Τα πρωτοεμφανιζόμενα social networks ή αν θέλετε social media, μετρούν σήμερα εκατομμύρια χρήστες και ένα πλήθος ανθρώπων να μιλάει για εκείνα. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για να μιλήσουμε και λίγο στη γλώσσα μας, αποτελούν ένα σύνολο από μεγάλες σύγχρονες τεχνολογικές ανακαλύψεις, όπως ακριβώς αποτελούσαν για κάποιες άλλες εποχές το τηλέφωνο, η τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Η μόνη τους διαφορά είναι ότι τα μέσα αυτά έχουν ως στόχο να καλύψουν περισσότερες ανάγκες, ώστε να μην περιορίζονται σε αυτά που ξέραμε ως τώρα. Συνδυάζουν λοιπόν άψογα την επικοινωνία, την ψυχαγωγία και την ενημέρωση και αποκτούν φανατικούς χρήστες αλλά και αιώνιους επικριτές, οι οποίοι βασίζονται κυρίως στις αντιπαραθέσεις για την πολιτική του απορρήτου και το επονομαζόμενο «δικτυακό φακέλωμα».


Το 2003 ήταν που εμφανίστηκε το Myspace. Αμυδρά μπορεί να θυμηθεί κανείς εκείνες τις αντιδράσεις χαράς από τις πρώτες επαφές με το chat. Έπειτα αποδυναμώθηκε παρά τις διάφορες προσπάθειες να κρατηθεί στο ύψος του. Όπως και να 'χει όμως είναι σημαντικό να το αναφέρουμε καθώς αποτελεί κομμάτι της ιστορίας των social.


Το 2004 ξεκίνησε μια δραστηριότητα μεταξύ των φοιτητών του πανεπιστημίου του Harvard. Κάθε φοιτητής μπορούσε να έχει το προφίλ του σε ένα κοινωνικό δίκτυο ( το όνομα αυτού facebook) και να περιέχει τα βιογραφικά του στοιχεία και να μπορεί να επικοινωνεί με τους υπόλοιπους σπουδαστές. Το 2005 έδωσαν δικαιώματα χρήσης σε μαθητές λυκείων και μαθητικών κοινοτήτων και κάπως έτσι φτάσαμε στο σήμερα όπου έρευνες δείχνουν ότι ένας στους οχτώ ανθρώπους στον κόσμο έχει τον δικό του λογαριασμό. Εκατομμύρια χρήστες, δισεκατομμύρια post, likes, τσαταρίσματα, μηνύματα, εφαρμογές για παιχνίδια και φυσικά check in. Το facebook παραμένει το δεύτερο σε ισχύ και επισκεψιμότητα μετά από την google.

 

Όχι ότι πριν δεν υπήρχαν οι selfie να όμως που τώρα έχουν και μια ορολογία.


Το 2006 ακούστηκαν τα πρώτα τιτιβίσματα στον ιντερνετικό χώρο. Εδώ δεν έχουμε ούτε friends ούτε likes αλλά followers. Εδώ ο fan θα ακολουθήσει το είδωλό του και ο υπάλληλος το αφεντικό του. Ο κάθε πικραμένος θα πει τον πόνο του ή θα βγάλει ανακοίνωση για μελλοντικά σχέδια. Ωστόσο ο καθένας μπορεί άριστα να προωθήσει τη σελίδα του ή τη δουλειά του. Το twitter παραμένει περισσότερο-ειδικά στο ελλαδικό χώρο-υπόθεση των διασήμων. Όπως και να ΄χει όμως με τίποτα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί ή να «ρίξει» το facebook, γι' αυτό και προσπαθεί συνεχώς να του μοιάσει.


Το 2010 μια εφαρμογή το instagram μας καλεί να αναδείξουμε το φωτογραφικό μας ταλέντο και μας επιτρέπει να μοιραζόμαστε τις στιγμές μας με τους followers μέσα από φωτογραφίες και βίντεο. Η συγκεκριμένη εφαρμογή αγοράστηκε από το facebook για 1 δισεκατομμύρια δολάρια το 2012. Μαζί με τη γνωστή παρουσιάστρια Ellen Degeneres έφεραν την εποχή των selfie. Όχι ότι πριν δεν υπήρχαν οι selfie να όμως που τώρα έχουν και μια ορολογία. Το θέμα πήρε έκταση και έδωσαν την έμπνευση για gadget όπως το πτυσσόμενο μπαστούνι που σου δίνει τη δυνατότητα να τοποθετήσεις στη σωστή απόστασή το κινητό σου για να βγει ωραία η φωτό και κάμερες για selfie με χιλιάδες φίλτρα για να δίνουν άλλη καλλιτεχνική αίσθηση κάθε φορά. Μην ξεχνάμε και τα duck face και τα σαλούφα face, που σημείωσαν εξίσου μεγάλη επιτυχία.


Όλη αυτή η έντονη ιντερνετική δραστηριότητα της εποχής, εκτός από φωτογραφήσεις για τις ανάγκες της κοινωνικοποίησης, δημιούργησε και την ανάγκη μιας νέας γλώσσας επικοινωνίας. Αρχικά είχαμε το φαινόμενο των greeklish- δηλαδή το να γράφω με λατινικούς χαρακτήρες αλλά με ελληνικό νόημα-και έπειτα νέες ορολογίες. Το γεγονός αυτό μας έστρεψε την προσοχή και μας έκανε να παρακολουθούμε με κομμένη την ανάσα κάποιους όρους, τους οποίους δεν μπορούμε να εντοπίσουμε στα λεξικά του κυρίου Μπαμπινιώτη, πέρα από κάποια σύγχρονα λεξικά του διαδικτύου. Όλοι έχουμε ακούσει κι έχουμε τρελαθεί με τα τόσα τρολαρίσματα και σπαμαρίσματα, αλλά και έχουμε ενοχληθεί από τα καυστικά trolls!


Κλείνοντας επιστρέφουμε στο θέμα πού μας απασχόλησε εξ' αρχής που δεν είναι άλλο από την αναδρομή μας στα social media. Υπάρχουν εκατομμύρια άλλα μέσα και παρόμοιες εφαρμογές όπως το pinterest, το google+ και για επιχειρηματικά προφίλ το linkedin και δεν σταματάν εκεί. Ο πολλαπλασιασμός διαρκεί και θα διαρκέσει για πολύ καιρό ακόμη, μέχρι να βρεθεί κάτι άλλο, κάποια άλλη τάση, ανακάλυψη, πείτε το όπως θέλετε. Επίδοξοι developers οραματίζονται κάτι πρωτοποριακό και μοναδικό. Για την ώρα όμως η έμπνευση τείνει περισσότερο προς την αντιγραφή.