Από την αίρεση των Αδαμιτών ως τον Άγιο Αυτόνομο: Ένα ελληνικό λεξικό για την Αναρχία

Από την αίρεση των Αδαμιτών ως τον Άγιο Αυτόνομο: Ένα ελληνικό λεξικό για την Αναρχία Facebook Twitter
Εντέλει το Λεξικό είναι απλά το «όχημα» - εσύ ως «οδηγός» καλείσαι να το κατευθύνεις, διαβάζοντάς το καταρχήν σαν ένα «τερπνό, σπονδυλωτό, περιπετειώδες κοινωνικό μυθιστόρημα» αφιερωμένο στον διακαή πόθο της πραγμάτωσης του ανέφικτου... Φωτ.: Marina Ginesto – Ισπανία, 1937
9

 

«Είναι αδύνατον να σκεφθεί ή να γράψει κανείς μια ιστορία της Αναρχίας στο στιλ ενός μυθιστορήματος του Μπαλζάκ με μια αρχή, μια ομοιόμορφη εξέλιξη και ένα τέλος. Είναι γεμάτη με κενά και ιλίγγους. Είναι φτιαγμένη με ξεφτίδια. Η γέννησή της πάντα μας διαφεύγει. Δεν ξέρουμε καν αν απλώς αναδύεται με μια εκθαμβωτική μυθική ανάταση. Το μόνο που μπορούμε είναι να αποκαταστήσουμε τις σκόρπιες στιγμές της και να προσπαθήσουμε να μετρήσουμε τον πυρετό που τη διατρέχει», γράφει ο Αντρέ Νατάφ για την αναρχία και αυτήν ακριβώς την... αρχή ακολουθεί ο Γιάννης Φούντας στο δίτομο Αναρχικό Λεξικό του - ένα κοπιώδες, καλοδουλεμένο, απολαυστικά γραμμένο κι αρκετά περιεκτικό πόνημα που η συγγραφή του συνεχίζεται, ουσιαστικά, στο διηνεκές. Με πλούσια βιβλιογραφία και εικονογράφηση που περιπλανάται ευρύτερα «στα σπλάχνα, τις παρυφές και τα νεφελώματα του ελευθεριακού σύμπαντος». Αναρχία (όλες οι αποχρώσεις της), αυτονομία, ουτοπικός σοσιαλισμός, κοινωνικά κινήματα, αντικουλτούρα, πλήθος γεγονότα, στέκια, συλλογικότητες, εκδόσεις, έντυπα, σλόγκαν, οράματα, διαψεύσεις, ελπίδες, απογοητεύσεις, «ελευθεριάζοντες» διανοητές, ποιητές, συγγραφείς, καλλιτέχνες, φιλόσοφοι, ακτιβιστές, πολιτικοί αγωνιστές, ακόμα και άγιοι ανευρίσκονται στις σελίδες του.

Υπήρξαν Ελληνίδες που βαφτίστηκαν Αναρχία και Επανάσταση! «Δράστης» νονός, ο Κεφαλλονίτης κοινωνικός αγωνιστής Μαρίνος Αντύπας - μεγαλώνοντας η πρώτη μετονομάστηκε Άννα κι η δεύτερη, που στεφάνωσε ο Άγγελος Σικελιανός, Αναστασία.

Με λόγο γλαφυρό, χιούμορ και κριτική ματιά αλλά δίχως ιδεολογικές παρωπίδες, δεν διεκδικεί «δάφνες αυθεντίας». Αντίθετα, ο συγγραφέας (αλλά και συν-εκδότης των Συναδέλφων) «παραδίδει χαιρέκακα τη σκυτάλη και την ευθύνη μιας κατά βούληση εξιστόρησης στον αναγνώστη» αφού «καθώς είναι καμωμένο από τη Σκοτεινή Ύλη της ιστορίας, το άναρχο αυτό Σύμπαν φωτίζεται μόνο κατά περιόδους από λαμπερές κοινωνικές εκρήξεις και την ανταύγεια που αυτές καταλείπουν όταν τις καταπίνουν οι μαύρες τρύπες του κόσμου της κυριαρχίας... Πόσο μάλλον όταν οι φωτοσκιάσεις κάποιων βομβιστικών εκρήξεων έχουν μεγεθύνει υπερβολικά το ανάστημα ορισμένων και θαμπώσει με τη λάμψη και τον κρότο τους κοινωνικά εγχειρήματα και πρόσωπα που υπονόμευσαν συστηματικά το κυρίαρχο θέαμα». Εντέλει το Λεξικό είναι απλά το «όχημα» - εσύ ως «οδηγός» καλείσαι να το κατευθύνεις, διαβάζοντάς το καταρχήν σαν ένα «τερπνό, σπονδυλωτό, περιπετειώδες κοινωνικό μυθιστόρημα» αφιερωμένο στον διακαή πόθο της πραγμάτωσης του ανέφικτου. Ιδού μερικά λήμματα εξ όσων ξεχώρισα:


Ο Κεφαλλονίτης σατιρικός ποιητής Μικέλης Άβλιχος (1844-1917), ένα «περίεργο κράμα σοσιαλιστή, αναρχικού κι εθνικόφρονα» που κάποιοι έφτασαν να συνδέσουν με την παρισινή Κομμούνα και τον ίδιο τον Μπακούνιν. Ο Παλαμάς τον νεκρολόγησε λέγοντας ότι «διήκετο δυσμενώς προς το υφιστάμενον κοινωνικόν σύστημα και εμίσει την στρατοκρατίαν και τον πόλεμον». Αλλά και για τον «αναρχικώτατο», κατά δήλωσή του, Πατρινό τσαγκάρη Δημήτριο Μάτσαλη που το 1896 επιχείρησε να φονεύσει τον τραπεζίτη Κόλλια. Συνελήφθη, φυλακίστηκε κι εντέλει αυτοκτόνησε.


Οι «αναρχικοί» άγιοι Αυτόνομος - λόγω ονόματος προφανώς! - και Νέστορας. Το διά μάχαιρας «θαύμα» του δεύτερου επί Μαξιμιλιανού εκθείαζε ως απόδειξη της επαναστατικότητάς του η αναρχική εφημερίδα του Πύργου Νέον Φως (1898).


Η γνωστική αίρεση των Αδαμιτών (Β. Αφρική, 2ος-3ος αι. μ. Χ.,), αυθεντικά «χιπιά», λέει, όντας οπαδοί του γυμνισμού, του ελεύθερου έρωτα και της κοινοβιακής ζωής.


Η ιστορία γνωστών «δυσσεβών» συνθημάτων όπως «αλήτες-ρουφιάνοι-δημοσιογράφοι» (τον «ισοπεδωτισμό» του οποίου επικρίνει, προς... παρηγοριά μου, ο ίδιος ο συγγραφέας), «μπάτσοι-γουρούνια-δολοφόνοι», «φάτε τους πλούσιους» κ.λπ.


Ναι, υπήρξαν και αναρχικοί υπουργοί: Συμμετείχαν στη Δημοκρατική Κυβέρνηση της Ισπανίας (1936-1939), στη μεγάλη κοινωνική επανάσταση της οποίας και τον εμφύλιο που ακολούθησε αφιερώνονται πολυάριθμα λήμματα.

Από την αίρεση των Αδαμιτών ως τον Άγιο Αυτόνομο: Ένα ελληνικό λεξικό για την Αναρχία Facebook Twitter
Βαρκελώνη 1936


Αναρχική και αναρχίζουσα τέχνη και συγγραφή έχουν την τιμητική τους - νταντά, σουρεαλισμός, ο κόμικ ήρωας Αναρχίκ, Sex Pistols, η αναρχοπασιφιστική πανκ κομμούνα των Crass (αγαπημένο νεανικό άκουσμα), ο - έξοχος - Αναρχικός Τραπεζίτης του Πεσόα, Ζωντανό Θέατρο, αδελφοί Μαρξ, οι Δαιμονισμένοι που ο Ντοστογιέφσκι εμπνεύστηκε από τον «απόλυτο» εξτρεμιστή Νετσάγεφ, Θορό, Μπόρις Βιάν, Ραούλ Βάνεγκεμ, η Κοινωνία του Θεάματος του Ντεμπόρ (που ο συγγραφέας εκτιμά ιδιαίτερα), Καταστασιακή Διεθνής, Διαγωγή Μηδέν του Βιγκό, Τέμπροκ, οι Μέρες της Αφθονίας σας που Είναι (σιγουράκι!) Μετρημένες, Γώγου, Χρηστάκης, Ρόμβος, Άσιμος...


Λίγοι μάλλον θα γνωρίζουν τον Μαύρο Σταυρό, την αντιεξουσιαστική εκδοχή του Ερυθρού Σταυρού που στηρίζει διωκόμενους αγωνιστές του «χώρου» διεθνώς.


Η Αντιγόνη του Σοφοκλή που αψήφισε το κράτος του Κρέοντα αυτοδίκαια περιλαμβάνεται σε ένα τέτοιο Λεξικό όπου την «αντιεξουσιαστική» αρχαία φιλοσοφία εκπροσωπούν ο Διογένης ο Κυνικός, ο «νατουραλιστής» σοφιστής Αντιφώντας, ο στωικός Ζήνωνας, ο ουτοπιστής Ιάμβλιχος κι ο Κηρυναίος Θεόδωρος ο Άθεος.


Διάβασα για τον «ζωηρό, ανυπότακτο και με παραδόξους ιδέας» Δημοσθένη Βουτυρά (1872-1958) που «εις πλείστα διηγήματα εμφανίζει τύπους αναρχικούς, οι οποίοι ζητούν την καταστροφήν των πάντων», ως έγραφαν. Τη δυναμική «πρώτη Ελληνίδα σοσιαλίστρια» Φωτεινή Δροσοπούλου (Πύργος, αρχές 19ου αι.). Τον Πλάτωνα Δρακούλη (1858-1934) και τον «αυτόνομο κοινωνισμό» του. Τον Αιγυπτιώτη λόγιο Γιώργο Βρισιμιτζάκη (1890-1947) που πρέσβευε πως ο αναρχισμός χαρακτηρίζει «μια συνείδηση χαρούμενη και γεμάτη από ζωή, ένα πνεύμα που αγαπά την ειρήνη και ορέγεται την ελευθερία, μια θέληση ακέρηα κι ανεξάρτητη». Τον Γιάννη Γαλανόπουλο (καπετάν-Ανέστη του ΕΛΑΣ) που αρνήθηκε κάθε αντιστασιακή αναγνώριση, στράφηκε στον αναρχισμό, αυτοεξορίστηκε επί χούντας, έγινε μεταφραστής, εκδότης και θεωρούνταν Νο 1 δημόσιος κίνδυνος από την Ασφάλεια.

Από την αίρεση των Αδαμιτών ως τον Άγιο Αυτόνομο: Ένα ελληνικό λεξικό για την Αναρχία Facebook Twitter
Λαύριο


Ειδική μνεία γίνεται στη θρυλική Παράγκα του Σίμου του Υπαρξιστή (δεκαετία '50) αλλά και στις καταλήψεις στέγης, παλιές και νεότερες.


Υπήρξαν Ελληνίδες που βαφτίστηκαν Αναρχία και Επανάσταση! «Δράστης» νονός, ο Κεφαλλονίτης κοινωνικός αγωνιστής Μαρίνος Αντύπας - μεγαλώνοντας η πρώτη μετονομάστηκε Άννα κι η δεύτερη, που στεφάνωσε ο Άγγελος Σικελιανός, Αναστασία.


Έμαθα ότι το παράνομο δίκτυο των Illuminati (Πεφωτισμένοι) ενέπνευσε πολλές πρώιμες αναρχικές ομάδες. Ότι το σύνθημά τους «να κρεμάσουμε τον τελευταίο παπά με τα έντερα του τελευταίου βασιλιά» υιοθέτησαν οι πρώτοι αντιεξουσιαστές που απλά το «προσάρμοσαν» στον καπιταλιστή και τον γραφειοκράτη! Ότι ο Όσκαρ Ουάιλντ είχε συνυπογράψει αίτηση απόδοσης χάρης στους «4» του Σικάγου (1886) κι ότι τα μαυροκόκκινα χρώματα της Παναχαϊκής οφείλονται, πιθανότατα, στις «αναρχίζοντες» διανοούμενους του πατρινού Δημοκρατικού Συλλόγου του Λαού, ομάδα του οποίου ήταν ο επίσης μαυροκόκκινος Παναχαϊκός Α.Ο.


«Παρόντες» φυσικά όλοι οι μεγάλοι αναρχικοί(κι επίσης υπαρξιστές, μηδενιστές, αμεσοδημοκρατικοί κ.λπ.) θεωρητικοί κι επαναστάτες, ξένοι και «δικοί μας» (Ροδοκανάκης, Καστοριάδης, Στίνας, Ταμτάκος κ.λπ.), ο γιατρός Τσιρώνης, οι θιασώτες του ένοπλου (Τσουτσουβής, Πρέκας, Μαρίνος...) αλλά και όλες οι μορφές του «χώρου» μεταπολιτευτικά (Μπαλής, Διαλυνάς, Κωνσταντινίδης, Μπουκετσίδης, Σύλβια Παπαδοπούλου, Πρωτοψάλτης κ.λπ.) - εξαιρούνται για λόγους αντικειμενικότητας οι ζώντες.


Εκτενείς είναι οι αναφορές στο εγχώριο κίνημα και τις εντυπωσιακές, κατ' αναλογία, «έντυπες διαδρομές στον Ελλαδικό αντιαυταρχικό γαλαξία» (1971-2014) στις οποίες ο β' τόμος αφιερώνει ειδικό παράρτημα.


Μνημονεύονται το Πολυτεχνείο (του '73 αλλά και τα επόμενα), το Χημείο του '83 και του '85, ο Καλτεζάς, ο Γρηγορόπουλος, τα Εξάρχεια, τα Δεκεμβριανά του '08 στα «καθ' ημάς» καθώς και οι κυριότερες με έντονο ελευθεριακό-αντιεξουσιαστικό χαρακτήρα κινητοποιήσεις, καταλήψεις κι εξεγέρσεις (Κομμούνα Παρισιού, Κροστάνδη, Βαρκελώνη '36, Μάης '68, το «Μαύρο Μπλοκ» στο Σιάτλ και τη Γένοβα κ.λπ.).

Από την αίρεση των Αδαμιτών ως τον Άγιο Αυτόνομο: Ένα ελληνικό λεξικό για την Αναρχία Facebook Twitter


Ως «μεσογειακή φιλελεύθερη ολιγαρχία με αστικό μοντέλο εκμετάλλευσης, νεποτιστική διαχείρηση, κρατικοσοσιαλιστική διοικητική διάρθρωση, βαλκανικές υποδομές, ορθόδοξη φονταμενταλιστική ιδεολογία, ανατολίτικη πατριαρχική νοοτροπία και ανάδελφη εθνική συναντίληψη» περιγράφεται – ολόσωστα! - η Ελλάδα στο ομώνυμο λήμμα.


Γέλασα με τη «Λιτάνευση του Ιερού Κωλοδάκτυλου», πρωτοπόρο σουρεαλιστικό χάπενινγκ στο Κολωνάκι το '63 με επικεφαλής της πομπής τους Κουτρουμπούση, Πουλικάκο, Αντ. Ευθυμιάδη, Γ. Μακρή και – ναι – τον Θεόδωρο Πάγκαλο. Αλλά και με το σκάνδαλο ολκής των Λετριστών που διακήρυξαν τον θάνατο του Θεού στην Παναγία των Παρισίων ανήμερα του Πάσχα (1953), δράση που μιμήθηκαν πρόσφατα οι Femen.


Εντυπωσιάστηκα με τους ωρολογοποιούς του Ζιρά (Ελβετία, 19ος αι.) που οι σχέσεις ισοτιμίας, η ανεξαρτησία σκέψης και έκφρασης κι η αφοσίωσή τους στην επαναστατική υπόθεση συγκίνησαν τόσο τον Ρώσο πρίγκιπα Κροπότκιν ώστε έγραψε πως «φεύγοντας από κει, οι απόψεις μου για τον σοσιαλισμό είχαν κατασταλάξει: Ήμουν αναρχικός».


Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων ήταν ωρολογιακή βόμβα αρχαίων τρομοκρατών που εξερράγη βυθίζοντας το πλοίο που τη μετέφερε! Αυτό τουλάχιστον διέδιδαν εθνικιστές επιστήμονες(;) σύμφωνα με το Λεξικό.


«Οι μεγάλοι οι λησταί / έχουν πλούτη έχουν τόπους / και τους λέγουν ευγενείς / ευεργέτας φιλανθρώπους ... δεν τους πιάνουνε οι νόμοι / αλλά μόνον ο λαός / τους ληστάς αυτούς τσακώνει / και καιρός πλέον λαέ / ειν' ληστάς να τους κυρήξεις / και κρεμάλα φοβερή / είναι ώρα για να στήσεις». (από... εξ ανέκαθεν επίκαιρο ποίημα του αναρχικού ξυλουργού Νικόλαου Μωραϊτη, δημοσιευμένο στον Σοσιαλιστή τον Ιούλιο του 1893).

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο LIFO.gr για πρώτη φορά το 2015.

Βιβλίο
9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Τσελεμεντές του Αναρχικού - το πιο σκανδαλώδες βιβλίο που κυκλοφόρησε ποτέ

Βιβλίο / Ο Τσελεμεντές του Αναρχικού - το πιο σκανδαλώδες βιβλίο που κυκλοφόρησε ποτέ

Αν και εξακολουθεί να βρίσκεται σχεδόν σε όλα τα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία, υπήρξε πέτρα σκανδάλου και ενοχοποιητικό στοιχείο, επί σειρά ετών. Ο Θοδωρής Αντωνόπουλος ξεφυλλίζει εκ νέου, ένα σπάνιο αντίτυπό του
ΒΙΒΛΙΟ / ΘΕΜΑΤΑ
American anarchist: Το ντοκιμαντέρ για έναν επαναστάτη που το μετάνιωσε

Οθόνες / American anarchist: Το ντοκιμαντέρ για έναν επαναστάτη που το μετάνιωσε

Τον Μάρτιο και από το Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης η πρεμιέρα του κινηματογραφικού πορτρέτου του συγγραφέα της πιο επικίνδυνης εκδοτικής απερισκεψίας, του πασίγνωστου «Τσελεμεντέ του Αναρχικού»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LIFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ