Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.
0

Γνωστός περισσότερο ως γραφιτάς, από την τοιχογραφία του στην Πειραιώς στο εργοστάσιο Ελαΐς και άλλες δουλειές στο δρόμο πολύ πριν μπει μέσα στις πιο κατεστημένες εκθεσιακές αίθουσες, ο Στέλιος Φαϊτάκης δημιουργεί τη δική του εικαστική γλώσσα, αναμειγνύοντας αναφορές από τη βυζαντινή εικονογραφία, τις μεξικάνικες τοιχογραφίες και την παραδοσιακή ιαπωνική τέχνη. Η μεγάλη του τοιχογραφία ο «Σωκράτης ήπιε το Κόνιο» στην πρώτη Μπιενάλε Αθηνών, όπου απεικονίζονταν φιγούρες αρχαίων φιλοσόφων σε δράσεις διαμαρτυριών συνυφασμένες με τον αντι-εξουσιαστικό χώρο, προκάλεσε έντονες συζητήσεις... Πέρσι η πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί The Breeder είχε μεγάλη απήχηση, ακόμη και στις διεθνείς foires.

— Πώς βιώνεις το δίπολο δουλειά στο δρόμο - δουλειά στον κλειστό χώρο της γκαλερί; Έξω, και μέσα στο εμπόριο της τέχνης;
Δεν με απασχολεί ιδιαίτερα. Κάνω κάθε φορά αυτό που ικανοποιεί εμένα, ανάλογα με τη στιγμή. Τελευταία δεν βγαίνω στον δρόμο, σχεδόν καθόλου μάλιστα, προτιμώ να δουλεύω ήσυχα στο εργαστήριό μου και να βουτάω όλο και πιο βαθιά στον κόσμο μου. Κάθε πράγμα σου προσφέρει κάτι διαφορετικό, οπότε έχω ξεπεράσει τις αγκυλώσεις και τα ψευδοδιλήμματα που είχα παλιά. Φτιάχνω ό,τι μου αρέσει εμένα και μόνο και χαίρομαι αυτή μου την ελευθερία.

Τελευταία δεν βγαίνω στον δρόμο, σχεδόν καθόλου μάλιστα, προτιμώ να δουλεύω ήσυχα στο εργαστήριό μου και να βουτάω όλο και πιο βαθιά στον κόσμο μου. Κάθε πράγμα σου προσφέρει κάτι διαφορετικό, οπότε έχω ξεπεράσει τις αγκυλώσεις και τα ψευδοδιλήμματα που είχα παλιά. Φτιάχνω ό,τι μου αρέσει εμένα και μόνο και χαίρομαι αυτή μου την ελευθερία.

— Πώς αισθάνεσαι με τη μεγάλη απήχηση που έχει η δουλειά σου τον τελευταίο χρόνο στη διεθνή σκηνή της σύγχρονης τέχνης; Συμβαίνει κάτι διαφορετικό σε σχέση με την ανταπόκριση που είχες όλα τα προηγούμενα χρόνια;
Όχι, περίπου τα ίδια. Σε κάποιους αρέσει η δουλειά και σε κάποιους δεν αρέσει και είναι πολύ λογικό - υπάρχουν τόσες διαφορετικές ιδιοσυγκρασίες και γνώμες, είτε προκατασκευασμένες είτε ελεύθερες, και δεν μπορεί κανείς και ούτε πρέπει να τις εκφράσει όλες. Είναι ωραίο που υπάρχει τέτοιος πλουραλισμός και ο καθένας μπορεί να διαλέξει με τι και ποιον θα επικοινωνήσει από ένα πολύ ευρύ πεδίο. Όσον αφορά την «απήχηση» που με ρωτάς δεν είναι για μένα παρά μια χίμαιρα. Είναι ευχάριστο σίγουρα να βλέπεις ότι υπάρχει επικοινωνία με τόσο κόσμο, δεν είναι όμως αυτός ο σκοπός ούτε το μέτρο που θα μου δείξει αν βαδίζω καλά. Κάλλιστα αύριο μπορεί να έχω κακές κριτικές, κανένας δεν μου εγγυάται ότι τα πράγματα είναι έτσι για να μείνουν. Σημαντικό για μένα είναι κατά πρώτον να περνάω τον πήχη που ορίζω εγώ ο ίδιος, κάτι που δεν έχει γίνει ακόμη, και να μπορώ να συζητάω σε ικανοποιητικό επίπεδο για τη δουλειά με συγκεκριμένους (ελάχιστους!) σημαντικούς ανθρώπους που έχω επιλέξει. Και μην ξεχνάμε ότι δεν είναι κάθε καλό σχόλιο θετικό: υπάρχουν άνθρωποι που είναι καλύτερα να έχουν κακή γνώμη για σένα. Αν έχουν κακή γνώμη για σένα αυτοί, σημαίνει πως πας καλά!

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.

— Πώς σου φάνηκε η καλλιτεχνική έκφραση στον «κόσμο της τέχνης» στην Ελλάδα το 2008;
Πολύ καλή, λαμβάνοντας υπόψη βέβαια το τι μπορεί να περιμένει κανείς από αυτήν τη χώρα στον τομέα του πολιτισμού. Υπάρχουν πολλοί νέοι άνθρωποι που δουλεύουν σε πολύ αντίξοες συνθήκες και παράγουν αξιόλογο έργο, το οποίο είναι πολύ ελπιδοφόρο και ελπίζω να συνεχιστεί.

— Το γενικότερο μήνυμα, οι ανησυχίες που εκφράζεις είναι σε άμεση συνάρτηση με αυτά που συμβαίνουν αυτή την περίοδο στην Ελλάδα;
Δεν είναι δυνατό για μένα να βλέπω γύρω μου όλες αυτές τις ασχήμιες και να ασχολούμαι με μια λεπτομέρεια μιας οποιασδήποτε φιλοσοφικής θεωρίας. Αυτό που κάνω, ή προσπαθώ τουλάχιστον να κάνω, είναι πιο βασικό και συνολικό: με αφορμή αυτά που παρατηρώ αναρωτιέμαι για την ανθρώπινη κατάσταση εν γένει. Συνεχίζω να δουλεύω προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να καταφέρω να πυκνώσει και να μεστώσει η δουλειά. Βρίσκομαι εδώ και καιρό σε μια πολύ επίπονη αλλά ενδιαφέρουσα για μένα αναζήτηση.

— Θα ήθελες να σχολιάσεις και με λόγια την οργή και των ξεσηκωμό των νέων ανθρώπων απέναντι σε μια «παρακμασμένη» κοινωνία;
Αυτές τις μέρες κάποιοι άνθρωποι εξέπεμψαν ένα μήνυμα. Και το εξέπεμψαν με το μοναδικό τρόπο που μπορούσαν να το κάνουν. Το μήνυμα ήταν δυνατό και καθαρό. Μένει να δούμε αν το έλαβαν αυτοί που έπρεπε. Προσωπικά βλέπω εντελώς το αντίθετο από μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, αλλά έχω λόγους να μη θέλω να επιδοθώ δημόσια σε προβλέψεις για το τι μέλλει γενέσθαι. Τα πράγματα είναι ακόμη πολύ σύνθετα και πολύ ρευστά και υπάρχει μια δυναμική που ακόμα διαμορφώνεται. Τίποτα δεν έχει τελειώσει.

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.
Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Ο Στέλιος Φαϊτάκης φωτογραφίζεται από τη Στέλλα Μουζή στις 11 Σεπτεμβρίου 2012 για τη LiFO
Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ