Όταν η Ανδριάνα Μπάμπαλη τραγούδησε μέσα απ' τη ντουλάπα

 Όταν η Ανδριάνα Μπάμπαλη τραγούδησε μέσα απ' τη ντουλάπα Facebook Twitter
Το ''Μαζί είναι δρόμος'' της Ανδριάνας Μπάμπαλη, ναι μεν την έβαλε στη...ντουλάπα χάριν ευφωνίας (κυριολεκτικά), την έριξε όμως και στα βαθιά ως τραγουδοποιό...
2

 Όταν η Ανδριάνα Μπάμπαλη τραγούδησε μέσα απ' τη ντουλάπα Facebook Twitter

Ο μουσικός και ενορχηστρωτής Άκης Κατσουπάκης, σύντροφος της Ανδριάνας Μπάμπαλη στη ζωή και την τέχνη, έκανε κάτι ιδιαίτερο και ενδεχομένως όχι συνηθισμένο για εγχώρια δισκογραφική παραγωγή: Έβαλε την τραγουδοποιό και ερμηνεύτρια μέσα σε μια ντουλάπα γεμάτη ρούχα, προκειμένου το τραγούδισμα της να αποκτήσει ένα άλλο ηχητικό background. Κατά ένα τρόπο μού θύμισε έτσι τον περίφημο producer των Beatles, George Martin, που έστηνε τα μικρόφωνα πολύ ψηλά μεσ'στο στούντιο αναγκάζοντας τα Σκαθάρια να τεντώνουν τους λαιμούς τους την ώρα των ηχογραφήσεων!

Η αλήθεια είναι πως το τελευταίο CD της Μπάμπαλη ξεχωρίζει απ' την άποψη του ήχου, εκτός από το περιεχόμενο του: Δώδεκα τραγούδια σε ερμηνεία, μουσική και στίχους δικούς της (4) και σε στίχους βασικά του Νίκου Μωραΐτη (8). Με πολλές ετερόκλητες συμμετοχές, επίσης, από τον Γιάννη Κότσιρα και τον Haig Yazdjian μέχρι τους Onirama, τη Τζώρτζια Κεφαλά των Μπλε και τους Dub Colours. Το πώς όλοι αυτοί εντάχθηκαν άψογα - ειδικά ο Yazdjian - σε ένα καθαρόαιμο pop project, οφείλεται πρωτίστως στο υλικό της Μπάμπαλη και κατόπιν στον ήχο του Κατσουπάκη.

Η Μπάμπαλη φανερώνει πόσο καλοχωνεμένα έχει τα διεθνή μουσικά ρεύματα στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού.

Εκτιμώ τη Μπάμπαλη ως καλλιτέχνιδα κι ας μην την έχουν ακολουθήσει ποτέ βαρύγδουποι χαρακτηρισμοί του τύπου ''φαινόμενο''. Εδώ και μία 15ετία που εμφανίστηκε στο ελληνικό τραγούδι, ξεχώρισε με τις προσωπικές δουλειές της, τις συνεργασίες της, όπως και με το ζεστό φωνητικό της ηχόχρωμα που παραπέμπει σε νέες ερμηνεύτριες της pop και της jazz του εξωτερικού - κατά τη γνώμη μου θα μπορούσε να τραγουδήσει εξαιρετικά και το δημοτικό τραγούδι, αλλά αυτό δεν είναι της παρούσης. Θα σταθώ στις συνεργασίες της, λέγοντας πως η παρουσία της σε δουλειές συναδέλφων της ξεφεύγει απ' αυτό που λέμε ''φιλική συμμετοχή'' και αγγίζει την ουσία. Δεν είναι τυχαίο που δύο αγαπημένα μου κομμάτια, τα οποία δεν ανήκουν κιόλας στις πιο θορυβώδεις συμμετοχές της, είναι τα ντουέτα της με τον Γιώργη Χριστοδούλου στη μπόσα - νόβα ''Είσαι αλλού, είμαι εδώ'' και με τον Παντελή Θεοχαρίδη στην pop - rock μπαλάντα ''Σταγόνες'' του Λάζαρου Σαμαρά.

 Όταν η Ανδριάνα Μπάμπαλη τραγούδησε μέσα απ' τη ντουλάπα Facebook Twitter
Η Ανδριάνα Μπάμπαλη στο στούντιο με τους Dub Colours

Με το καινούργιο CD της, η Μπάμπαλη φανερώνει πόσο καλοχωνεμένα έχει τα διεθνή μουσικά ρεύματα στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού. Οι συνθετικές ιδέες της είναι πρωτότυπες κι ας μην κομίζουν καμία μουσική πρωτοπορία. Από το πρώτο όμως μέχρι το τελευταίο track, συστήνουν ένα αισθαντικό κλίμα που διασπάται επιτυχώς με τα σουινγκάτα ''Πέντε βήματα'', το ροκάδικο ''Τ'ακουστικά'', το ομότιτλο ''Το μαζί είναι δρόμος'' που αποτελεί την πιο ηλεκτρισμένη lounge στιγμή του άλμπουμ, τον jazzy ''Αχινό'' και το εξόδιο ''Άντε γεια'', ακουστική μπαλάντα με χρήση εγχόρδων.

Στιχουργικά, ο Νίκος Μωραΐτης είναι και πάλι το άκρον άωτον της ανισότητας. Υπάρχουν έτσι κομμάτια σαν το ''Στον αόριστο'' που είναι έως και συγκλονιστικός (Αυτή η χώρα μού μιλάει στον αόριστο/ τι ήμουνα, τι έκανα παλιά/ μπροστά σε ένα μέλλον ακαθόριστο/ σκουπίδια και αγάλματα αγκαλιά), εκεί που σε άλλα, όπως στα ''Πέντε βήματα'' λόγου χάριν, οι εικόνες του θυμίζουν κοριτσίστικο λεύκωμα δημοτικού (Όπως βγαίνω το πρωί απ' το σπίτι/ βήματα δικά σου ακούω στη σκάλα/ γίνομαι όλη τότε μια τρεχάλα/ να προλάβω την καρδιά πριν φύγει). Σε γενικές γραμμές, πάντως, επενδύοντας τις μουσικές της Μπάμπαλη, οι στίχοι του κινούνται σε αξιοπρεπές επίπεδο. Πάλι δεν ξέρω, ίσως εγώ να είμαι πολύ απαιτητικός στο θέμα του στίχου και να μη συγχωρώ την ελαφρότητα στο πεδίο ακόμη και της pop κουλτούρας.

Εν κατακλείδι, το ''Μαζί είναι δρόμος'' της Ανδριάνας Μπάμπαλη, ναι μεν την έβαλε στη...ντουλάπα χάριν ευφωνίας (κυριολεκτικά), την έριξε όμως και στα βαθιά ως τραγουδοποιό. Οι συνθέσεις της αναζητούν την αλήθεια και την ουσία τους στο παρόν χωρίς να αναμοχλεύουν μουσικά το παρελθόν. ''Το μαζί είναι δρόμος'', ακόμη και ως τίτλος, δεν κρύβει καμία δεικτικότητα. Είναι ένα σύνθημα - έναυσμα για ενότητα στη νεότερη γενιά που μπορεί να ψάξει τη συνειδητότητα της μέσα από δώδεκα καλόγουστα pop τραγούδια. Η έκδοση συνοδεύεται από τα όμορφα σκίτσα της Ελένης Σακαλή.

* Ευχαριστούμε τον Άκη Κατσουπάκη για την αποκλειστική παραχώρηση των φωτογραφιών κατά την ηχογράφηση του ''Μαζί είναι δρόμος'' της Ανδριάνας Μπάμπαλη

Μουσική
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια