι. Κι ας έχουμε υπ΄όψιν μας ακόμα μία παράμετρος της πολυπλοκότητας του θέματος πίσω από τον βανδαλισμό των αφισών των αγνοουμένων: το γεγονός ότι ορισμένοι από αυτούς είναι Αμερικανοί και Γερμανοί πολίτες.

«Όταν οι άνθρωποι σκίζουν ένα κομμάτι χαρτί, σκέφτονται με το μυαλό τους ότι καταστρέφουν το Ισραήλ, τη χώρα, την οντότητα του», λέει η Mintz, η οποία δηλώνει εικαστικός ποιητής. «Αυτό δεν ισχύει σε καμία περίπτωση. Οι άνθρωποι πρέπει να μη ξεχνάνε, αν έχουν κάποια αξιοπρέπεια ως ανθρώπινα όντα, ότι αυτά τα μωρά κρατούνται υπό παρανοϊκές συνθήκες ένας Θεός ξέρει πού όσο εκείνοι σκίζουν πρόσωπα επάνω σε ένα χαρτί».

Οι καλλιτέχνες πίσω από τις αφίσες με πρόσωπα ομήρων που έχουν κατακλίσει την Νέα Υόρκη και ολόκληρο τον κόσμο Facebook Twitter
Αφίσες στο Λονδίνο. Φωτ.: Vuk Valcic/SOPA Images/LightRocket via Getty Images/Ideal Image

«Είναι μια απάνθρωπη πράξη», συμπληρώνει ο Bandaid και συνεχίζει: «Οι αφίσες περιλαμβάνουν φωτογραφίες μωρών και ηλικιωμένων ανθρώπων, μεταξύ άλλων. Πώς μπορούν να τις σκίζουν; Αυτό υπερβαίνει τη σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης». Οι δυο τους, Bandaid και Mintz επισημαίνουν ότι δεν λειτουργούν ως πολιτική οργάνωση. «Κανείς μας δεν είναι πολιτικός ούτε υποστηρίζεται από κάποιο θεσμικό όργανο» λέει  χωρίς περιστροφές ο Bandaid. «Πρόκειται μόνο για μια προσπάθεια ανθρωπισμού και μια χειρονομία τέχνης που ελπίζουμε ότι μπορεί να αναπτυχθεί αρκετά ώστε να ασκήσει πίεση στους πολιτικούς και στους ανθρώπους που διαπραγματεύονται και μπορούν να πατήσουν τα σωστά κουμπιά για να επιτευχθεί η ελευθερία».

Το αν αυτή η ελπίδα θα πραγματοποιηθεί μένει να φανεί, αλλά ένα πράγμα είναι βέβαιο. Όταν οι ιστορικοί αναλύσουν τελικά αυτή τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, το πρότζεκτ των Bandaid και Mintz «Kidnapped» θα προσφέρει αποδείξεις μέσα από εικόνες και από πρώτο χέρι τόσο το μέγεθος της ανθρώπινης ενσυναίσθησης όσο και το μέχρι που φτάνει το ανθρώπινο μίσος.

Με πληροφορίες από το Observer

Διεθνή
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Λεπέν απειλεί να ανατρέψει τον Μακρόν λόγω κατάργησης αργιών και περικοπών 44 δισ. ευρώ

Διεθνή / Η Λεπέν απειλεί να ανατρέψει τον Μακρόν λόγω κατάργησης αργιών και περικοπών 44 δισ. ευρώ

«Η κυβέρνηση αυτή επιλέγει να επιτεθεί στους εργαζόμενους και στους συνταξιούχους αντί να κυνηγήσει τη σπατάλη», δήλωσε η Μαρίν Λεπέν, κλιμακώνοντας την πίεση προς τον πρωθυπουργό Φρανσουά Μπαϊρού
LIFO NEWSROOM
Η Ευρώπη δίνει προθεσμία στο Ιράν να περιορίσει το πυρηνικό του πρόγραμμα, διαφορετικά θα επανέλθουν οι κυρώσεις

Διεθνή / Η Ευρώπη δίνει προθεσμία στο Ιράν να περιορίσει το πυρηνικό του πρόγραμμα, διαφορετικά θα επανέλθουν οι κυρώσεις

Η Βρετανία, η Γαλλία και η Γερμανία δηλώνουν ότι χωρίς σαφή δέσμευση από το Ιράν, θα επαναφέρουν τα εμπάργκο που είχαν αρθεί πριν από 10 χρόνια
LIFO NEWSROOM
Ταϊλάνδη: Γυναίκα εκβίαζε βουδιστές μοναχούς με ερωτικά βίντεο - Είχε αποκομίσει 12 εκατ. δολάρια

Διεθνή / Ταϊλάνδη: Γυναίκα εκβίαζε βουδιστές μοναχούς με ερωτικά βίντεο - Είχε αποκομίσει 12 εκατ. δολάρια

Η «κυρία Γκολφ» κατέγραφε σε φωτογραφίες και βίντεο τις σεξουαλικές της συνευρέσεις με τους μοναχούς και κατόπιν τους εκβίαζε, αποσπώντας τους τεράστια χρηματικά ποσά
LIFO NEWSROOM
Μπουρλά κατά Μαμντάνι για την «Παγκοσμιοποίηση της Ιντιφάντα»: Ζήτησε εξηγήσεις, ως γιος επιζώντων του Ολοκαυτώματος

Διεθνή / Μπουρλά κατά Μαμντάνι για την «Παγκοσμιοποίηση της Ιντιφάντα»: Ζήτησε εξηγήσεις, ως γιος επιζώντων του Ολοκαυτώματος

Ο επικεφαλής της Pfizer ρώτησε προσωπικά τον υποψήφιο δήμαρχο της Νέας Υόρκης για το σύνθημα που χρησιμοποίησε και το οποίο εκλαμβάνεται ως πρόκληση άσκησης βίας κατά Εβραίων
LIFO NEWSROOM
To «Trump Effect» έχει ήδη επιπτώσεις στην αμερικανική οικονομία: Πληθωρισμός και αγορά εργασίας τα «θύματα» 

Διεθνή / To «Trump Effect» έχει ήδη επιπτώσεις στην αμερικανική οικονομία: Πληθωρισμός και αγορά εργασίας τα «θύματα» 

Η επίδραση του Τραμπ αρχίζει να γίνεται αισθητή στην οικονομία, ιδίως λόγω των δασμολογικών και των μεταναστευτικών πολιτικών του Αμερικανού προέδρου
LIFO NEWSROOM
Fauja Singh: Συνελήφθη ο οδηγός που ευθύνεται για τον θάνατο του θρυλικού μαραθωνοδρόμου

Διεθνή / Fauja Singh: Συνελήφθη ο οδηγός που ευθύνεται για τον θάνατο του θρυλικού μαραθωνοδρόμου

Ο γηραιότερος μαραθωνοδρόμος στον κόσμο, Fauja Singh, έχασε τη ζωή του μετά την παράσυρση και εγκατάλειψή του από 26χρονο οδηγό - «Αν είχε σταματήσει να τον βοηθήσει ίσως να είχε σωθεί», σύμφωνα με την αστυνομία
LIFO NEWSROOM
Ο Τραμπ λέει ότι η γενική εισαγγελέας πρέπει να δώσει στη δημοσιότητα κάθε «αξιόπιστη» πληροφορία για τον Επστάιν

Διεθνή / Ο Τραμπ λέει ότι η γενική εισαγγελέας πρέπει να δώσει στη δημοσιότητα κάθε «αξιόπιστη» πληροφορία για τον Επστάιν

Η Παμ Μπόντι έχει δεχτεί έντονη κριτική από μέρος της πολιτικής βάσης του Τραμπ, αφού τη προηγούμενη εβδομάδα δήλωσε πως δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο Επστάιν διατηρούσε «λίστα πελατών» ή εκβίαζε ισχυρά πρόσωπα
LIFO NEWSROOM
Συρία: Πάνω από 200 οι νεκροί στις συγκρούσεις Δρούζων – Βεδουίνων

Διεθνή / Συρία: Πάνω από 200 οι νεκροί στις συγκρούσεις Δρούζων – Βεδουίνων

Πρόκειται για 92 Δρούζους, ανάμεσά τους 21 πολίτες που εκτελέστηκαν με συνοπτικές διαδικασίες από δυνάμεις των υπουργείων Άμυνας και Εσωτερικών, 93 μέλη δυνάμεων προσκείμενων στην κυβέρνηση και 18 Βεδουίνους
LIFO NEWSROOM