Μέσα από τις παραστάσεις και τις ταινίες παρουσιάστηκαν οι ιστορίες, οι ζωές και η πραγματικότητα που βιώνουν οι άνθρωποι πίσω από κάθε κρίση με έναν τρόπο που παίρνει αποστάσεις από τις πολιτικές και κοινωνικές αναλύσεις αλλά παραμένει πιο εύστοχος και αληθινός από κάθε θεωρητική προσέγγιση.
Μέσα από τις παραστάσεις και τις ταινίες παρουσιάστηκαν οι ιστορίες, οι ζωές και η πραγματικότητα που βιώνουν οι άνθρωποι πίσω από κάθε κρίση με έναν τρόπο που παίρνει αποστάσεις από τις πολιτικές και κοινωνικές αναλύσεις αλλά παραμένει πιο εύστοχος και αληθινός από κάθε θεωρητική προσέγγιση.

 

Μέσα σε μια περίοδο γενικευμένης κρίσης όπως αυτή που ζούμε τα τελευταία χρόνια και η οποία δεν αφορά μόνο τη χώρα μας αλλά και ολόκληρη την Ευρώπη, έχει αποδειχθεί για άλλη μια φορά πως ο πολιτισμός αποτελεί μια σπίθα ελπίδας που μας κάνει όλους να νιώθουμε λίγο καλύτερα. Κυρίως γιατί εκφράζει καλύτερα από κάθε άλλο θεσμό τα συναισθήματα των ανθρώπων και αποτυπώνει με τον πιο πετυχημένο και συμβολικό τρόπο τα ιστορικά γεγονότα αυτής της εποχής.

Όταν αυτός ο πολιτισμός είναι αποτέλεσμα σύμπραξης διαφορετικών χωρών τότε το αποτέλεσμα αλλά και οι αλληγορίες είναι ακόμα πιο σημαντικές.

 

Μια τέτοια πολιτιστική σύμπραξη είναι το φεστιβάλ Europoly. Ένα ευρωπαϊκό θεατρικό και κινηματογραφικό εγχείρημα του Goethe-Institut σε συνεργασία με το Kammerspiele του Μονάχου, τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το Sirenos - International Theatre Festival του Βίλνιους, το Teatro Maria Matos της Λισαβόνας και το Tiger Fringe Festival του Δουβλίνου. To «Europoly» πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2016 στο Θέατρο Kammerspiele του Μονάχου όπου παρουσιάστηκαν πέντε νέα θεατρικά έργα νεοσύστατων θεατρικών ομάδων από τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ιρλανδία, τη Λιθουανία και την Πορτογαλία, αλλά και εννέα ταινίες μικρού μήκους, που γυρίστηκαν ειδικά για το φεστιβάλ. Μέσα από τις παραστάσεις και τις ταινίες παρουσιάστηκαν οι ιστορίες, οι ζωές και η πραγματικότητα που βιώνουν οι άνθρωποι πίσω από κάθε κρίση με έναν τρόπο που παίρνει αποστάσεις από τις πολιτικές και κοινωνικές αναλύσεις αλλά παραμένει πιο εύστοχος και αληθινός από κάθε θεωρητική προσέγγιση. Είναι ο τρόπος της Τέχνης και της δημιουργίας.

 

Η Πειραματική Σκηνή(-1) του Εθνικού Θεάτρου σε συνεργασία με το Goethe-Institut φιλοξενεί το φετινό χειμώνα κάποιες από τις παραστάσεις του Europoly φέρνοντας κοντά μας αυτό το φεστιβάλ που αποτυπώνει μέσα από τα έργα των καλλιτεχνών τις δυσκολίες αλλά και την αποφασιστικότητα των απλών ανθρώπων που υπομένουν την κρίση της Γηραιάς Ηπείρου.

 

ΚΑΘΑΡΗ ΠΟΛΗ

«Αλήθεια, ποιος καθαρίζει σε αυτή τη χώρα;»

 

 

Στην παράσταση που παρουσιάστηκε στο στο πλαίσιο του Europoly, σε συμπαραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και του Goethe-Institutoι, οι Έλληνες σκηνοθέτες Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης καταπιάνονται με ένα άκρως σημαντικό και επίκαιρο ζήτημα που απασχολεί ολόκληρη την Ευρώπη. Οι νέοι σχηματισμοί που εντάσσονται στο χώρο της εξτρεμιστικής Δεξιάς και οι οποίοι αποκαλύπτονται χωρίς προσχήματα σε ολόκληρη την Ευρώπη με το επιχείρημα  ότι θα «καθαρίσουν» τη χώρα από τους μετανάστες είναι το θέμα της “Καθαρής Πόλης”.

 

Οι δύο σκηνοθέτες χρησιμοποιώντας τη ρητορική αυτής της πολιτικής θέσης τη φέρνουν αντιμέτωπη με τα ίδια της τα επιχειρήματα. Θέτουν το ερώτημα: Αλήθεια, ποιος καθαρίζει σε αυτή τη χώρα; Και απαντούν: Τη δεκαετία του 1980 ήταν οι μετανάστες και οι μετανάστριες από τις Φιλιππίνες, τη δεκαετία του ’90 εκείνοι από τα Βαλκάνια και το πρώην Ανατολικό Μπλοκ, ενώ από το 2000 κι έπειτα είναι κυρίως άντρες και γυναίκες από την Ασία και την Αφρική.

 

Στο αποκορύφωμα των συμβολισμών που χαρακτηρίζουν την παράσταση, εργαζόμενοι στον τομέα της καθαριότητας από διάφορες γενιές μεταναστών μιλάνε στην ΚΑΘΑΡΗ ΠΟΛΗ για μια δουλειά στην οποία οι κοινωνικές αντιθέσεις έρχονται καθημερινά στην επιφάνεια, αλλά και για την αλληλεγγύη στην περίοδο της κρίσης.

 

Ηθοποιοί: Mable Mosana, Rositsa Pandalieva, Fredalyn Resurreccion, Drita Shehi, Valentina Ursache

Έρευνα, κείμενο και σκηνοθεσία: Ανέστης Αζάς, Πρόδρομος Τσινικόρης

Δραματουργία: Μαργαρίτα Τσώμου

Σκηνoγραφία - ενδυματολογία: Ελένη Στρούλια

Βοηθός Σκηνογράφου - ενδυματολόγου: Ζαΐρα Φαληρέα

Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου

Μουσική: Παναγιώτης Μανουηλίδης

Βίντεο: Νίκος Πάστρας

Βοηθοί σκηνοθέτη: Ιωάννα Βαλσαμίδου, Λιάνα Ταουσιάνη

Διεύθυνση Παραγωγής: Βασίλης Χρυσανθόπουλος

Εμφανίζεται στο βίντεο: Νέλλη Καμπούρη

Κατασκευή κούκλας: Γιάννης Κατρανίτσας

 

MONDAY - WATCH OUT FOR THE RIGHT!

Της Cláudia Dias

 

Πρόκειται για μια πορτογαλική περφόρμανς όπου η Cláudia Dias μαζί με τον συγγραφέα και ποιητή  Pablo Fidalgo Lareo μετατρέπουν τη σκηνή σε «αρένα» προβληματισμών και χτυπάνε με ερωτήσεις – γροθιές του καιρού μας: Γιατί φοβόμαστε τον διπλανό μας; Πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε ο ένας τον άλλον; Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την κατάστασή μας;

Η παράσταση περνώντας από το προσωπικό στο δημόσιο, από το συγκεκριμένο στο ποιητικό και από το τώρα στο αύριο, αποκαλύπτει πως δεν χρειάζεται να είναι κανείς πυγμάχος για να δώσει στο μέλλον μια ώθηση προς τη σωστή κατεύθυνση.

 

Σύλληψη και σκηνοθεσία: Cláudia Dias

Κείμενο: Cláudia Dias και Pablo Fidalgo Lareo

Κριτικό μάτι – Επτά χρόνια, Επτά κομμάτια: Jorge Louraço Figueira

Προπονητής Thai Boxing: Jaime Neves

Σκηνογραφία και Σχεδιασμός φωτισμών: Thomas Walgrave

Τεχνική διεύθυνση: Nuno Borda De Água

Παραγωγή: Alkantara

Διανομή: Cláudia Dias, Jaime Neves Karas

Guest artist: Pablo Fidalgo Lareo

Μετάφραση: Patrícia Azevedo da Silva

 

Και οι δύο παραστάσεις ανεβαίνουν στην Πειραματική Σκηνή (-1) του Εθνικού Θεάτρου,  Πανεπιστημίου 48, Αθήνα.

Τηλ: 210 3305074, 210 3301881

Τιμή εισιτηρίου: 5€ και 10€