BEST OF 2008

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΤΑΙΝΙΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

Αναζητώντας ένα φιλί τα μεσάνυχτα: βγήκε κάπου μέσα στο καλοκαίρι. Είχε ως φόντο το ελάχιστα χειμωνιάτικο Λος Άντζελες. Οι πρωταγωνιστές ήταν άγνωστοι, πλην όμως θαυμάσιοι, άμεσοι, κανονικοί, τρελοί, ωραίοι, ανασφαλείς, που περπατούσαν και μονολογούσαν φωναχτά, ώσπου άρχισαν επιτέλους να συνεννοούνται συναισθηματικά. Ο τόνος του ήταν γουντιαλενικός αλλά δυτικής κοπής και διαφορετικής ευαισθησίας. Τελείωνε υπέροχα, με ένα απεγνωσμένο αλλά αληθινό φιλί, τα μεσάνυχτα της αλλαγής του χρόνου, σε ένα αυτοκίνητο, μέσα στο μποτιλιάρισμα. Το βαθμολόγησα μόνο με 2μισι αστεράκια και ζητώ συγγνώμη. Το ξαναείδα και άξιζε περισσότερο την προσοχή μου και τη δική σας. Ποτέ δεν είναι αργά. Αναζητήστε το και δείτε το παραμονή Πρωτοχρονιάς γιατί αξίζει τον κόπο.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ

Ίσως περιμένετε τον Τζόκερ του Χιθ Λέτζερ. Αλλά νικητής είναι ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ για το σπαρταριστό Κερκ Λαζάρους στην Τροπική Καταιγίδα. Άλλαξε φωνή, άλλαξε προφορά, έκανε τα μαλλιά αφάνα και βάφτηκε μαύρος για να παίξει το φαντασμένο ηθοποιό με τα 5 Όσκαρ και το τεράστιο εγώ. Περιττό να προσθέσω πως απέδωσε με υστερικό bravado τη φαυλότητα ενός σταρ της Μεθόδου χωμένο σε μια χαοτική υπερπαραγωγή στη μέση της ζούγκλας. Μετέτρεψε επίσης ένα εσωτερικό αστειάκι περί χαλασμένων ηθοποιών σε αστείο χαρακτήρα, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο, αν δεν έχεις το ταλέντο, τον πόνο και το παρελθόν του Ντάουνι.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΟΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ

Στον Τομ Κρουζ, για το αναμενόμενο Valkyrie, όπου καταστρώνει σχέδιο εξόντωσης του Χίτλερ, και το μανιακό, βρωμόστομο, σατανικά υπολογιστή παραγωγό στην Τροπική Καταιγίδα. Πατέρας πλέον και συνειδητοποιημένος στα θέματα που αφορούν την υπερτροφική περσόνα του, έφτασε στο σημείο να αυτοσαρκάζεται, ανακοινώνοντας στο σόου του Ντέιβιντ Λέτερμαν τις 10 πιο εξωφρενικές φήμες που έχουν γραφτεί ή ειπωθεί γι' αυτόν, έστω κι αν δεν ακούμπησε τα πραγματικά κουτσομπολιά. Καλωσόρισες στη Γη άτακτε σαϊεντολόγε!

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Αναμφισβήτητα το Mamma Mia. Μπορεί η ταινία να ήταν προνηπιακού επιπέδου στο σενάριο και στη σκηνοθεσία, με μια Μέριλ Στριπ φιλότιμα υποφερτή σε ένα σύνολο από κακοφωνίξ, αλλά οι ονειρικές, χοροπηδηχτές εικόνες των Σποράδων που ταξίδεψαν στον κόσμο μπορεί και να αποσοβήσουν τη διαγραφόμενη καταστροφή από τις ακυρώσεις λόγω των πρόσφατων επεισοδίων στο κέντρο της Αθήνας. Ειδικά στην Αγγλία, που αναρωτιέται αν η χώρα μας είναι ασφαλής για τους φιλήσυχους πολίτες της που θέλουν τόσο πολύ να προτιμήσουν εμάς για τα ετήσια εγκαύματά τους, η ταινία και το DVD έσπασαν ρεκόρ εισιτηρίων και πωλήσεων.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΑΝΑΣ

Στην Αντζελίνα Τζολί, για τις περιπέτειές της στον κόσμο της μητρότητας εντός και εκτός πλατό. Για το ρόλο της ως πολύτεκνης, δεν χρειάζεται να προσθέσουμε τίποτε περισσότερο. Απλώς σας παραπέμπουμε στα εβδομαδιαία περιοδικά που πληρώνουν περιουσίες για να αποκτήσουν πρώτα τις επίμαχες φωτογραφίες από τα μαιευτήρια. Για το ρόλο της μάνας που χάνει το παιδί (και το παιδί τη μάνα) στην Ανταλλαγή προτάθηκε, όπως αναμενόταν, για Χρυσή Σφαίρα και για το Βραβείο του Σωματείου Ηθοποιών. Έτσι για αλλαγή, ακόνισε τα πιστόλια και τα τατουάζ της στο θορυβώδες Wanted.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΝΔΡΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ

Στον Ντάνιελ Ντέι Λιούις για το Θα Χυθεί Αίμα. Είναι η μοναδική δραματική ταινία που έβγαλε τσιτάτα, που σε αντίστοιχη ελληνική θα αναπαράγονταν άνετα σε επιθεώρηση: I'll drink your milkshake, I'll drink it up, Bastard from the basket, Finished. Ο συνυποψήφιός του Τζορτζ Κλούνι δήλωσε πως υπάρχουν καλές ερμηνείες φέτος, και πάνω από αυτές υπάρχει ο Λιούις. Δίκαιο Όσκαρ στον εξωγήινο Ιρλανδό, που χτυπάει ανά τριετία, αλλά αφήνει το σημάδι του

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑ

Δεν είναι η άξια Μαριόν Κοτιγιάρ, αλλά η Τζούλι Κρίστι για το Υστερόγραφο μιας Σχέσης. Η ταινία ακούστηκε, κυρίως λόγω του θέματος - Αλτσχάιμερ και έρωτας στην τρίτη ηλικία. Ωστόσο, υπάρχουν θησαυροί μέσα στο φιλμ της Σάρα Πόλεϊ και η ακριβοθώρητη Κρίστι, με την αποσπασματική καριέρα και την αριστοκρατικά χίπικη παρουσία της εδώ και 40 χρόνια στο σινεμά, έφερε μια συγκινητική απόγνωση σε ένα χαρακτήρα που σπάνια μιλάει, σπάνια αντιδράει, αλλά αισθάνεται τόσο διάφανα και ευάλωτα την αγάπη να γλιστράει στην άμμο της μνήμης.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΝΕΚΡΑΝΑΣΤΑΣΗ

Στους απέθαντους ABBA. Τι θύελλα κιτσερέλας ήταν κι αυτή φέτος, με τα τραγούδια σε κάθε πιθανή διασκευή. Βοηθούντος του προβεβλημένου διαγωνισμού της Eurovision και της νοσταλγίας που χτυπάει τον πλανήτη σε περιόδους κρίσης, οι Σουηδοί έγιναν ξανά νούμερο 1 παντού, ακόμη και στη δύσκολη Αμερική, μια χώρα με επιλεκτική αλλεργία στους Ευρωπαίους. Δεν είμαι σίγουρος αν το Mamma Mia τους έφερε κοντά σε πιτσιρίκια, όπως είχε κάνει ο Βασιλιάς των Λιονταριών με τον Έλτον Τζον, αλλά η παλιότερη γενιά χάρηκε τόσο πολύ που τους ξαναέφαγε στη μάπα, που ξέχασε πως δεν υπάρχουν ως συγκρότημα και δεν σκοπεύουν να ενωθούν. Τρελοί είναι να το κάνουν; Αυγατίζουν την περιουσία τους από τον καναπέ, ενώ άλλοι δεινόσαυροι σέρνονται σε στάδια.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΧΡΗΣΗ ΗΦΑΙΣΤΕΙΟΥ

Κι ενώ νομίζαμε πως η Σαντορίνη, μετά τη Λάρα Κροφτ, θα γνωρίσει πιένες, ξαφνικά το ηφαίστειο με τις θερμές πηγές της εναλλακτικής Νισύρου έγινε καυτό φυσικό ντεκόρ. Εκεί γυρίστηκαν η Αθανασία του Καρκανεβάτου και ο Αρσιβαρίστας και ο Άγγελος της Αλεξανδράκη. Στο νησί που η τελευταία απογραφή έδωσε κάτι λιγότερο από χίλιους μόνιμους κατοίκους, μερικοί από τους οποίους ασχολούνται με την εκμετάλλευση περλίτη και ελαφρόπετρας, ο τουρισμός είναι σχετικός και η ομορφιά περισσεύει. Γιατί όχι;

ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΛΠΙΔΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΟΣΚΑΡ, ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ

Ενώ στους άνδρες στον πρώτο και στο δεύτερο ανδρικό ρόλο στα Όσκαρ που θα απονεμηθούν σε μερικούς μήνες υπάρχουν φαβορί, στις πιο ρευστές γυναικείες ερμηνείες οι σινεφίλ προσεύχονται για την αποκατάσταση της αιώνιας νύφης των βραβείων, και παράλληλα της πιο νέας ηθοποιού που έχει φτάσει τις 5 υποψηφιότητες - χωρίς να υπολογίζονται οι δυο που κατά πάσα πιθανότητα θα τσιμπήσει του χρόνου για τον Δρόμο της Επανάστασης του Μέντες και τα Σφραγισμένα Χείλη του Ντάλντρι. Η Κέιτ Γουίνσλετ, ούτε 35 ετών ακόμη, είναι μια μεγάλη ηθοποιός που θεωρητικά δεν χρειάζεται τα βραβεία. Εδώ όμως τα έχουν πάρει άλλοι κι άλλοι, γιατί το κορίτσι να μη μείνει κι αυτό στην ιστορία;

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ

Ο Ιάπωνας Χιρόσι Τεσιγκαχάρα με την τριλογία Γυναίκα στους Αμμόλοφους, Λάκκος και το Πρόσωπο ενός Άλλου μας έφερε σε επαφή με τον αβίαστο, ευφάνταστο μοντερνισμό ενός δημιουργού που άδικα υστερεί σε φήμη σε σχέση με την τριανδρία Κουροσάβα-Μιζογκούτσι-Όσιμα. Προσθέστε τον Μίκιο Ναρούζε με τα Κυματιστά Σύννεφα, την απροσδόκητη επανέκδοση του Εγώ Είμαι η Κούβα, την προβολή της Εξαφάνισης του Πάκουλα και την «κουφή» επιτυχία της Γκαρσονιέρας, και θα πεισθείτε πως στην Αθήνα έχουν απομείνει κάποια ρεφλέξ ανακάλυψης κρυμμένων θησαυρών.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΧΑΟΥΣ

Στο Australia, για την ορμητική καλλιγραφία του Μπαζ Λούρμαν, ενός σκηνοθέτη που στροβιλίζεται με μεταμοντέρνο νεύρο γύρω από τον έρωτα και το θάνατο. Αλλά εδώ έβαλε πολλά στην εξίσωση και δεν είχε την πειραγμένη μουσική σύμμαχό του, όπως στο Moulin Rouge και στο Romeo and Juliet, αλλά και στο Strictly Ballroom. Τουλάχιστον πέντε ταινίες του παρελθόντος ως αναφορές και άλλα τόσα κινηματογραφικά είδη παρελαύνουν σε ένα έπος σκηνογραφίας και ειδικών εφέ, με τελικό νόημα το κακό που προξένησαν οι Αυστραλοί στους μικρούς Αβορίγινες κατά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Δύσκολα βρίσκει κανείς άκρη σε αυτή την ιστορική δίνη.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

Το Θα Χυθεί Αίμα. «Το σύνολο της ταινίας είναι σφιχτό και ενωμένο σε ένα αδιαίρετο σκοπό. Αφηγείται την ιστορία της απληστίας, μέσα από τα ελάχιστα πάθη και τα τραγικά λάθη ενός λειψού αλλά θηριώδους θύματος, του Ντάνιελ Πλέινβιου, που τελειώνει λερωμένος μεν από το αίμα αλλά καθαρός από τις ανθρώπινες εξαρτήσεις, το συναισθηματικό εθισμό και τις θολές πνευματικές μαλακίες. Εκεί τον οδήγησε το βλέμμα του, εκεί κατέληξε, σέρνοντας αργά το κουφάρι του, σαν δεινόσαυρος. Κλήθηκε να διαλέξει ανάμεσα σε οικογένεια και θρησκεία και τους έστειλε όλους στο διάολο, (τον τελικό προορισμό του), όπως ξαπόστειλε και το σύστημα αθροιστικών αξιών που τίμησε όπως του άξιζε. Το κόκκινο και το μαύρο». Ο Άπτον Σινκλέρ, δια χειρός Πολ Τόμας Άντερσον, πιο επίκαιρος από ποτέ. Βραβείο και στο σάουντρακ του Τζόνι Γκρίνγουντ.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟΜΥΘΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΦΙΑΣ

Στο Γόμορρα. Από τον Νονό και τα Καλά Παιδιά μέχρι τους Sopranos, μάθαμε πως οι Ιταλιάνοι γκάγκστερ είναι τα πιο ωραία κακά παιδιά, με τον αέρα του Μπράντο, το βρωμόστομα του Πέσι, την παράνοια του Πατσίνο, την πανουργία του Ντε Νίρο, την αμφιθυμία του Γκαντολφίνι. Και ήρθε ο Ματέο Γκαρόνε και αποδόμησε τη μαφία, σε μια ελεγεία με ρεαλισμό και ποίηση, που βραβεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία και διέλυσε το γκλάμορ με το οποίο οι Αμερικανοί είχαν λούσει τους αγαπημένους μας παλιανθρώπους.

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΚΙΝΟΥΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ

Το Γουόλ-Υ. Μακράν. Η Pixar κινείται σε άλλο επίπεδο, πολύ υψηλό και οι δημιουργοί της δεν διστάζουν να χτίσουν την υπόθεση ενός μικρού σκουπιδοφάγου που συναντά μια θηλυκή ρομποτίνα, πάνω σε ένα βουβό αρχικό ημίωρο, που υποβάλλει το μικρό ή μεγάλο θεατή, αντί να του επιβάλλεται με μανιακό μοντάζ και τρελούς χαρακτήρες.

ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΜΠΟΜΠ ΝΤΥΛΑΝ

Η Κέιτ Μπλάνσετ. Ο συναγωνισμός ήταν μεγάλος, αφού στο I'm not There συμπρωταγωνιστούσε με άλλους πέντε Ντύλαν και ήταν η μόνη γυναίκα ανάμεσά τους! Το κυβιστικό πορτρέτο του μοναδικού συνθέτη και ερμηνευτή από τον Χέινς απογειώνεται στη σπινταριστή περίοδο του Ιούδα/Μπλάνσετ, μια ασπρόμαυρη ωδή στην τρέλα του μεγαλείου και παράλληλα στην εποχή της μεγάλης ανασφάλειάς του. Μια μοναχική και μοναδική ερμηνεία που γραπώνεται στην αφαίρεση και φτύνει αφορισμούς σοφούς η ανερμάτιστους, ανάλογους μεγάλων δόσεων αμφεταμίνης.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΤΑΠΤΩΣΗΣ

Στον Κέβιν Κόστνερ. Θα μπορούσε να καταλήξει σαν τη Μεγκ Ράιαν ή τη Σάρον Στόουν ή ακόμη την πάντα σέξι Κιμ Μπέισιντζερ, αλλά ο Κόστνερ έχει τόση εμπιστοσύνη στο εκτόπισμά του που κάνει ακόμη πιο πλαδαρή την προσπάθειά του να υποδυθεί έναν σταρ που ελέγχει τη βαρετή ωριμότητά του. Και ο τίτλος της φετινής ταινίας του στα ελληνικά (Ο Κύριος Κανένας) κολάζει και τον πιο καλοπροαίρετο.