Γλυπτά του Παρθενώνα: 3D σαρώσεις θα μπορούσαν να επιτρέψουν την επιστροφή τους στην Ελλάδα

Stealth 3D scans of Elgin Marbles could support the call for their return to Greece Facebook Twitter
Ο Roger Michel σκανάρει τα Γλυπτά του Παρθενώνα μέσα στο Βρετανικό Μουσείο. Φωτ: Jeff Gilbert/ Telegraph
0

Ερευνητές έκαναν μυστικές σαρώσεις των Μαρμάρων του Παρθενώνα μέσα στο Βρετανικό Μουσείο, προκειμένου να δημιουργήσουν «τέλεια» αντίγραφα που θα μπορούσαν τελικά να οδηγήσουν στον επαναπατρισμό των πρωτοτύπων στην Ελλάδα.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας (Institute for Digital Archaeology- IDA) που εδρεύει στην Οξφόρδη, χρησιμοποίησαν τεχνολογία ενσωματωμένη στα τελευταία μοντέλα τηλεφώνων με κάμερα και τα iPad για να δημιουργήσουν λεπτομερείς τρισδιάστατες σαρώσεις των γλυπτών, ηλικίας 2.500 ετών.

Η «επιχείρηση» πραγματοποιήθηκε μυστικά αφού το μουσείο αρνήθηκε το επίσημο αίτημα. Ο Roger Michel, εκτελεστικός διευθυντής του ISA, και ο Dr Alexy Karenowska, τεχνικός διευθυντής, δεν έγιναν καν αντιληπτοί από το προσωπικό ασφαλείας καθώς σάρωναν πολλά από τα γλυπτά, τα οποία κάποτε αποτελούσαν μέρος του Παρθενώνα στην Ακρόπολη της Αθήνας.

Χρησιμοποίησαν έναν συνδυασμό Lidar, μια πρόσφατη προσθήκη στη μπαταρία του iPhone, που μετρά αποστάσεις σε κλάσμα του χιλιοστού, και φωτογραμμετρία, η οποία "κολλάει" μεμονωμένες φωτογραφίες μεταξύ τους για να δημιουργήσει τρισδιάστατες ψηφιακές εικόνες. Τα ψηφιακά αρχεία θα χρησιμοποιηθούν για τον προγραμματισμό ενός «ρομπότ» γλύπτη που μπορεί να σκαλίσει μαρμάρινους ογκόλιθους με τον ίδιο τρόπο όπως ο Φειδίας, ο αρχαίος Έλληνας δημιουργός των γλυπτών.

Stealth 3D scans of Elgin Marbles could support the call for their return to Greece Facebook Twitter
Οι τρισδιάστατες σαρώσεις θα χρησιμοποιηθούν για τον προγραμματισμό ενός «ρομπότ» γλύπτη που μπορεί να σκαλίσει μαρμάρινους ογκόλιθους, όπως έγινε με τα πρωτότυπα. Φωτ: Jeff Gilbert/ Telegraph

Ο Roger Michel πιστεύει ότι το μουσείο θα έπρεπε να ανησυχεί από τη στιγμή που είναι δυνατό να κατασκευαστούν αντίγραφα υψηλής ακρίβειας χρησιμοποιώντας την ίδια πέτρα από τα ίδια λατομεία, καθώς θα είναι πιο δύσκολο να αρνηθεί την επιστροφή των πρωτοτύπων στην Ελλάδα. Εκτός από την αποτύπωση λεπτομερειών από τα αρχικά γλυπτά, οι σαρώσεις έχουν επίσης καταγράψει ζημιές δύο χιλιετιών που προκλήθηκαν από πολέμους, σεισμούς, όξινη βροχή και άστοχες προσπάθειες του Βρετανικού Μουσείου να τα καθαρίσει με συρμάτινες βούρτσες.

Ανάμεσα στους εκατοντάδες επισκέπτες που θαύμασαν πρόσφατα από κοντά τα Μάρμαρα του Παρθενώνα ήταν η Tania Carmichael, μια γλύπτρια από το Μπρίσμπεϊν, που σκίτσαρε το μαρμάρινο κεφάλι ενός αλόγου σε φυσικό μέγεθος, με τα μάτια ολάνοιχτα, ενώ τραβά το άρμα της θεάς Σελήνης, κατά μήκος του αετώματος του Παρθενώνα. 

Stealth 3D scans of Elgin Marbles could support the call for their return to Greece Facebook Twitter
Η Αυστραλή γλύπτρια Tania Carmichael πιστεύει ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Ελλάδα. Φωτ: Jeff Gilbert/ Telegraph

Ένα σημάδι ότι επικρατεί αναστάτωση στο Βρετανικό Μουσείο από τις αυξανόμενες εκκλήσεις για επαναπατρισμό των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Αθήνα είναι ότι ενώ το προσωπικό χάρηκε που η Carmichael τα ζωγράφισε, αρνήθηκαν την άδεια να για τρισδιάστατες σαρώσεις.

Ωστόσο, η ίδια δεν έχει καμία αμφιβολία. «Τα Μάρμαρα πρέπει να επιστρέψουν στον τόπο καταγωγής τους. Ταιριάζει περισσότερο αν είναι στην Αθήνα παρά στο Λονδίνο», είπε.

Ο Λόρδος Έλγιν αγόρασε τα μάρμαρα για 75.000 λίρες, τιμή-ρεκόρ τότε για οποιοδήποτε έργο τέχνης, από τους Οθωμανούς κατακτητές της Αθήνας. Χρησιμοποίησε την κληρονομιά της συζύγου του για να πληρώσει τους Τούρκους, αλλά μέσα σε λίγα χρόνια ένα δαπανηρό διαζύγιο τον ανάγκασε να τα πουλήσει στη βρετανική κυβέρνηση, η οποία με τη σειρά της τα έδωσε στο Βρετανικό Μουσείο. Αποτελούν ένα από τα πιο δημοφιλή εκθέματα του μουσείου για σχεδόν δύο αιώνες, παρά την κατεστραμμένη κατάστασή τους.

Το Μουσείο λέει ότι χρησιμοποιεί ήδη τρισδιάστατη σάρωση για να ξεκλειδώσει μερικά από τα μυστικά των Μαρμάρων, συμπεριλαμβανομένου του αρχικού τους χρώματος.

Με πληροφορίες από Telegraph

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Η tour de force ερμηνεία της Τζένιφερ Λόρενς στη νέα ταινία της Λιν Ράμσεϊ, η «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη, και μια ιδιαίτερη ρομαντική κομεντί ξεχωρίζουν από την κινηματογραφική σοδειά αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Ο Γιώργος Χατζιδάκις αναφέρει ότι το αίτημα για την περιοδεία είχε απορριφθεί «ρητά», καθώς «δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές και στο καλλιτεχνικό ήθος» του Μάνου Χατζιδάκι
LIFO NEWSROOM
Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Πολιτισμός / Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Στο πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό, ο Πάπας Λέων επισκέπτεται την Τουρκία για να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις για τα 1.700 χρόνια από τη Σύνοδο της Νίκαιας, σε μια επίσκεψη που αναζωπυρώνει τις ελπίδες για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης
LIFO NEWSROOM
Η Ιστορία την αδίκησε: Το μυστήριο 400 χρόνων γύρω από τη γυναίκα και τον γιο του Σαίξπηρ

Πολιτισμός / Η Ιστορία την αδίκησε: Το μυστήριο 400 χρόνων γύρω από τη γυναίκα και τον γιο του Σαίξπηρ

Η ταινία «Hamnet» ρίχνει φως στην οικογενειακή ζωή του Σαίξπηρ και της Άγκνες και στην τραγική απώλεια του γιου τους, βάζοντας τη φαντασία να καλύψει τα ιστορικά κενά για να αναδείξει το πένθος, την αγάπη και τη δύναμη ενός υποτιμημένου και σε πολλούς άγνωστου χαρακτήρα
LIFO NEWSROOM