The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα

The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα Facebook Twitter
Κάποια πλάνα είναι σαν ζωγραφικοί πίνακες που ζωντανεύουν όταν δεν το περιμένεις.
2

Αδίκως νομίζω είχε χαρακτηριστεί ατυχής ο τίτλος της ελληνικής μετάφρασης της περιβόητης μέσα στα χρόνια δυστoπικής νουβέλας της Μάργκαρετ Άτγουντ, The Handmaid's Tale που κυκλοφόρησε διακριτικά σχετικά το 1985 για να εξελιχθεί στη συνέχεια σε καλτ «αιρετικό» μπεστ σέλερ, high end φεμινιστική παραβολή και κατά καιρούς αντικείμενο αγωγών και μηνύσεων εκ μέρους υπερσυντηρητικών γονέων και φορέων στη βαθιά Αμερική, οι οποίοι κάποτε ήταν «γραφικοί» αλλά εδώ και μερικούς μήνες βρίσκονται στην εξουσία εκτοξεύοντας τις πωλήσεις του «επικαίρου και προφητικού» βιβλίου στα ύψη.

Προσωπικά, βρίσκω εξαιρετικό τον τίτλο Η ιστορία της πορφυρής δούλης της ελληνικής έκδοσης του 1990 (Εστία, εξαντλημένο προ πολλού) σε μετάφραση Παύλου Μάτεσι, επειδή αποδίδει σωστά τη ρετροφουτουριστική δυστοπία ενός κοντινού μέλλοντος (ή ενός παράλληλου σύμπαντος) όπου έχει επικρατήσει, στις ΗΠΑ αλλά ενδεχομένως και αλλού, ένα καθεστώς θεοκρατικού / πατριαρχικού ολοκληρωτισμού δυτικού τύπου και όσες γυναίκες μπορούν ακόμα να τεκνοποιήσουν γίνονται αναπαραγωγικά εργαλεία («πορφυρές δούλες») της στείρας ολιγαρχίας.

Πρόκειται για κομψοτέχνημα που όμως δεν θυσιάζει στο βωμό του αισθητικού εντυπωσιασμού το σημαντικό συναισθηματικό και ιδεολογικό ειδικό βάρος του κειμένου.

Ατυχής μπορεί να χαρακτηριστεί ο τίτλος μόνο υπό την έννοια ότι δεν μπόρεσε να εκμεταλλευτεί η ελληνική έκδοση την κυκλοφορία μέσα στην ίδια χρονιά ακριβώς της κινηματογραφικής μεταφοράς του βιβλίου της Άτγουντ σε σενάριο Χάρολντ Πίντερ (το ψιλο - αποκήρυξε κατόπιν) και σκηνοθεσία Φόλκερ Σλέντορφ με τον τίτλο Η ιστορία μιας καμαριέρας.

Η καναδέζικη, η ελληνική και η πρώτη αμερικανική έκδοση του βιβλίου
Η καναδέζικη, η ελληνική και η πρώτη αμερικανική έκδοση του βιβλίου

Παρά τον πιστό στο πρωτότυπο τίτλο όμως και το εκλεκτό καστ – η αδικοχαμένη Νατάσα Ρίτσαρντσον στον κεντρικό ρόλο πλαισιωμένη από τον Ρόμπερτ Ντυβάλ και την Φέι Ντάναγουεϊ – το έργο πήγε άπατο (όχι μόνο εδώ, παντού) απογοητεύοντας ειδικά όσους προσδοκούσαν από τον τίτλο κάτι σε σκαμπρόζικο σοφτ πορνό πολυτελείας.

Η αποτυχία της ταινίας όμως ποσώς ανέκοψε την ανέλιξη του βιβλίου σε «κλασικό» σύγχρονο κείμενο μυθοπλασίας που βρέθηκε κατά την επόμενη δεκαετία στις λίστες με τα προτεινόμενα συνοδευτικά της επίσημης σχολικής ύλης αλλά και στη λίστα της American Library Association (ALA) με τα βιβλία που έχουν δεχθεί τις περισσότερες καταγγελίες, κατά κανόνα για άσεμνο και αντιθρησκευτικό περιεχόμενο. Το «προφητικό» στάτους του όμως έμελλε να απογειωθεί τριάντα και πλέον χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του.

Τις ημέρες που ακολούθησαν την εκλογή του Τραμπ, οι πωλήσεις του βιβλίου σημείωσαν άνοδο της τάξης του 200%, ενώ κατά την μεγάλη Πορεία των Γυναικών (Women's March) στην Ουάσιγκτον τον Ιανουάριο παρατηρήθηκαν ουκ ολίγα πλακάτ που αναγνωρίζοντας τις ανατριχιαστικά «ρεαλιστικές» διαστάσεις που έχει λάβει πλέον η επιστημονική φαντασία του βιβλίου, έγραφαν «Κάντε ξανά μυθοπλασία την Μάργκαρετ Άτγουντ» ("Make Margaret Atwood Fiction Again").

The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα Facebook Twitter
Όπως λέει σ' έναν από τους εσωτερικούς μονολόγους (που έγιναν εξωτερική αφήγηση στη σειρά) η ηρωίδα, «...μόνο το φεγγάρι φαίνεται ίδιο. Κάτι είναι κι αυτό. Όλα τα άλλα έχουν αλλάξει για πάντα».

Εκείνες τις μέρες, και αφού είχε μαθευτεί ότι το βιβλίο γυριζόταν σε τηλεοπτική σειρά υψηλού κύρους, κυκλοφόρησε και το αστείο που έλεγε ότι «μέχρι να τελειώσουν τα γυρίσματα, θα είναι ντοκιμαντέρ για όσα συμβαίνουν στ' αλήθεια». Πριν κανένα μήνα επίσης, πριν την επίσημη πρεμιέρα της σειράς, γυναίκες στο Τέξας έκαναν πορεία διαμαρτυρίας ενάντια σε τροπολογία υπονόμευσης του δικαιώματος στην έκτρωση ντυμένες «πορφυρές καμαριέρες».

Με δεδομένο το παραπάνω πλαίσιο ραγδαίας επικαιροποίησης του βιβλίου, ήταν περίπου ότι σίγουρο ότι η πρεμιέρα της σειράς θα προκαλούσε έντονες αναταράξεις, συζητήσεις και πλήθος σχετικών δημοσιευμάτων ανεξαρτήτως του ύφους και του περιεχόμενου της. Το hype θα ξεφούσκωνε γρήγορα όμως αν το προϊόν δεν ήταν τόσο εξαίρετο - όπως και να το δει κανείς και ασχέτως φεμινιστικής οπτικής - σε κάθε επίπεδο.

The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα Facebook Twitter
Ελίζαμπεθ Μος
The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα Facebook Twitter
Samira Wiley

Στην πλοκή έχουν προστεθεί τοτέμ και ταμπού της σύγχρονης ψηφιακής εποχής όπως το Uber ή το Tinder (αν και τα κινητά, οι υπολογιστές και το ίντερνετ γενικά φαίνονται να απουσιάζουν από την καθημερινότητα μετά το πραξικόπημα), η γενική αισθητική αντίληψη πάντως παραπέμπει στο ρετροφουτουριστικό πνεύμα του βιβλίου όπου περιγράφεται ένα ακραίο νεοσυντηρητικό αυταρχικό σύστημα όπου έχουν καταλυθεί όλες σχεδόν οι ατομικές ελευθερίες, κυρίως των γυναικών και των πάσης φύσεως αντιφρονούντων και όπου όπως λέει σ' έναν από τους εσωτερικούς μονολόγους (που έγιναν εξωτερική αφήγηση στη σειρά) η ηρωίδα, «...μόνο το φεγγάρι φαίνεται ίδιο. Κάτι είναι κι αυτό. Όλα τα άλλα έχουν αλλάξει για πάντα».

Τον κεντρικό ρόλο της «καμαριέρας» της οποίας ο σύζυγος εκτελέστηκε και το παιδί αρπάχτηκε μέσα από την αγκαλιά της, ενώ η ίδια μετονομάστηκε σε Offred («of Fred», του Φρεντ, του «κυρίου» της δηλαδή με τον οποίο συνευρίσκεται παρουσία της συζύγου του που δεν μπορεί να κάνει παιδί) ενσαρκώνει με χαρακτηριστική άνεση και μοναδική έμπνευση η Ελίζαμπεθ Μος, για την οποία όλοι νοιώθαμε ότι δεν θα έμενε για πάντα γνωστή μόνο ως «η Πέγκι Όλσεν του Mad Men».

The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα Facebook Twitter
Η cameo εμφάνιση της Μπάρμπαρα Άτγουντ στη σειρά για να δώσει ένα χαστούκι στην Ελίζαμπεθ Μος.

Αισθητικά, η σειρά θυμίζει έναν σχεδιαστικά εξαίσιο μηχανισμό ακριβείας, είναι λουσμένη με το φως ενός έντονου ονείρου που γίνεται εφιάλτης και κάποια πλάνα είναι σαν ζωγραφικοί πίνακες που ζωντανεύουν όταν δεν το περιμένεις. Οι δημιουργοί της σειράς πέρασαν από συνεντεύξεις διάφορους σκηνοθέτες, κατέληξαν όμως ευτυχώς στην άγνωστη σχετικά διευθύντρια φωτογραφίας Ριντ Μοράνο παρά το ισχνό σχετικά βιογραφικό της (προσφάτως είχε δουλέψει στο «Lemonade» της Beyoncé και στο τραγικά βραχύβιο «Vinyl»), τους παρουσίασε ένα «lookbook» που περιείχε ακριβώς τον τόνο και το ύφος που είχαν ονειρευτεί.

Πραγματικά, πρόκειται για κομψοτέχνημα που όμως δεν θυσιάζει στο βωμό του αισθητικού εντυπωσιασμού το σημαντικό συναισθηματικό και ιδεολογικό ειδικό βάρος του κειμένου. Ακούγονται ήδη μάλιστα και φήμες για επέκταση της σειράς και σε δεύτερο καταρχάς κύκλο πέρα από την πλοκή του βιβλίου αλλά προσωπικά δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι είναι καλή ιδέα να μετατραπεί κάτι μοναδικό, αυτοτελές και καίριο σε ένα φεμινιστικού τύπου «Hunger Games» για ενήλικες.

Η Μάργκαρετ Άτγουντ συζητά με την Ελίζαμπεθ Μος

Οθόνες
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ