Οι καλλιτέχνες του Onassis AiR παρουσιάζουν την έρευνά τους στο πρώτο Open Day

Ονάσις αιρ Facebook Twitter
70 καλλιτέχνες και δημιουργοί υποστηρίζονται μέσω του προγράμματος Tailor-made Fellowships που υιοθετεί μια ανοιχτή μορφή για να προσαρμόζεται στις εκάστοτε ερευνητικές ανάγκες των συμμετεχόντων.
0

Η ΜΕΓΑΛΗ ΓΥΑΛΙΝΗ ΠΡΟΣΟΨΗ στην οδό Λεοντίου, στην πίσω μεριά των γραφείων της Στέγης στον Νέο Κόσμο, αποκαλύπτει τον καινούργιο χώρο του Onassis AiR (Artists-in-Residence) που έχει μετακινηθεί από το γνώριμο νεοκλασικό της Πλάκας εδώ, στην καρδιά των πολύβουων γραφείων.

Στο ισόγειο, βιβλιοθήκες και τραπέζια εργασίας και μια εσωτερική αυλή αμφιθεατρική, μυστική και ευχάριστη, όπως φαντάζεται κανείς ότι θα μπορούσαν ιδανικά να είναι όλοι οι ακάλυπτοι των οικοδομικών τετραγώνων, συνδέουν κτίρια και ζωές μέσα από έναν εσωτερικό κήπο που ενισχύει την κοινωνικότητα και την αλληλεπίδραση. Αυτό το μικρό αρχιτεκτονικό και κοινωνικό οικοσύστημα που έχει γεννηθεί εδώ ταιριάζει με όλο το καλλιτεχνικό οικοσύστημα του Ιδρύματος Ωνάση.

Η μετακίνηση του Onassis AiR σε αυτές τις νέες εγκαταστάσεις με τα δωμάτια, τα εργαστήρια και τους χώρους παρουσιάσεων φέρνει κοντά στους υπάρχοντες residents που συμμετείχαν στα προγράμματα καλλιτεχνικής φιλοξενίας τα τρία τελευταία χρόνια, μέσω διαφορετικών open calls, καλλιτέχνες που με ανάθεση συνεχίζουν απρόσκοπτα το ερευνητικό τους ταξίδι.

Εδώ ο σκοπός είναι αρχικά η συνάντηση, η ώσμωση και η αλληλεπίδραση παλαιών και νέων δημιουργών. Το Onassis AiR επενδύει εδώ και χρόνια στη διαδικασία και στη δυναμική που απελευθερώνουν διαφορετικοί μεταξύ τους άνθρωποι που συναντιούνται για να πυροδοτήσουν συζητήσεις και να προκαλέσουν ερωτήματα.

Εδώ ο σκοπός είναι αρχικά η συνάντηση, η ώσμωση και η αλληλεπίδραση παλαιών και νέων δημιουργών. Το Onassis AiR επενδύει εδώ και χρόνια στη διαδικασία και στη δυναμική που απελευθερώνουν διαφορετικοί μεταξύ τους άνθρωποι που συναντιούνται για να πυροδοτήσουν συζητήσεις και να προκαλέσουν ερωτήματα.

Περνώντας από τους νέους χώρους, λοιπόν, μπορεί να δει κανείς τον Πρόδρομο Τσινικόρη να προετοιμάζει το νέο του πρότζεκτ πίσω από ένα λάπτοπ, τον Ευριπίδη Λασκαρίδη να κάνει πρόβα στη διπλανή αίθουσα, κάποιον άλλον να δοκιμάζει μια χορευτική κίνηση ή να αυτοσχεδιάζει σε έναν μονόλογο στην αυλή.

Από τον Θανάση Δεληγιάννη και την Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη μέχρι τον Victor Ehikhamenor και τη Μαρίνα Γιώτη, από τον Odydoze και τον Νίκο Καραθάνο έως τη Χρυσάνθη Κουμιανάκη και τη Sister Sylvester, καλλιτέχνες κάθε γενιάς και από διαφορετικά σημεία του πλανήτη απαρτίζουν μια δυναμική κοινότητα δημιουργών.

Η Νεφέλη Μυρωδιά με ξεναγεί στους χώρους και μου εξηγεί ότι από τον Σεπτέμβριο του 2022 έως τον Ιούλιο του 2023 το Onassis AiR υποστηρίζει τις υπάρχουσες συνεργασίες και τα μέλη του ευρύτερου συστήματος του Ιδρύματος Ωνάση μέσα από το πρόγραμμα υποτροφιών Tailor-made Fellowships, μια σειρά ατομικών ερευνητικών υποτροφιών με ανοιχτή μορφή που προσφέρουν χώρο και χρόνο σε καλλιτέχνες και δημιουργούς.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τη διοργάνωση εργαστηρίων και σεμιναρίων επαγγελματικής εξέλιξης, την ανταλλαγή δεξιοτήτων και εποικοδομητικής κριτικής μεταξύ των συμμετεχόντων, περιηγήσεις και ερευνητικά ταξίδια, καθώς και τη γνωριμία και ανταλλαγή με άλλους οργανισμούς και μέλη της διεθνούς καλλιτεχνικής κοινότητας.

Ονάσις αιρ Facebook Twitter
Το Onassis AiR (Artists-in-Residence) έχει μετακινηθεί από το γνώριμο νεοκλασικό της Πλάκας στην καρδιά των πολύβουων γραφείων της Στέγης.

Εβδομήντα καλλιτέχνες και δημιουργοί υποστηρίζονται μέσω του προγράμματος Tailor-made Fellowships που υιοθετεί μια ανοιχτή μορφή για να προσαρμόζεται στις εκάστοτε ερευνητικές ανάγκες των συμμετεχόντων.

«Μας αρέσουν οι μακροχρόνιες σχέσεις», λέει η Νεφέλη Μυρωδιά. «Φέτος θα δούμε στο πρόγραμμα των Fellows ότι κάποιοι επιστρέφουν ξανά. Καλέσαμε όλους όσοι έχουν πάρει μέρος στο πρόγραμμα και ενδιαφέρονται να επιστρέψουν για να λάβουν έξτρα υποστήριξη και να συνεχίσουν την έρευνά τους, αν έχει κάποια εξέλιξη, ή σε κάποιο εντελώς καινούργιο έργο.

Ο καθένας παίρνει τον χρόνο του για την έρευνά του. Οι καλλιτέχνες έρχονται εδώ καθημερινά στον δικό τους χώρο, στο στούντιο, και κάνουν την εργασία τους ή συγκεντρώνονται στον κοινόχρηστο αυτόν χώρο. Εδώ κάνουμε προβολές, αλλά ο χώρος θα χρησιμοποιείται και για άλλα προγράμματα. Το ισόγειο έχει γίνει ένα hub του Onassis AiR και, φυσικά, εκτός από την παρουσίαση της δουλειάς των καλλιτεχνών, κάνουμε workshops, κατά τη διάρκεια των οποίων έρχονται σε επαφή με άλλους καλλιτέχνες αναγνωρισμένους, και έχουμε και μια κοινή δραστηριότητα – η αίσθηση της κοινότητας είναι πολύ ισχυρή και ζωτική.

Πάμε σε εκθέσεις και παραστάσεις, παρακολουθούμε τις δραστηριότητες της Στέγης και θέλουμε και το κοινό να μπορεί να έρχεται σε επαφή με τους καλλιτέχνες. Υποστηρίζουμε τη χρηματοδότηση στο ερευνητικό κομμάτι, κάτι που είναι πολύ σημαντικό, και δίνουμε χρόνο. Δημιουργείται ένα δίκτυο ανθρώπων που αλληλοϋποστηρίζονται. Έχουμε δει πολλές φορές καλλιτέχνες που έχουν γνωριστεί εδώ να συνεχίζουν να συνεργάζονται και εκτός του AiR. Χτίζουμε μια τέτοια κοινότητα καλλιτεχνών και είναι σημαντικό να ενισχύει αυτό το πρόγραμμα ένας οργανισμός σαν το Onassis AiR».

Ονάσις αιρ Facebook Twitter
Onassis AiR

Εδώ, λοιπόν, βρισκόμαστε στο πρώτο Open Day, το πρώτο από μια σειρά εκδηλώσεων ανοιχτών στο κοινό που θα πραγματοποιούνται μηνιαία καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, με επιμελητές, σκηνοθέτες, καλλιτέχνες, επισκέπτες και φυσικά τους ανθρώπους που μόλις ξεκίνησαν έρευνα. Οι τελευταίοι μάς παρουσιάζουν την πορεία της καλλιτεχνικής τους έρευνας, δείχνουν δείγματα της δουλειάς τους, γνωρίζονται και συνομιλούν με επαγγελματίες του χώρου αλλά και με το κοινό για την έρευνα και την πρακτική τους.

Η Μαρίνα Γιώτη δείχνει ένα φιλμ καθώς και υλικό από την έρευνά της· ο Nuno Cassola παρουσιάζει οπτικό υλικό και ένα mixtape με μουσική από τη δεκαετία του 1970· ο Marc Delalonde κάνει μια σειρά από αστρολογικές συνεδρίες με τη μορφή speed dating· η Άλκηστη Ευθυμίου παρουσιάζει μια βιντεοπροβολή με αρχείο ερασιτεχνικού οπτικοακουστικού υλικού από την Ελλάδα και τη Χιλή· ο Ryan Ferko κάνει μια βιντεοπροβολή και εγκατάσταση· η Μαργαρίτα Πήτα παρουσιάζει ένα εμβυθιστικό ηχητικό έργο για δύο άτομα κάθε φορά· ο Πρόδρομος Τσινικόρης έχει σχεδιάσει μια ηχητική εμπειρία με αποσπάσματα από την ελληνική εκπομπή του ραδιοφωνικού σταθμού της Βαυαρίας· η Miriam Simun παρουσιάζει ένα νέο βιντεο-δοκίμιο και ένα zine, ενώ η Amanda Vincelli δειχνει ένα βίντεο με αρχειακό υλικό από το Banff Centre for Arts and Creativity του Καναδά.

Το πρόγραμμα βασίζεται στη συνεχή υποστήριξη της καλλιτεχνικής έρευνας και πρακτικής, ένα πρόγραμμα που εξελίσσεται διαρκώς και κρατάει σταθερά στον πυρήνα του τους καλλιτέχνες, με τους Onassis Artists-in-Residence να είναι εκφραστές του σύγχρονου πολιτισμού, ταξιδευτές σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη.

Ονάσις αιρ Facebook Twitter
Onassis AiR

Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα Tailor-made Fellowships από τα open calls προηγούμενων ετών είναι οι: Noor Abed, Μαργαρίτα Αθανασίου, Ορέστης Αθανασόπουλος, Γιώτα Αργυροπούλου, Νικόλας Βεντουράκης, Tristan Bera, Khaleb Brooks, Federica Bueti, Δανάη Γιαννόγλου, Μαρίνα Γιώτη, Nuno Cassola, Marc Delalonde, Αναστασία Διαβαστή, Dennis Dizon, Bryony Dunne, Άλκηστη Ευθυμίου, Moriah Evans, Ιωάννα Ζούλη, Ryan Ferko, Dorota Gawęda & Eglė Kulbokaitė, Arshia Fatima Haq, Samuel Hertz, Julian Hetzel, Daniel Hui, Στέλλα Ιωαννίδου, Harry Isra Muhammad, Laure Jaffuel, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Χριστίνα Κωτσιλέλου, Vishal Kumaraswamy, Latent Community (Σωτήρης Τσίγκανος & Ιώνιαν Μπισάι), Joey Lubitz, Μαρίνα Μήλιου-Θεοχαράκη, Inés Muñozcano, Λυδία Ξυνογαλά, Aslı Özdoyuran, Kenneth Pietrobono, Μαργαρίτα Πήτα, Paz Ponce, Θοδωρής Προδρομίδης, Will Rawls, Miriam Simun, Sumugan Sivanesan, Λητώ Σκοπελίτη, Felipe Steinberg, Πρόδρομος Τσινικόρης, Κώστας Τσιούκας, Amanda Vincelli, Μαριάννα Χριστοφίδου και Σταύρος Χρυσαφίδης.

Στο Onassis AiR εντάσσονται φέτος με fellowships μέσω ανάθεσης οι: Πατρίσια Απέργη, Θανάσης Δεληγιάννης και Γιάννης Μιχαλόπουλος, Viktor Ehikhamenor, Νίκος Καραθάνος, Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη, Ευριπίδης Λασκαρίδης, Ζακλίν Λέντζου, Οδυσσέας Μανωλούδης (Οdydoze), Γιολάντα Μαρκοπούλου, Νέγρος του Μοριά, Γιάννης Νικολαΐδης, Aristide Rontini, Σπύρος Στάβερης, Φωτεινή Σταματελοπούλου, Sister Sylvester (aka Kathryn Hamilton), Nadja Verena Marcin.

Ονάσις αιρ Facebook Twitter
Onassis AiR
Ονάσις αιρ Facebook Twitter
Onassis AiR
Ονάσις αιρ Facebook Twitter
Onassis AiR
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Για το Saristra αξίζει να πας μέχρι την Κεφαλονιά

Μουσική / Saristra 2022: Ένας αξέχαστος τριήμερος διονυσιασμός στην Κεφαλονιά

Μετά από δύο χρόνια απουσίας λόγω πανδημίας, αυτό το μοναδικό φεστιβάλ που γίνεται κάθε καλοκαίρι σε ένα χωριό-φάντασμα κοντά στη Σάμη επέστρεψε, μεγαλύτερο και πιο φιλόδοξο από ποτέ, με καλλιτεχνικές δράσεις, μουσικά live και DJ sets που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ