Μαριανίνα Κριεζή: Οι αδημοσίευτοι μέχρι σήμερα στίχοι της για το Θέατρο Τέχνης

Μαριανίνα Κριεζή: Οι αδημοσίευτοι μέχρι σήμερα στίχοι της για το Θέατρο Τέχνης Facebook Twitter
Δεν μπορούσε κανένας να κρατήσει μούτρα στη Μαριανίνα, πηγαίναμε και ερχόμαστε στο Ψυχικό και καθόμασταν ώρες και κοιτάζαμε το φαξ μέχρι να φτάσουν οι στίχοι. Τελικά έφτασαν.
0

ΤO 1994, O ΜΙΜΗΣ ΚΟΥΓΙΟΥΜΤΖΗΣ ανέβασε τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη στην Επίδαυρο με το Θέατρο Τέχνης. 

Είχε συζητήσει με τον Μίμη Μυταρά να κάνει τα σκηνικά και τα κοστούμια, με τον Γιώργη Γιατρομανωλάκη που έκανε τη μετάφραση και ήθελε να χρησιμοποιήσει τη μουσική που είχε γράψει ο Μάνος Χατζιδάκις, την οποία είχε σε μια μαγνητοταινία με τον Μάνο να τραγουδά και την ακούγαμε στο σπίτι μας.

Πήγε στον Χατζιδάκι την άνοιξη του 1994, στο σπίτι του. Ο Χατζιδάκις του είπε «Μίμη, να την πάρεις τη μουσική, αλλά είναι παλιά, να γράψετε καινούργια μουσική, αυτό σας προτείνω».

Ο Χατζιδάκις είχε γράψει αυτή την περίφημη μουσική το 1957, για τον «Πλούτο» που σκηνοθέτησε ο Κάρολος Κουν, με σκηνικά και κοστούμια του Γιάννη Μόραλη, και ανέβηκε στο Θέατρο Πεδίου Άρεως από τις 4-10 Σεπτεμβρίου της ίδιας χρονιάς. 

Μερικοί άνθρωποι δεν ξεχάσαμε ποτέ αυτούς τους στίχους, που μας γυρνάνε κάθε τόσο σε μια πολύ ευτυχισμένη περίοδο της ζωής μας.

Ο Κουγιουμτζής τότε μίλησε με τον Χρήστο Λεοντή, που έγραψε τη μουσική της παράστασης, αλλά υπήρχε το θέμα των εμβόλιμων, για τα οποία δεν είχε στίχους. Ήθελε κάτι ανάλαφρο και παιγνιώδες και δεν μπορούσε να σκεφτεί ποιος θα τα έγραφε.

Εγώ τότε δούλευα, έκανα πρόμο και στις εκδόσεις Άμμος που έβγαζαν καταπληκτικά παιδικά βιβλία και τις είχε ο σύζυγος της Μαριανίνας Κριεζή, Πέτρος Γαϊτάνος. Έδωσα στον Μίμη να διαβάσει το «Είμαι ένας βάτραχος μικρούλης, ο Εμμανουήλ Α. Μπακακούλης» που είχε διασκευάσει και το «Μια τίγρη φοβερή, φοβερή και τρομερή» και ο Μίμης αποφάσισε να πάμε στη Μαριανίνα και να της ζητήσει να γράψει τα εμβόλιμα.

Η Μαριανίνα αποφάσισε να το κάνει, αλλά τα στιχάκια έφταναν με το σταγονόμετρο. Δεν μπορούσε κανένας να κρατήσει μούτρα στη Μαριανίνα, πηγαίναμε και ερχόμαστε στο Ψυχικό και καθόμασταν ώρες και κοιτάζαμε το φαξ μέχρι να φτάσουν οι στίχοι. Τελικά έφτασαν.

Ήταν καταπληκτικά αυτά που έγραφε η Μαριανίνα και δεν χρειάζεται να το πω εγώ. Για κάποιον λόγο, μάλλον γιατί έφτασαν τελευταία στιγμή, οι στίχοι δεν μπήκαν στο πρόγραμμα, δεν υπήρχαν στο έργο, σαν να χάθηκαν από προσώπου γης. Ούτε στο βιογραφικό της υπάρχει αυτή η δουλειά. 

Μερικοί άνθρωποι δεν ξεχάσαμε ποτέ αυτούς τους στίχους, που μας γυρνάνε κάθε τόσο σε μια πολύ ευτυχισμένη περίοδο της ζωής μας. Μίλησα με τη Γεωργία Σιδέρη στο Θέατρο Τέχνης, τον άνθρωπο του Μίμη, που είχε επιμεληθεί και το πρόγραμμα, και αρχίσαμε να ψάχνουμε και προσπαθήσαμε να θυμηθούμε όλες τις λεπτομέρειες.

Ο Δημήτρης Δεγαΐτης κάθισε και έγραψε τους στίχους ξανά, ακούγοντας από το αρχείο την παράσταση, και είπαμε να τα σώσουμε, να τα δημοσιεύσουμε, να περάσουν στο αρχείο του Τέχνης και να μην τα σκεπάσει η σκόνη του χρόνου. Η αλήθεια είναι πως όταν βρήκαμε τα στιχάκια αρχίσαμε να τα τραγουδάμε. Τίποτα δεν έχουμε ξεχάσει, και με αυτά, Μαριανίνα, σε αποχαιρετούμε με αγάπη, πολλά γέλια και μεγάλη συγκίνηση.

Πλούτος Facebook Twitter
Φωτογραφία από την παράσταση «Πλούτος» που ανέβηκε στην Επίδαυρο το 1994. Αρχείο Θεάτρου Τέχνης

 

1.

Ποιο έργο να διαλέξουμε απόψε να σας παίξουμε  

Να παίξουμε τη Μήδεια δεν έχουμε Τροφό 

την τσίμπισε μια σφήκα μια σφήκα στον γοφό  

Να παίξουμε Αντιγόνη δεν έχουμε Ισμήνη 

της έσπασε η ζώνη μέσα στο καμαρίνι   

Ωιμένα! 

Να παίξουμε Τρωάδες είναι περιοδεία 

μας λείπει και απ' τις Βάκχες ακόμα άλλη μία 

και μία Χοηφόρος και δύο Ευμενίδες 

κι ο αγγελιοφόρος και όλοι οι Ατρείδες

 Ωιμένα! 

Βαριά τα στέμματά τους κι οι ρόλοι τους βουνό 

στα παλάτια τους τα κρύα δεν περνάς κυρά Μαρία, δεν περνάς, περνάς 

δεν περνώ, περνώ, περνώ, περνάς 

και βγαίνουμε χοροπηδολογώντας 

σε παραμύθι μπαίνουμε ονειροπερπατώντας 

καραγκιοζάκια χύμα στα χέρια ενός τρελού 

που μας κρατάει το νήμα και παίζουμε τον πλου, πλου.. πλου.....πλου....πλου...πλου....πλου.......

2.

Είδα στον ύπνο μου σκατά, Ολύμπιέ μου Δία 

και τα σκατά είναι λεφτά, μου το 'πε κι η Πυθία.

3.

Ο βοσκός είχε μια γίδα 

και μια μέρα η Λαΐδα 

πήγε για να πάρει γάλα

και κατάπιε την κουτάλα.

Ντρίγκι, ντρίγκι, ντρίγκι, ντρι,

ήρθαν έντεκα γιατροί

και αντί για τη Λαΐδα εξετάσανε τη γίδα,

και τη βρήκανε θρεμμένη,

τρυφερή και ψωμωμένη,

και την κάνανε γιουβέτσι

και τους πέτυχε έτσι έτσι.

Ήμουνα εγώ εκεί

και μου δώσανε ρακή,

ντρίγκι, ντρίγκι, ντρίγκι, ντρίγκι

κι ένα κόκκαλο με ξίγκι.

Πλούτος Facebook Twitter
Φωτογραφία από την παράσταση «Πλούτος» που ανέβηκε στην Επίδαυρο το 1994. Αρχείο Θεάτρου Τέχνης

4.

Δήμητρά μου γρηγορούσα 

και παρθένα μου Αθηνά,

αχ! και τι δεν λαχταρούσα 

μες της φτώχειας τα δεινά.

Έρχομαι απ’ την αγορά,

έρχομαι απ’ το παζάρι,

πήρα σανδάλια πορφυρά

με το μαργαριτάρι.

Πήρα αρώματα και λούσα

και μετάξια και λινά,

Δήμητρά μου γρηγορούσα 

και παρθένα μου Αθηνά.

5.

Κι εγώ ήμουν απένταρος

και συ παιδί φτωχό,

μα κλώτσησε ένας Κένταυρος

της τύχης τον τροχό.

Και τα γρανάζια γύρισαν,

πλουτίσαμε κι εμείς,

πολλοί τον πλούτο μίσησαν, 

τον έρωτα κανείς.

Φεγγαράκι μου θλιμμένο, 

από έρωτα πεθαίνω.

6.

Ποιος να 'παιζε τον ρόλο μου

πριν δυο χιλιάδες χρόνια 

σε τούτο εδώ το θέατρο

σε τούτη τη ζωή.

Εκείνοι που πιστέψανε

σε μια Ελλάδα αιώνια 

σπασμένα είναι αγάλματα 

κι εγώ τυφλό πουλί.

Και χρόνια και γενιές χωρίς ανάσταση,

δεν είναι παρά μόνο μια παράσταση.

Οι ρόλοι μας θα παίζονται σε δυο χιλιάδες χρόνια

σε τούτο εδώ το θέατρο

στου κόσμου τη σκηνή.

Θαρθούνε στην πατρίδα μας

ξανά τα χελιδόνια

κι η άνοιξη στο ορκίζομαι

θα είναι αληθινή.

Χάι Χάι, ο ύμνος στους θεούς ας πάει,

Χάι Χάι, και με σουράβλι ο Μάνος ας βοηθάει.


 

Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στις 13 Αυγούστου 1994 στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του Μάνου Χατζιδάκι που είχε πεθάνει δυο μήνες νωρίτερα. 

Την ώρα που έγραφα το σημείωμα, μου τηλεφώνησε η Ελένη Δήμου και με παρακάλεσε να δημοσιοποιήσουμε, ότι όποιος επιθυμεί, αντί στεφάνων, μπορεί να καταθέσει τα χρήματα στην Κιβωτό του Κόσμου. Η εξόδιος ακολουθία θα γίνει στην Ερέτρια την Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου.






 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ