Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
1

Η ιστορική μορφή του Καλιγούλα (12 μ.Χ.-41 μ.Χ.), του Ρωμαίου αυτοκράτορα που διατήρησε το αξίωμα για τρία χρόνια, δέκα μήνες και οκτώ ημέρες, αποτελεί έναν θρύλο της Ιστορίας. Παράφρων και τυραννικός, διέπραξε αναρίθμητα εγκλήματα τόσο εναντίον της αριστοκρατίας της Ρώμης όσο και εναντίον του λαού της, για να πέσει εν τέλει θύμα συνωμοσίας και να πεθάνει άδοξα σε νεαρή ηλικία. Ο Αλμπέρ Καμύ εμπνεύστηκε από αυτόν στις πρώτες του λογοτεχνικές απόπειρες, νέος ακόμα στο Αλγέρι, το 1938, κι έγραψε ένα θεατρικό έργο στο οποίο ζωντανεύει μέρος του βίου του παρανοϊκού αυτοκράτορα – ο Καλιγούλας του, ωστόσο, είναι μια προσωπικότητα επί της ουσίας διαφορετική. Κάνοντας μια υπέρβαση, τον ανάγει σε έναν συντετριμμένο πρίγκιπα που αναζητάει το απόλυτο νόημα της ζωής και όσα φρικιαστικά κάνει είναι αποτέλεσμα μιας βαθύτερης γνώσης που ο περίγυρος δεν κατανοεί. Ο «Καλιγούλας» του Καμύ δεν είδε τη δημοσιότητα πριν από το 1945. Αφού είχε τελειώσει ο πόλεμος, ο Γάλλος συγγραφέας, έχοντας στο μυαλό του τον Χίτλερ, το επεξεργάστηκε εκ νέου, προσθέτοντάς μάλιστα μια ακόμα πράξη. Το ενέταξε, μαζί με τον «Ξένο» και το δοκίμιο «Ο μύθος του Σισύφου», κείμενα του 1942, στον «Κύκλο του Παραλόγου».

Ο «Καλιγούλας» ανέβηκε στο Παρίσι με πρωταγωνιστή τον Ζεράρ Φιλίπ και έκτοτε θεωρείται ένα από τα κορυφαία έργα της γαλλικής δραματουργίας. Ωστόσο, μέρος της κριτικής το αμφισβητεί, αδυνατώντας να εντοπίσει θεατρικές αρετές σε αυτό. Κάποιοι θεωρούν ότι πρόκειται για ένα πρωτόλειο που αντανακλά κάπως αδέξια τους φιλοσοφικούς στοχασμούς του βραβευμένου με Νόμπελ τo 1957 Καμύ. Ο ίδιος το αρνείται κατηγορηματικά, λέγοντας: «Ο Καλιγούλας είναι η ιστορία μιας ανώτερης αυτοκτονίας. Είναι η ιστορία των πιο ανθρώπινων και τραγικών λαθών. Άπιστος απέναντι στους ανθρώπους, πιστός στον εαυτό του, ο Καλιγούλας συναινεί στο να πεθάνει, έχοντας αντιληφθεί ότι κανένας δεν μπορεί να σώσει μόνος τον εαυτό του, εξασφαλίζοντας την ελευθερία σε αντιπαράθεση με τους υπόλοιπους ανθρώπους». Το έργο, πάντως, έχει παρουσιαστεί σε αρκετές περιπτώσεις ως μέσο αντίστασης σε τυραννικά καθεστώτα, όπως αυτό του Ντιβαλιέ στην Αϊτή (η παράσταση ανέβηκε το 1964) και του Σάχη στο Ιράν (η παράσταση ανέβηκε στο Φεστιβάλ Σιράζ στην Περσέπολη, το 1974).

Τα θέλω του Καλιγούλα συγκροτούν μια συγκεκριμένη θέση του, ότι θέλει να ζω μέσα στην αλήθεια. "Οι άνθρωποι δεν ζουν ευτυχισμένοι, η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Θέλω το φεγγάρι να έρθει στη γη. Θέλω το αδύνατο". Δεν είναι φιλοσοφική αυτή η αποστολή αλλά διανοητική. Διαβάζοντας τον "Μύθο του Σίσυφου", καταλαβαίνει κανείς ότι είναι φοβερή η διάνοια αυτού του ανθρώπου, που έχει εφαρμόσει τη φιλοσοφία του σε έναν θεατρικό χαρακτήρα. Ό,τι λέει στον "Μύθο του Σίσυφου" το μεταφέρει στον Καλιγούλα.

Έφτασα στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά όπου η Αλίκη Δανέζη-Κνούτσεν σκηνοθετεί το εμβληματικό αυτό έργο, με τον Γιάννη Στάνκογλου στον ομώνυμο ρόλο. Το σκηνικό ήταν ακόμα υπό διαμόρφωση, αν και ο θίασος βρίσκεται στην τελική ευθεία για την πρεμιέρα. Η σκηνή είναι γεμάτη πράσινες φυλλωσιές, στοιχείο που μου εξήγησε η σκηνοθέτις με την ολοκλήρωση του πρώτου μέρους.

Όσα εξωφρενικά γνωρίζουμε για τον Καλιγούλα, τις δολοφονίες, τα βασανιστήρια, τον εξευτελισμό των πατρικίων, τη σπατάλη του δημόσιου χρήματος, τις αϋπνίες του, τις πιθανές κρίσεις επιληψίας, τις πάμπολλες συζύγους, τα όργια και τις σεξουαλικές συνευρέσεις με δεκάδες γυναίκες αλλά και άντρες προέρχονται από τους «Βίους των Καισάρων» του Σουητώνιου. Σ’ αυτή την πηγή βασίστηκε και ο Καμύ.

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Η σκηνοθέτις Αλίκη Δανέζη-Κνούτσεν. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Το έργο ξεκινάει με τον θάνατο της αδελφής και ερωμένης του Δρουσίλλας, πραγματικό γεγονός που τον έφερε σε απόγνωση – μάλιστα, εξαιτίας του εξαφανίστηκε για ένα τριήμερο από το παλάτι. Ζητάω από την κ. Δανέζη να μου μιλήσει για το έργο στο οποίο ο συγγραφέας κάνει την ιδιοφυή ανατροπή να μετατρέψει έναν παρανοϊκό άνθρωπο σε φορέα της προσωπικής του κοσμοθεωρίας. Μου εξηγεί: «Στο έργο του Καμύ υπάρχει μια βασική απόκλιση σε σχέση με την Ιστορία: δεν βασίζεται καθόλου στο γεγονός ότι ο Καλιγούλας ήταν παράφρων. Ως ιστορικό πρόσωπο ήταν σχεδόν σχιζοφρενής. Ο Καμύ μετατοπίζει την ιστορία στο κυριότερο θέμα για το οποίο θέλει να μιλήσει, δηλαδή ότι ο Καλιγούλας, μετά τον θάνατο της Δρουσίλλας, εξαφανίζεται για τρεις μέρες και όταν γυρίζει, έχει συνειδητοποιήσει κάτι καινούργιο, το νόημα της ζωής και του θανάτου. Καταλαβαίνει μια αλήθεια, ότι η ζωή δεν έχει νόημα. Ότι ζούμε, όντες δυστυχείς, και μετά πεθαίνουμε. Έτσι, αντί να έχουμε έναν τρελό στον κεντρικό ρόλο, ο Καμύ εμπνέεται έναν Καλιγούλα που συνειδητοποιεί κάτι για την ύπαρξη, τη ζωή και τον θάνατο γενικότερα. Επιστρέφει με αυτήν τη γνώση, την οποία προσπαθεί να μεταδώσει στους άλλους με πάθος, με όλο του το είναι. Ο Καμύ αρνούνταν ότι είναι ένα φιλοσοφικό κείμενο, είναι όμως βασισμένο επάνω σε μια εικασία: τι θα γινόταν αν κάποιος έλεγε ξαφνικά “εγώ έχω ανάγκη το αδύνατο γιατί ο κόσμος δεν μου είναι αρκετός για να μπορέσω να ζήσω” κι αν αυτός που έπαιρνε τη συγκεκριμένη απόφαση ήταν ένας αυτοκράτορας που είχε όλη την εξουσία στα χέρια του; Τι θα συνέβαινε τότε; Έτσι, έρχεται να διδάξει στους ανθρώπους ότι η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Το έργο μας λέει πόσο επικίνδυνο μπορεί να είναι αυτό. Υπό αυτή την έννοια δεν είναι τρελός ο Καλιγούλας αλλά ένας παθιασμένος πρίγκιπας ο οποίος έρχεται αποφασισμένος να δώσει στους άλλους να καταλάβουν αυτό που έχει καταλάβει ο ίδιος. Τα αποτελέσματα είναι καταστροφικά, γιατί στην πορεία κάνει ένα τεράστιο λάθος, απαρνείται το ανθρώπινο κομμάτι του, λέει ότι δεν μπορεί να έχει συναίσθημα. Το λέει και στην ερωμένη του Σεζόνια, διώχνοντας από κοντά του οτιδήποτε μπορεί να είναι ανθρώπινο. Ξέρει ότι δεν μπορεί να ακολουθήσει μέχρι τέλους αυτή την ιδέα, έχοντας γύρω του στοιχεία που τον ευαισθητοποιούν και τον κάνουν να παραμένει ανθρώπινος. Κι αυτό είναι το λάθος του, εκεί είναι που σφάλλει: αρνείται την ανθρώπινή του υπόσταση».

«Ο Καλιγούλας μιλάει σαν ένας ποιητής, ενώ στον κυνισμό του καθρεφτίζεται ο 20ός αι.» σχολιάζω στην κ. Δανέζη. Μου απαντάει: «Ο Καμύ, στον πρόλογο της γαλλικής έκδοσης του 1945, χαρακτηρίζει το έργο μια τραγωδία της νόησης. Ο Καλιγούλας παίρνει την απόφαση να ακολουθήσει τη λογική μέχρι τέλους. Γι’ αυτό παίρνει στην κυριολεξία ό,τι του λένε και οδηγείται στα άκρα. “Είναι σημαντικό το δημόσιο ταμείο; Αν ναι, τότε η ανθρώπινη ζωή δεν είναι. Από δω και πέρα, όλοι θα γράφουν τις περιουσίες τους σ’ εμένα και όποιος δεν το κάνει θα εκτελείται”. Ξεκινάει μια θητεία και μια πορεία αυτού του τύπου, κρατώντας μια στάση με την οποία προσπαθεί να ευτελίσει την ανθρώπινη λογική. Παίρνει την απόφαση ότι δεν θέλει να ζει μέσα στο ψέμα αλλά στηριζόμενος στην αλήθεια».

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Γιάννης Στάνκογλου: "Προσπαθώ να προσεγγίσω τον χαρακτήρα με ειλικρίνεια και να μεταφέρω στη σκηνή ακόμα και ό,τι βρίσκεται πέρα από τις διανοητικές του ικανότητες. Το βρίσκω πολύ αληθινό και ειλικρινές αυτό. Επίσης, επιδιώκω να αγαπηθεί αυτός ο χαρακτήρας, που τελικά φτάνει στα όρια της τρέλας. Δεν είναι τρελός, αλλά οι πράξεις του είναι ενός τρελού" Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

«Τι σας έκανε να επιλέξετε αυτό το έργο σήμερα;» «Με συγκινεί η περίπτωση ενός ανθρώπου, του Καλιγούλα εν προκειμένω, ο οποίος βγαίνει από το σύνολο και ενώ μπορεί να σκοτώνει, έχει πρόσβαση στη γνώση, σε κάτι έχει φωτιστεί μέσα του. Προσπαθώντας να το μεταφέρει αυτό, αντιμετωπίζει μόνο το ψέμα και μια συνεχόμενη αντίσταση, γιατί η κοινωνία ποτέ δεν θέλει να ξεφεύγει από αυτό που έχει αποφασίσει ότι είναι. Κι αυτό είναι που της δίνει τη δυνατότητα να συνεχίζει να επιβιώνει, ζώντας εν μέρει μέσα στο ψέμα. Είναι πολύ συγκινητικό επίσης το ότι όσο κακός και να είναι ο Καλιγούλας, δεν είναι η μοχθηρία που τον κινεί αλλά το πάθος του κι έτσι απλώς αψηφά την ανθρώπινη ζωή. Παρ’ όλα αυτά, εκείνο που τον καταστρέφει είναι το ψέμα».

«Και γνωρίζει καλά ότι υποκινεί την αντίδραση, όπως άλλωστε έκανε και ο Καμύ στην πολυτάραχη ζωή του» συμπληρώνω. Η κ. Δανέζη απαντά: «Σίγουρα. Είναι μέρος της κοσμοθεωρίας του ότι η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Ζούμε και πεθαίνουμε και απλώς είμαστε τοποθετημένοι μέσα στον χρόνο. Αυτό το ξέρει, αλλά θεωρεί και τον δικό του θάνατο αναγκαίο κακό. Προχωράει και καταλαβαίνει ότι έχει αποτύχει και ότι δεν θα καταφέρει ποτέ να μεταδώσει στους άλλους αυτό που θέλει. Μέχρι που αρχίζει να επιθυμεί τον θάνατό του. Η ήττα δεν είναι ότι τον σκοτώνουν αλλά ότι στο τέλος νικάει το ψέμα, όπως και το κατεστημένο, που θέλει να κρατάει πάντα τα πράγματα στο επίπεδο της μετριότητας».

Άρα, ο Καμύ συναντάει απολύτως τον Καλιγούλα! «Τα θέλω του Καλιγούλα συγκροτούν μια συγκεκριμένη θέση του, ότι θέλει να ζω μέσα στην αλήθεια. “Οι άνθρωποι δεν ζουν ευτυχισμένοι, η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Θέλω το φεγγάρι να έρθει στη γη. Θέλω το αδύνατο”. Δεν είναι φιλοσοφική αυτή η αποστολή αλλά διανοητική. Διαβάζοντας τον “Μύθο του Σίσυφου”, καταλαβαίνει κανείς ότι είναι φοβερή η διάνοια αυτού του ανθρώπου, που έχει εφαρμόσει τη φιλοσοφία του σε έναν θεατρικό χαρακτήρα. Ό,τι λέει στον “Μύθο του Σίσυφου” το μεταφέρει στον Καλιγούλα. Έκανε και επεμβάσεις στο έργο μετά τον πόλεμο λόγω Χίτλερ, προσπαθώντας να σχολιάσει το γεγονός ότι δεν έδινε καμιά σημασία στην ανθρώπινη ζωή».

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
«Ο Καλιγούλας είναι η ιστορία μιας ανώτερης αυτοκτονίας. Είναι η ιστορία των πιο ανθρώπινων και τραγικών λαθών. Άπιστος απέναντι στους ανθρώπους, πιστός στον εαυτό του, ο Καλιγούλας συναινεί στο να πεθάνει, έχοντας αντιληφθεί ότι κανένας δεν μπορεί να σώσει μόνος τον εαυτό του, εξασφαλίζοντας την ελευθερία σε αντιπαράθεση με τους υπόλοιπους ανθρώπους». Αλμπερ Καμύ. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Γιατί όμως αυτό το έργο σήμερα; «Γιατί η μετριότητα που ορίζει την κοινωνία είναι κάτι διαχρονικά επίκαιρο. Η κοινωνία, για να επιβιώσει, χρειάζεται να ζει σε μια μετριότητα, χρειάζεται το ψέμα. Αυτός που προσπαθεί να ξεφύγει, να σηκώσει κεφάλι, συναντά την αντίστασή της. Θεωρούνται επικίνδυνοι αυτοί οι άνθρωποι, η στάση τους αποτελεί απειλή. Ήθελα να το κάνω εδώ και πολλά χρόνια γιατί αφορά πολλά θέματα, από την αγάπη και τη μοναχικότητα, μέχρι την εξουσία».

Η κ. Δανέζη κρατά όλους τους ηθοποιούς επί σκηνής, με σκοπό να δημιουργήσει μια έντονη αίσθηση, μια ενέργεια ανάμεσα στους χαρακτήρες και στους ηθοποιούς που είναι πολύτιμη. Το σκηνικό αποτελείται από διαδρόμους-γέφυρες, κάτω από τους οποίους ξεπετάγεται μια άγρια φύση που δίνει μια ορισμένη κατεύθυνση, σαν να θέλει να δείξει ότι η εκείνη ορίζει τον θάνατο και όχι ο άνθρωπος. Την ίδια στιγμή, υπερβαίνοντας τη φύση, ο άνθρωπος έχει κατασκευάσει όλα όσα του προσφέρουν την ψευδαίσθηση της ασφάλειας.

Στο orchestra pit βρίσκεται ο γνωστός μουσικός Blaine Reininger των Tuxedomoon που έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές θεατρικές παραστάσεις. Τον πλησιάζω. Πάντα ευγενικός, μου λέει: «Εμένα δεν μου αρέσει ο Καμύ. Δεν είμαι υπαρξιστής, είμαι βουδιστής, οπότε η γνώμη μου για το έργο δεν έχει καμία σημασία. Η Αλίκη με κάλεσε να “ντύσω” μουσικά την παράσταση. Φυσικά και βλέπω τις δραματικές καταστάσεις με συναισθηματική φόρτιση και η μουσική μου το αντανακλά αυτό. Αλλά δεν μου αρέσει καθόλου να περιγράφω μουσικά όλα όσα συμβαίνουν επί σκηνής. Αν το κοινό συνδέσει την αισθητική της δική μου μουσικής με όλα όσα λέγονται, έχει καλώς. Με αφορά ό,τι υπάρχει πέρα από τα λόγια του έργου. Κατά τα άλλα, δεν με αφορούν καθόλου οι ιδέες του». Οπότε, υπάρχει μια ελευθερία ως προς την εκτέλεση και τη σύλληψη της μουσικής. Θα υπάρχει αυτοσχεδιασμός που θα δημιουργεί διαφορετική μουσική για κάθε παράσταση; «Ναι, θα υπάρχει πολύς αυτοσχεδιασμός. Η μουσική, υπηρετώντας ένα πλαίσιο σταθερό, θα είναι εν μέρει διαφορετική κάθε βράδυ».

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Ο Γιάννη Στάνκογλου μου εκμυστηρεύεται ότι ο Καλιγούλας είναι από τους πιο πολύπλοκους ρόλους που έχει αναλάβει. Εδώ και μερικούς μήνες ζει και αναπνέει προσπαθώντας να τον αποκωδικοποιήσει. Ποιος είναι ο Καλιγούλας του Καμύ; Μου εξηγεί: «Προσπαθώ να βρω την αλήθεια του κειμένου και του χαρακτήρα και αυτό απαιτεί φοβερό ψάξιμο. Μερικές φορές άλλα λέει, άλλα κάνει, άλλα εννοεί, ενώ τελικά θέλει να δείξει κάτι διαφορετικό. Στα λόγια του μετουσιώνεται η φιλοσοφία του Αλμπέρ Καμύ, όλα όσα έχει ο ίδιος προσπαθήσει να αποδείξει εντάσσοντάς τα στην έννοια του “παραλόγου”: πόσο παράλογη είναι η ζωή και πόσο ίσοι είμαστε απέναντι στον θάνατο. Οπότε, προσπαθώ να τον δω όπως αληθινά είναι και όχι ως αυτό που φαίνεται σε μια πρώτη ανάγνωση. Εγώ βλέπω έναν πληγωμένο άνθρωπο, ο οποίος, μετά τον χαμό της αδελφής του, που αγαπούσε πάρα πολύ, περνάει ένα διάστημα τριών ημερών κατά το οποίο διαμορφώνει μια νέα στάση ζωής. Λέει ότι ούτε ο πόνος δεν διαρκεί. Χάνουμε έναν άνθρωπο και μετά από ένα, δύο, τρία χρόνια είναι ανάμνηση, ξεχνιέται. Είναι ένας πολύ ευαίσθητος άνθρωπος, έτσι τον αντιμετωπίζω κι εγώ και από κει πιάνω το νήμα της αφήγησής. Παράλληλα, βλέπω πόσο αλλάζει σε σχέση με αυτό που έχει απέναντί του».

«Οπότε, δεν πρόκειται για έναν ακόμα χαρακτήρα αλλά για μια ιδέα που προσπαθείς να διερευνήσεις». «Νομίζω πως ναι. Πρόκειται για μια ιδέα που προσπαθώ να μεταφέρω στους άλλους, που δεν είναι τόσο “στέρεη” όσο άλλα πράγματα που έχω κάνει. Είναι ιδέα, αλλά και αυτό που λέμε “μεταφυσικό”. Είναι κάτι που θα ήθελα να έχω κάνει – όχι να σκοτώσω βέβαια. Αυτός σκοτώνει γιατί δεν μπορεί να κάνει τους άλλους να δεχτούν τις ιδέες του. Προσπαθώ να προσεγγίσω τον χαρακτήρα με ειλικρίνεια και να μεταφέρω στη σκηνή ακόμα και ό,τι βρίσκεται πέρα από τις διανοητικές του ικανότητες. Το βρίσκω πολύ αληθινό και ειλικρινές αυτό. Επίσης, επιδιώκω να αγαπηθεί αυτός ο χαρακτήρας, που τελικά φτάνει στα όρια της τρέλας. Δεν είναι τρελός, αλλά οι πράξεις του είναι ενός τρελού».

Δείτε εδώ την ταυτότητα της παράστασης

Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ο Καλιγούλας ξέρει την αλήθεια- ότι η ζωή δεν έχει νόημα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Comedie Francaise, θεατρική σεζόν 1991 - 92, Καλιγούλας του Camu, σε σκηνοθεσία του Αιγύπτιου Youssef Chahine, ίσως η συγκλονιστικότερη θεατρική παράσταση που εχω δει, κι εχω δει πολλές. Θα θελα να δω τον Στάνκογλου, φοβάμαι όμως τις άστοχες μοντερνιές τις οποίες συνηθίζουν σχεδόν όλοι πλέον. Είναι τόσο ωραίο έργο!