Το 1820 στη Μήλο αγρότης ανακαλύπτει το άγαλμα της θεάς Αφροδίτης

Το 1820 στη Μήλο αγρότης ανακαλύπτει το άγαλμα της θεάς Αφροδίτης Facebook Twitter
2

 

Το 1820 στη Μήλο αγρότης ανακαλύπτει το άγαλμα της θεάς Αφροδίτης Facebook Twitter
Μέχρι σήμερα, αποτελεί θολό ιστορικό σημείο το ακριβές καθεστώς, κάτω από το οποίο η Αφροδίτη πέρασε σε γαλλική κατοχή. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι ο Κεντρωτάς μόνο αφελής δεν υπήρξε και ότι δωροδοκήθηκε για να φύγει ομαλά το άγαλμα από το νησί.

 

Ο θρύλος λέει ότι η  άνοιξη του 1820 βρίσκει τον αγρότη Γιώργο Κεντρωτά ή Μποτώνη να σκάβει και να καθαρίζει το πεζούλι του από πέτρες. Σκάβοντας, βρίσκει ένα πανέμορφο άγαλμα μίας γυμνής γυναίκας. Σοκάρεται από το εύρημα, του αρέσει – κατά τον θρύλο, πάντα- , το επεξεργάζεται και αποφασίσει να το πάρει και να το κρύψει στο σπίτι του. Ο Κεντρωτάς θέλει να κρατήσει μυστικό αυτό που του συμβαίνει. Κρύβει την αγαλμάτινη γυναίκα στις αποθήκες του σπιτιού του στην Πλάκα, όμως, η ανασφάλεια και το άγχος του κάθε λίγο τον στέλνουν εκεί, για να ελέγξει, να σιγουρευτεί ότι η πολύτιμη του είναι προφυλαγμένη. Ωστόσο, δεν ήταν. Από εδώ και κάτω αρχίζει η πραγματική περιπέτεια και η ιστορία της Αφροδίτης της Μήλου έχει πολλές εκδοχές. Κυριαρχούν δύο. Η μία, πιο αφηγηματική, λέει ότι η γυναίκα του Κεντρωτά ζηλεύει. Μπαίνει σε υποψίες από την νευρικότητα, την αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά και τα πηγαινέλα του στην αποθήκη και κάποτε αποκαλύπτει στις γυναίκες του χωριού τις υποψίες της.

Το 1820 στη Μήλο αγρότης ανακαλύπτει το άγαλμα της θεάς Αφροδίτης Facebook Twitter
Tα μαλλιά της θεάς είναι πιασμένα με κεφαλόδεσμο, από τον οποίο ξεφεύγουν ελεύθεροι βόστρυχοι

Η άλλη εκδοχή, πιο ρεαλιστική, λέει ότι εκείνη την εποχή στο νησί βρίσκονταν και γάλλοι αξιωματούχοι, που έκαναν έρευνες κοντά στο σημείο, όταν ο αγρότης ή μέλη της οικογένειας του, «πρωτοσυστήθηκαν» με την Αφροδίτη της Μήλου. Από τους τούρκους προύχοντες του νησιού είχαν πάρει μία πρώτη έγκριση για ανασκαφές τόσο στην πόλη όσο και στον χώρο του θεάτρου. Όταν αντιλήφθηκαν ότι κάποιος «σκόνταψε» σε μία τόσο σημαντική αρχαιότητα, απλώς ενημέρωσαν τους ανωτέρους τους και προσπάθησαν να αποσπάσουν από τον ίδιο το άγαλμα. Παρά το ότι ο ίδιος θρύλος και οι επιστολές των Γάλλων αργότερα παρουσιάζουν τον αγρότη ως ανόητο και ανίδεο για την αξία του ευρήματος του,  η αλήθεια φαίνεται να είναι διαφορετική. Η οικογένεια Κεντρωτά γνώριζε πάνω σε τι είχε «σκοντάψει».

Αλλά τα νέα που κάνουν γρήγορα τον γύρο του νησιού ξεπερνούν τις λεπτομέρειες. Μοιραία ενημερώνεται σχετικά και ο δραγουμάνος, Νικόλαος Μουρούζης, που κι αυτός ερωτεύεται. Όχι, όμως, το άγαλμα, ή το ενδεχόμενο να το κάνει δικό του, αλλά την προοπτική να το εξασφαλίσει για λογαριασμό του Σουλτάνου. Και μαζί με το άγαλμα και ακόμη μεγαλύτερη εύνοια και περισσότερες εξουσίες. Ως μεταφραστής του οθωμανικού ναυτικού και με εξουσίες αρχηγού στόλου, ο Μουρούζης δίνει εντολή να μη βγει από το νησί κανένα αρχαίο αντικείμενο, καθώς και να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι, τη στιγμή, όμως, που οι Γάλλοι εμφανίζονται αποφασισμένοι να πάρουν το άγαλμα μαζί τους. Η ενημέρωση του γάλλου υποπρόξενου ήταν άμεση και ακόμη πιο άμεση η άφιξη του στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί θα συναντηθεί με τον Μαρκήσιο Ντε Ριβιέ, πρέσβη της Γαλλίας και θα συναποφασίσουν ότι η χώρα τους πρέπει να αγοράσει το άγαλμα. Το να πεισθεί η Οθωμανική Πύλη να επιτρέψει το ταξίδι των δύο Γάλλων στη Μήλο γι’ αυτόν τον σκοπό αποδεικνύεται εύκολη υπόθεση. Οι Οθωμανοί δεν εκτιμούν καθόλου τη γλυπτική και δη τα αγάλματα.

 

Το 1820 στη Μήλο αγρότης ανακαλύπτει το άγαλμα της θεάς Αφροδίτης Facebook Twitter
Η Αφροδίτη ήδη από το 1821 ήταν μέρος της βασιλικής συλλογής του Λούβρου, πολύτιμο δώρο προς τον βασιλιά της Γαλλίας

Είναι ο υποκόμης ντε Μαρκέλους που έχει τη ρητή εντολή του Γάλλου προξένου να μη φύγει από το νησί χωρίς το άγαλμα της πανέμορφης γυναίκας. Βέβαια, όταν φτάνει στη Μήλο τον περιμένει μία δυσάρεστη εξέλιξη: το άγαλμα έχει περάσει στην κατοχή του δραγουμάνου Μουρούζη. Η υπόθεση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο και σημειώνονται επεισόδια μεταξύ Γάλλων, Τούρκων και Ελλήνων. Από τις συμπλοκές κερδισμένοι βγαίνουν οι Γάλλοι που καταφέρνουν να αποσπάσουν το άγαλμα και να το φορτώσουν στο πλοίο που τους περίμενε στο λιμάνι του νησιού. Η υφαρπαγή, βέβαια, έχει και τις απώλειες της. Κιβώτια πέφτουν στη θάλασσα, άλλα φορτώνονται σε λάθος πλοίο, αλλά οι Γάλλοι έχουν κρατήσει το βασικό: την Αφροδίτη. Ο Μουρούζης ξεσπά την οργή του στους τοπικούς άρχοντες, με πρόστιμα, μαστιγώσεις και άλλες οδυνηρές οικονομικές και σωματικές τιμωρίες, όμως το άγαλμα ήδη ταξιδεύει προς την αυλή του Λουδοβίκου του 18ου. Η Αφροδίτη ήδη από το 1821 ήταν μέρος της βασιλικής συλλογής του Λούβρου, πολύτιμο δώρο προς τον βασιλιά της Γαλλίας.

Μέχρι σήμερα, αποτελεί θολό ιστορικό σημείο το ακριβές καθεστώς κάτω από το οποίο η Αφροδίτη πέρασε σε γαλλική κατοχή. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι ο Κεντρωτάς μόνο αφελής δεν υπήρξε και ότι δωροδοκήθηκε για να φύγει ομαλά το άγαλμα από το νησί. Και μαζί με αυτόν δωροδοκήθηκαν προεστοί και λοιποί τοπικοί άρχοντες για να συνεργαστούν. Σε άλλες πηγές ακόμη και το πραγματικό όνομα του συγκεκριμένου ανθρώπου αμφισβητείται, ωστόσο, αναφέρεται πότε ως στοιχείο και πότε ως κομμάτι των παράλληλων ιστοριών που συνοδεύουν τον μύθο του αγάλματος. Αραιοκατοικημένο νησί, φτωχό πολύ την εποχή εκείνη, πλούσιο, όμως, σε αρχαιότητες που ξεφύτρωναν σε αυλές και χωράφια, η Μήλος παρουσιάζεται ως πεδίο δράσης αρχαιοκάπηλων του καιρού, που μπορεί να έδιναν και κάποιο «μπαξίσι» για να εξασφαλίσουν στόματα κλειστά και χέρια συνεργάσιμα.

 

Το 1820 στη Μήλο αγρότης ανακαλύπτει το άγαλμα της θεάς Αφροδίτης Facebook Twitter

Σε κάθε περίπτωση, το μοναδικής ομορφιάς έργο έχει πλαστεί σε χωριστά τμήματα, τα δύο εκ των οποίων συνδέονται στους γλουτούς, στο σημείο που δημιουργούνται οι πτυχώσεις του ενδύματος της Αφροδίτης της Μήλους. Το αριστερό χέρι, το αριστερό πόδι, καθώς και το δεξί έχουν δημιουργηθεί επίσης χωριστά, ενώ τα μαλλιά της θεάς είναι πιασμένα με κεφαλόδεσμο, από τον οποίο ξεφεύγουν ελεύθεροι βόστρυχοι. Δεν είναι σαφές αν το 2,02μ. ύψους άγαλμα ήταν πολύχρωμο έργο. Δεν είναι, επίσης, βέβαιη η υπογραφή του δημιουργού της, αφού το έργο κατά κάποιες πηγές αποδίδεται στον γλύπτη Αγήσανδρο. 

Είναι, όμως, με βεβαιότητα, από τα πια ξακουστά έργα της ελληνιστικής τέχνης, δεμένα με θρύλους, εικασίες και μύθους για τα τμήματα του κορμού που λείπουν, για τον τρόπο που βγήκαν από τη χώρα, για την καμία ελπίδα επιστροφής τους σ' αυτήν. 

ΠΗΓΕΣ:

Χατζιδάκις Ιωσήφ, Η ιστορία της νήσου Μήλου, Έκδοσις Ενώσεως Μηλίων εν Αθήναις, Αθήνα, 1927

Μπαμπούνης Χάρης, Η Μήλος από την αρχαιότητα, Ένωσις Φίλων Αδάμαντος, 1993

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ