Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη

Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
5

Την περιοχή της Ακρόπολης δεν την διάλεξε ο Ανδρέας Μανωλιουδάκης. Τον διάλεξε εκείνη αφού ήταν τόσο τυχερός που γεννήθηκε και μεγάλωσε σε μια από τις ωραιότερες συνοικίες του κέντρου της Αθήνας, και σχεδόν δεν έφυγε ποτέ από εκεί. Συγκεκριμένα, ούτε καν άλλαξε σπίτι.

Δηλαδή περίπου, αφού πια μένει στο ισόγειο της οικογενειακής του τριπλοκατοικίας που κάποτε ήταν το γκαράζ και οι αποθήκες. «Αυτό μου έλαχε στην «μοιρασιά» μαζί με τον πρώτο όροφο που τον έχω για να μένει η μάνα μου» μου λέει όταν τον επισκέπτομαι ένα ηλιόλουστο πρωϊνό της Άνοιξης.


Έχω ήδη μαγευτεί από τη στιγμή που μου ανοίγει την πόρτα καθώς δεν περιμένω ότι θα βρεθώ κατευθείαν σε ένα αίθριο που καλύπτει την κουζίνα και την τραπεζαρία και λούζει όλο το σπίτι με ένα υπέροχο φυσικό φως.

Σίγουρα δεν θα πήγαινε το μυαλό μου ότι ένα παλιό γκαράζ και ο ακάλυπτος ενός κτιρίου μπορεί να μεταμορφωθεί σε ένα τόσο «έξω καρδιά» χώρο και πως ο φαινομενικά «αδικημένος» της υπόθεσης θα έβγαινε ο πιο κερδισμένος.


Έχω μείνει να χαζεύω σα χάνος κάτω από την τζαμένια σκεπή καθώς πίνω τον καφέ που μου προσφέρει και μασουλάω ένα υπέροχο κέικ-φιστίκι που έχει πάρει από τον γειτονικό του Φούρνο του Τάκη για να με τρατάρει. Πιάνω τον εαυτό μου να σκέφτεται πόσο τέλεια θα είναι και όταν θα βρέχει.

Λέω σε διάφορους φίλους μου "θέλω να αράξω στο σπίτι" και δεν με καταλαβαίνουν. Όμως εγώ αισθάνομαι ωραία και παρότι ζω εδώ μέσα τα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια αισθάνομαι ότι δεν το έχω χορτάσει. Μάλλον επειδή με αγκαλιάζει και δεν με διώχνει.


«Ωραία σερβίτσια», τολμώ τελικά να του πω παρατηρώντας το πορσελάνινο πιατάκι του καφέ από το οποίο λείπει ένα κομμάτι, σαν κάποιος να το έχει δαγκώσει.

«Είναι μιας Ελληνίδας σχεδιάστριας που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο και υπογράφει ως Evdokia» λέει και συνεχίζει «Όλα τα αντικείμενα που έχω μέσα στο σπίτι είναι πράγματα που σημαίνουν κάτι για μένα διότι προέρχονται είτε από ανθρώπους που αγαπώ και έχω συνεργαστεί, είτε από αγαπημένους φίλους που μου τα έχουν δωρίσει. Νιώθω πως μέσα από τα αντικείμενα τούς έχω συνέχεια κοντά μου».

Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
«Μας φανταζόμουν να είμαστε γύρω από μια κουζίνα, να μαγειρεύουμε όλοι μαζί, να πίνουμε κρασί και να συζητάμε. Άρα ήθελα το κέντρο του σπιτιού να είναι η κουζίνα». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Το σπίτι του Ανδρέα Μανωλιουδάκη είναι γεμάτο με πίνακες και αντικείμενα ντιζάιν. Και πώς αλλιώς θα μπορούσε άραγε να είναι ο χώρος ενός γκαλερίστα, αναρωτιέμαι. Ο Ανδρέας μαζί με την αδελφή του και εικαστικό, Ευγενία Μανωλιουδάκη, δημιούργησαν πριν από αρκετά χρόνια την γκαλερί M-art space.

«Όταν επέστρεψα από τις σπουδές μου στην Νέα Υόρκη, σκέφτηκα πως θα ήταν ωραία ιδέα να φτιάξουμε κάτι μαζί, η Ευγενία τότε σπούδαζε ακόμη στην Καλών Τεχνών στο Λονδίνο.

Είπαμε "γιατί να μην χρησιμοποιήσουμε την τέχνη ως εργαλείο επικοινωνίας" και εδώ και 26 χρόνια αυτό προσπαθούμε να κάνουμε», λέει με περηφάνια και πιάνει να μου δείχνει μια από τις τελευταίες δημιουργίες της. Μια καρδιά από πλεξιγκλάς και αλουμίνιο από μια συλλογή που ονομάζει «Μισό- μισό».

Λίγο αργότερα μου εξηγεί πως όταν συζητούσε μαζί με τον καλό του φίλο και αρχιτέκτονα Κυριάκο Κατσαρό για το πώς θα ήθελε να φτιάξει το σπίτι του το πρώτο πράγμα που είχε στο μυαλό του ήταν πως του αρέσει να είναι μονίμως με φίλους του και να τους περιποιείται.

«Μας φανταζόμουν να είμαστε γύρω από μια κουζίνα, να μαγειρεύουμε όλοι μαζί, να πίνουμε κρασί και να συζητάμε. Άρα ήθελα το κέντρο του σπιτιού να είναι η κουζίνα». Όπως κι έγινε. Με το που ανοίγεις την πόρτα βλέπεις την κουζίνα και την τραπεζαρία στο κέντρο.


«Ήταν πολύ σημαντικό ότι ο Κυριάκος με ξέρει καλά. Γνωρίζει τον τρόπο που ζω και τις συνήθειες μου. Άλλωστε πιστεύω βαθιά ότι το σπίτι είναι συνέχεια του εαυτού μας για αυτό και τη διακόσμηση την έχω αναλάβει εγώ, κρατώντας βέβαια πάντα και ορισμένες ωραίες ιδέες του Κυριάκου» λέει.

Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
«Το μπάνιο μου έχει το σκεπτικό της παρέας, της λίγο πιο άνετης. Καμία σχέση με οικογενειακό στυλ». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το σπίτι του Ανδρέα έχει μια ενέργεια φιλική που σε κάνει να αισθάνεσαι άνετα. Παίρνω την πρωτοβουλία και βουλιάζω στον καναπέ χαϊδεύοντας ταυτόχρονα τον γλυκό και ήρεμο Ego, ένα κατάμαυρο Scottish Terrier.

«Όσοι έρχονται, ξαπλώνουν αμέσως στον καναπέ», μου λέει γελώντας, πιάνοντας στον αέρα την αμηχανία μου για την αυτόβουλη πράξη μου να κατευθυνθώ προς τον καναπέ, λες και είμαι σπίτι μου. «Μου αρέσει πολύ να βλέπουμε μανιωδώς ταινίες και σίριαλ στο Netflix, γι' αυτό και η τηλεόραση είναι αρκετά πιο μεγάλη για τον χώρο. Πιο πολύ δηλαδή αράζω εδώ και στην κουζίνα. Και παλιότερα και στο μπάνιο». Τον κοιτάω με απορία τύπου "άκουσα καλά";


«Ναι, έχω φτιάξει ένα πολύ μεγάλο μπάνιο διότι μου αρέσει να ξοδεύω αρκετό χρόνο από τη μέρα μου εκεί μέσα. Δεν είμαι του στυλ ότι θα κάνω ένα ντους και θα φύγω.

Έχω φτιάξει μια κατασκευή, κάτι σαν μικρή πισίνα, μεγέθους 2Χ2 όπου μπορούν να κάτσουν άνετα μέχρι τέσσερα άτομα. Όμως τώρα πια δεν την έχω γεμάτη διότι αυτό τον καιρό κάνω κάποιες εργασίες εκτός Αθήνας, λείπω πολύ συχνά, οπότε δεν έχει νόημα.


Έχω και δύο ντουζιέρες στη σειρά, είναι λίγο σαν του στρατού. Το μπάνιο μου έχει το σκεπτικό της παρέας, της λίγο πιο άνετης. Καμία σχέση με οικογενειακό στυλ» μου λέει και με προσκαλεί να δω το υπνοδωμάτιό του και το φανταστικό μπάνιο.


«Λέω σε διάφορους φίλους μου "θέλω να αράξω στο σπίτι" και δεν με καταλαβαίνουν. Όμως εγώ αισθάνομαι ωραία και παρότι ζω εδώ μέσα τα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια αισθάνομαι ότι δεν το έχω χορτάσει.

Μάλλον επειδή με αγκαλιάζει και δεν με διώχνει. Πολλοί λένε "άσε κάθισα σπίτι χθες βράδυ" και το λένε σαν κάτι κακό να τους έχει συμβεί. Ε, με μένα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, εγώ το ευχαριστιέμαι όταν μένω μέσα».

Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Πλεκτά τραπεζάκια της αναγνωρισμένης βιομηχανικής σχεδιάστριας Αφροδίτης Κρασσά που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο.Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Μυρμήγκι από χαρτοπολτό, ένα έργο του εικαστικού Γιώτγου Συρίγα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Καρδιά από πλεξιγκλάς και αλουμίνιο από τη συλλογή «Μισό- μισό» της Ευγενίας Μανωλιουδάκη.Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Μια εικόνα του 17ου αιώνα μέσα σε ένα σπάνιο κοχύλι. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
'Εργα του Αλέξανδρου Βασμουλάκη. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα πρώην γκαράζ έγινε το σπίτι του γκαλερίστα Ανδρέα Μανωλιουδάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Design
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ