10 διεμφυλικοί ήρωες της οθόνης που άνοιξαν το δρόμο στο "Κορίτσι από τη Δανία" σε πρώιμη εποχή

10 διεμφυλικοί ήρωες της οθόνης που άνοιξαν το δρόμο στο "Κορίτσι από τη Δανία" σε πρώιμη εποχή Facebook Twitter
O Eddie Redmayne, στο Κορίτσι από τη Δανία
3

Το Κορίτσι από τη Δανία βγαίνει την Πέμπτη στους κινηματογράφους της χώρας μας και δεν θα συνοδευτεί με άρθρα που χρησιμοποιούν τη λέξη σοκ γραμμένη με κεφαλαία και ακολουθούμενη από θαυμαστικά. Δεν θα προκαλέσει τη μήνη συντηρητικών ομάδων και φυσικά ούτε λόγος να απαγορευθεί η προβολή του. Έστειλε ήδη τον πρωταγωνιστή του, Eddie Redmayne, αλλά και τη σύζυγο και ως ένα βαθμό, ηθικό αυτουργό, Alicia Vicander, στα Όσκαρ, όχι γιατί ντύνεται γυναίκα παρά τη θέλησή του (όπως για παράδειγμα ο Ντάστιν Χόφμαν στο Tootsie), αλλά γιατί υποδύεται έναν ήρωα που συνειδητοποιημένα προχωρά σε διαδικασία επαναπροσδιορισμού φύλου.

Η ταινία του Tom Hooper δεν είναι φυσικά η πρώτη που καταπιάνεται με τέτοιο θέμα. Είναι όμως ένα δείγμα πως, ευτυχώς, οι εποχές, το σινεμά, αλλά και εσχάτως και η τηλεόραση, δείχνουν να αντιμετωπίζουν τέτοιους ήρωες όχι ως υλικό για trash θεάματα, αλλά ως παραδείγματα ισχυρής θέλησης, στοχεύοντας  σε βραβεία και μεγάλο κοινό. Παράλληλα, τα μέσα λειτουργούν και ως ένα είδος φροντιστηρίου για τους θεατές, που μαθαίνουν τι ακριβώς εμπεριέχει η λέξη transgender, αλλά και πως λειτουργεί μια διαδικασία transition. Άλλωστε η ενημέρωση είναι βασικός εχθρός του φόβου που εξακολουθεί να υπάρχει προς τα διεμφυλικά άτομα και δυστυχώς συχνά μεταφράζεται σε βία - στις ΗΠΑ ανακοινώθηκε μάλιστα πως πέρυσι υπήρχε αύξηση των κρουσμάτων βίας, κάτι που θέτει το ερώτημα αν τελικά γινόμαστε περισσότερο προοδευτικοί ή συντηρητικοί με τα χρόνια.

Το σινεμά και η τηλεόραση πάντως δείχνουν να έχουν ενηλικιωθεί στο θέμα της αντιμετώπισης της διαφορετικότητας. Από τις άγαρμπες προσπάθειες που εμφανίστηκαν στο μεταπολεμικό σινεμά μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει πολλά και φαίνεται πως τουλάχιστον στον κόσμο των μέσων, οι διεμφυλικοί ήρωες τυγχάνουν πλήρης αποδοχής. Η παρακάτω λίστα είναι μια διαδρομή, μέσα από 10 στάσεις, του πώς φτάσαμε από το περιθώριο του Glen or Glenda, στις βραβεύσεις και τη μεγάλη επιτυχία του Transparent.

Glen or Glenda (1953)

 


 

Η παρουσία του σ’ αυτή τη λίστα υποδεικνύει πόσο έχει βελτιωθεί η κατάσταση στην παρουσίαση διεμφυλικών ηρώων. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πίσω από την υπερβολή της αφήγησης, την επιδερμική εξερεύνηση του κόσμου των “ανδρών που ντύνονται με γυναικεία ρούχα” και την, συνηθισμένη για τον σκηνοθέτη, κακή κατασκευή, κρυβόταν η αγωνία του ίδιου του Edward Wood, παρενδυτικού και προχωρημένου φετιχιστή, να μιλήσει στο κοινό για ένα δικό του θέμα – αφού δεν μπορούσε να το πει στους κοντινότερούς του. Όσοι θυμούνται το Ed Wood του Tim Burton, δε ξεχνούν τα σπαρταριστά περιστατικά που ακολούθησαν της παρουσίασης της ταινίας από τον Wood σε διανομείς και κοινό.  

The Christine Jorgensen Story (1970)

 

 

Το αυτοβιογραφικό βιβλίο της ομώνυμης ηρωίδας μεταφέρθηκε στο σινεμά και διαφημίστηκε με στόμφο ως η ιστορία του πρώτου άνδρα που έγινε γυναίκα – άσχετα αν μέσα στο φιλμ διευκρινίζεται πως είχαν προηγηθεί αρκετοί άλλοι. Ο George πηγαίνει στην Δανία για να γίνει Christine, παρουσιάζεται ως προβληματικό παιδί που φορούσε γυναικεία ρούχα από μικρή ηλικία (έμπνευση της ταινίας, καμιά αντίστοιχη αναφορά στο βιβλίο) και προχωρά στην εγχείρηση για να μπορεί επιτέλους να κάνει έρωτα με άνδρες. Η όλη προσέγγιση είναι στα όρια του camp, δείγμα της ανωριμότητας που υπήρχε ακόμη πάνω στο θέμα, παρά το γεγονός ότι προβλήθηκε με το σήμα της United Artists και το σκηνοθέτησε ο Irving Rapper που έκανε σημαντικές ταινίες στο παρελθόν. 

 

In a Year with 13 Moons (1978)

 

 

Μια από τις ωραιότερες και συνάμα πιο σκληρές ταινίες του Φασμπίντερ, ακολουθεί την Elvira (πρώην Erwin) στις αναμνήσεις της ζωής της λίγο πριν την αποχαιρετήσει οριστικά σε χρονιά που βλέπουμε την πανσέληνο 13 φορές – κάτι που σύμφωνα με τον μύθο, επηρεάζει αρκετά τους ιδιαίτερα ευαίσθητους ανθρώπους. Το δράμα της Elvira έγκειται στο ότι προχωρά σε διαδικασία αλλαγής φύλου ώστε να ικανοποιήσει το αντικείμενο του πόθου της, έναν και μόνο άνθρωπο. Αβάσταχτο σε πολλές περιπτώσεις (δε ξεχνιούνται εύκολα οι σκηνές του σφαγείου), αλλά φτιαγμένο με περίσσεια ευαισθησία, ήταν και ένα είδος εξιλέωσης και αποχαιρετισμού του γερμανού σκηνοθέτη στον Armin Meier, ηθοποιού και πρώην εραστή του, που είχε μόλις αυτοκτονήσει. 

Second Serve (1986)

 

 

Φτιαγμένο για την τηλεόραση, σε χρόνια που αυτό δεν ακουγόταν και πολύ υποσχόμενο,  πιθανότατα θα ήταν ξεχασμένο από όλους αν δεν είχε την Vanessa Redgrave στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η βρετανίδα ηθοποιός πέτυχε μια εντυπωσιακότατη μεταμόρφωση, υποδυόμενη έναν πρώην γιατρό που βρίσκεται σε σύγχυση σχετικά με τις σεξουαλικές του προτιμήσεις, κατασταλάζει και οδηγείται σε αλλαγή φύλου, μετακομίζει στο Λος Άντζελες και ξεκινάει να παίζει επαγγελματικό τένις. Εκεί θα της απαγορευτεί η συμμετοχή ως γυναίκα και το φιλμ θα μετατραπεί σε ένα δράμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Η Redgrave παίζει τον ρόλο από την αρχή και η εμφάνισή της ως άνδρας της χάρισε υποψηφιότητες για Χρυσή Σφαίρα και Emmy.

The Adventures of Sebastian Cole (1998)

 

 

Χρόνια πριν την μεγάλη επιτυχία του Entourage, ο Adrian Grenier υποδύθηκε τον ήρωα του τίτλου,  έναν μπερδεμένο έφηβο που στα ήδη πολλά απρόοπτα που του χαρίζει η οικογένειά του, προστίθεται ένα καινούριο. Ο πατριός του ανακοινώνει πως θέλει να γίνει γυναίκα και θα ξεκινήσει διαδικασία αλλαγής φύλου. Λίγους μήνες μετά, ο Sebastian επισκέπτεται την Henrietta πλέον και αρχίζει να κατανοεί πως η αλλαγή φύλου δεν αλλάζει τα αισθήματα του πατριού του προς αυτόν, καθώς διαπιστώνει πως είναι πρόθυμος να του προσφέρει αγάπη και καθοδήγηση. Παράδειγμα σοβαρής και ψύχραιμης καταγραφής της εξέλιξης των οικογενειακών σχέσεων, όταν προκύπτει ζήτημα αλλαγής φύλου, ειδικότερα δε όταν αυτό το κάνει ο γονιός και όχι το παιδί. Εξαιρετικός ο Clark Gregg ως Hank/Henrietta. 

Transamerica (2005)

 

 

Περιμένοντας τις ημέρες για την εγχείρηση επαναπροσδιορισμού φύλου, η Bree Osbourne (πρώην Stanley Chupak) έρχεται αντιμέτωπη με το παρελθόν της. Ένας 17χρονος της τηλεφωνεί για να την ενημερώσει πως είναι ο βιολογικός πατέρας του. Χωρίς να αναφέρει την πραγματική της ταυτότητα η Bree παρουσιάζεται ως κοινωνική λειτουργός και μαζί θα διασχίσουν τη χώρα (από τη Ν. Υόρκη ως το Λ. Άντζελες) σε ένα ταξίδι κυρίως προσωπικής εξερεύνησης. Όλα δείχνουν πλέον πως το αμερικανικό σινεμά παίρνει πολύ σοβαρότερα από ποτέ τα transgender άτομα, αφουγκράζεται τις ανησυχίες τους και δεν διστάζει να παρουσιάσει το θάρρος τους ως πρότυπο ζωής. Γενναίος ρόλος και υποψηφιότητα για Όσκαρ για τη Felicity Huffman, την ίδια εποχή που όλος ο κόσμος την μάθαινε από το τηλεοπτικό Desperate Housewives. 

 

 

Breakfast on Pluto (2005)

 

 

Το Crying Game είναι μάλλον η καλύτερη ταινία του Neil Jordan όμως εκεί χρησιμοποίησε τη διαφυλικότητα ως plot twist. Αντιθέτως, εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα από την αρχή. Ο Patrick Braden έχει το παρατσούκλι Kitten, έχει συνειδητοποιήσει από πολύ μικρός την ιδιαιτερότητά του, αλλά στο περιβάλλον το οποίο ζει δεν δέχονται τέτοιες απόψεις. Το ταξίδι του προς το Λονδίνο με σκοπό την εύρεση της μητέρας του είναι ένα ταξίδι προς την αποδοχή, που εμπεριέχει απίθανες περιπέτειες - μέχρι και για βομβιστής του IRA κατηγορείται. Με χαρακτηριστική άνεση, ο Cillian Murphy δίνει ξεχωριστό χρώμα στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

52 Tuesdays (2013)

 

 

Ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και την μυθοπλασία το φιλμ αυτό από την Αυστραλία διέγραψε μια μεγάλη πορεία στα φεστιβάλ του κόσμου πριν από 2 χρόνια. Οι 52 Τρίτες του τίτλου είναι αυτές στις οποίες βρίσκονται για ένα χρόνο μητέρα και κόρη, σε μια χρονική στιγμή που έχουν να  αντιμετωπίσουν μεγάλες αλλαγές στη ζωή τους. Η μεν μητέρα ξεκινά τη διαδικασία της φυλο-μετάβασης που θα διαρκέσει ένα έτος, ενώ η κόρη προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με το “τέρας” που λέγεται εφηβεία. Το εντυπωσιακό στοιχείο της ταινίας είναι πως ακολούθησε τους χαρακτήρες σχεδόν σε πραγματικό χρόνο, καθώς τα γυρίσματα γίνονταν όντως κάθε Τρίτη για περίπου ένα έτος. Παράλληλα, η ταινία προσφέρει, ίσως καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη ως τότε, όλες τις απαραίτητες γνώσεις γύρω από τη διαδικασία επανακαθορισμού φύλου.

About Ray (2015)

 

 

Νεαρό κορίτσι γνωρίζει από μικρή ηλικία πως μάλλον η φύση επέλεξε λάθος φύλο γι’ αυτήν και ανακοινώνει πως ήρθε η στιγμή για αλλαγή. Χρειάζεται όμως γραπτή συγκατάβαση και από τους 2 γονείς και ξεκινά η αναζήτηση του πατέρα που λείπει εδώ και χρόνια. Ταυτόχρονα, η λεσβία γιαγιά διαμαρτύρεται για όσα βλέπει. Τρεις γενιές γυναικών (Elle Fanning, Naomi Watts, Susan Sarandon) προσπαθούν να αντιμετωπίσουν κατάφατσα την αλήθεια για τους εαυτούς και τις σχέσεις τους, σε ένα φιλμ που έκανε πρεμιέρα στο τελευταίο φεστιβάλ του Τορόντο.

Transparent (2014-2015)

 

 

Η μόνη τηλεοπτική σειρά της λίστας, παραγωγής Amazon, που κέρδισε 5 Emmy και 2 Χρυσές Σφαίρες πέρυσι και συνεχίστηκε με αμείωτο ενδιαφέρον, μιά ατελείωτη παρέλαση από ενδοοικογενειακά μυστικά και ψέματα, του οποίου η επιτυχία είναι ίσως και το σημαντικότερο συμπέρασμα για την εποχής. Ο διεμφυλικός πρωταγωνιστής δεν εμφανίζεται πια μόνο σε offbeat ανεξάρτητες παραγωγές για περιορισμένο κοινό, αλλά φτάνει μέχρι την prime time TV. Και δικαίως βραβεύεται – ο Jeffrey Tambor είναι υπέροχος.

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

3 σχόλια