ADVERTORIAL

 

Το πιο συγκλονιστικό, σκοτεινό και αντιφασιστικό μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, το Μεφίστο, παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Ο Νικόλας Βαγιονάκης, που σκηνοθετεί και ερμηνεύει, μας μιλά γι’ αυτή την παράσταση, στην οποία ξεδιπλώνεται η ιστορία της ανθρωπότητας.

 

— Παρουσιάζετε για δεύτερη χρονιά στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης την παράσταση Μεφίστο του Κλάους Μαν που γνώρισε μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία.
Τι ήταν αυτό που έκανε το κοινό να ανταποκριθεί από την πρώτη στιγμή και να γεμίσει το θέατρο; Νομίζω ότι τα δύο προηγούμενα έργα που παρουσίασα στο κοινό, Kafkas freaks του Κάφκα και Wilson & Wilson του Πόε, αναλαμβάνοντας τη σκηνοθεσία και τον σχεδιασμό της παράστασης, λειτούργησαν ως γέφυρα για την καινούργια μου πρόταση με το Μεφίστο του Κλάους Μαν. Το κοινό είναι έμπειρο και αφουγκράστηκε τη συνέπεια, την αυθεντικότητα και την προσωπική μου ταυτότητα, αγκαλιάζοντας την καλλιτεχνική μου οντότητα.

 

— Θεωρείτε ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται; Υπάρχουν κοινά στοιχεία της τότε ναζιστικής εποχής με το σήμερα;
Το Μεφίστο είναι ένα δείγμα της ανθρώπινης ιστορίας. Άραγε ο άνθρωπος μαθαίνει από τα λάθη του; Προφανώς όχι. Η Ιστορία, λοιπόν, επαναλαμβάνεται. Οι άνθρωποι ξεχνούν. Το Μεφίστο υπενθυμίζει τις σκοτεινές αυτές περιόδους, που είναι αδιέξοδες και οδυνηρές.

 

Νικόλας Βαγιονάκης
Το Μεφίστο είναι ένα δείγμα της ανθρώπινης ιστορίας. Άραγε ο άνθρωπος μαθαίνει από τα λάθη του;

 

— Ο ήρωας του έργου είναι θύμα ή θύτης;
Ο ήρωας του έργου, ο φιλόδοξος και δαιμόνιος ηθοποιός Χέντρικ Χέφγκεν, προκειμένου να επιβιώσει μέσα στο Τρίτο Ράιχ, ξεπουλάει τις αξίες και τα ιδανικά του ως ένας αδίστακτος χαμαιλέοντας. Το λιγότερο που μπορώ να πω είναι ότι γίνεται συνένοχος.

 

— Ο καλλιτέχνης πρέπει να παίρνει θέση στις πολιτικές εξελίξεις;
Πόσο επηρεάζει την τέχνη του αυτό; Η τέχνη είναι μια πολιτική πράξη. Αφυπνίζει, σηματοδοτεί, κρίνει. Δεν κάνει διάλεξη. Λειτουργεί ως καθρέφτης μιας κοινωνίας. Οι επιλογές έργων του εκάστοτε καλλιτέχνη φανερώνουν και την πολιτική του ταυτότητα.

 

— Ξεκινήσατε δίπλα στον Δημήτρη Ποταμίτη και φύγατε για το Λονδίνο, όπου και κάνατε μια αξιοζήλευτη καριέρα στο θέατρο. Τι ήταν αυτό που σας έκανε να επιστρέψετε στην Ελλάδα;
Οι εμπειρίες που αποκόμισα στο εξωτερικό ήταν μοναδικές. Η κατάληξη αυτού του μαγευτικού ταξιδιού ζωής ήταν η Ελλάδα, όπου επέστρεψα για να εστιάσω στην τέχνη μου, που μπορώ πλέον να υποστηρίξω με ωριμότητα, βαρύτητα και σεβασμό σ’ εμένα και το κοινό. Στην τέχνη πρέπει να είσαι αληθινός, πρωτότυπος, ατίθασος και κυρίως μοναδικός και καινοτόμος. Τα άλλα είναι βαρετές επαναλήψεις, θαμπές ιδέες και κουρασμένες προτάσεις.

 

Βρείτε πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

 

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος, 210 3418550

Από 2/12, Παρ.-Σάβ. 21:30

 

Οδηγός Θεάτρου