Γιατί αυτοκτόνησε ο Ινδός πρέσβης στην Ελευσίνα το 20 π.Χ.;

Γιατί αυτοκτόνησε ο Ινδός πρέσβης στην Ελευσίνα το 20 π.Χ.; Facebook Twitter
10

Όστρακο λευκής κύλικας με παράσταση Τρίτωνα, Ελευσίνα, 5ος αι. π.Χ.

 

Οι πηγές

Δίων Κάσσιος 54.9.8-10
Στράβων 15.1.4, 15.1.73

 

Το καλοκαίρι του 20 π.X. ο αυτοκράτωρ Καίσαρας Αύγουστος προσπαθούσε να τακτοποιήσει τα προβλήματα των ανατολικών επαρχιών της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας κι ο χειμώνας τον βρήκε στη Σάμο. Εκεί ήρθε να τον συναντήσει μια πρεσβεία από την Ινδία σταλμένη από τον βασιλιά Πόρο.

Ο Πόρος είχε στείλει μια ομάδα πρέσβεων από τους οποίους μόνον τρεις επιβίωσαν τελικά από τις κακουχίες του μεγάλου ταξιδιού κι αυτοί παρέδωσαν στον Αύγουστο μια επιστολή γραμμένη στα ελληνικά σε περγαμηνή. Η επιστολή γραμμένη ιδιοχείρως από τον Ινδό βασιλιά έλεγε ότι, παρόλο που ο ίδιος ήταν ηγεμόνας 600 βασιλείων, επιθυμούσε να συνάψει φιλία με τον Καίσαρα, να του δώσει άδεια ελεύθερης διόδου στο κράτος του και κάθε διευκόλυνση στο μέτρο του θεμιτού.
Ο Πόρος έστειλε στον Καίσαρα δώρα που τα μετέφεραν οκτώ γυμνοί υπηρέτες που φορούσαν μόνο περιζώματα από αρωματικά υφάσματα. Του έστειλε τίγρεις, που πρώτη φορά τις αντίκριζαν οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι, μεγάλες κόμπρες και έναν πύθωνα 10 πήχεις μακρύ, μια τεράστια ποταμίσια χελώνα και μια πέρδικα μεγαλύτερη από γύπα. Του έστειλε μαζί κι ένα αγόρι που του έλειπαν τα χέρια από τους ώμους, που τον αποκάλεσαν Ερμή, λόγω της ομοιότητάς του με τις ερμαϊκές στήλες. Ο Ερμής προκαλούσε το θαυμασμό γιατί μπορούσε να εξυπηρετείται μόνο με τα πόδια του. Μπορούσε να τεντώσει το τόξο και να ρίξει βέλη κι ακόμη να φέρει μια σάλπιγγα με τα πόδια στα χείλη του.

 

Καμέο από σαρδόνυχα με πορτραίτο του αυτοκράτορα Αυγούστου, Βρετανικό Μουσείο, 14-20 μ.Χ.

 

Ο Αύγουστος και η ινδική πρεσβεία ήρθαν από τη Σάμο στην Αθήνα κι οι Αθηναίοι οργάνωσαν προς τιμήν του αυτοκράτορα τα Ελευσίνια μυστήρια, χωρίς να είναι η εποχή τους. Στην τελετή αυτή, ένας από τους Ινδούς πρέσβεις, ο Ζαρμανοχηγάς ή Ζάρμαρος, μυήθηκε στα μυστήρια, όπως μυημένος άλλωστε ήταν και ο αυτοκράτορας.

Όμως ο Ζαρμανοχηγάς κατά την τελετή αποφάσισε να αυτοκτονήσει. Άλειψε το σώμα του με λίπος και φορώντας μόνο ένα περίζωμα έπεσε ζωντανός στην πυρά που είχε ανάψει για τα μυστήρια.

 

Αναθηματικό ανάγλυφο με τη Δήμητρα και την Κόρη, Ελευσίνα, 5ος αι. π.Χ.

 

Ο Δίων ο Κάσσιος προσπαθεί να ερμηνεύσει την αιτία που τον έσπρωξε στην αυτοκτονία: "είτε γιατί ανήκε στην κάστα των σοφών που πράττουν κάτι τέτοιο από θρησκευτική φιλοδοξία, είτε επειδή ήταν γέρος κι ακολούθησε τα παραδοσιακά έθιμα των Ινδών, είτε γιατί ήθελε να κάνει επίδειξη στον Αύγουστο και τους Αθηναίους".
Ο Στράβων παρατηρεί σωστά ότι συνήθως αυτοκτονούν όσοι ζητούν να απαλλαγούν από τις κακοπραγίες της ζωής τους. Ο Ινδός πρέσβης όμως είχε ζήσει όπως επιθυμούσε κι απλώς δεν ήθελε να περιμένει να του συμβεί κάτι κακό στο εξής. Γι'αυτό έπεσε στην πυρά γελώντας.

Όποιοι κι αν ήταν οι λόγοι της αυτοκτονίας του Ινδού πρέσβη, οι Αθηναίοι περισυνέλεξαν τα αποτεφρωμένα του κατάλοιπα και τα ενταφίασαν γράφοντας ένα επίγραμμα στον τάφο του

 

"Ζαρμανοχηγὰς Ἰνδὸς ἀπὸ Βαργόσης κατὰ τὰ πάτρια Ἰνδῶν ἔθη ἑαυτὸν ἀπαθανατίσας κεῖται"

 

Εδώ κείτεται ο Ζαρμανοχηγάς ο Ινδός από τη Βαργόσα που αυτοκτόνησε σύμφωνα με τα πατρώα έθιμα των Ινδών.

 

Μικρά προπύλαια Ελευσίνας, περίπου 50 π.Χ. 

Αρχαιολογία & Ιστορία
10

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

10 σχόλια
"Zarmanochegas was a monk of the Sramana tradition (possibly, but not necessarily a Buddhist) who, according to ancient historians such as Strabo and Dio Cassius, met Nicholas of Damascus in Antioch around 13 ACE and burnt himself to death in Athens shortly thereafter."** Halkias, Georgios “The Self-immolation of Kalanos and other Luminous Encounters among Greeks and Indian Buddhists in the Hellenistic world.” Journal of the Oxford Centre for Buddhist Studies, Vol. VIII, 2015: 163-186
Οι σχολιαστες που εβαλαν αρνητικες ψηφους στο σχολιο μου και αυτο του atman , που αφορουν ερευνες για ψυχοτροπες ουσιες στα Μυστηρια...τι τους χαλασε? Ειναι συγγενεις του Αδωνι Γεωργιαδη?...για συνελθετε λιγο....
αναμεσα στα εργοστασια βρισκεται ενας απο τους σημαντικοτερους αρχαιολογικους χωρους (του κοσμου;;;) οπου για 1900 χρονια περιπου (απο το 1500π.χ. (περιπου) εως το 396μχ (αυτο ακριβες)) λαμβαναν χωρα τα Ελευσινια Μυστηρια http://en.wikipedia.org/wiki/Eleusinian_MysteriesΓια αποκαλυψη του τι γινοταν ποινη ο θανατος - σημειωνεται οτι μπορουσαν να συμμετασχουν δουλοι και ελευθεροι μαζι.Για entheogenics πολλες υποθεσεις, ορισμενοι ισχυριζονται οτι οφειλεται σε ενα μηκυτα που υπηρχε στο σταρι.Για πάντα αγνωστο.
εξαιρετικό... αυτός ο αρχαιολογικός χώρος τόσο σπουδαίος στην αρχαιότητα έχει καταστραφεί ολοσχερώς και εντελώς τυχαία είναι περικυκλωμένος από καμινάδες και εργοστάσια...
Αληθευει οτι στα ελευσινια μυστηρια επιναν ειδικα ποτα , κατι σαν το ναρκωτικο LSD , για να "δουν" διάφορα εκστατικα κλπ? Ηταν ισως κι αυτη μια αιτια για παρατραγουδα , οπως αυτο της αυτοκτονιας?