Την φεμινιστική και αμφιλεγόμενη εκδοχή της «Λουτσία ντι Λάμερμουρ» (Lucia di Lammermoor), σε συμπαραγωγή με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου θα παρουσιάσει τον Μάρτιο η Εθνική Λυρική Σκηνή.

 

Η σκηνοθεσία της όπερας, που προκάλεσε αντιδράσεις πριν καν ανέβει στην σκηνή της βρετανικής πρωτεύουσας για πρώτη φορά, ανήκει στην Κέιτι Μίτσελ, η οποία θεωρείται μια από τις πιο ενδιαφέρουσες φωνές του ευρωπαϊκού θεάτρου αυτή τη στιγμή.

 

Όλα ξεκίνησαν με μια ανακοίνωση της Βασιλικής Όπερας, μήνες πριν την πρεμιέρα, που προειδοποιούσε τους θεατές ότι το έργο θα περιλάμβανε «υψηλές δόσεις σεξ και βίας». Μυρίζοντας σκάνδαλο στην ατμόσφαιρα οι Άγγλοι θεατρόφιλοι περίμεναν με ενδιαφέρον την πρεμιέρα.

 

H σκηνοθέτης αποφάσισε να επέμβει και στο σενάριο τοποθετώντας την Λουτσία να μένει έγκυος από τον Εντγκάρντο για να προχωρήσει αργότερα σε μια ιδιαίτερα σκληρή και αιματηρή σκηνή έκτρωσης.
H σκηνοθέτης αποφάσισε να επέμβει και στο σενάριο τοποθετώντας την Λουτσία να μένει έγκυος από τον Εντγκάρντο για να προχωρήσει αργότερα σε μια ιδιαίτερα σκληρή και αιματηρή σκηνή έκτρωσης.

 

Το έργο του Ιταλού συνθέτη Γκαετάνο Ντονιτσέττι (1835), στην αυθεντική του μορφή, αποτελεί κλασσικό παράδειγμα όπερας του 19ου αιώνα. Η πρωταγωνίστρια υποφέρει φρικτές δοκιμασίες, τραγουδάει για της συμφορές της και στο τέλος πεθαίνει.

 

Συγκεκριμένα στην Λουτσία ντι Λάμερμουρ η ηρωίδα αναγκάζεται να εγκαταλείψει τον αγαπημένο της Έντγκαρντο για να παντρευτεί εκείνον που της επιβάλλει η οικογένειά της. Ο αδερφός της, Ενρίκο, για να την πείσει παρουσιάζει πλαστά στοιχεία «αποδεικνύοντας» πως ο Εντγκάρντο την έχει προδώσει.

 

Η Λουτσία, πληγωμένη, αποδέχεται τον προσχεδιασμένο γάμο αλλά σταδιακά χάνει την ψυχική της υγεία, βλέπει φαντάσματα, καταλήγει να σκοτώνει τον σύζυγο που της έχουν φορτώσει και στο τέλος (spoiler) αυτοκτονεί.

 

H σκηνή του θεάτρου χωρίστηκε στα δύο, επιτρέποντας στον θεατή να παρακολουθεί παράλληλα την πλοκή και την προτεινόμενη ανάγνωση, με τη ηρωίδα να βρίσκεται παρούσα στην σκηνή σχεδόν σε όλη την διάρκεια της παράστασης./ Φωτο: Stephen Cummiskey
H σκηνή του θεάτρου χωρίστηκε στα δύο, επιτρέποντας στον θεατή να παρακολουθεί παράλληλα την πλοκή και την προτεινόμενη ανάγνωση, με τη ηρωίδα να βρίσκεται παρούσα στην σκηνή σχεδόν σε όλη την διάρκεια της παράστασης./ Φωτο: Stephen Cummiskey

 

Η ζωή της Λουτσία καθορίζεται είτε από την μοίρα είτε από τις αποφάσεις και τις πράξεις των ανδρών γύρω της. Η Κέιτι Μίτσελ όμως, από την αρχή δήλωσε πως δούλεψε έχοντας μια «ξεκάθαρα φεμινιστική ατζέντα» κατά νου και πως η όπερα θα εστίαζε εκατό τοις εκατό στους γυναικείους χαρακτήρες.

 

Για να υπηρετήσει τον στόχο της η σκηνοθέτις προχώρησε σε πολλές αλλαγές. Για παράδειγμα η σκηνή του θεάτρου χωρίστηκε στα δύο, επιτρέποντας στον θεατή να παρακολουθεί παράλληλα την πλοκή και την προτεινόμενη ανάγνωση, με τη ηρωίδα να βρίσκεται παρούσα στην σκηνή σχεδόν σε όλη την διάρκεια της παράστασης.

 

Επιπλέον, η σκηνοθέτης αποφάσισε να επέμβει και στο σενάριο τοποθετώντας την Λουτσία να μένει έγκυος από τον Εντγκάρντο για να προχωρήσει αργότερα σε μια ιδιαίτερα σκληρή και αιματηρή σκηνή έκτρωσης.

 

Το αποτέλεσμα συνάντησε διαφόρων ειδών αντιδράσεις με την εκδοχή της Μίτσελ να χαρακτηρίζεται από άστοχη, διαστροφική και χοντροκομμένη με γελοίες και υπερβολικές σκηνές σεξ, μέχρι συνταρακτική και βαθιά συγκινητική. Στο τέλος το σύνολο των κριτικών φάνηκε να εκτιμά την προσπάθεια της δημιουργού και να μιλά για μια σπάνια παραγωγή που αναδεικνύει τον σύνθετο χαρακτήρα της ηρωίδας.

 

Ο Guardian έγραψε πως παρόλα τα λάθη στην παραγωγή το έργο ήταν ευφυές και πως «το πιο σοκαριστικό είναι το πόσο ψεύτικο αίμα είχαν να καθαρίζουν κάθε μέρα από την σκηνή οι άνθρωποι του θεάτρου».

 

Η εκδοχή της Μίτσελ χαρακτηρίστηκε από άστοχη, διαστροφική και χοντροκομμένη με γελοίες και υπερβολικές σκηνές σεξ, μέχρι συνταρακτική και βαθιά συγκινητική.
Η εκδοχή της Μίτσελ χαρακτηρίστηκε από άστοχη, διαστροφική και χοντροκομμένη με γελοίες και υπερβολικές σκηνές σεξ, μέχρι συνταρακτική και βαθιά συγκινητική.

 

Η Κέιτι Μίτσελ έχει υπάρξει φιλοξενούμενη σκηνοθέτρια στη Royal Shakespeare Company και το Royal Court του Λονδίνου, ενώ από το 2000 σκηνοθετεί όπερα στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του πλανήτη, όπως στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, την Όπερα της Ολλανδίας, την Κωμική Όπερα του Παρισιού, την Κρατική Όπερα του Βερολίνου, το Θέατρο Λα Μονναί των Βρυξελλών, τα φεστιβάλ της Αιξ Αν Προβάνς, του Μονάχου κ.α.

 

Το 2012 στο Φεστιβάλ Αθηνών παρουσίασε το αριστούργημα του Στρίντμπεργκ Δεσποινίς Ζυλί με τη βερολινέζικη ομάδα Σαουμπύνε.

 

Στο ανέβασμα της «Λουτσία ντι Λάμερμουρ» στην Αθήνα, τον ιδιαιτέρως απαιτητικό –φωνητικά όσο και σκηνικά– ρόλο του τίτλου θα ερμηνεύσουν οι υψίφωνοι Χριστίνα Πουλίτση στην πρώτη διανομή και Βασιλική Καραγιάννη στη δεύτερη. 

 

Τη μουσική διεύθυνση της παραγωγής θα αναλάβει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Καμεράτας, αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου και η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια της ΚΟΘ Ζωή Τσόκανου.

 

Info

14, 16, 17, 18, 21, 23, 24, 28 Μαρτίου 2018

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής- ΚΠΙΣΝ

Λεωφόρος Ανδρέα Συγγρού 364, 21 6809 1000

Ώρα: 20:00

Εισιτήριο: 10- 80 ευρώ