Στις Μικρές Αλεπούδες (έργο περισσότερο γνωστό από την κινηματογραφική μεταφορά του, του 1941, και τη σπουδαία ερμηνεία της Μπέτι Ντέιβις στον κεντρικό ρόλο) μόνον εμμέσως διακρίνονται οι πολιτικές της ιδέες... Φωτο: Arno Declair
Στις Μικρές Αλεπούδες (έργο περισσότερο γνωστό από την κινηματογραφική μεταφορά του, του 1941, και τη σπουδαία ερμηνεία της Μπέτι Ντέιβις στον κεντρικό ρόλο) μόνον εμμέσως διακρίνονται οι πολιτικές της ιδέες... Φωτο: Arno Declair

 

Είναι ευδιάκριτη η γραμμή που συνδέει τον Εχθρό του λαού του Ίψεν, την προηγούμενη παράσταση του Τόμας Όστερμαϊερ στο Φεστιβάλ Αθηνών 2013, με τις Μικρές Αλεπούδες της Λίλλιαν Χέλλμαν, που θα δούμε στη φετινή διοργάνωση. Αφορά, βέβαια, την πολιτική σκέψη του σκηνοθέτη και καλλιτεχνικού διευθυντή της βερολινέζικης Schaubühne και το δηλωμένο ενδιαφέρον του για έργα που θίγουν καυτά ζητήματα που απασχολούν το σύγχρονο, ενημερωμένο, με ευαισθησίες και προβληματισμούς, δυτικό κοινό.

 

Και στις Μικρές Αλεπούδες κάνει κάτι που έχει δοκιμάσει με επιτυχία σε αρκετά «παλιά» έργα: μεταθέτει τον χρόνο και τον τόπο στη σημερινή συνθήκη.


Η Λίλλιαν Χέλλμαν (1905-1984) δεν έχει γράψει πολλά θεατρικά έργα, αλλά δύο απ' αυτά (Η ώρα των παιδιών και οι Μικρές Αλεπούδες) εξακολουθούν να ανεβαίνουν και να απασχολούν. Συγγραφέας (και σεναριογράφος) και ακτιβίστρια με αριστερές ιδέες, συνδέθηκε επί τριακονταετία με τον συγγραφέα αστυνομικών ιστορίων, επίσης αριστερό, Ντάσιελ Χάμετ. Αρνήθηκε να συνεργαστεί με την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Δραστηριοτήτων του Μακάρθι, καταδίδοντας κομμουνιστές φίλους και γνωστούς της. Δεν μπήκε φυλακή, όπως άλλοι, ωστόσο τόσο η ίδια όσο και ο Χάμετ είχαν συμπεριληφθεί στη μαύρη λίστα των ανεπιθύμητων να εργαστούν στο Χόλιγουντ.


Στις Μικρές Αλεπούδες (έργο περισσότερο γνωστό από την κινηματογραφική μεταφορά του, του 1941, και τη σπουδαία ερμηνεία της Μπέτι Ντέιβις στον κεντρικό ρόλο) μόνον εμμέσως διακρίνονται οι πολιτικές της ιδέες. Η ιστορία εξελίσσεται στον αμερικανικό Νότο.

 

Ο Τόμας Όστερμαϊερ αποφεύγει τις προκλητικές σκηνικές προσεγγίσεις...  Φωτο: Arno Declair
Ο Τόμας Όστερμαϊερ αποφεύγει τις προκλητικές σκηνικές προσεγγίσεις... Φωτο: Arno Declair

 

Πρωταγωνιστούν τρία αδέλφια, οι Χάμπαρντ, που προσπαθούν να πλουτίσουν πάση θυσία. Κεντρικό πρόσωπο είναι η Ρετζίνα που, αν και παντρεμένη με τραπεζίτη, δεν ζει καλά: περιφρονεί τον άρρωστο άνδρα της (με σοβαρό πρόβλημα στην καρδιά) και ονειρεύεται τη στιγμή που θα απαλλαγεί απ' αυτόν και θα ζήσει ελεύθερη στη μεγάλη πόλη. Οι αδελφοί της «δανείζονται» κρυφά ένα ποσό από την τράπεζα του γαμπρού τους για να συμπληρώσουν το κεφάλαιο που τους λείπει για μία καινούργια επένδυση. Η Ρετζίνα δεν θα διστάσει να τους εκβιάσει και ν' αφήσει τον άνδρα της να πεθάνει, προκειμένου να μπορέσει να εξασφαλίσει το μερίδιο στην επιχείρηση που θα της εξασφαλίσει την οικονομική ανεξαρτησία.


Ο Τόμας Όστερμαϊερ αποφεύγει τις προκλητικές σκηνικές προσεγγίσεις. «Το θέατρο δεν είναι εκκλησία, ούτε εργατικό συνδικάτο, ούτε πολιτικό κόμμα. Ωστόσο, το αν θα έχουμε προβολές βίντεο σε μια παράσταση ή το αν είναι θεμιτό να χρησιμοποιήσουμε άλλες μορφές τέχνης στη σκηνή, ζητήματα που απασχολούν πολλούς σύγχρονους δημιουργούς, δεν έχουν μεγάλη σημασία για μένα. Το σημαντικό για μένα είναι να αντιμετωπίζω το θέατρο ως τέχνη σύγκρουσης» δηλώνει. Πιθανόν γι' αυτό οι παραστάσεις του είναι κατά κανόνα sold-out κι η αναγνώρισή του, τόσο ως προς τη σκηνοθετική δουλειά του όσο και ως προς τις διευθυντικές του ικανότητες, καθολική.

 

Φωτο: Arno Declair
Φωτο: Arno Declair


Και στις Μικρές Αλεπούδες κάνει κάτι που έχει δοκιμάσει με επιτυχία σε αρκετά «παλιά» έργα: μεταθέτει τον χρόνο και τον τόπο στη σημερινή συνθήκη. Το σαλόνι της Ρετζίνας έχει μαύρους δερμάτινους καναπέδες και πολυθρόνες με σκελετό από χρώμιο. Ένα πιάνο με ουρά και στο βάθος η μεταλλική σκάλα που οδηγεί στον επάνω όροφο του μοντέρνου αστικού σπιτιού διαμορφώνουν έναν σκηνικό χώρο παγωμένων αισθημάτων. Το πάτωμα κινείται ανεπαίσθητα κατά στιγμές – οι Χάμπαρντ μοιάζουν δυνατοί αλλά είναι εξίσου «ασταθείς», όσο και το χρήμα που κυνηγούν πάση θυσία.


Τις εντυπώσεις κλέβει στην παράσταση της Schaubühne η όμορφη, κομψή κι αδίστακτη Ρετζίνα της Νίνα Χος. Αν το έργο λειτουργεί σαν σύγχρονο δράμα μιας νεόπλουτης οικογένειας δυτικού τύπου που μετρά την ευτυχία και την επιτυχία με οικονομικούς όρους ή θυμίζει σαπουνόπερα (και η συνθήκη στη σκηνή ανακαλεί μια γερμανικού τύπου «Δυναστεία», όπως έχει γραφτεί), μένει να το διαπιστώσουμε στις 19, 20 και 21 Ιουνίου. Στην Πειραιώς 260.

 

Το σαλόνι της Ρετζίνας έχει μαύρους δερμάτινους καναπέδες και πολυθρόνες με σκελετό από χρώμιο. Ένα πιάνο με ουρά και στο βάθος η μεταλλική σκάλα που οδηγεί στον επάνω όροφο του μοντέρνου αστικού σπιτιού διαμορφώνουν έναν σκηνικό χώρο παγωμένων αισθημάτων... Φωτο: Arno Declair
Το σαλόνι της Ρετζίνας έχει μαύρους δερμάτινους καναπέδες και πολυθρόνες με σκελετό από χρώμιο. Ένα πιάνο με ουρά και στο βάθος η μεταλλική σκάλα που οδηγεί στον επάνω όροφο του μοντέρνου αστικού σπιτιού διαμορφώνουν έναν σκηνικό χώρο παγωμένων αισθημάτων... Φωτο: Arno Declair

 

19, 20, 21 Ιουνίου
Πειραιώς 260, Χώρος Δ
21:00

Στα γερμανικά, με ελληνικούς υπέρτιτλους

 

Η προπώληση έχει ήδη ξεκινήσει!
Επωφεληθείτε από τα νέα πακέτα προσφορών και ενημερωθείτε για το αναλυτικό πρόγραμμα μέσα από το site του Φεστιβάλ.


Η προπώληση των εισιτηρίων για τις παραστάσεις του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έχει ήδη ξεκινήσει. Μπορείτε να προμηθεύεστε εισιτήρια για όλες τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ online στην ανανεωμένη ιστοσελίδα του ή τηλεφωνικά στο 210 3272000, καθημερινά από τις 9:00 έως τις 21:00. Και στις δύο περιπτώσεις η χρέωση γίνεται μέσω πιστωτικής κάρτας. Τα κεντρικά εκδοτήρια απ' όπου μπορείτε επίσης να αγοράσετε εισιτήρια βρίσκονται στη στοά Πεσμαζόγλου (Πανεπιστημίου 39) και λειτουργούν από Δευτέρα έως Παρασκευή, 9:00-17:00, και Σάββατο, 9:00-15:00, ενώ εισιτήρια εκδίδονται και στα βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου, Ιανός, στα καταστήματα Public και στα Reload Stores. Θα διατίθενται εισιτήρια μειωμένης τιμής για παιδιά, νέους, φοιτητές, πολύτεκνους, στρατιώτες, άτομα άνω των 65 ετών καθώς και ανέργους και άλλες κοινωνικές ομάδες. Επίσης, φέτος, για πρώτη φορά, οι θεατές έχουν τη δυνατότητα να φτιάξουν «πακέτα» εισιτηρίων για παραστάσεις της επιλογής τους: επιλέγοντας 3 παραστάσεις, θα έχουν έκπτωση 5% επί του συνόλου της τιμής, στις 4 παραστάσεις έκπτωση 7% και στις 5 παραστάσεις έκπτωση 10%. Η προσφορά ισχύει για παραγωγές του Φεστιβάλ και για ατομικά ή εισιτήρια 2 ατόμων ανά παράσταση. Οι χώροι διεξαγωγής του Φεστιβάλ είναι, μεταξύ άλλων, η Πειραιώς 260, το Ηρώδειο, το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν κ.ά.


Αναλυτικές πληροφορίες στο www.greekfestival.gr