Τα 10 σημαντικότερα σάουντρακ του Ένιο Μορικόνε

Τα 10 σημαντικότερα σάουντρακ του Ένιο Μορικόνε Facebook Twitter
O Ένιο Μορικόνε είχε συνθέσει πάνω από 500 σκορ για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση καθώς και 100 κλασικά έργα.
4



ME MIA ΠΟΛΥΧΡΟΝΗ ΚΑΡΙΕΡΑ που μετράει πάνω από 7 δεκαετίες, ο Ένιο Μορικόνε είχε συνθέσει τα πάντα. Κυριολεκτικά τα πάντα, αφού είχε συνθέσει πάνω από 500 σκορ για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση καθώς και 100 κλασικά έργα, έχοντας περάσει από όλα τα είδη μουσικής, από την τζαζ μέχρι και την ποπ.

Ο Μορικόνε γεννήθηκε στη Ρώμη, στις 10 Νοεμβρίου 1928. Το μουσικό του ταλέντο το κληρονόμησε από τον πατέρα του, Mario, που ήταν τρομπετίστας. Ήταν επίσης ο πρώτος του δάσκαλος μουσικής. Παιδί-θαύμα, έγραψε τις πρώτες του συνθέσεις όταν ήταν μόλις 6 χρονών. Από τότε δεν σταμάτησε να γράφει μουσική. Ακολούθησε αρχικά τα χνάρια του πατέρα του και σπούδασε τρομπέτα πριν αφοσιωθεί στην κλασική σύνθεση και την ενορχήστρωση. Άρχισε να αποκτάει αναγνώριση για το έργο του πρώτα από το ραδιόφωνο, πριν μεταπηδήσει στον κινηματογράφο.

 

Ο Μορικόνε δεν μιλούσε καλά αγγλικά και έζησε όλη του την ζωή στην Ιταλία, μαζί με τη γυναίκα του, Μαρία, και τους τρεις γιους του. Ποτέ δεν τον ενδιέφερε το Χόλιγουντ.

 

Όσο περίεργο και αν ακούγεται, με 5 άκαρπες υποψηφιότητες, ο Μορικόνε δεν είχε πάρει ποτέ Όσκαρ, μέχρι το 2007, που η Ακαδημία αποφάσισε να του απονείμει ένα τιμητικό βραβείο για την προσφορά του στον κινηματογράφο. Τότε, ταπεινός, σηκώθηκε να το παραλάβει και εκφώνησε όλο τον ευχαριστήριο λόγο του στα ιταλικά, μπροστά σε ένα αμήχανο κοινό, και με τον Κλιντ Ίστγουντ από δίπλα να προσπαθεί κουτσά-στραβά να μεταφράσει τα όσα έλεγε. Από τις πιο αξιομνημόνευτες και συγκινητικές στιγμές των βραβείων, που μεγαλώνουν ακόμη περισσότερο τον θρύλο του. Τελικά, μερικά χρόνια αργότερα, το 2016, η Ακαδημία τον τίμησε και με ένα «κανονικό» Όσκαρ, για τη δουλειά του στο «The Hateful Eight» του Κουέντιν Ταραντίνο.

Ο Μορικόνε δεν μιλούσε καλά αγγλικά και έζησε όλη του την ζωή στην Ιταλία, μαζί με τη γυναίκα του, Μαρία, και τους τρεις γιους του. Ποτέ δεν τον ενδιέφερε το Χόλιγουντ.

 

Ο Ένιο Μορικόνε παραλαμβάνει το τιμητικό Όσκαρ το 2007

  

Αυτά είναι τα 10 πιο σημαντικά σάουντρακ που έχει συνθέσει:

Για μια χούφτα δολάρια (1964)

Σέρτζιο Λεόνε

 

Το διάσημο σπαγγέτι γουέστερν με πρωταγωνιστή τον Κλιντ Ίστγουντ ήταν η πρώτη συνεργασία του Ένιο Μορικόνε με τον σκηνοθέτη Σέρτζιο Λεόνε. Αν και είναι από τα σάουντρακ που τον έκαναν παγκοσμίως γνωστό, ο Μορικόνε το σιχαινόταν. Το θεωρούσε την χειρότερη δουλειά που έχει κάνει μέχρι σήμερα στον κινηματογράφο!

Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος (1966)

Σέρτζιο Λεόνε

 

Ένα από τα πιο διάσημα σφυρίγματα αλλά και μουσικά θέματα όλων των εποχών. Η επιρροή του σε όλη την ποπ κουλτούρα είναι αδιαμφισβήτητη, από το πανκ μέχρι την chill out μουσική. Δεν γίνεται να μην το έχεις ακούσει.

Κάποτε στη Δύση (1968)

Σέρτζιο Λεόνε

 

Άλλη μια αριστουργηματική ταινία από τον σπουδαίο Σέρτζιο Λεόνε με πρωταγωνιστές την Κλαούντια Καρντινάλε και τον Χένρι Φόντα, και φυσικά με ένα αξεπέραστο σκορ από τον Μορικόνε. Η μουσική θεωρείται από τις καλύτερες που έχει συνθέσει. Ο Μορικόνε έγραψε ένα μουσικό θέμα για καθένα ήρωα της ταινίας ενώ είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που χρησιμοποιεί τη φωνή της Έντα ντελ Όρσο.

Θεώρημα (1968)

Πιερ Πάολο Παζολίνι

 

O Μορικόνε συνέθεσε πέντε κομμάτια για το φιλμ του Παζολίνι. Το υπόλοιπο σάουντρακ είχε μουσική από τον Μότσαρτ. Αυτό που έχει αποτυπωθεί στη μνήμη είναι φυσικά το «Fruscio di foglie verdi», ένα από τα πιο γνωστά του τραγούδια και ο λόγος που βρίσκεται σε αυτήν τη δεκάδα.

Dirty Angels (1969)

Μάουρο Σεβερίνο

 

Μια άγνωστη ταινία της δεκαετίας του ’60 με ένα από τα πιο σπάνια και πανέμορφα σάουντρακ του Μορικόνε. Εδώ δοκιμάζει τις δυνάμεις του στην ποπ μουσική και βγάζει διαμάντια που δεν γίνεται να μη σου κολλήσουν στο μυαλό. Σημείο αναφοράς. 

1900 (1976)

Μπερνάρντο Μπερτολούτσι

 

Ένα επικό σκορ για μια επική ταινία για τη φιλία δυο αγοριών από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα στην Ιταλία των αρχών του 20ού αιώνα, με ένα τεράστιο καστ με ονόματα όπως οι Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Μπαρτ Λάνκαστερ, Ντόναλντ Σάδερλαντ και Στεφανία Σαντρέλι.

Η απειλή (1982)

Τζον Κάρπεντερ

 

Στην πρώτη ταινία που σκηνοθέτησε για μεγάλο στούντιο, ο Κάρπεντερ προσέλαβε τον Μορικόνε για να γράψει το σάουντρακ. Συνήθως τα έγραφε ο ίδιος ο Κάρπεντερ. Ο μεγάλος συνθέτης απάντησε με ένα ηλεκτρονικό, παγωμένο αριστούργημα που ήταν ιδανικό για το είδος της ταινίας –επιστημονική φαντασία τρόμου– αλλά και στον τόνο των μουσικών δουλειών του σκηνοθέτη με στόχο να τον τιμήσει. Δυστυχώς, από ό,τι φαίνεται, δεν εντυπωσίασε τον Κάρπεντερ, ο οποίος απογοητεύτηκε τόσο πολύ από το αποτέλεσμα που ο μύθος λέει ότι πέταξε πολλά κομμάτια στα αζήτητα. Αλήθεια, γιατί;

  

Η αποστολή (1986)

Ρολάν Ζοφέ

 

Η μουσική που έγραψε για τις εμπειρίες των Ιησουιτών ιεραποστόλων του 18ου αιώνα στη Νότια Αμερική τον έφερε πολύ κοντά στα Όσκαρ. Το έχασε από τον Χέρμπι Χάνκοκ για το Round Mindnight. Αρχικά είχε αρνηθεί να αναλάβει το σάουντρακ επειδή πίστευε ότι η ταινία είχε ήδη ορίτζιναλ μουσική μέσα.

Σινεμά ο Παράδεισος (1988)

Τζουζέπε Τορνατόρε

 

Το Σινεμά ο Παράδεισος κέρδισε διεθνή αναγνώριση με τη βράβευση του στις Κάννες αλλά και με το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Το φιλμ, τοποθετημένο στην Σικελία, έχει μουσική γραμμένη από τον Μορικόνε, σε συνεργασία με τον γιο του Άντριου. Ήταν η πρώτη φορά που συνεργάστηκαν επίσημα σε ταινία.

  

Μαλένα (2000)

Τζουζέπε Τορνατόρε

 

Η ταινία που έκανε σταρ τη Μόνικα Μπελούτσι. O Μορικόνε έγραψε ένα ονειρικό, νοσταλγικό σάουντρακ για τη Σικελία και κέρδισε την 5η υποψηφιότητα του για Όσκαρ. 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 12.1.2016

Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT