Άδοξο τέλος για το Filmstruck, το ψηφιακό κανάλι της Criterion Collection

9

Πριν από 2 χρόνια η είδηση ενθουσίασε το κινηματογραφόφιλο κοινό των ΗΠΑ και παράλληλα όσους ανά τον κόσμο πίστευαν ότι σύντομα θα έρθει και η διεύρυνση. Η διάσημη συλλογή της Criterion θα ήταν διαθέσιμη μέσω ενός streaming site με το όνομα Filmstruck, χωρίς φυσικά η εταιρία να σταματήσει τα δισκάκια-κουκλιά που κυκλοφορεί. Μια μικρή ομάδα από curators αναλάμβανε μάλιστα να οργανώσει καλύτερα το υλικό που είχε, να φτιάχνει μικρά ντοκιμαντέρ και θεματικά αφιερώματα.

Επιπρόσθετα, η Criterion δεν ήταν μόνη της. Το κανάλι δημιουργήθηκε από την Warner που θα έβαζε μέσα δεκάδες κλασικά αμερικανικά φιλμ, τα οποία προβάλλει παράλληλα στο TCM. Ο γάμος έμοιαζε ονειρεμένος. 

Χθες, ένας αρκετά υπολογίσιμος αριθμός κριτικών, σινεφίλ, ηθοποιών και σκηνοθετών της χώρας εξέφρασε κάτι ανάμεσα σε στενοχώρια και οργή για την είδηση-κεραυνό που ήρθε από τη Warner και ανακοίνωνε το πρόωρο κλείσιμο του Filmstruck.

 

 

Η οργή προήλθε από το γεγονός πως στην ανακοίνωση της εταιρίας δε γίνεται σαφές πως αυτό συμβαίνει γιατί το project απέτυχε οικονομικά, αλλά γιατί πλέον προσανατολίζεται στο κλείσιμο όλων των περιφερειακών streaming υπηρεσιών της για τη δημιουργία μιας ενιαίας και μεγαλύτερης, με πολύ πιο εμπορικό προσανατολισμό στα πρότυπα του Netflix. 

 

Συγκεκριμένα, όλα ξεκίνησαν από την καλοκαιρινή εξαγορά της WarnerMedia από την ΑΤ&Τ που περιλάμβανε μυστικά προαπαιτούμενα, ένα εκ των οποίων ήταν και το κλείσιμο του FilmStruck, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Variety.

 

 

Ο λόγος δεν ήταν τόσο η οικονομική ζημία, άλλωστε ο προϋπολογισμός του Filmstruck είναι ψίχουλα σε σχέση με τον αντίστοιχο μιας tentpole ταινίας που το στούντιο κυκλοφορεί 4-5 τέτοιες το χρόνο. Η ΑΤ&Τ θεωρούσε πως η στρατηγική της Warner να διακλαδίζει το περιεχόμενό της ήταν λανθασμένη και αποφάσισε να τερματίσει οτιδήποτε θεωρούνταν «ειδικού κοινού». 

 

Η δήλωση που συνοδεύει το κλείσιμο του καναλιού είναι διαφωτιστική: «Είμαστε πολύ περήφανοι για τη δημιουργικότητα και τις καινοτομίες που εισήγαγε η πολύ ταλαντούχα ειδική ομάδα μας που δούλεψε για το Filmstruck τα 2 αυτά χρόνια. Παρά το ότι το κανάλι είχε μια πολύ αφοσιωμένη βάση θεατών, παραμένει κυρίως μια εξειδικευμένη υπηρεσία. Σκοπεύουμε να μελετήσουμε όσα μάθαμε από τη λειτουργία του, ώστε να διαμορφώσουμε νέες αποφάσεις στον χώρο του streaming και να μεταφέρουμε αυτή την επένδυση σε μια πιο συλλογική υπηρεσία.»

 

 

Η Warner εν ολίγοις βλέπει το Netflix να προελαύνει, τη Disney να ετοιμάζει τη δική της πολυθρύλητη υπηρεσία μέσα στο 2019 και ετοιμάζει κάτι παρόμοιο, θεωρώντας πως το diversity στις ψηφιακές βιβλιοθήκες δεν έχει καμία θέση. Όπως έγραφε χθες ο δημοσιογράφος Matt Singer στο Screen Crush, το Netflix έχει αυτή τη στιγμή στην κατηγορία classics 55 ταινίες, κάποιες εκ των οποίων μόνο classics δε θεωρούνται.

 

Η μεγάλη επένδυση της εποχής είναι το original υλικό και η διαχείρισή του στο μέλλον, κάτι που οδηγεί στο οξύμωρο πως στην εποχή της ευκολότερης από ποτέ πρόσβασης στην κινηματογραφική ιστορία, η επιλογή αυτή πετιέται στα σκουπίδια. 

 

Παράλληλα, το κλείσιμο του Filmstruck μπορεί να διαβαστεί και διαφορετικά. Πολλοί μιλούν για έναν μικρό θρίαμβο των φυσικών μέσων και συνεκδοχικά της κινηματογραφικής αίθουσας.

 

Το «ειδικό κοινό» το οποίο ανέφερε, μάλλον υποτιμητικά, η Warner, εξακολουθεί να αγοράζει DVD και Blu-Ray, γνωρίζοντας πως μόνο έτσι μια ταινία του ανήκει, καθώς μια συνδρομητική εταιρία μπορεί ανά πάσα στιγμή να κατεβάσει από τη βάση της μια ταινία, ακόμη και αν κάποιος την έχει αγοράσει! Αυτό συνέβη πρόσφατα για έναν αριθμό ταινιών στο iTunes, ανοίγοντας ξανά τη συζήτηση για το τί ακριβώς σημαίνει αγορά ταινίας στον ψηφιακό κόσμο.

 

 

Το κοινό του Filmstruck εξακολουθεί και στηρίζει την Criterion, τις κινηματογραφικές λέσχες, τα φεστιβάλ και τις μεμονωμένες αίθουσες και αυτό θα συνεχίσει να κάνει όσο τα μεγάλα στούντιο εξακολουθούν να το αγνοούν. 

 

Σημαίνουν, τέλος, όλα αυτά κάτι για την Ελλάδα; Σε μια αρχική ανάγνωση όχι, όμως είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως με την είσοδο και εδώ του Netflix αλλά και τη διαρκή βελτίωση των καταλόγων που προσφέρουν (είτε δωρεάν είτε με έξτρα χρέωση) οι τηλεφωνικές εταιρίες στα ψηφιακά πακέτα τους, αργά ή γρήγορα το ποσοστό του παράνομου downloading θα μειωθεί και οι υπηρεσίες αυτές θα αποκτήσουν ακόμη μεγαλύτερη δύναμη.

 

Όσο βέβαια το κάθε στούντιο πιστεύει πως μπορεί να προσελκύσει παγκόσμιο κοινό μόνο με τις δικές του δυνάμεις θα βάζει ένα ακόμη αυτογκόλ σε αυτό τον κλάδο καθώς θα πρέπει να αναλυθεί το πόσες συνδρομές (ακόμη και αν είναι φθηνές) είναι εφικτό να πληρώνει κάθε σπίτι.

 

Αλλιώς, ακόμη και τώρα, τα δισκάκια, ο μόνος τρόπος για τον οποίο είναι κάποιος σίγουρος ότι «έχει» μια ταινία, δεν υπάρχουν μόνο στο εξωτερικό, βρίσκονται και εδώ. Και φυσικά οι αίθουσες, που μάλιστα αυξάνονται και ανακαινίζονται, με την ελπίδα πως το σινεμά δεν είναι μια συνήθεια που αργοπεθαίνει. 

 

Οθόνες
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Εμείς οι εκ γενετής λάτρεις της τέχνης δώσαμε όλη την περιουσία μας σε DVD και εισιτήρια κινηματογραφικά (κι εξακολουθούμε να δίνουμε ό,τι βγάζουμε από την δουλειά μας κι ό,τι μας έχει απομείνει εκεί).Αλλά πράγματι είναι δυσάρεστο να κλείνουν ιντερνετικά ποιοτικά κινηματογραφικά κανάλια. Ειδικά όταν μιλάμε για την CRITERION COLLECTION, την εταιρεία που κυκλοφορεί BOX-SET με ταινίες του Μπέργκμαν και τόσων άλλων σπουδαίων κινηματογραφιστών που λατρεύουμε με ασίγαστο πάθος.Υ.Γ: Τι ωραία τα memes που έχετε βάλει στο ρεπορτάζ, με τα πλάνα από ταινίες, με τους ηθοποιούς που ''κλαίνε στο άκουσμα της είδησης''.Ειδικά ο Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν. Κι ο Μάρλον Μπράντο από το '' a streetcar named desire''. Και φυσικά η λατρεμένη μου Ιρέν Ζακόμπ που σκουπίζει το δάκρυ της οδηγώντας.)