Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr

Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Προσωπικά, επιλέγω τη μουσική που εγώ θα ήθελα να ακούσω σ' ένα πάρτι και τελικά υπάρχουν κι άλλοι που συμμερίζονται το γούστο μου.
1

Το πρώτο που μαθαίνεις για τη Fatima είναι ότι έχει τρελούς θαυμαστές που την ακολουθούν παντού, έχουν φτιάξει fan clubs και της δείχνουν απίστευτη αγάπη και σεβασμό με κάθε ευκαιρία. Το δεύτερο που παρατηρείς είναι η ενέργειά της: όταν παίζει μουσική, πραγματικά τα δίνει όλα. Το τρίτο είναι ότι δεν φοβάται να δοκιμάσει νέα πράγματα και της αρέσει να εξελίσσεται, χωρίς να την κρατά πίσω η ανασφάλεια ότι μπορεί να δυσαρεστήσει το κοινό της. Η μικροσκοπική Ισπανίδα που μεταμορφώνεται σε μια τεράστια προσωπικότητα όταν τη βάζεις πίσω από τα decks μετράει 20 χρόνια στον χώρο και πλέον απολαμβάνει τους καρπούς των κόπων της. Με σταθερή παρουσία στα μεγαλύτερα φεστιβάλ και στα καλύτερα κλαμπ παγκοσμίως, «βαράει» αλύπητα, πολύ απλά γιατί μπορεί. «Δεν μας άφησε να πάρουμε ούτε μια ανάσα, μας πέθανε!» μου λέει φίλος που την άκουσε στο Awakenings φέτος το καλοκαίρι. Η βασίλισσα του hard techno, που λατρεύει τη φύση και τα ζώα, μπορεί να ρίχνει σιγά-σιγά τα bpms της, όμως δείχνει έτοιμη να περάσει την τέχνη της στο επόμενο και πολλά υποσχόμενο στάδιο.


— Διαβάζω το βιογραφικό σου και ξεχωρίζω το «γεννήθηκε με ηλεκτρισμό και φοβερή ώθηση να κυλάει στις φλέβες της».

Μεγάλωσα με δύο μεγαλύτερα αδέρφια, αγόρια και τα δύο, και, όπως καταλαβαίνεις, γινόταν χαμός από τους καβγάδες στο σπίτι (γελάει). Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που έγινα πιο δυνατή. Συγχρόνως, εκείνοι ήταν αυτοί που μου γνώρισαν την techno, όταν ήμουν πολύ μικρή. Έκλεβα τις κασέτες τους για να τις ακούω μόνη μου στο σπίτι αλλά και όταν πήγαινα να βοηθήσω τη μαμά μου στo παντοπωλείο της. Λίγα χρόνια μετά ξεκίνησα να παίζω μουσική.


— Αναδείχτηκες στον χώρο σε πολύ μικρή ηλικία. Πώς ήταν η διαδρομή μέχρι την αναγνώριση;

Είμαι πολύ ευγνώμων που κάνω αυτό που αγαπώ εδώ και 20 χρόνια. Ο καθένας ακολουθεί διαφορετική διαδρομή μέχρι να φτάσει στην αναγνώριση. Η δική μου, όπως και άλλων, βασίστηκε αποκλειστικά στη σκληρή δουλειά. Πέρασα αμέτρητες ώρες ακούγοντας μουσική, φτιάχνοντας μουσική στο στούντιο, προσπαθώντας να βελτιωθώ. Όλα αυτά, μαζί με το ότι περνούσα τέλεια κάνοντάς τα, με έφεραν μέχρι εδώ.

Νομίζω πως οι άνθρωποι πρέπει να σταματήσουν να νιώθουν ότι είναι μοναδικοί στη Γη. Έτσι θα πάψει πια να έχει τόση σημασία το χρώμα του δέρματος ή η καταγωγή μας. Συμβιώνουμε σ' αυτό τον πλανήτη και πρέπει να εξελιχθούμε για το καλό του και το καλό όλων μας. 


— Είσαι μια εμφανίσιμη κοπέλα σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο. Τελικά, σε βοήθησε ή όχι αυτό το γεγονός;

Ευχαριστώ πολύ για τη φιλοφρόνηση, αλλά έχε στο μυαλό σου πως το make up κάνει θαύματα! (γελάει). Γνώμη μου είναι πως οι άνθρωποι που τους αρέσει η techno διαλέγουν να πληρώσουν ένα εισιτήριο για να ακούσουν κάποιον καλλιτέχνη, βασίζοντας την επιλογή τους στον ήχο, την ενέργειά του, την ατμόσφαιρα που δημιουργεί και, αν μείνουν ικανοποιημένοι, λογικά, θα θέλουν να το επαναλάβουν αρκετές φορές. Προσωπικά, επιλέγω τη μουσική που εγώ θα ήθελα να ακούσω σ' ένα πάρτι και τελικά υπάρχουν κι άλλοι που συμμερίζονται το γούστο μου. Τώρα, αν σε εκτιμούν ως ένα όμορφο πρόσωπο, μπορεί αυτό να προκαλέσει το ενδιαφέρον κάποιων στην αρχή και να μοιάζει με προσόν, όμως την ίδια στιγμή κάποιοι άλλοι θα σε κρίνουν και θα υπεραναλύσουν τα λάθη σου ακριβώς για τον ίδιο λόγο. Άρα, δεν είμαι και πολύ σίγουρη πως αυτός είναι ο σωστός τρόπος. Αν θέλεις να σου καταθέσω τη δική μου εμπειρία, προσπάθησα από την πρώτη στιγμή να εκπαιδευτώ και να βελτιώσω τις ικανότητές μου, έκανα πολύ αυστηρές μουσικές επιλογές και προσπαθούσα συνεχώς να μαθαίνω καινούργια πράγματα, τόσο ως DJ αλλά και ως παραγωγός.

Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η μουσική είναι η ζωή μου, τη νιώθω βαθιά μέσα μου κι έτσι μου είναι πολύ εύκολο να τα «σπάω» όταν παίζω.


— Παρακολουθείς τo debate, που είναι πιο «καυτό» από ποτέ, για τη θέση των γυναικών στη χορευτική μουσική; Ποια είναι η γνώμη σου;

Το debate υπάρχει και είναι καυτό σε όλους τους τομείς. Η ηλεκτρονική μουσική σκηνή είναι μία αντανάκλαση αυτού που συμβαίνει παγκοσμίως. Σε κάποιους χώρους η εξέλιξη έρχεται με αργούς ρυθμούς, σε άλλους κάπως πιο γρήγορα. Στη δική μας σκηνή καθημερινά εμφανίζονται νέα, πολύ καλά ονόματα, πιο πολλές γυναίκες από ποτέ, άρα θέλω να πιστεύω πως όλα, πλέον, είναι θέμα χρόνου.


— Κάθε φορά που σε βλέπω να παίζεις είσαι υπερ-χαρούμενη, πηδάς κυριολεκτικά πάνω-κάτω συνεχώς και αναρωτιέμαι από πού αντλείς όλη αυτή την ενέργεια!

Η μουσική είναι η ζωή μου, τη νιώθω βαθιά μέσα μου κι έτσι μου είναι πολύ εύκολο να τα «σπάω» όταν παίζω. Υπάρχουν, βέβαια, και οι κακές στιγμές, μέρες που είμαι άρρωστη ή που πονάω, αλλά ακόμα και τότε κάτι μέσα μου με κάνει να συνεχίζω και όσο παίζει η μουσική και χορεύει ο κόσμος γίνεται κάτι μαγικό. Φυσικά, αμέσως μετά πρέπει να πας κατευθείαν στο κρεβάτι! (γελάει)

— Έχεις εξελιχθεί πολύ στον ήχο σου. Η βασίλισσα του hard techno πρόσφατα έριξε τα bpms της, μια αλλαγή που «βγήκε» και στις παραγωγές της. Είσαι έτοιμη να κινηθείς σε μια άλλη κατεύθυνση;

Πάντα κάνω αυτό που με ευχαριστεί κι αυτό που με εκφράζει την κάθε στιγμή, είναι ο μόνος τρόπος για να είμαι ευτυχισμένη. Ξεκίνησα το 2000 παίζοντας hardgroove γύρω στα 140 bpms, αφού όλα τα δισκάκια που αγόραζα εκείνη τη δεκαετία ήταν kicking techno. Μετά άρχισα να συνδυάζω την πιο σκληρή πλευρά της techno με hard techno γύρω στα 147 bpms κι ακόμα τον λατρεύω αυτό τον ήχο. Πριν από λίγα χρόνια εξαφανίστηκε ο ήχος του hardgroove και οι hard techno ήχοι και παραγωγοί έγιναν πάρα πολύ σκληροί και γρήγοροι ‒έφταναν τα 160 bpms και περισσότερα‒ για να μπορώ να εντάξω κομμάτια στα sets μου. Κάθε μήνα, λοιπόν, λιγόστευε η μουσική που μπορούσα να επιλέξω κι ένιωσα ότι κολλούσα, έφτανα σε αδιέξοδο. Έτσι, ξεκίνησα να παίζω techno μετά από τρία χρόνια που έψαχνα μουσική σαν τρελή... Η αλήθεια είναι πως άρχισα να περνάω πολύ καλύτερα ακούγοντας νέους ήχους και μιξάροντάς τους απ' ό,τι παίζοντας κομμάτια που λάτρευα μεν, τα οποία όμως έπαιζα συνεχώς για τρία χρόνια, μη βρίσκοντας καινούργια για να γεμίσω τα sets μου. Το κομβικό σημείο για μένα ήταν όταν ανακάλυψα φοβερά techno κομμάτια με απίστευτο μπάσο που μου επέτρεψαν να διατηρήσω την ενέργεια που μου αρέσει, αποδεικνύοντας έμπρακτα πως η ταχύτητα των bpms δεν παίζει και τόσο ρόλο.

 

— Μίλησέ μου για την εταιρεία σου, τη Silver M.

Το όνομα είναι μια ωδή στο φεγγάρι, στα ανείπωτα πράγματα που γίνονται τη νύχτα –που αφορούν τους λάτρεις της ηλεκτρονικής μουσικής‒ αλλά και στη δύναμη που ασκεί το φεγγάρι στη φύση, στα ζώα (ναι, είμαστε ζώα κι εμείς), στη θάλασσα, στα φυτά και σε όλους τους κύκλους της ζωής. Επίσης, είναι ένα θηλυκό σύμβολο και με εκφράζει ως γυναίκα. Ναι, είμαι γυναίκα ΚΑΙ DJ (γελάει). Για μένα το φεγγάρι είναι το απόλυτο σύμβολο που μπορεί να εκφράσει τη μαγεία που κρύβεται στη ζωή και το ασημί είναι το αγαπημένο μου χρώμα. Η μουσική που θέλω να κυκλοφορώ είναι techno με τη σωστή δόση μπάσου που σε οδηγεί αμέσως στο dancefloor: πολύ εύκολο να την περιγράψεις, πολύ δύσκολο να τη βρεις.


— Δισκογραφική, παραγωγές, gigs, τα δικά σου πάρτι... Πώς τα βγάζεις πέρα;

Δουλειά, δουλειά και δουλειά. Μάλλον είμαι εθισμένη, αλλά το λατρεύω! Υπάρχουν τόσο πολλά που πρέπει να κάνω καθημερινά κι ενώ θα μπορούσα εύκολα να πω «σταμάτα, πάρε μια ανάσα και ξεκουράσου», δεν το κάνω ποτέ. Επίσης, είμαι ευγνώμων για την ομάδα που έχω δίπλα μου. Με βοηθούν όλοι απίστευτα κι έτσι τα βγάζω πέρα.


— Είσαι Ισπανίδα με αραβικές ρίζες. Μια δύσκολη «ταυτότητα» στη χώρα σου, μετά τα γεγονότα στη Βαρκελώνη.

Είμαι Ισπανίδα, ο πατέρας μου γεννήθηκε στο Μαρόκο και ζει στην Ευρώπη από τα 17 του. Όλα αυτά είναι τόσο δυσάρεστα! Με επηρέασε πολύ αυτό που έγινε στη Βαρκελώνη, τόσο κοντά στην πόλη όπου ζω. Μετά, κοιτάω και βλέπω πως πλέον αυτά τα δυσάρεστα γεγονότα συμβαίνουν παντού στον κόσμο. Νομίζω πως οι άνθρωποι πρέπει να σταματήσουν να νιώθουν ότι είναι μοναδικοί στη Γη. Έτσι θα πάψει πια να έχει τόση σημασία το χρώμα του δέρματος ή η καταγωγή μας. Συμβιώνουμε σ' αυτό τον πλανήτη και πρέπει να εξελιχθούμε για το καλό του και το καλό όλων μας.


— Με τι θα ασχοληθείς τους επόμενους μήνες;

Ακόμα «κουνιέμαι» μετά από μια πολύ πετυχημένη καλοκαιρινή παρουσία της Silver M στο Eden, στην Ίμπιζα. Ο Οκτώβριος έχει στο πρόγραμμα αρκετά πάρτι σε Ισπανία, Γερμανία και Ολλανδία. Θα επιστρέψω στο Άμστερνταμ για δύο τεράστια πάρτι στο πλαίσιο του ADE (Amsterdam Dance Event). Η βασική μου ασχολία θα είναι να συνεχίσω να δουλεύω αλλά και να μαθαίνω καινούργια πράγματα, το πιο τέλειο χαρακτηριστικό της μουσικής.

Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η ηλεκτρονική μουσική σκηνή είναι μία αντανάκλαση αυτού που συμβαίνει παγκοσμίως. Σε κάποιους χώρους η εξέλιξη έρχεται με αργούς ρυθμούς, σε άλλους κάπως πιο γρήγορα.
Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ