Οι αντιδράσεις μεταξύ κοινού, κριτικών και συντελεστών την πρώτη της περίοδο, στις δύο σκηνές του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, και ο διάλογος που πολύ έντονα αναπτύχθηκε με μια σειρά αξιόλογων παραστάσεων έδωσαν τη δυνατότητα στην Εθνική Λυρική Σκηνή να μπει ακόμα πιο βαθιά στον προγραμματισμό της επόμενης σεζόν, φέρνοντας έργα ακόμα πιο ρηξικέλευθα και ξεκινώντας διεθνείς συνεργασίες με πασίγνωστα και λαμπερά ονόματα που εργάζονται διεθνώς στην όπερα.


Ένας σχεδιασμός που έγινε από τον διευθυντή της ΕΛΣ Γιώργο Κουμεντάκη και την ομάδα του, και μάλιστα πολύ εμπεριστατωμένα, καθώς δεν είναι εύκολο να κλείνει ένα θέατρο, όσο μεγάλο και να είναι, σημαντικούς καλλιτέχνες την τελευταία στιγμή, καλύπτοντας όλο το δημιουργικό πλαίσιο.

 

Αποφασίστηκε μια γραμμή με έργα -εκτός από την ιταλική σκηνή που στηρίζεται ποικιλοτρόπως- όπως είναι η Γενούφα και η Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ ή η συνεργασία με την κολεκτίβα των Λα Φούρα ντελς Μπάους και η Τραβιάτα σε ανοικτό χώρο, που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα, στο Ηρώδειο, το καλοκαίρι του 2019.

 

Η εικόνα της ΕΛΣ κτίζει τις βάσεις ώστε να αναρριχηθεί και να γίνει μία από τις κεντροευρωπαϊκές μεγάλες σκηνές. Το κοινό ανταποκρίθηκε, καθώς όλες οι παραγωγές ήταν sold out, δίνοντας το πράσινο φως στους ιθύνοντες να ακολουθήσουν μια φιλοσοφία προγραμματισμού σε ένα πιο δημιουργικό πλαίσιο που φέρνει έναν έντονο διάλογο, αναβαπτίζοντας την όπερα από ένα μουσειακό είδος σε μια σύγχρονη ζωντανή τέχνη.

 

Όλα αυτά θα οδηγήσουν ταυτοχρόνως στο πρόγραμμα του 2019-2020, το οποίο επίσης προετοιμάζεται στοχευμένα, με σημαντικές διεθνείς συμπαραγωγές, εγκαταλείποντας έτσι οριστικά τη μικρή κλίμακα του θεάτρου Ολύμπια καθώς ο χώρος του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος προσφέρει τη δυνατότητα να αναπτυχθούν τέτοιες σχέσεις και ανάλογες μεγάλες παραγωγές, με έργα που αφενός δεν είναι εύκολες επιλογές και αφετέρου να δοκιμαστούν ποικιλοτρόπως οι δυνάμεις της Λυρικής με ένα τόσο απαιτητικό ρεπερτόριο.

 

Έτσι, η εικόνα της ΕΛΣ κτίζει τις βάσεις ώστε να αναρριχηθεί και να γίνει μία από τις κεντροευρωπαϊκές μεγάλες σκηνές. Το κοινό ανταποκρίθηκε, καθώς όλες οι παραγωγές ήταν sold out, δίνοντας το πράσινο φως στους ιθύνοντες να ακολουθήσουν μια φιλοσοφία προγραμματισμού σε ένα πιο δημιουργικό πλαίσιο που φέρνει έναν έντονο διάλογο, αναβαπτίζοντας την όπερα από ένα μουσειακό είδος σε μια σύγχρονη ζωντανή τέχνη.

 

Άλλωστε για πρώτη φορά στα χρονικά του θεάτρου όλες οι παραγωγές είναι καινούριες, με εξαίρεση την επανάληψη της μεγάλης επιτυχίας της Λουτσία Ντι Λάμμερμούρ.

 

Επίσης τρεις εξαιρετικές παραγωγές μπαλέτου, που μέσα σε πολύ λίγο χρόνο κατάφερε ο νέος διευθυντής μπαλέτου Κωνσταντίνος Ρήγος να σχεδιάσει, επαναπροσδιορίζουν τον πολύ δύσκολο και πολύπαθο χώρο του μπαλέτου.

 

Το σημαντικότερο και πιο ενδιαφέρον κομμάτι όμως θα είναι η συνεργασία της Λυρικής με τον καλλιτεχνικό οργανισμό ΝΕΟΝ, χάρη στην οποία θα παντρευτεί ο χώρος των εικαστικών με τη συμφωνική μουσική, είτε αυτό σημαίνει εικαστική παρέμβαση, installation και περφόρμανς, είτε κινηματογράφο.

 

Πρόκειται για μια συνύπαρξη που δεν συνηθίζεται στις όπερες διεθνώς, μια πρωτοβουλία όπου η οπερατική τέχνη θα φέρει νέα δημιουργική πνοή στο χώρο της, δίνοντας την ευκαιρία σε καλλιτέχνες κάθε διαφορετικής έκφρασης να εκφραστούν με το μέσο τους, με στόχο την προσέλευση ακόμα μεγαλύτερης πολυμορφίας κοινού, πράγμα που θα μπορούσε να επιτευχθεί μόνο χάρη σε έναν οργανισμό όπως το ΝΕΟΝ, με την ασφάλεια των επιλογών του που είναι πάντα εξαιρετικές.

 

Οι δύο θεσμοί μπαίνουν κατά κάποιο τρόπο συνοδοιπόροι σε μια τέτοια προσπάθεια, η οποία είναι ιδιαίτερα αιχμηρή, και ταυτοχρόνως παίρνουν το ρίσκο, επαναπροσδιορίζοντας και οδηγώντας έναν παραδοσιακό χώρο όπως είναι η όπερα σε μία καινούργια κατάσταση μεταξύ μουσικής και εικαστικής ματιάς.

 

Λουτσία ντι Λαμμερμούρ. Φωτο: Α. Σιμόπουλος
Λουτσία ντι Λαμμερμούρ. Φωτο: Α. Σιμόπουλος

 

Τι θα δούμε 

Αριστουργήματα που δεν έχουν παρουσιαστεί ξανά στην Ελλάδα, όπως η Γενούφα του Γιάνατσεκ, και έργα που έχουν χρόνια να ανέβουν στην Λυρική, όπως η Μανόν του Μασνέ (από το 1965) και η Λαίδη Μάκμπεθ του Μτσενσκ του Σοστακόβιτς (από το 1996) περιλαμβάνονται στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της σεζόν 2018-2019 που μόλις ανακοίνωσε η Εθνική Λυρική Σκηνή.

 

Συνεργασίες με καλλιτέχνες από όλο το φάσμα των τεχνών ξεχωρίζουν επίσης στο καινούργιο πρόγραμμα, όπως αυτή με την εμβληματική μορφή του γαλλικού σινεμά και θεάτρου Φανί Αρντάν που σκηνοθετεί το αριστούργημα του Σοστακόβιτς, Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ.

 

Για την παραγωγή αυτή, η Αρντάν συστήνει στο ελληνικό κοινό δύο σπουδαίους συνεργάτες: τον διαπρεπή Γερμανό σκηνογράφο Τομπίας Χοάιζελ και τη διάσημη ενδυματολόγο Μιλένα Κανονέρο, η οποία έχει κερδίσει τέσσερα Όσκαρ (Μπάρι Λίντον του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, Δρόμοι της φωτιάς του Χιου Χάντσον, Μαρία Αντουανέτα της Σοφία Κόπολα και Ξενοδοχείο Grand Budapest του Γουές Άντερσον).

 

Η Κανονέρο έχει υπογράψει κοστούμια για διάσημες ταινίες (μεταξύ άλλων, Κουρδιστό Πορτοκάλι, Εξπρές του Μεσονυχτίου, Κόττον Κλαμπ, Πέρα από την Αφρική κ.ά.), αλλά και για σπουδαίες παραγωγές όπερας σε Μετροπόλιταν Όπερα, Όπερα των Παρισίων, Σκάλα του Μιλάνου, Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, Κρατική Όπερα Βιέννης κ.λπ.

 

Η συνεργασία με την Βασιλική Όπερα του Λονδίνου συνεχίζεται με τον Σιμόν Μποκκανέγκρα του Βέρντι, αλλά και την επανάληψη της Λουτσία ντι Λαμμερμούρ του Ντονιτσέττι, ενώ θα παρουσιαστούν νέες παραγωγές των Γάμων του Φίγκαρο του Μότσαρτ και της Νόρμας του Μπελλίνι.

 

Επίσης συνεχίζονται οι συνεργασίες με καλλιτέχνες όπως ο διακεκριμένος θεατρικός σκηνοθέτης Θωμάς Μοσχόπουλος, ο διεθνής σκηνογράφος Γιώργος Σουγλίδης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής Αλέξανδρος Ευκλείδης, η χορογράφος-σκηνοθέτρια Αποστολία Παπαδαμάκη ενώ σηματοδοτεί και την επιστροφή του Διονύση Φωτόπουλου.

 

Νόρμα. Φωτο: Κωνσταντίνος Ρήγος
Νόρμα. Φωτο: Κωνσταντίνος Ρήγος

 

Νεότεροι και καταξιωμένοι αρχιμουσικοί θα διευθύνουν τις παραγωγές, όπως οι Ζωή Τσόκανου, Βασίλης Χριστόπουλος, Γιώργος Μπαλατσινός, Κλεάντε Ρούσσο, Γιώργος Ζιάβρας, Στάθης Σούλης, Μάριος Παπαδόπουλος, Νίκος Βασιλείου, Πιερ Ντυμουσσώ και φυσικά οι δύο αρχιμουσικοί της ΕΛΣ Λουκάς Καρυτινός και Ηλίας Βουδούρης.

 

Το Μπαλέτο της ΕΛΣ θα παρουσιάσει τρεις νέες παραγωγές, τη Λίμνη των κύκνων σε χορογραφία του νέου διευθυντή Κωνσταντίνου Ρήγου, το Herrumbre (Σκουριά) του σπουδαίου Ισπανού χορογράφου Νάτσο Ντουάτο και το τρίπτυχο Στραβίνσκι Από τη Ρωσία με αγάπη σε χορογραφίες του Δάφνι Κόκκινου, του διακεκριμένου Γερμανού χορογράφου Μάρκο Γκαίκε και του Κωνσταντίνου Ρήγου.

 

Ο Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις συνεχίζεται με την παρουσίαση των σπουδαίων έργων Μεγάλος Ερωτικός, Το χαμόγελο της Τζοκόντας, Αμοργός, Reflections στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ, αλλά και με ένα ολοήμερο αφιέρωμα την ημέρα των γενεθλίων του σε όλους τους χώρους της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.

 

Τον Ιανουάριο του 2019 ανοίγει ο Κύκλος Μουσική και εικαστικές τέχνες, σε συνεργασία με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ και με πρώτη ανάθεση στον Νίκο Ναυρίδη.

 

Τον Απρίλιο του 2019, ο σπουδαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς θα δώσει το πρώτο του ρεσιτάλ στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με έργα Βέρντι, Ροσσίνι, Λεονκαβάλλο, Τζορντάνο.

 

Η παιδική σκηνή της ΕΛΣ θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο του Ερνστ Τοχ Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι.

 

Η ανεπίσημη έναρξη της σεζόν θα γίνει με ένα Γκαλά Ροσσίνι, ενώ η νέα παραγωγή της σειράς «Όπερα και Μόδα» έχει θέμα τη Μαγεία.

 

Γενούφα. Φωτο: Κωνσταντίνος Ρήγος
Γενούφα. Φωτο: Κωνσταντίνος Ρήγος

 

Το πρόγραμμα

Γκαλά Ροσσίνι

16 Σεπτεμβρίου 2018

 

Η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά τα 150 χρόνια από τον θάνατο του Τζοακίνο Ροσσίνι με μια συναυλία στην οποία ξεχωριστοί καλλιτέχνες ερμηνεύουν γνωστά αποσπάσματα από όπερες του συνθέτη.

 

 

Το χαμόγελο της Τζοκόντας / Reflections

28, 29, 30 Σεπτεμβρίου 2018

Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός

Το έργο Reflections θα ερμηνεύσουν ο Αλκίνοος Ιωαννίδης και η Δήμητρα Σελεμίδου.

 

Η δεύτερη περίοδος του Κύκλου Μάνος Χατζιδάκις (2018/19) ανοίγει με δύο από τα έργα του Χατζιδάκι που έχουν συνδεθεί με τη μυθολογία της Νέας Υόρκης, όπου ο συνθέτης έζησε μια από τις πιο δημιουργικές του περιόδους.

 

 

Ολοήμερο αφιέρωμα: Χρόνια πολλά, κύριε Μάνο

23 Οκτωβρίου 2018

 

Για την ημέρα των γενεθλίων του Μάνου Χατζιδάκι, η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει ολοήμερο αφιέρωμα στη μουσική, τον λόγο και την προσωπικότητα του σπουδαίου Έλληνα συνθέτη, ο οποίος θα συμπλήρωνε φέτος τα 93 του χρόνια.

 

Γενούφα

Λέος Γιάνατσεκ

14, 19, 21, 24, 27 Οκτωβρίου & 2 Νοεμβρίου 2018

Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός

Σκηνοθεσία Νίκολα Ράαμπ

 

Η Εθνική Λυρική Σκηνή ξεκινά την καλλιτεχνική περίοδο 2018/19 με ένα από τα σημαντικότερα λυρικά έργα του 20ού αιώνα, τη Γενούφα του Τσέχου συνθέτη Λέος Γιάνατσεκ, σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση. Πρόκειται για μια σκοτεινή ιστορία βρεφοκτονίας στη μοραβική ύπαιθρο κατά τον 19ο αιώνα: μια μητριά σκοτώνει το νεογέννητο μωρό της ψυχοκόρης της προκειμένου να διευκολύνει την ευτυχία της, όπως πιστεύει.

 

 

Η λίμνη των κύκνων

Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι

10, 11, 16, 17, 18 Νοεμβρίου & 22, 28, 29 Δεκεμβρίου 2018

Μουσική διεύθυνση Ηλίας Βουδούρης

Χορογραφία – σκηνικά Κωνσταντίνος Ρήγος

 

Η πρώτη χορογραφία του νέου διευθυντή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Κωνσταντίνου Ρήγου αποτελεί μια νέα ανάγνωση πάνω στο διασημότερο μπαλέτο όλων των εποχών.

 

Μπαλέτο Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Φωτο: Κωνσταντίνος Ρήγος
Μπαλέτο Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Φωτο: Κωνσταντίνος Ρήγος

 

Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι

Ερνστ Τοχ

25, 27, 28, 30 Νοεμβρίου & 14, 16, 18, 19 Δεκεμβρίου 2018

Μουσική διεύθυνση Νίκος Βασιλείου

Σκηνοθεσία – χορογραφία Αποστολία Παπαδαμάκη

 

Το παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν για την πριγκίπισσα που ήταν τόσο ευαίσθητη ώστε να ενοχλείται από ένα μπιζέλι κρυμμένο κάτω από αλλεπάλληλα στοιβαγμένα στρώματα ενέπνευσε στον Αυστριακό συνθέτη Ερνστ Τοχ μια παιδική όπερα, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1927.

 

 

Μανόν

Ζυλ Μασνέ

12, 14, 16, 19, 21, 23, 26, 30 Δεκεμβρίου 2018  

Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός – Κλεάντε Ρούσσο

Σκηνοθεσία Θωμάς Μοσχόπουλος

 

Μια από τις διασημότερες όπερες του γαλλικού ρεπερτορίου, η Μανόν του Μασνέ επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή αλλά και στην αθηναϊκή μουσική ζωή μετά από 52 χρόνια απουσίας. Βασισμένη στο μυθιστόρημα του αβά Πρεβώ, η όπερα εξιστορεί τον άτυχο έρωτα του ιππότη Ντε Γκριέ για τη Μανόν, την περιπετειώδη ζωή της κοπέλας, την αγάπη της για την πολυτέλεια και τον θάνατό της σε εξαθλίωση, παράλληλα με την προσπάθεια του Ντε Γκριέ να κρατηθεί μακριά της.

 

 

Νίκος Ναυρίδης

Κύκλος Μουσική και εικαστικές τέχνες, σε συνεργασία με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ

5 Ιανουαρίου 2019

3, 10 Φεβρουαρίου 2019

Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Ζιάβρας

 

Το πρόγραμμα The artist on the composer είναι μια μακροπρόθεσμη συνεργασία μεταξύ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ η οποία επικεντρώνεται στη σχέση μεταξύ εικαστικών τεχνών και όπερας. Το πρόγραμμα διασυνδέει πρωτοπόρους σύγχρονους εικαστικούς και σκηνοθέτες ή/και παραγωγούς ταινιών με τη «ζωντανή» εκτέλεση ορχηστρικής μουσικής. Η πρώτη ανάθεση έχει γίνει στον Έλληνα καλλιτέχνη Νίκο Ναυρίδη.

 

 

Σιμόν Μποκκανέγκρα

Τζουζέππε Βέρντι

19, 20, 22, 23, 25, 26 Ιανουαρίου 2019

Παραγωγή της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου (Royal Opera House)

Μουσική διεύθυνση: Ζωή Τσόκανου – Στάθης Σούλης

Σκηνοθεσία: Ελάιτζα Μοσίνσκυ

 

Με τον Σιμόν Μποκκανέγκρα ο Τζουζέππε Βέρντι έπλασε έναν από τους εντυπωσιακότερους ρόλους για φωνή βαρύτονου. Μέσα από το στόμα του ιστορικού δόγη της Γένοβας ο Βέρντι μπόρεσε να εκφράσει την πολιτική του σκέψη και τα ιδανικά του για μια Ιταλία ενωμένη, μακριά από αδελφοκτόνους πολέμους.

 

 

Herrumbre (μπαλέτο)

Νάτσο Ντουάτο

6, 8, 9, 15, 16, 17 Φεβρουαρίου 2019

 

H πρώτη συνεργασία του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τον σπουδαίο Ισπανό χορογράφο Νάτσο Ντουάτο είναι γεγονός. Ο χορογράφος με τη μοναδική ευαισθησία απέναντι στις αδυναμίες της ανθρώπινης φύσης υπογράφει μια σπουδαία παράσταση χορού για τη φθορά της ψυχής με τίτλο Herrumbre (Σκουριά).

 

 

Λουτσία ντι Λαμμερμούρ

Γκαετάνο Ντονιτσέττι

24 Φεβρουαρίου 2019

3, 20, 22, 24 Μαρτίου 2019

Συμπαραγωγή με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (Royal Opera House)

Μουσική διεύθυνση: Πιερ Ντυμουσσώ

Σκηνοθεσία: Κέιτι Μίτσελ

 

Μετά τις οκτώ sold out παραστάσεις στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ και την ιδιαίτερη καλλιτεχνική επιτυχία, η Εθνική Λυρική Σκηνή επαναλαμβάνει την παραγωγή τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2019.

 

Η Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ. Φωτο: Κωνσταντίνος Ρήγος
Η Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ. Φωτο: Κωνσταντίνος Ρήγος
 

 

Συναυλία με έργα Μάνου Χατζιδάκι- Αμοργός / Μεγάλος ερωτικός

1, 2 Μαρτίου 2019

Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός

 

Ο Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις «φωτίζει» δύο σπουδαία έργα του συνθέτη, τα οποία για πρώτη φορά θα παρουσιαστούν σε μια ενιαία συναυλία.

 

 

Οι γάμοι του Φίγκαρο

Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ

23, 27, 29, 31 Μαρτίου & 12, 14, 17, 20 Απριλίου 2019

Μουσική διεύθυνση: Μάριος Παπαδόπουλος – Γιώργος Μπαλατσινός

Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ευκλείδης

 

Οι γάμοι του Φίγκαρο, η πρώτη από τις τρεις όπερες του Μότσαρτ σε ποιητικό κείμενο του Λορέντσο ντα Πόντε, επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή.

 

 

Από τη Ρωσία με αγάπη (μπαλέτο)

6, 7, 10, 13, 19, 21 Απριλίου 2019

Χορογραφίες: Δάφνις Κόκκινος, Μάρκο Γκαίκε, Κωνσταντίνος Ρήγος

 

Ο Στραβίνκσι έγινε παγκόσμια γνωστός μέσα από μια σειρά μπαλέτων για τα οποία συνέθεσε τη μουσική. Υπήρξαν καρποί της δημιουργικής του συνεργασίας με τον ιμπρεσάριο Σεργκέι Ντιάγκιλεφ, ο οποίος στο Παρίσι δημιούργησε τα Ρωσικά Μπαλέτα, συνεργαζόμενος με ορισμένους από τους πλέον ταλαντούχους Ρώσους καλλιτέχνες, οι οποίοι ζούσαν και εργάζονταν μακριά από την πατρίδα τους.

 

Για αυτό το συγκρότημα γράφτηκαν και τα τρία μπαλέτα του τριπτύχου Από τη Ρωσία με αγάπη –η Ιεροτελεστία της άνοιξης (1913), το Τραγούδι του αηδονιού (1914/1917/1920) και οι Γάμοι (1923)–, τα οποία συνέβαλαν αποφασιστικά στην καθιέρωση του Στραβίνσκι.

 

 

Η ιεροτελεστία της άνοιξης

Χορογραφία: Δάφνις Κόκκινος

 

O σπουδαίος Έλληνας χορευτής της Πίνας Μπάους και του Χοροθεάτρου του Βούππερταλ Δάφνις Κόκκινος χορογραφεί για πρώτη φορά ένα από τα έργα που συνδέθηκαν μοναδικά με την Πίνα Μπάους.

 

 

Το τραγούδι του αηδονιού

Χορογραφία – σκηνικά: Μάρκο Γκαίκε

 

Η χορογραφία Το τραγούδι του αηδονιού του Μάρκο Γκαίκε μοιάζει με ένα τραγούδι καμωμένο από χορευτικές φιγούρες. Ένα τραγούδι φυλακισμένο σε ένα κλουβί, παρατημένο έξω στον άνεμο και τη βροχή. Ένα σιωπηλό τραγούδι θαμμένο στη γη, μέσα σε ένα μικρό ξύλινο κουτί. Φτερουγίζει, σπαρταράει, συσπάται και τινάζεται.

 

Οι θεατές που έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με παράσταση μπαλέτου του Μάρκο Γκαίκε μένουν κατάπληκτοι: Ο χορογράφος επιτίθεται κυριολεκτικά στο κοινό μέσα από την κίνηση – μέσα από ασυνήθιστες κινήσεις. Σε αντίθεση με το κλασικό και το νεοκλασικό μπαλέτο, στο έργο του Γκαίκε πάνω απ’ όλα βλέπουμε κυρίως τον κορμό και τα χέρια σε απόλυτη αναταραχή.

 

 

Οι γάμοι

Χορογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος

 

Ο διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ Κωνσταντίνος Ρήγος χορογράφησε τους Γάμους του Στραβίνσκι το 1993 για το χοροθέατρο Οκτάνα. Ενώπιον του κοινού εξελίσσεται ένα πρωτότυπο, άγριο και σαρκαστικό παιχνίδι προετοιμασίας του γάμου. Η κινησιολογία του Ρήγου παίζει ένα παιχνίδι ισχύος με την παρτιτούρα του Στραβίνσκι και επιχειρεί να εικονοποιήσει τα συναισθήματα της ανησυχίας, του φόβου, του πανικού.

 

 

Ρεσιτάλ Δημήτρη Πλατανιά

18 Απριλίου 2019

 

Ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς σε ένα μοναδικό ρεσιτάλ, το πρώτο που πραγματοποιείται στη μοναδικής ακουστικής Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

 

 

Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ

Ντμίτρι Σοστακόβιτς

12, 15, 17, 19, 22 Μαΐου 2019

Σκηνοθεσία: Φανί Αρντάν

Σκηνικά: Τομπίας Χοάιζελ

 

Μια από τις διασημότερες όπερες του 20ού αιώνα επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή μετά από σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα. Βασισμένη σε νουβέλα του Νικολάι Λέσκοφ, η Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ ασχολείται με τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία της περιφέρειας.

 

Για το αριστούργημα του Σοστακόβιτς, η ΕΛΣ έχει αναθέσει τη σκηνοθεσία στη Φανί Αρντάν, μια σπουδαία μορφή του γαλλικού κινηματογράφου και του θεάτρου. Η Αρντάν, η σταρ των εξήντα ταινιών, των τριάντα θεατρικών, η μούσα του Τρυφώ, η πρωταγωνίστρια του Τζεφιρέλλι και του Πολάνσκι, η μοναδική "γυναίκα της διπλανής πόρτας" με τον Ντεπαρτιέ, συνεργάζεται για πρώτη φορά με την Εθνική Λυρική Σκηνή, μετά την πρώτη της σκηνοθεσία σε έργο μουσικού θεάτρου, στο Passion του Ζόντχαϊμστο Θέατρο του Σατλέ στο Παρίσι το 2016.

 

 

Νόρμα

Βιντσέντζο Μπελλίνι

2, 5, 7, 8 Ιουνίου 2019

Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Μπαλατσινός

Σκηνοθεσία – σκηνικά: Κάρλους Παντρίσσα / Λα Φούρα ντελς Μπάους

 

Υπήρξε από τις πρώτες όπερες που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία στην πρωτεύουσα του νεοσύστατου κράτους ήδη το 1837 ενώ στην ιστορία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής έχει αποδοθεί από σημαντικές Ελληνίδες ερμηνεύτριες όπως η Μαρία Κάλλας το 1960 στο θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου και η Έλενα Σουλιώτη το 1968 στο Ηρώδειο.

 

Το ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα στην επίορκη πρωθιέρεια των Δρυιδών, τη νεότερη συνάδελφό της και τον Ρωμαίο ανθύπατο θα ξαναζωντανέψει σε σκηνοθεσία του Κάρλους Παντρίσσα της ομάδας των Ισπανών Λα Φούρα ντελς Μπάους.

 

 

Όπερα και μόδα

Μαγεία

9, 11 Ιουνίου 2019

Σκηνοθεσία – Art direction: Κωνσταντίνος Ρήγος

Η όπερα και η μόδα συναντώνται ισότιμα και δημιουργικά αναζητώντας νέους τρόπους αλληλεπίδρασης.

 

 

Μήδεια

6, 7, 10, 14 Ιουλίου 2019

Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης

Την σατιρική Μήδεια του Μποστ, μελοποιεί ως οπερέτα μετά από ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ο Νίκος Κυπουργός.

 

 

Τραβιάτα

Τζουζέππε Βέρντι

27, 28, 30, 31 Ιουλίου 2019

Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών

Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός

Σκηνοθεσία – χορογραφία – σκηνικά: Κωνσταντίνος Ρήγος

 

Δεύτερη καλοκαιρινή παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για το 2019 είναι η δημοφιλέστατη Τραβιάτα του Τζουζέππε Βέρντι, η οποία παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Ηρώδειο.