Το τoπ 10 ελληνικών όχι και τόσο φεμινιστικών τραγουδιών

Το τoπ 10 ελληνικών όχι και τόσο φεμινιστικών τραγουδιών Facebook Twitter
Τα περισσότερα τραγούδια προέρχονται από τους χώρους του κινηματογράφου και της επιθεώρησης, αυτό όμως δεν τα εμπόδισε να διαγράψουν αυτόνομη τροχιά και να σημειώσουν μεγάλη επιτυχία που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας.
18

Η Κατρίν Ντενέβ επιτέθηκε στον φεμινισμό, υποστηρίζοντας τη σεξουαλική ελευθεριότητα και το «καμάκι» των ανδρών, για να λάβει τη σκληρή απάντηση των φεμινιστριών: «Τα γουρούνια και οι σύμμαχοί τους εύλογα ανησυχούν». Δεν ξέρουμε τι γίνεται χονδρικά στη Γαλλία − στο αφιέρωμα στη France Gall αναφέρθηκα στο μάλλον σεξιστικό άσμα «Les Sucettes» του Serge Gainsbourg. Πάντως, αν η Ντενέβ παρακολουθούσε το ελληνικό τραγούδι του 20ού αι., θα έμενε άναυδη από την αντιφεμινιστική ροπή του και την ανάδειξη έως και μιας ερωτικής αναξιοπρέπειας πάντα απ' τη μεριά των ευαίσθητων γυναικείων υπάρξεων.

Πάμε να δούμε το top 10 των ελληνικών τραγουδιών όπου η γυναίκα μοιάζει να μην πλάστηκε «κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν του άνδρα» και του απευθύνεται σαν να του τα δίνει όλα για όλα. Λεπτομέρεια κοινή στα τραγούδια: η γυναίκα απολαμβάνει τη θέση της αυτή δίπλα στον άνδρα και οι στίχοι, ακόμα και οι πιο ανάλαφροι, μεταδίδουν έναν υφέρποντα φετιχισμό. Έχει ενδιαφέρον η παράθεση των τραγουδιών σε εποχές που οι κοινωνικοί ρόλοι των φύλων παρέμεναν εντελώς διαχωρισμένοι στην Ελλάδα και οποιαδήποτε παρέκκλιση σήμαινε έως και επαναστατική πράξη.

Τα περισσότερα τραγούδια προέρχονται από τους χώρους του κινηματογράφου και της επιθεώρησης, αυτό όμως δεν τα εμπόδισε να διαγράψουν αυτόνομη τροχιά και να σημειώσουν μεγάλη επιτυχία που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας.

Έχει ενδιαφέρον η παράθεση των τραγουδιών σε εποχές που οι κοινωνικοί ρόλοι των φύλων παρέμεναν εντελώς διαχωρισμένοι στην Ελλάδα και οποιαδήποτε παρέκκλιση σήμαινε έως και επαναστατική πράξη.


10.

Μαρίκα Παπαγκίκα – Σάλα σάλα

1926, παραδοσιακό Μικράς Ασίας

 

Το «Σάλα σάλα» το έχουν τραγουδήσει οι πάντες και αποτελεί ακόμα μία από τις πιο εξωστρεφείς στιγμές του ελληνικού τραγουδιού. Μας ήρθε από τα τουρκικά παράλια και τη μικρασιατική παράδοση, γνωρίζοντας δεκάδες στιχουργικές παραλλαγές. Εδώ το ακούμε από τη θρυλική Μαρίκα Παπαγκίκα, τη σημαντικότερη Ελληνίδα τραγουδίστρια στις ΗΠΑ των αρχών του 20ού αι., σε μια ηχογράφηση του 1926. Η ηρωίδα φτάνει στο σημείο να ζητήσει από το αρσενικό αντικείμενο του πόθου της να τη σκοτώσει προκειμένου να γλιτώσει απ' τα βάσανά της. Στις μετέπειτα ηχογραφήσεις, όταν το «Σάλα σάλα» τραγούδησαν άνδρες κυρίως, όπως ο Γιάννης Πάριος, οι στίχοι αυτοί δεν είχαν θέση πια στο τραγούδι.


9.

Σοφία Βέμπο – Ο άνθρωπός μου

1956, Μενέλαου Θεοφανίδη - Μίμη Τραϊφόρου/ Δημήτρη Βασιλειάδη

 

Ένα πολύ ιδιαίτερο ελληνικό ταγκό γραμμένο για την επιθεώρηση, ερμηνευμένο με περισσή θεατρικότητα από τη Σοφία Βέμπο. Είναι απορίας άξιον, αυτό δηλαδή μας λέει και η ηρωίδα αυτοπροσώπως, που παραμένει κοντά σ' έναν άνθρωπο που της κάνει τον βίο αβίωτο. Ευτυχώς που η όμορφη μελωδία, μαζί βέβαια με την ερμηνεία της Βέμπο και τα χορωδιακά φωνητικά, καλύπτει τεχνηέντως τον σχεδόν μαζοχιστικό χαρακτήρα του τραγουδιού. Λεπτομέρεια: Στο τραγούδι αυτό έκανε την πρώτη της σκηνική εμφάνιση η Γιώτα Γιάννα, συνοδεύοντας με τη φυσαρμόνικά της τη Σοφία Βέμπο!


8.

Μάρθα Καραγιάννη – Ο άντρας που θα παντρευτώ

1968, Μίμη Πλέσσα - Λευτέρη Παπαδόπουλου

 

Από το μιούζικαλ «Γοργόνες και μάγκες» (1968) του Γιάννη Δαλιανίδη, ένα τρισχαριτωμένο άσμα που ερμήνευσε καταλλήλως η ηθοποιός Μάρθα Καραγιάννη, εκφράζοντας το όνειρο κάθε μικροαστής κοπέλας των χρόνων του '60: την εξεύρεση ενός άνδρα από σόι, όμορφου και καλοντυμένου, που όλη της η ελευθερία δίπλα του θα περιορίζεται στο να πίνει και να καπνίζει, να φοράει παντελόνια και να οδηγεί καμιά φορά και το αυτοκίνητό του. Το κομμάτι ακόμα παίζεται, κλείνοντας το «ελληνάδικο» πρόγραμμα στα μεγάλα κλαμπ.


7.

Κατερίνα Στανίση – Σ' έχω κάνει Θεό

1999, Πάνου Καπίρη - Φώντα Θεοδώρου
 

 

Ο τίτλος τα λέει όλα! Η Κατερίνα Στανίση, η απόλυτη έκφραση της ορίτζιναλ λαϊκής καψούρας, περνάει δύσκολα... Παρακαλάει να τον ξαναδεί μόνο μια φορά για να τον κάνει Θεό και να τον παρακαλέσει να γυρίσει. Με το τραγούδι, που έχει πάρει καλτ διαστάσεις, ταυτίστηκε ένα μεγάλο μέρος των λαϊκών γυναικών κι έγινε αιτία για να ανοίξουν αμέτρητα μπουκάλια και να σκορπιστούν χιλιάδες λουλούδια στις νυχτερινές πίστες. Λίγα χρόνια μετά την κυκλοφορία του το τραγούδι γνώρισε μια απίστευτη συμφωνική διασκευή από τον Σταύρο Ρωσσόπουλο με τη σοπράνο Ειρήνη Καράγιαννη για τις ανάγκες της ταινίας «Ιλουστρασιόν» (2006).


6.

Χάρις Αλεξίου - Είμαι τρελή τα είπαμε

1988, Χρήστου Νικολόπουλου - Λευτέρη Παπαδόπουλου

 

Η Χάρις Αλεξίου, στο πικ της καριέρας της, στο άλμπουμ «Η νύχτα θέλει έρωτα» του 1988, τραγούδησε το εξής: «Χτύπα με, φίλε, χτύπα με/ πάρε μαχαίρι, τρύπα με/ είμαι τρελή τα είπαμε/ χτύπα και ξαναχτύπα με». Τουλάχιστον εδώ ο στιχουργός Λευτέρης Παπαδόπουλος δεν την έβαλε να απευθύνεται στο αντικείμενο του πόθου της αλλά σε ένα τρίτο πρόσωπο, έναν φίλο της ενδεχομένως. Αν η ηρωίδα του τραγουδιού στεκόταν απέναντι στο «αίσθημα», ποιος ξέρει αν θα είχε το θάρρος να ξεστομίσει τέτοιες βαριές κουβέντες...


5.

Βίκυ Μοσχολιού - Το χαστούκι

1980, Θεόδωρου Παπαδόπουλου - Μίμη Τραϊφόρου/ Γιώργου Γιαννακόπουλου

 

Ακόμη ένα παλιό τραγούδι που αντιμετωπίζει τη γυναίκα ως υποχείριο του άνδρα σχεδόν. «Να πάθω δεν μπορώ ζημιά/ μ' ένα χαστούκι παραπάνω» τραγούδησε πρώτη η Σοφία Βέμπο το 1952, για να την ακολουθήσουν η σύγχρονή της Ελίζα Μαρέλι και αρκετές δεκαετίες μετά η Βίκυ Μοσχολιού και η Ελένη Δήμου. Η εκτέλεση αυτή είναι από τον μεγάλο δίσκο της Μοσχολιού «Το τραμ το τελευταίο και άλλα αρχοντορεμπέτικα» που ενορχήστρωσε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης.


4.

Δούκισσα - Θέλω τα ώπα μου

1966, Γιάννη Σπανού - Αλέκου Σακελλάριου

 

Το πρωτοτραγούδησε η ηθοποιός Άννα Φόνσου στην ταινία «Όλοι οι άνδρες είναι ίδιοι» (1966), στη δισκογραφία όμως πέρασε την ίδια χρονιά με τη φωνή της αείμνηστης Δούκισσας. Εδώ η ηρωίδα είναι ξεκάθαρα μαζοχίστρια: «Θέλω τα χάδια μου και τη σφαλιάρα μου από τον άνθρωπο που αγαπώ». Τι να πει κανείς... Τίποτε άλλο, πέραν του ότι το τραγούδι συνεχίζει να ακούγεται και να σκορπίζει το κέφι μισό αιώνα απ' τη δημιουργία του κι ας έχουν αλλάξει κατά πολύ οι νοοτροπίες.


3.

Σωτηρία Λεονάρδου - Μπουρνοβαλιά

1983, Σταύρου Ξαρχάκου - Νίκου Γκάτσου

 

Από το σάουντρακ του θρυλικού κινηματογραφικού «Ρεμπέτικου» (1983) του Κώστα Φέρρη η Σωτηρία Λεονάρδου αποδίδει την κλασική «Μπουρνοβαλιά», παίρνοντας τη θέση του άνδρα που εκφράζει τον θαυμασμό του στη γυναίκα. Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: οι στίχοι του Γκάτσου «Το κορμάκι το φιδίσιο/ μην το γέρνεις μπρος και πίσω/ το κορμάκι το φιδίσιο/ κράτα το και λίγο ίσιο» συστήνουν ή όχι σεξουαλική παρενόχληση εν έτει 2018;


2.

Τόλης Χάρμας, Βασίλης Αυλωνίτης, Μίμης Φωτόπουλος - Είμαι άντρας και το κέφι μου θα κάνω

1956, Μάνου Χατζιδάκι - Αλέκου Σακελλάριου - Χρήστου Γιαννακόπουλου

 

Από την ταινία «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο» (1955) του Αλέκου Σακελλάριου ένα τραγούδι σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι που στη δισκογραφία πέρασε επίσης με τη φωνή του Πάνου Γαβαλά και του Γρηγόρη Μπιθικώτση. Εδώ το ακούμε από τη σεκάνς της ταινίας με τον τραγουδιστή Τόλη Χάρμα και τους πρωταγωνιστές Βασίλη Αυλωνίτη και Μίμη Φωτόπουλο. Οι στίχοι που έγραψαν από κοινού ο Σακελλάριος και ο Γιαννακόπουλος είναι το ζενίθ του φαλλοκρατισμού: «Πάρ' το απόφαση πως δε σου πέφτει λόγος/ η γυναίκα πρέπει να 'ναι πάντα υπό/ και υποτάξου κι εξηγήσου αναλόγως/ σ' ό,τι πιω, σ' ό,τι χορέψω, σ' ό,τι πω».


1.

Λίτσα Διαμάντη - Άσε με να σ' αγαπάω

1977, Σπύρου Παπαβασιλείου - Μάρως Μπιζάνη

 

Στο Νο 1 μια μεγάλη λαϊκή επιτυχία της Λίτσας Διαμάντη που είχε δημιουργήσει θόρυβο για τον αντιφεμινιστικό της χαρακτήρα. Οι στίχοι, γραμμένοι από μια γυναίκα, τη συχωρεμένη Μάρω Μπιζάνη, ειδικά στο ρεφρέν προξένησαν θύελλα αντιδράσεων από τις φεμινίστριες της εποχής: «Άσε με να με σκοτώνεις και να λέω ανασαίνω/ άσε με εσύ να φταις κι εγώ συγγνώμη να ζητάω/ άσε με, άσε με, άσε με να σ' αγαπάω»... Η ιστορία λέει πως σε μια φεμινιστική διαδήλωση στο Σύνταγμα, κατά την οποία οι διαμαρτυρόμενες γυναίκες έκαψαν τα σουτιέν τους, μπροστάρισσα ήταν η γνωστή πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου Αλίκη Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου, ενώ στα πλακάτ έβλεπες στίχους από το συγκεκριμένο άσμα της Διαμάντη μαρκαρισμένους με ένα μεγάλο Χ.

Μουσική
18

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θηλυκοί Μπελάδες: Μια φεμινιστική έκθεση εποχής στο Ίδρυμα της Βουλής

Πρόσωπα / Θηλυκοί Μπελάδες: Μια φεμινιστική έκθεση εποχής στο Ίδρυμα της Βουλής

Η θέση των γυναικών στην Ελλάδα μέσα από φωτογραφίες, πρωτοσέλιδα εφημερίδων, έντυπα, χειρόγραφα, αφίσες και οπτικοακουστικά τεκμήρια σε μία έκθεση που «ξαφνιάζει» ευχάριστα, προβληματίζει και εμπνέει
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT