Τερέζα Στράτας, η μεγάλη σταρ της όπερας

Τερέζα Στράτας, η μεγάλη σταρ της όπερας Facebook Twitter
Πίσω από αυτή την τρυφερή όψη, παραμόνευε η κατάθλιψη. Η συμπεριφορά της την κατέταξε στη λίστα με τις «δύσκολες» ντίβες της όπερας...
1

Πριν από λίγες ημέρες έβλεπα στο ντοκιμαντέρ Stratasphere, την Τερέζα Στράτας σε πρόβα με τον Τζεφιρέλι. Η πιανίστα κάθεται στο σαλόνι και η μικρόσωμη Στράτας, είναι καθισμένη σε μια ντορμέζα, σκεπασμένη με ένα άσπρο κουβερτάκι. Η φωνή της είναι διαυγής, σαν ηχογράφησης, και ο Τζεφιρέλι τρέχει και την αγκαλιάζει. Δοκιμάζουν ξανά και ξανά την ίδια σκηνή. Κάθε φορά που τη βλέπω βάζω τα κλάματα.

(Εδώ είναι το πρώτο μέρος. Την βλέπετε να αφηγείται με πρωτοφανώς ειλικρινή και γλαφυρό τρόπο τη ζωή και την καριέρα της.)

 Πρόβα με τον Τζεφιρέλι 

Ξέρουμε λίγα για την Τερέζα Στράτας, πολύ λιγότερα από αυτά που ξέρουμε για την Κάλλας. Η Στράτας, παρατηρείστε την,  είχε μια ομορφιά μαγνητική, ήταν όμορφη και με υποκριτικό ταλέντο. Τα μεγάλα μάτια της κοιτάζουν με ένταση τους συμπρωταγωνιστές της. Γατζώνεται επάνω τους και νιώθεις το σφίξιμο.

  

Η Αναστασία Στρατάκη, γεννήθηκε το 1938 στο Τορόντο από γονείς μετανάστες. Από 13 ετών άρχισε να τραγουδά ελληνικά τραγούδια στο ραδιόφωνο. Η καριέρα της άρχισε πολύ νωρίς. Μπήκε στο Τμήμα της Μουσικής του Πανεπιστημίου του Τορόντο τραγουδώντας το δημοφιλές «Smoke gets in your eyes» του Jerome Kern. Την όπερα την έμαθε στο πανεπιστήμιο.

Από τη στιγμή που αποφοίτησε ο δρόμος της ήταν λαμπρός. Το 1961 τραγούδησε στο Κόβεν Γκάρντεν, το 1962 στη Σκάλα. Και ύστερα ήρθε η σειρά της Μετροπόλιταν.  Έμεινε εκεί περίπου 25 χρόνια και θριάμβευσε. Στην Ελλάδα τραγούδησε μόνο μια φορά, το 1961, στο Ηρώδειο, ερμηνεύοντας το ρόλο της "Ναυσικάς" στην παγκόσμια πρώτη της ομότιτιλης όπερας της Αυστραλής συνθέτιδας Peggy Glanville-Hicks [via Bianca Castafiore]. Πρώτος της ρόλος στην Τουραντό, με τον οποίο κέρδισε και τους πιο στριφνούς κριτικούς. Η φωνή της και το υποκριτικό της ταλέντο είχαν βάθος. Η παρουσία της γεννούσε τρυφερότητα.

Την περιέγραψαν ως την "ιδανική Μιμή" στην Μποέμ και την "απόλυτη Βιολέτα" στην Τραβιάτα

Τερέζα Στράτας, η μεγάλη σταρ της όπερας Facebook Twitter
Δύο φορές, ενώ βρισκόταν στην κορυφή της σταδιοδρομίας της, ακύρωσε όλες της τις υποχρεώσεις, προκειμένου να βοηθήσει σε όλο τον κόσμο ανθρώπους που είχαν ανάγκη...

Πίσω από αυτή την τρυφερή όψη, παραμόνευε η κατάθλιψη. Η συμπεριφορά της την κατέταξε στη λίστα με τις «δύσκολες» ντίβες της όπερας. Ακύρωνε εμφανίσεις, εξαφανιζόταν, πάθαινε κρίσεις. Πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτή η πλευρά της, το βάθος και το σκότος,  έδινε στις ερμηνείες της αποχρώσεις που άλλες ερμηνεύτριες δε μπορούσαν να πλησιάσουν. Η ίδια έλεγε ότι μπορείς να ξορκίσεις μέσα σου το κακό, όμως δε μπορείς να ξορκίσεις το σκοτάδι.

Η σπουδαία καριέρα της διήρκεσε από το 1958, όταν πρωτοεμφανίστηκε στο Φεστιβάλ Όπερας του Τορόντο, έως το 1995, στη Μετροπόλιταν Όπερας της Νέας Υόρκης. Πρωταγωνίστησε σε 385 παραστάσεις στην Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης, και ερμήνευσε 41 διαφορετικούς ρόλους μέσα στην 36χρονη σταδιοδρομία της, παράλληλα με τις εμφανίσεις της στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου.

Την περιέγραψαν ως την "ιδανική Μιμή" στην Μποέμ και την "απόλυτη Βιολέτα" στην Τραβιάτα. Κέρδισε δυο Γκράμι, ένα για την ηχογράφηση της Λούλου του Άλαν Μπεργκ στην όπερα του Παρισιού το 1981. Το δεύτερο ήρθε το 1984 με την Τραβιάτα στην Μετροπόλιταν, υπό τη διεύθυνση του Τζέιμς Ληβάιν.

 Teresa Stratas "Addio del passato" La Traviata

Η Στράτας, μια πραγματική σταρ του λυρικού θεάτρου, σφράγισε το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Δίπλα στις ερμηνείες της, πρωταγωνιστεί και η μυθιστορηματική ζωή της, αλλά και η φιλανθρωπική της δράση. Όπως και η ερμηνεία της στα τραγούδια του Κουρτ Βάιλ, που μέχρι σήμερα θεωρείται κορυφαία.

Δύο φορές, ενώ βρισκόταν στην κορυφή της σταδιοδρομίας της, ακύρωσε όλες της τις υποχρεώσεις, προκειμένου να βοηθήσει σε όλο τον κόσμο ανθρώπους που είχαν ανάγκη: στην Καλκούτα εργάστηκε με τους «Ιεραπόστολους της Φιλανθρωπίας» της Μητέρας Τερέζας με άρρωστα παιδιά και στο «Σπίτι για τους ετοιμοθάνατους». Λίγα χρόνια αργότερα προσέφερε τις υπηρεσίες της ως εθελόντρια σε νοσοκομείο της Ρουμανίας, όπου φρόντισε ορφανά με Aids.

Verdi - La Traviata, Placido Domingo & Teresa Stratas, 1971 

 


 Στον Λευκό Οίκο: Ακούστε την στην αρχή, να αφηγείται για τον πατέρα της, την Κρήτη και την μετροπόλιταν, όταν έφτασε στα 30 της.

 Σαλώμη

Γιουκάλι

Teresa Stratas - Puccini - La Bohème - "Sì. Mi chiamano Mimi" - J. Levine - 1982 


TERESA STRATAS sings "UN BEL DI (One Fine Day) from "Madame Butterfly" 1969

__________

Πληροφορίες:

Η Εθνική Λυρική σκηνή θα τιμήσει την Τερέζα Στράτας με ένα αφιέρωμα στις 28 Μαΐου, στο θέατρο Ολύμπια. Στο αφιέρωμα, δύο σπουδαίες και διεθνώς διακεκριμένες υψίφωνοι, με εμφανίσεις στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου, η Αλεξία Βουλγαρίδου και η Μυρτώ Παπαθανασίου θα ερμηνεύσουν τις άριες που σημαδεύτηκαν από την Στράτας. Μαζί τους ο καναδός τενόρος Άντρου Χάτζι, στο πλαίσιο της πρώτης συνεργασίας της ΕΛΣ με την Όπερα του Καναδά. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο καταξιωμένος αρχιμουσικός Ηλίας Βουδούρης

Μουσική
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια
Αξιότιμη κυρία Μποζώνη, από παραδρομή προφανώς αναφέρεστε στο συνθέτη Jerome "Kerns" αντί του σωστού "Kern". Επίσης, η Τερέζα Στράτας στο Ηρώδειο εμφανίστηκε όχι το 1960 αλλά το 1961, ερμηνεύοντας το ρόλο της "Ναυσικάς" στην παγκόσμια πρώτη της ομότιτιλης όπερας της Αυστραλής συνθέτιδας Peggy Glanville-Hicks.