Ιταλία: Αποκαταστάθηκε ο «σταυρός του πελεκάνου» που κατέστρεψε ο σεισμός - Εκτίθεται στο Βατικανό

Ιταλία: Αποκαταστάθηκε ο «σταυρός του πελεκάνου» που κατέστρεψε ο σεισμός - Εκτίθεται στο Βατικανό Facebook Twitter
Φωτ.: Musei Vaticani / YouTube
0

Αποκαταστάθηκε πλήρως ο «σταυρός του πελεκάνου», ύστερα από την καταστροφή που υπέστη το 2016 εξαιτίας σεισμού στην κεντρική Ιταλία.

Πρόκειται για σταυρό του 15ου αιώνα που βρίσκεται στο αβαείο του Αγίου Ευτίτσιο στο Piedivalle di Preci, έξω από την Περούτζια. Ο σταυρός κατασκευάστηκε από τέμπερα σε ξύλο από τον Nicola di Ulisse di Siena περίπου στο 1472. Έμπνευση για τη σύνθεση του σταυρού αποτελούσε ο θάνατος του Χριστού.

Ο συγκεκριμένος σταυρός φέρει τον Χριστό σε μονοχρωματικό μπλε φόντο ενώ στις τέσσερις άκρες του υπάρχει το σχήμα του τριφυλλιού. Το πάνω μέρος όμως, αν και συνηθίζεται να φέρει το σύμβολο INRI (Ιησούς, Βασιλιάς των Ιουδαίων), περιέχει τον πελεκάνο σε ευλαβική στάση. Ο πελεκάνος σχίζει το ίδιο του το στήθος για να ταΐσει με το αίμα του τα τρία μικρά του. Πρόκειται για ένα δημοφιλές σύμβολο της θυσίας του Χριστού κατά τον Μεσαίωνα.

Ο σταυρός βρισκόταν σε άθλια κατάσταση, σπασμένος σε περισσότερα από 30 θραύσματα. Ωστόσο, ακριβώς επειδή υπήρξε από τα πλέον διάσημα αντικείμενα λατρείας, η αρχιεπισκοπή Spoleto-Norcia και η Αρχή Εποπτείας της Umbria αποφάσισαν να επιχειρήσουν την πλήρη αποκατάσταση της ζωγραφισμένης εικόνας, που έφερε τη μορφή του Χριστού καθώς και τον πελεκάνο, αντί να συντηρηθεί μόνο ό,τι είχε διασωθεί.

Τον Ιούλιο του 2018, οι ειδικοί στα εργαστήρια αποκατάστασης των μουσείων του Βατικανού ξεκίνησαν να ανασυνθέτουν το «παζλ». Ένωσαν τα θραύσματα και ανακατασκεύασαν τα τμήματα που έλειπαν, τοποθετώντας τον σταυρό σε μια νέα ξύλινη βάση για να γίνει αρκετά σταθερός, ώστε να τοποθετηθεί και πάλι πάνω στον βωμό, όπου ήταν και πριν. Η ζωγραφισμένη επιφάνεια κολλήθηκε εκ νέου. Στη συνέχεια, αναδημιουργήθηκαν τα τμήματα που είχαν χαθεί. Τέλος, το επιχρυσωμένο περιμετρικό πλαίσιο αποκαταστάθηκε με καθαρό χρυσό, σύμφωνα με την παραδοσιακή μέθοδο που χρησιμοποιούνταν τον 15ο αιώνα.

Ο αποκατεστημένος σταυρός εκτίθεται στα μουσεία του Βατικανού. Θα εκτεθεί στο Σπολέτο στην εκκλησία της Αγίας Ευφημίας αυτό το φθινόπωρο και στη συνέχεια θα επιστρέψει στον κεντρικό βωμό του αβαείου του Αγίου Ευτίτσιο.

Ιταλία: Αποκαταστάθηκε ο «σταυρός του πελεκάνου» που κατέστρεψε ο σεισμός - Εκτίθεται στο Βατικανό Facebook Twitter
Φωτ.: Musei Vaticani / YouTube

Το αβαείο του Αγίου Ευτίτσιο

Η μονή ιδρύθηκε από Σύριους μοναχούς που διέφευγαν από διωγμούς στον απόηχο των οικουμενικών συνόδων τον 5ο ή 6ο αιώνα. Στο σημείο υπήρχαν πολλές φυσικές σπηλιές, που ταίριαζαν πολύ στο ύφος και τον τρόπο ζωής των μοναχών. Αρχικά, ξεκίνησε ως ένας τόπος αφιερωμένος στην Παναγία. Ο Άγιος Ευτίτσιο όμως, τον επέκτεινε σε κοινοβιακό μοναστήρι ενώ παράλληλα έγινε ηγούμενός του. Μετά τον θάνατό του το 540 μ.Χ., η εκκλησία πήρε το όνομά του. Το μοναστήρι εξελίχθηκε και από τις ασκητικές του καταβολές ασπάστηκε τον «κανόνα» του Αγίου Βενέδικτου. Τον 12ο αιώνα έφτασε στο αποκορύφωμα τόσο ως προς τη σημασία του στην περιφέρεια στην οποία υπαγόταν όσο και ως προς την περιουσία, με τα εκθέματα που έφερε στο εσωτερικό του.

Η εκκλησία βρίσκεται μεταξύ στην κοιλάδα και τη βραχώδη περιοχή με τις σπηλιές των ερημιτών. Όταν ο σεισμός κατέστρεψε την περιοχή τον Οκτώβριο του 2016, σημειώθηκε κατολίσθηση και ένας βράχος έπεσε πάνω στο μοναστήρι. Αποτέλεσμα ήταν ο σταυρός να εκσφενδονιστεί και να διαλυθεί στο έδαφος. Τα θραύσματα εγκλωβίστηκαν στα χαλάσματα για εβδομάδες. Από την πλευρά τους, οι πυροσβέστες συνεργάστηκαν με δεκάδες συντηρητές από τα μουσεία του Βατικανού ώστε να ανακτήσουν κάθε θραύσμα του τέμπλου που μπόρεσαν να βρουν.

Με πληροφορίες από thehistoryblog.com

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Πολιτισμός / Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Παρά την αναγκαστική μεταφορά στο μουσείο, η τελετή διατήρησε τα καθιερωμένα τελετουργικά, δηλαδή τις χορογραφημένες κινήσεις των «ιερειών» και των κουρών, καθώς και απαγγελίες στην ελληνική γλώσσα
LIFO NEWSROOM
Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Πολιτισμός / Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Εξερευνώντας τη σημασία της μορφής της Αφροδίτης από την Παλαιολιθική περίοδο μέχρι σήμερα, το έργο θα φιλοξενηθεί από τις 19 Μαρτίου ως τις 31 Αυγούστου 2026 στο Μέγαρο Σταθάτου μαζί με δέκα αντίγραφα ειδωλίων «Αφροδίτης» της Ανώτερης παλαιολιθικής περιόδου
LIFO NEWSROOM
Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Η tour de force ερμηνεία της Τζένιφερ Λόρενς στη νέα ταινία της Λιν Ράμσεϊ, η «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη, και μια ιδιαίτερη ρομαντική κομεντί ξεχωρίζουν από την κινηματογραφική σοδειά αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Ο Γιώργος Χατζιδάκις αναφέρει ότι το αίτημα για την περιοδεία είχε απορριφθεί «ρητά», καθώς «δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές και στο καλλιτεχνικό ήθος» του Μάνου Χατζιδάκι
LIFO NEWSROOM
Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Πολιτισμός / Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Στο πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό, ο Πάπας Λέων επισκέπτεται την Τουρκία για να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις για τα 1.700 χρόνια από τη Σύνοδο της Νίκαιας, σε μια επίσκεψη που αναζωπυρώνει τις ελπίδες για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης
LIFO NEWSROOM