Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος

Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος Facebook Twitter
3
Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος Facebook Twitter
Ο Leandro “Gato” Barbieri ξεκίνησε να παίζει τζαζ στην πατρίδα του την Αργεντινή και ήδη στα τέλη του ’50 ήταν από τους μουσικούς που ξεχώριζαν στην τοπική σκηνή, αφού συνεργαζόταν με τον άλλο μεγάλο συμπατριώτη του πιανίστα και συνθέτη, τον Lalo Schifrin...

Φοβερός ο ήχος του Barbieri. Γλυκός και τραχύς ταυτόχρονα, έλιωνε τους πάντες. Ανεπανάληπτο τενόρο σαξόφωνο, που θα μείνει στη μνήμη όλων – όλων εκείνων που τον άκουσαν στο σάουντρακ της μυθικής ταινίας του Bernardo Bertolucci «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι» (1972). Και όμως ο ήχος του Barbieri, που πέθανε προχθές στα 84 χρόνια του, δεν ήταν πάντα έτσι. Πριν και μετά…

Ο Leandro “Gato” Barbieri ξεκίνησε να παίζει τζαζ στην πατρίδα του την Αργεντινή και ήδη στα τέλη του ’50 ήταν από τους μουσικούς που ξεχώριζαν στην τοπική σκηνή, αφού συνεργαζόταν με τον άλλο μεγάλο συμπατριώτη του πιανίστα και συνθέτη, τον Lalo Schifrin. Επηρεασμένος από τον Charlie Parker και τον John Coltrane πρόλαβε να γράψει και δίσκους εκεί (πριν την κάνει για Ευρώπη) με το κουαρτέτο του ντράμερ Pichi Mazzei, το γκρουπ του κοντραμπασίστα Jorge López Ruiz κ.ά.

Από 'κει και κάτω ο Barbieri γίνεται ποπ-σταρ. Μπαίνει στην Impulse! και αρχίζει να ηχογραφεί το ένα άλμπουμ μετά το άλλο σημειώνοντας αξιόλογη επιτυχία – αν και το πράγμα θα τεζάρει με το "Caliente!", που κυκλοφόρησε το 1976 στην Α&Μ.

Ο Barbieri φθάνει στην Ιταλία, στη Ρώμη, το 1962 και αμέσως μπλέκει με το κύκλωμα των κλαμπ. Κάπως έτσι θα γνωριστεί με ιταλούς και αμερικάνους μουσικούς, και πολύ γρήγορα θα μπει σε μπάντες ηχογραφώντας ωραία… ιταλική τζαζ ή τζαζ σάουντρακ για τον κινηματογράφο. Οι δίσκοι του στην Ιταλία είναι πολύ σπάνιοι στις αυθεντικές εκδόσεις τους, όμως όλο και κάποιες reissues εντοπίζονται σε CD ή σε βινύλια.

Απ’ αυτή την εποχή ν’ αναφέρουμε την παρουσία τού Αργεντινού στο έξοχο hard bop άλμπουμ του μπασίστα Giorgio Azzolini “Tribute To Someone”, που είχε τυπωθεί στην εταιρεία του Adriano Celentano(!), την Ciao! Ragazzi, την εμφάνισή του στο σάουντρακ “3 Notti D'Amore” [CAM, 1964] που είχε γράψει ανάμεσα σε άλλους ο Pierro Piccioni, αλλά και τη συμμετοχή του στην μπάντα του πιανίστα Giorgio Gaslini.

Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος Facebook Twitter
Φοβερός ο ήχος του Barbieri. Γλυκός και τραχύς ταυτόχρονα, έλιωνε τους πάντες. Ανεπανάληπτο τενόρο σαξόφωνο, που θα μείνει στη μνήμη όλων – όλων εκείνων που τον άκουσαν στο σάουντρακ της μυθικής ταινίας του Bernardo Bertolucci «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι» (1972)...

Η γνωριμία του Barbieri, πάντα στην Ιταλία, με τον καινοτόμο αμερικανό τρομπετίστα Don Cherry ήταν εκείνη που θα τον στρέψει σε άλλα πεδία, αφού ο Αργεντινός θα αφήσει το bop και θα στραφεί προς την free-jazz, συνοδεύοντας τον Cherry στις περιοδείες του στην βόρεια Ευρώπη και αλλαχού.

Οι Gato Barbieri και Don Cherry θα συνεργαστούν με τον σημαίνοντα Πολωνό Krzysztof Komeda στο OST της ταινίας του Jerzy Skolimowski “Le Depart” [Phillips, 1967], θα ηχογραφήσουν το ιταλικό “Togetherness” [Durium, 1965], θα παίξουν στο Montmartre Jazzhus της Κοπεγχάγης τον Μάρτιο του ’66 (απ’ όπου θα προκύψουν εγγραφές που θα χωρέσουν σε τρία CD), θα συνεργαστούν στα “Complete Communion” [Blue Note, 1965] και “Symphony For Improvisers” [Blue Note, 1966], πριν, τον Μάρτιο του ’67, ο Barbieri μπει σε κάποιο νεοϋορκέζικο στούντιο για να γράψει το “In Search of the Mystery”, πρώτο και τελευταίο άλμπουμ του για την περίφημη ESP-Disk.

Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος Facebook Twitter
Η εποχή τού Gato Barbieri στην αμερικάνικη εταιρεία Flying Dutchman από το 1970 έως το 1974 είναι εξαιρετική, για τα δικά μου γούστα είναι η σημαντικότερη, και τα άλμπουμ του είναι άφθαστα...

Η ηχογράφηση είναι από ’κείνες που θα λέγαμε «μια κι έξω». Είναι σίγουρο πως έγινε μέσα σε ελάχιστες ώρες και, το κυριότερο, είναι σίγουρο πως έγινε για κάποιον πολύ συγκεκριμένο λόγο. Για ν’ αποσαφηνιστεί, με λίγα λόγια, η σχέση του Barbieri με τον τελευταίον ήχο του John Coltrane και κυρίως με τον ήχο του Albert Ayler. Το υλικό είναι «ελεύθερο» κι εκείνο που αξίζει να ειπωθεί είναι πως, εδώ, υπάρχει, διακρίνεται και ενίοτε κυριαρχεί –απογυμνωμένος βεβαίως– ο trippy-space και πάντα θρασύς ήχος του, εκείνος που έφθασε στο αποκορύφωμά του με τις δισκάρες του στην Flying Dutchman, λίγο καιρό αργότερα. (Σημείωση: το “Michelle”, που είναι ένα από τα ωραιότερα κομμάτια του άλμπουμ, δεν σχετίζεται με τους Beatles, αλλά με τ’ όνομα της συζύγου του).

Ο Barbieri είναι ήδη μεγάλο όνομα (αν και δεν έχει φθάσει ακόμη στο εμπορικό ζενίθ του) και γι’ αυτό τον συναντάμε σε δύο εκπληκτικά άλμπουμ της περιόδου late sixties-early seventies, στο “Liberation Music Orchestra” [Impulse!, 1969/70] του Charlie Haden και στο opus “Escalator Over the Hills” [JCOA, 1971] της Carla Bley και του Paul Haines.

Η εποχή τού  Gato Barbieri στην αμερικάνικη εταιρεία Flying Dutchman από το 1970 έως το 1974 είναι εξαιρετική, για τα δικά μου γούστα είναι η σημαντικότερη, και τα άλμπουμ του είναι άφθαστα. Αγοράζεις και ακούς με κλειστά μάτια (στην κυριολεξία) τις υπερβατικές δισκάρες “The Third World”, “Fenix”, “El Pampero”, “Under Fire” κ.λπ. Ο Barbieri έχει βάλει πολύ latin στοιχείο στις μουσικές του, επηρεασμένος από τους Santana βασικά, αλλά και από τους ήχους της πατρίδας του, και με το απίστευτο τενόρο του σε τελειώνει. Απίθανες μελωδίες, τρομεροί ethnic ρυθμοί, παιξίματα άφθαστα από top παίκτες (Airto Moreira, Lonnie Liston Smith, John Abercrombie, Ron Carter κ.ά.).

Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος Facebook Twitter

Στο ίδιο μοτίβο, των παραπάνω δίσκων, και το soundtrack του “Last Tango in Paris” (βγήκε στο τέλος του 1972 στην Ιταλία και την επόμενη χρονιά παντού) με τις ενορχηστρώσεις του Oliver Nelson και τις θεσπέσιες, μελαγχολικές ή μη μελωδίες τού Barbieri ν’ αναποδογυρίζουν το σύμπαν. Τι να πούμε παραπάνω, γι’ αυτά τα αριστουργήματα;

Από ’κει και κάτω ο Barbieri γίνεται ποπ-σταρ. Μπαίνει στην Impulse! και αρχίζει να ηχογραφεί το ένα άλμπουμ μετά το άλλο σημειώνοντας αξιόλογη επιτυχία – αν και το πράγμα θα τεζάρει με το “Caliente!”, που κυκλοφόρησε το 1976 στην Α&Μ. Latin-jazz, jazz-funk και pop-jazz στο προσκήνιο… κι ένα “Europa” (του Santana), που θ’ αφήσει εποχή.

Θ’ ακολουθήσουν κι άλλοι δίσκοι, όπως το “Ruby, Ruby” [A&M, 1977] σε παραγωγή και ενορχήστρωση Herb Alpert, όμως το πράγμα σιγά-σιγά κάπου αρχίζει να μπάζει, με την smooth jazz να παίρνει κεφάλι, αφήνοντας ένα κάτι μόνο από τον ήχο και τις μεγάλες συνθέσεις των early seventies.

Από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 και μετά ο Barbieri χάνεται από το προσκήνιο και οι λόγοι ήταν οικογενειακοί. Η γυναίκα του και συνεργάτιδά του Michelle αρρωσταίνει και ο αργεντινός τενορίστας ξεκόβει από τα καλλιτεχνικά μένοντας δίπλα της, βουβός, μέχρι το θάνατό της το 1995.

Ο δρόμος τής επιστροφής θ’ ανοίξει το 1996 μ’ ένα soundtrack, ενώ το 1997 θα ηχογραφηθεί, πάντα μέσα στα smooth πλαίσια, το “Qué Pasa” [Columbia].

Αν και ο Gato Barbieri θα δώσει κι άλλα άλμπουμ στην πορεία, κανένα απ’ αυτά δεν θα μπορέσει να γυρίσει το χρόνο πίσω – σ’ εκείνα τα «θαύματα» των sixties και των seventies, που ακούγονται ακόμη και σήμερα… σημερινά και με την ίδια λαχτάρα. 

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

3 σχόλια
Δεν είχα ιδέα ότι πέθανε ο Μπαρμπιέρι. Συγκλονιστικός απ' όλες τις απόψεις. Υπάρχουν πάρα πολλά να ακούσει κανείς στο youtube αν θέλει να τον ανακαλύψει. Οπωσδήποτε ακούστε τα άλμπουμ Bolivia και Alive in New York!La China Leoncia, senior Barbieri!