«Ο Βάλτος»: Η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου με τη Βέρα Κρούσκα και τον Γιώργο Τζώρτζη

«Ο Βάλτος»: η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου από το 1973, με την Βέρα Κρούσκα και τον Γιώργο Τζώρτζη Facebook Twitter
Μπροστά η Βέρα Κρούσκα και ο Γιώργος Τζώρτζης και πίσω ο Νότης Περγιάλης και ο Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, στον «Βάλτο» (1973) του Ντίνου Δημόπουλου
0



ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΛΑΜΠΕΣ ΤΗΣ,
στα πρώτα χρόνια του ’70, η Finos Films προσπαθούσε να διατηρήσει το ενδιαφέρον των ντόπιων κινηματογραφόφιλων και μέσω της «κοινωνικής περιπέτειας», στην οποία εμφιλοχωρούσαν η βία και το σεξ.

Με την λογοκρισία να χαλαρώνει σε σχέση μ’ αυτά τα δύο (τη βία και το σεξ), ανοιγόταν ένα παράθυρο στη δική μας κινηματογραφία, ώστε να μπορέσει να προσεγγιστεί σταδιακά το ανάλογο, εμπορικό, γαλλικό και ιταλικό φιλμ κυρίως (ή και το αμερικάνικο σε κάποιο βαθμό), προσδοκώντας περαιτέρω τα «καλά λόγια», μα και τα εισιτήρια από το εξωτερικό.

Πολλές οι προσπάθειες, άλλες με περισσότερο και άλλες με λιγότερο ενδιαφέρον, με τον «Βάλτο» του Ντίνου Δημόπουλου να τοποθετείται, οπωσδήποτε, ανάμεσά τους.

Η λέξη «βάλτος», κατ’ αρχάς, σηματοδοτούσε διάφορα τινά, από παλιότερα – ίσως ακόμη και από την εποχή του “Riso Amaro” (Πικρό Ρύζι) (1949), του Giuseppe De Santis, με την Silvana Mangano, που είχε προβληθεί τότε στην Ελλάδα με τον μάλλον παραπλανητικό τίτλο «Πόθοι στους Βάλτους». Πόθοι μπορεί να υπήρχαν στην ταινία, αλλά από τα πλημμυρισμένα ριζοχώραφα του Πάδου, μέχρι τους βάλτους, που είχε... ονειρευτεί ο έλληνας μεταφραστής, υπήρχε σίγουρα απόσταση.

Ο βάλτος και τα βαλτονέρια γενικώς κινηματογραφήθηκαν κάμποσες φορές από το ελληνικό σινεμά, σε διάφορες ταινίες, που άλλοτε είχαν τη λέξη «βάλτος» στους τίτλους τους και άλλοτε όχι.

Ο βάλτος και τα βαλτονέρια γενικώς κινηματογραφήθηκαν κάμποσες φορές από το ελληνικό σινεμά, σε διάφορες ταινίες, που άλλοτε είχαν τη λέξη «βάλτος» στους τίτλους τους και άλλοτε όχι.

Στις πρώτες ανήκουν σίγουρα η «Πόθοι στον Καταραμένο Βάλτο» (1966) (σκ. Γρηγόρης Γρηγορίου), με τον Ανέστη Βλάχο και την Ζέττα Αποστόλου (τότε γραφόταν ακόμη με δύο «τ») και η «Παρθένες στους Βάλτους» (1969) (σκ. Γιώργος Ζερβουλάκος), ενώ στις δεύτερες το ύπατο δείγμα είναι «Ο Φόβος» (1966) του Κώστα Μανουσάκη, με Ανέστη Βλάχο, Έλενα Ναθαναήλ, Σπύρο Φωκά κ.ά., που διέθετε πολλά πλάνα γυρισμένα στους βάλτους της Κωπαΐδας.

Ακόμη και μια ταινία σαν την «Λίμνη των Πόθων» (1958) (σκ. Γιώργος Ζερβός), με την Σόνια Ζωίδου και τον Γιώργο Φούντα, που είχε κινηματογραφηθεί στο περιβάλλον της λιμνοθάλασσας του Μεσολογγίου, θα μπορούσε να ενταχθεί σ’ αυτό το πλαίσιο.

«Ο Βάλτος»: η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου από το 1973, με την Βέρα Κρούσκα και τον Γιώργο Τζώρτζη Facebook Twitter
Lobby card της ταινίας «Ο Βάλτος» (1973) του Ντίνου Δημόπουλου

Ο βάλτος, σαν χώρος, πέρα από τη... στασιμότητα των καταστάσεων που μπορεί να συμβολίζει, φαίνεται πως εκλύει κι έναν άγριο ερωτισμό, εξάπτοντας τις αισθήσεις. Ως τοπίο, δε, προσφέρεται για κινηματογράφηση ιδιαίτερων ερωτικών σκηνών, επειδή τα καλάμια, τα βούρλα και όλη η υπόλοιπη χλωρίδα μπορούν να παίξουν και τον ρόλο του προκαλύμματος – της φυσικής κουρτίνας εννοούμε, μέσα από την οποία θα μπορέσεις να δεις κάτι από το... παράνομο και το ανομολόγητο, που εξελίσσεται από πίσω.

Περαιτέρω υπάρχει και μια μυθολογία γύρω από τους βάλτους, που τους συνδέει με κάτι το μεταφυσικό, ενώ σαν φυσικό περιβάλλον (ο βάλτος) δεν απέχει και πολύ από το επικίνδυνο (αυτό είναι ρεαλιστικό) και το απόκοσμο (αυτό πλάθεται, ιδίως στις νύχτες με φεγγάρι). Τα έχουμε δει αυτά και σε ξένα θρίλερ, αφού είναι άπειρες οι ταινίες με τις λέξεις swamp, bog κ.λπ. στους τίτλους τους.

Όμως «Ο Βάλτος», ως τίτλος στην ταινία του Ντίνου Δημόπουλου, έχει άλλη σημασία. Παρότι στην ταινία υπάρχει γυναικείο γυμνό, όπως υπάρχουν και ερωτικές σκηνές, ακόμη και μια υποψία λεσβιακού έρωτα –με το φυσικό περιβάλλον του βάλτου, ή των βαλτόνερων τέλος πάντων, να πρωταγωνιστεί μ’ έναν τρόπο–, εντούτοις ο χώρος δρα περισσότερο συμβολικά και λιγότερο παραστατικά-ερωτικά.

«Ο Βάλτος»: η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου από το 1973, με την Βέρα Κρούσκα και τον Γιώργο Τζώρτζη Facebook Twitter
Μόνα Λίζα Άρμπι και Καίτη Γρηγοράτου στον «Βάλτο» (1973) του Ντίνου Δημόπουλου

Βάλτος με άλλα λόγια είναι, εδώ (στην ταινία), η μίζερη, η απάνθρωπη και η κακότυχη ζωή, η οποία σε περιζώνει μονίμως, από τη μέρα που γεννιέσαι, και που σε τραβάει συνεχώς προς τον πάτο. Έτσι, κάθε προσπάθεια που καταβάλλεις, για να ξεκολλήσεις από το βάλτο, ώστε να μπορέσεις να πάρεις μιαν ανάσα, ανεβαίνοντας την κοινωνική σκάλα, είναι καταδικασμένη στην αποτυχία. Αυτό μας το λένε, ολοφάνερα, οι ήρωες της ταινίας.

«Ο Βάλτος» θα παρουσιαζόταν για πρώτη φορά στο 14ον Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, που θα εξελισσόταν στην Θεσσαλονίκη στο διάστημα 24-30 Σεπτεμβρίου 1973.

Εκείνη η διοργάνωση ήταν κομματάκι περίεργη – κυρίως, γιατί οι ταινίες ήταν μοιρασμένες ανάμεσα στον λεγόμενο «παλιό» ή καλύτερα «εμπορικό» και τον «νέο» κινηματογράφο.

Υπήρχε λοιπόν «Ο Ιωάννης ο Βίαιος» της Τώνιας Μαρκετάκη, αλλά υπήρχε και «Ο Αποστάτης» του Φαίδωνα Γεωργίτση, υπήρχε ο «Τόπος Κρανίου» του Κώστα Αριστόπουλου, αλλά υπήρχαν και οι «Μεταμορφώσεις» του Γιάννη Κοκκόλη, υπήρχε το «Λάβετε Θέσεις» του Θόδωρου Μαραγκού, αλλά υπήρχε και «Ο Επισκέπτης» του Γιώργου Μιχαηλίδη, υπήρχε το «Μαύρο-Άσπρο» των Θανάση Ρεντζή-Νίκου Ζερβού, αλλά υπήρχε και «Ο Βάλτος» του Ντίνου Δημόπουλου...

«Ο Βάλτος»: η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου από το 1973, με την Βέρα Κρούσκα και τον Γιώργο Τζώρτζη Facebook Twitter
Δημήτρης Μαλαβέτας και Μόνα Λίζα Άρμπι στον «Βάλτο» (1973) του Ντίνου Δημόπουλου

Πάντως και οι ταινίες που δεν ανήκαν στον «νέο» κινηματογράφο ήταν επηρεασμένες από το κοινωνικοπολιτικό κλίμα της εποχής, επιχειρώντας να πολιτικολογήσουν κι εκείνες, αλλά μ’ έναν τρόπο που παρέπεμπε στην πιο «εμπορική» οπτική (και αισθητική). Τούτο μπορεί να τις καθιστούσε λιγότερο ενδιαφέρουσες από τις πιο «καλλιτεχνικές», αλλά δεν σημαίνει πως ήταν και για γιουχάισμα.

Πάντως, το δισυπόστατο εκείνου του φεστιβάλ φαινόταν ακόμη και στα ονόματα των στελεχών της κριτικής επιτροπής, που ήταν κάπως «άνισα». Πιο συγκεκριμένα την αποτελούσαν οι: Γ.Π. Σαββίδης (ο γνωστός καθηγητής πανεπιστημίου της νεότερης ελληνικής φιλολογίας, που τότε είχε παραιτηθεί από τη θέση του), Βίκτωρ Μιχαηλίδης (παραγωγός), Γιώργος Τζαβέλλας (σκηνοθέτης), Ρένα Βελισσαρίου (κριτικός κινηματογράφου), Μίμης Πλέσσας (μουσικοσυνθέτης), Αλέκα Κατσέλη (ηθοποιός), Νίκος Σαχίνης (ζωγράφος), Δήμος Σακελλαρίου (τεχνικός κινηματογράφου), Νίκος Φώσκολος (σεναριογράφος) και Νίκος Αρβανίτης (προϊστάμενος διευθύνσεως κινηματογραφίας του Υπουργείου Βιομηχανίας, κυβερνητικός επίτροπος).

«Ο Βάλτος»: η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου από το 1973, με την Βέρα Κρούσκα και τον Γιώργο Τζώρτζη Facebook Twitter
Η Ρίτα Μπενσουσάν στον «Βάλτο» (1973) του Ντίνου Δημόπουλου

Πέρα από την επιτροπή, όμως, υπήρχε και ο κόσμος, και βασικά ο εξώστης του θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, που είχε αυτονομηθεί και που έδινε τα δικά του «βραβεία». Όπως έγραφε και η Σούλα Αλεξανδροπούλου στα «Επίκαιρα» της εποχής:

«Το κοινό νεανικό σχεδόν στο σύνολό του δεν φαίνεται, φέτος, διατεθειμένο, να δεχθεί καμιά “χρυσή μετριότητα”, να συγχωρήσει καμιά καλλιτεχνική απάτη ή να εγκρίνει δουλειά, που δεν αγγίζει την προβληματική του».

«Ο Βάλτος» αποδοκιμάζεται, αλλά όχι τόσο –ίσως γιατί η ταινία ανήκε σ’ έναν σεβαστό σκηνοθέτη του παλιού σινεμά– όσο θα αποδοκιμάζονταν οι «Μεταμορφώσεις» και «Ο Αποστάτης» (που ήταν πιο ευάλωτες από πλευράς ονομάτων), ταινίες στις οποίες τα γιουχαΐσματα θα πήγαιναν «σύννεφο» εξοργίζοντας το κοινό, που θα έβγαινε εκτός ορίων. Προκαλούνται επεισόδια με άλλα λόγια, με τους χωροφύλακες να απομακρύνουν θεατές από την αίθουσα δια της βίας.

«Ο Βάλτος»: η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου από το 1973, με την Βέρα Κρούσκα και τον Γιώργο Τζώρτζη Facebook Twitter
Lobby card της ταινίας «Ο Βάλτος» (1973) του Ντίνου Δημόπουλου

Ποιο ήταν, όμως, το στόρι του «Βάλτου» (σενάριο Ντίνος Δημόπουλος και Λάζαρος Μοντανάρης); Όπως αναγραφόταν στο επίσημο πρόγραμμα:

«Ο Βασίλης (Κώστας Ναός) και ο Αλέξης (Δημήτρης Μαλαβέτας), που διευθύνουν μια οικοδομική επιχείρηση, αποφασίζουν να φύγουν στο εξωτερικό με ένα μικρό αεροπλάνο, παίρνοντας μαζί τους 45.000.000 δραχμές, που τους εμπιστεύθηκαν φτωχοί βιοπαλαιστές, για να τους χτίσουν διαμερίσματα. Θα τους ακολουθήσει και η υπάλληλός τους Λένα (Βέρα Κρούσκα), που την τελευταία στιγμή δειλιάζει, γιατί σκέφτεται τον Δημήτρη (Γιώργος Τζώρτζης), που συνδεόταν μαζί του αισθηματικά. Τελικά οι δύο απατεώνες αναγκάζονται να απαγάγουν τον Δημήτρη, για να αναγκάσουν και την Λένα να τους ακολουθήσει. Εκείνη ρίχνει το αεροπλάνο σ’ ένα βάλτο και τα χρήματα χάνονται μέσα στον βούρκο. Οι τέσσερίς τους καταφεύγουν σ’ ένα φάρο, όπου μένει ο Μανώλης (Νότης Περγιάλης) με την γυναίκα του (Ρίτα Μπενσουσάν) και την κόρη του (Μόνα Λίζα Άρμπι). Οι δύο γυναίκες σχεδιάζουν να φύγουν από τον φάρο, μαζί με έναν παλιό κακοποιό (Γιάννης Βόγλης), που εκβιάζει τον Μανώλη. Τελικά, την λύση στο όλο δράμα δίνει η Λένα, αφού δεν φεύγουν από τον νου της οι φτωχοί βιοπαλαιστές».

«Ο Βάλτος»: η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου από το 1973, με την Βέρα Κρούσκα και τον Γιώργο Τζώρτζη Facebook Twitter
Γιώργος Τζώρτζης και Βέρα Κρούσκα στον «Βάλτο» (1973) του Ντίνου Δημόπουλου

Η αλήθεια είναι πως ο «Βάλτος» δρα καλύτερα σαν αλληγορία, παρά σαν περιπέτεια. Έτσι, αν ο Ντίνος Δημόπουλος επέμενε περισσότερο προς αυτή την κατεύθυνση τα αποτελέσματα θα ήταν, σίγουρα, πολύ καλύτερα. Θέλουμε να πούμε πως σαν περιπέτεια η ταινία δεν παρουσιάζει κάτι το ιδιαίτερο –μάλλον είναι βαρετή–, ενώ αν δεις πίσω απ’ όσα προβάλλονται, σ’ ένα πρώτο επίπεδο, ίσως ανακαλύψεις κάποια από εκείνα τα νοήματα, που κάνουν τον «Βάλτο» ενδιαφέροντα.

Κατ’ αρχάς οι περισσότεροι ήρωες είναι μαζί καλοί και κακοί, και πάντως οι λόγοι που έγιναν ορισμένοι απ’ αυτούς κακοί ήταν κοινωνικής φύσεως – δεν γεννήθηκαν έτσι. Επί τούτου, η γερμανική κατοχή στιγματίζεται ως η ιστορική περίοδος, που διέλυσε τις ζωές των ανθρώπων, αφήνοντας ανεπούλωτα τραύματα. Όνειρα κατεστραμμένα από εκείνα τα χρόνια επιζητούν εκδίκηση, δεκαετίες μετά, καταστρέφοντας όνειρα άλλων.

Ο άνθρωπος θέλει να ξεφύγει από τη μιζέρια, από μια ζωή χωρίς προοπτική, θέλει να κάνει το άλμα προς τα πάνω, αλλά ο αληθινά λαϊκός άνθρωπος δεν μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε αριβίστα, δίχως να ελέγχεται από κάπου. Υπάρχουν ηθικές αρχές, που θα έρχονται και θα επανέρχονται και που θα τον γειώνουν με την πραγματικότητα.

«Ο Βάλτος»: η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου από το 1973, με την Βέρα Κρούσκα και τον Γιώργο Τζώρτζη Facebook Twitter
Κώστας Ναός και Βέρα Κρούσκα στον Πύργο των Αθηνών, στον «Βάλτο» (1973) του Ντίνου Δημόπουλου

Οι σχέσεις, ερωτικές και άλλες, και οι χαρακτήρες των ανθρώπων είναι πολύπλοκες και πολύπλοκοι. Ο πατέρας σκοτώνει τον βιαστή της ανήλικης κόρης του, αλλά δεν αναλαμβάνει την ευθύνη να παραδοθεί στη δικαιοσύνη. Προτιμά να εκβιάζεται, για να μην μαθευτεί τι έκανε και καταλήξει στη φυλακή. Η φτωχή αγαπάει τον πλούσιο αληθινά, αλλά η πλούσια αγαπιέται για τα λεφτά της. Όσο είσαι γερός και προσφέρεις είσαι καλοδεχούμενος, αν βρεθείς όμως σε μειονεκτική θέση δεν μετράς, μετατρέπεσαι σε «βάρος». Μια κοινωνία όσο μικρή κι αν είναι δεν μπορεί να είναι ιδανική. Υπάρχουν σχέσεις που την καθορίζουν – διεκδίκησης, υποταγής, συμφερόντων. Όσο και αν αγωνίζεσαι, αν το περιρρέον κλίμα είναι βαλτωμένο δύσκολα θα μπορέσεις να ανεβείς. Η κρίση δεν εμπεριέχει την ευκαιρία, απεναντίας καταρρακώνει τους πάντες (ο κανόνας είναι αυτός). Η ευκαιρία αναδύεται μόνον όταν η κοινωνία ανεβαίνει συνολικά, αλλιώς μένεις, εκεί, κολλημένος στον βάλτο. Τέτοια διαχρονικά νοήματα ξεπροβάλλουν μέσα από την ταινία του Ντίνου Δημόπουλου.

«Ο Βάλτος»: η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου από το 1973, με την Βέρα Κρούσκα και τον Γιώργο Τζώρτζη Facebook Twitter
Ο Γιάννης Βόγλης και οι υπόλοιποι πρωταγωνιστές στον «Βάλτο» (1973) του Ντίνου Δημόπουλου

«Ο Βάλτος», που ήταν γυρισμένος στο μεγαλύτερο μέρος του στον βορειοανατολικό Αμβρακικό Κόλπο, στον Φάρο της Κόπραινας (και σ’ ένα μικρότερο στον νεότευκτο, τότε, Πύργο των Αθηνών) δεν έλαβε κανένα από τα βασικά βραβεία του φεστιβάλ. Από σπόντα μόνον θα μπορούσε να πει κάποιος πως βραβεύθηκε, μέσω της τιμητικής διάκρισης που θα δινόταν στον Γιώργο Αρβανίτη, για την φωτογραφία του στις ταινίες «Τόπος Κρανίου», «Ο Βάλτος», «Ιωάννης ο Βίαιος» και «Ο Μεγάλος Ερωτικός».

Αν υπήρχε, όμως, «βραβείο τραγουδιού» (όχι μουσικής αναγκαστικά), αυτό θα πήγαινε οπωσδήποτε στο τραγούδι του Γιώργου Χατζηνάσιου (σε στίχους Ντίνου Δημόπουλου) «Ήλιε μην κοιτάς (Ο βάλτος)», με τη φωνή της Δήμητρας Γαλάνη, που θα συνέπαιρνε ήδη από τους τίτλους της ταινίας και που θα το άκουγε ο κόσμος και από το LP «Διαδρομή» [ΕΜΙ / Columbia, 1973] (του Χατζηνάσιου), όπως και από ένα 45άρι, που θα κυκλοφορούσε την επόμενη χρονιά.

«Ο Βάλτος»: η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου από το 1973, με την Βέρα Κρούσκα και τον Γιώργο Τζώρτζη Facebook Twitter
Βέρα Κρούσκα, Κώστας Τσιάνος (με γυρισμένη την πλάτη) και Δημήτρης Μαλαβέτας στον «Βάλτο» (1973) του Ντίνου Δημόπουλου

«Ο Βάλτος» θα βγει στις αίθουσες στις 8 Οκτωβρίου 1973 (ακριβώς πριν από 50 χρόνια), κόβοντας 106.741 εισιτήρια στις αίθουσες πρώτης προβολής Αθηνών, Πειραιώς και περιχώρων (όγδοη ταινία σε εισπράξεις από τις 44 της σεζόν), ενώ θα προβαλλόταν και στο εξωτερικό ως “The Swamp”.

Να πούμε, τέλος, πως για την ταινία είχε πέσει πολύ γερό προμόσιον από τα μίντια της εποχής, με το περιοδικό «Φαντάζιο» να πρωτοστατεί, αφού μέσα σε οκτώ διαδοχικά τεύχη, από τις 2 Οκτωβρίου έως και τις 20 Νοεμβρίου του ’73, θα δημοσιεύονταν εκεί μια μυθιστορηματική εκδοχή του σεναρίου, μαζί με ωραίες έγχρωμες φωτογραφίες.

ΧΑΤΖΗΝΑΣΙΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ - Ο ΒΑΛΤΟΣ (ΤΙΤΛΟΙ) (φωνή ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΑΛΑΝΗ) 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H ταινία «Αναζήτησις...» του Ερρίκου Ανδρέου από το 1972, με την Έλενα Ναθαναήλ, τον Άγγελο Αντωνόπουλο και την έξοχη μουσική του Γιάννη Σπανού

Οθόνες / «Αναζήτησις...»: Η cult ταινία του Ερρίκου Ανδρέου από το 1972 με την έξοχη μουσική του Γιάννη Σπανού

Μια ερωτική, κοινωνική και αστυνομική περιπέτεια με την Έλενα Ναθαναήλ και τον Άγγελο Αντωνόπουλο που ανατέμνει τον τρόπο ζωής του τζετ-σετ και την εξουσιαστική επιβολή του στις κατώτερες τάξεις.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ