Όταν τα Όσκαρ ακύρωσαν υποψηφίους

ΔΕΥΤΕΡΑ Όταν τα Όσκαρ ακύρωσαν υποψηφίους Facebook Twitter
Έχει καιρό να συμβεί η σπάνια στραβή, εκτός βέβαια από τις ηχηρές περιπτώσεις της οικειοθελούς άρνησης.
0

Η Άντρεα Ράιζμπορο τη γλίτωσε στο τσακ: η υποψηφιότητά της κινδύνευσε όταν, με την αναγγελία του ονόματός της στην πεντάδα του πρώτου γυναικείου ρόλου, τα πρώτα wtf διαδέχθηκαν ερωτήσεις γύρω από τη μεθοδολογία ή μάλλον τη μεθόδευση της καμπάνιας.

Βρέθηκε, λοιπόν, πως οι «πλούσιες λευκές φίλες» της καθ’ όλα άξιας Βρετανής ηθοποιού δεν υπερέβησαν τα εσκαμμένα, αλλά η Ακαδημία επιφυλάχθηκε να ξανακοιτάξει ενδελεχώς το ζήτημα της προώθησης μέσω των social και του διαδικτύου αμέσως μετά την τελετή. 

Έχει καιρό να συμβεί η σπάνια στραβή, εκτός βέβαια από τις ηχηρές περιπτώσεις της οικειοθελούς άρνησης, όπως έγινε με τον Μάρλον Μπράντο και τον Τζορτζ Σκοτ, και να αρθεί υποψηφιότητα που μέχρι την ανακοίνωση πληρούσε τις τυπικές προϋποθέσεις. Τα οκτώ περιστατικά που ακολουθούν δεν μοιάζουν καθόλου μεταξύ τους.

1.

THE CIRCUS

1928

Τα πρώτα Όσκαρ δόθηκαν σε μια σεμνή τελετή μεταξύ φίλων και συναδέλφων στο ξενοδοχείο Roosevelt του Λος Άντζελες, επειδή το ήθελαν τα στούντιο και κάποιοι σταρ, όπως ο Ντάγκλας Φέρμπανκς, ο οποίο μάλιστα φρόντισε την επόμενη χρονιά να υπενθυμίσει στη βιομηχανία πως πρέπει να βραβευτεί η γυναίκα του, και γλυκιά αγαπημένη του αμερικανικού σινεμά, Μέρι Πίκφορντ, πράγμα που έγινε, για την ξεχασμένη «Κοκέτα». Πάνω στη λογική του «λίγο μιλημένου» η Ακαδημία αποφάσισε πως οι υποψηφιότητες του Τσάρλι Τσάπλιν στις κατηγορίες της καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας κωμωδίας, σεναρίου και ηθοποιού για το «Τσίρκο», κανονικές και νόμιμες, προϊόν της εκτίμησης των «ομοίων» του, δεν ήταν δίκαιες, γιατί προέβλεψε πως θα τα σάρωνε όλα! Οπότε τις ανακάλεσε και συνόψισε με ένα τιμητικό Όσκαρ για το «Τσίρκο» ειδικώς και το καλλιτεχνικό επίτευγμα του Σαρλό στο αριστούργημά του αυτό. Έτσι, ο Τσάπλιν δεν έχει καταχωρισμένο διαγωνιστικό Όσκαρ στην κατοχή του, εκτός από εκείνο της καλύτερης μουσικής, αναδρομικά, για τα «Φώτα της Πόλης», και ένα ακόμη τιμητικό. Το πρωτοφανές «άδειασμα» δεν επαναλήφθηκε ποτέ. 

2.  

HONDO

1953

Όταν τα Όσκαρ ακύρωσαν υποψηφίους Facebook Twitter

Για το «Hondo», που σκηνοθέτησε ο μπαμπάς της Μία, ο Τζον Φάροου, αλλά έβαλε το χεράκι του ο Τζον Φορντ, γιατί ένιωθε ανασφάλεια ο Τζον Γουέιν, το σενάριο έγραψε ο Τζέιμς Έντουαρντ Γκραντ. Ο κλάδος το πρότεινε για καλύτερο πρωτότυπο story, αλλά κανείς δεν μπήκε στον κόπο να ψάξει πως βασιζόταν σε μια νουβέλα που δημοσίευσε στο περιοδικό «Collier’s» ο μάστερ των καουμπόικων Λούι Λαμούρ, οπότε η πρωτοτυπία πήγε τυπικά περίπατο και το όνομα του Γκραντ βγήκε από τις λίστες.

3.

HIGH SOCIETY

1955

Όταν τα Όσκαρ ακύρωσαν υποψηφίους Facebook Twitter

Μάλλον αφηρημένοι ήταν οι σεναριογράφοι των ’50s, αφού ήθελαν να προτείνουν το σενάριο του «High Society», της μιούζικαλ διασκευής του καταπληκτικού «Philadelphia Story», με τον Μπινγκ Κρόσμπι και την Γκρέις Κέλι αυτήν τη φορά, αλλά μπέρδεψαν τα ονόματα των ανθρώπων που το έγραψαν! Τι έγινε: εκείνη τη χρονιά μια ομάδα ηθοποιών από τη Νέα Υόρκη, οι Bowery Boys με δράση από το 1946, υπέγραψε μία ακόμη από τη σειρά των φτηνών κωμωδιών τους με τίτλο «High Society». Οι Έλγουντ Άλμαν και Έντουαρντ Μπερντς κατάλαβαν πως δεν αναγνωρίστηκε ξαφνικά η δουλειά τους από τους σοβαρούς γραφιάδες της βιομηχανίας και με ένα τηλεγράφημα στο διοικητικό συμβούλιο ζήτησαν να διαγραφούν τα ονόματά τους. Αργότερα έκαναν χιουμοριστικές δηλώσεις στο στυλ του «πάντα το ξέραμε πως είναι φοβερά γραμμένα τα σκετς μας», όμως παράξενο δεν είναι μόνο το παρόραμα αλλά και το γεγονός ότι μετά την αποκατάσταση του ολισθήματος η Ακαδημία δεν έβαλε στη λίστα τον Τζον Πάτρικ, σεναριογράφο της ταινίας, ως όφειλε, αλλά διέγραψε συνολικά την υποψηφιότητά της, την τρίτη που θα έπαιρνε μετά από εκείνες της μουσικής διεύθυνσης του Τζόνι Γκριν και του θεσπέσιου «True Love» του Κόουλ Πόρτερ. Μήπως γιατί θα αφορούσε την κατηγορία του καλύτερου story, και πάλι, για μια πλοκή που βασιζόταν σε μια ταινία, που βασιζόταν σε ένα θεατρικό; 

4.

YOUNG AMERICANS

1968

Η μοναδική φορά που η Ακαδημία έχει αφαιρέσει όχι μόνο υποψηφιότητα αλλά και το ίδιο το βραβείο που απένειμε διά της ψηφοφορίας όλων των μελών ήταν για το ντοκιμαντέρ «Young Americans», το χρονικό της περιοδείας μιας πατριωτικής χορωδίας ως υγιής αντίσταση στον διάσπαρτο χιπισμό της περιόδου. Ο λόγος ήταν καθαρά τυπικός: η ταινία του Αλεξάντερ Γκράσχοφ είχε προβληθεί σε μια αίθουσα τον Οκτώβριο, ενώ δεν έπρεπε, και το Όσκαρ της κατέληξε στο επιλαχόν «Journey into self». Σε μια κατηγορία που δεν έχουν προταθεί ποτέ ο Πενεμπέικερ, οι Maysles ή το «Shoah» αυτά είναι πταίσματα.

5.

Ο ΝΟΝΟΣ

1972

Στην απονομή του 1973 ο Φράνσις Φορντ Κόπολα άρχισε να ανησυχεί βλέποντας τη βραδιά να κυλά υπέρ του «Καμπαρέ». Μόνο στο τελευταίο σφύριγμα, στο Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, και αφού είχε χάσει της σκηνοθεσίας από τον Μπομπ Φόσι, ανάσανε. Ένας επιπλέον λόγος ήταν η ανάκληση της υποψηφιότητας του μουσικού σκορ του Νίνο Ρότα, διότι κάποιοι επεσήμαναν πως το κεντρικό, αξέχαστο θέμα δεν ήταν ακριβώς κλεμμένο αλλά δανεισμένο από μια παλιότερη κινηματογραφική σύνθεση του συνθέτη, τη «Fortunella» από το 1958. Αλήθεια είναι και, με το σταυρό στο χέρι, σωστή η διαγραμμένη υποψηφιότητα. Ωστόσο, δύο χρόνια αργότερα, ένα από τα 6 Όσκαρ του δεύτερου «Νονού» ήταν για την καλύτερη πρωτότυπη μουσική επένδυση, πάλι διά χειρός Ρότα, κύριο θέμα του οποίου είναι και πάλι ο γνώριμος σκοπός από το 1958. Εκτός αν μέχρι τότε το αδίκημα παραγράφηκε…

Ακούστε τη μουσική του «Fortunella» και διακρίνετε την ξεκάθαρη ομοιότητα με τη μουσική επένδυση του «Νονού» (στο 00:50).

6.   

PLACES IN THE WORLD

1992

Η Ουρουγουάη υπέβαλε το «Places in the world» για τα ξενόγλωσσα Όσκαρ, η Ακαδημία αρχικά το δέχτηκε, η ταινία προτάθηκε στις πέντε καλύτερες, αλλά πήρε κόκκινη κάρτα γιατί θεωρήθηκε παραγωγή της Αργεντινής. Ο σκηνοθέτης Αντόλφο Αρισταράιν, που είναι όντως Αργεντίνος, τους είπε πως ζήτησε από την Ουρουγουάη να το κατεβάσει στην κούρσα γιατί είχε αρκετά κεφάλαια από τη χώρα και αρκετοί καλλιτέχνες και τεχνικοί που συνεργάστηκαν ήταν Ουρουγουανοί, η Ακαδημία δεν συμφώνησε, ο Αρισταράιν της έκανε μήνυση και τελικά δεν δόθηκε συνέχεια. Η ιστορία με τις συμπαραγωγές είναι λίγο πονεμένη και η ποσόστωση που απαιτείται, με τα δύο από τα τρία βασικά στοιχεία να τηρούνται (γλώσσα, παραγωγή, σκηνοθέτης), σε λεπτή ισορροπία. 

7.

TUBA ATLANTIC

2010

Κανείς εκτός από αυτούς που το γύρισαν δεν γνωρίζουν την ύπαρξη του «Tuba Atlantic», μιας μικρού μήκους από τη Νορβηγία, που χάρηκε όταν πλασαρίστηκε στην πεντάδα του 2011, αλλά πάγωσε όταν αποβλήθηκε γιατί είχε προβληθεί σε τοπικό τηλεοπτικό κανάλι λίγους μήνες πριν, κάτι που απαγορεύεται ρητώς, ακόμη κι αν η κατηγορία λέγεται live action short. 

8.

ALONE, YET NOT ALONE

2013

Ο Μπρους Μπρότον είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους συνθέτες του Χόλιγουντ, από την πλευρά του επαγγελματία που δουλεύει από την τηλεόραση και το «Hawai 5-0» μέχρι το σινεμά (με υποψηφιότητα το 1985 για το «Silverado») σε διάφορα διοικητικά πόστα, ανάμεσα σ’ αυτά και στο συμβούλιο των κυβερνητών, όπως τους ονομάζουν, της Ακαδημίας. Για το μουσικό του θέμα στο άγνωστο φιλμ «Alone, yet not alone», που θυμίζει αυτές τις ταινίες που δεν έχει δει κανείς, ωστόσο με κάποιον τρόπο η Νταϊάν Γουόρεν όχι μόνο έχει γράψει το εμψυχωτικό theme song αλλά βρίσκεται συνεχώς υποψήφια, όπως και φέτος, ο Μπρότον θεώρησε πως καλό είναι να σηκώσει κι ένα τηλέφωνο ‒ανθρώπινο είναι‒ να ειδοποιήσει φίλους ετών για να τους υπενθυμίσει πως δεν θα ήταν κακό αν τον ψήφιζαν. Το πρόβλημα όμως ήταν πως καταχράστηκε εξουσία, γιατί πλησίασε μέλη ενώ είχε ακόμη το πόστο του, δίνοντας στον εαυτό του άδικο αβαντάζ έναντι των υπολοίπων. Η υποψηφιότητα αποσύρθηκε.

To τραγούδι της ταινίας «Alone, yet not alone» ερμηνεύει η Joni Eareckson Tada

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ