Ποιος θυμάται τον ηθοποιό Νικήτα Πλατή;

Ποιος θυμάται τον ηθοποιό Νικήτα Πλατή; Facebook Twitter
4
Ποιος θυμάται τον ηθοποιό Νικήτα Πλατή; Facebook Twitter
O Νικήτας Πλατής με τη Ζωή Λάσκαρη στην ταινία "Τέντυ μπόι αγάπη μου"

Ο ηθοποιός Νικήτας Πλατής (1912 - 1984) υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες κωμικές φάτσες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου με κορυφαία τη συμμετοχή του στην ταινία Ο φίλος μου ο Λευτεράκης - εκεί υποδυόταν τον τρόφιμο της ψυχιατρικής κλινικής που ήθελε να κάνει στον Ντίνο Ηλιόπουλο την εγχείρηση πάνω από τα ρούχα...

Παρ' όλο το ολίγον spooky παρουσιαστικό του στην εν λόγω κωμωδία, λέγεται πως ο Πλατής υπήρξε ένας γοητευτικός άνδρας στα νιάτα του και μεγάλος γυναικοκατακτητής.

Δε νομίζω να ασχολούμουν με την περίπτωση του αν δεν έπεφτε πριν λίγες μέρες στα χέρια μου το βιβλίο του με τίτλο Τα Παραπονεμένα, το οποίο είχε κυκλοφορήσει στα 1982 πιθανώς με έξοδα του ίδιου του ηθοποιού και συγγραφέα, όχι δηλαδή από κάποιον κραταιό εκδοτικό οίκο της εποχής.

 

Παραπονεμένα είχε ονομάσει ο Πλατής τα στιχουργήματα του που δεν έτυχαν μελοποιήσεων από τότε που ξεκίνησε να γράφει στο χώρο της επιθεώρησης. Απευθυνόμενος μάλιστα, στον πρόλογο του βιβλίου, σε ''όσους βρίσκονται στο χώρο του τραγουδιού'', αφού εκφράζει μία πικρία γι' αυτούς που ''έχουν περιφράξει το τραγούδι με αγκαθωτά συρματοπλέγματα και ανοίγουν το πορτάκι μόνο όπου αυτοί θέλουν'', δηλώνει πολύ ευτυχής σε περίπτωση που κάποιος διαβάσει τα πονήματα του και ενδιαφερθεί. Χαρακτηριστικά δίνει επίσης τα τηλέφωνα και τη διεύθυνση του  για την επαφή ''με τους καλύτερους οικονομικούς όρους''! Αφελής; Ίσως. Γραφικός; Δε θα τό'λεγα. Μάλλον ένας ατόφιος λαϊκός καλλιτέχνης ήταν ο Πλατής!

Το βιβλίο κλείνει με την εξής παρατήρηση του συγγραφέα: ''Τι θα χάσουμε να τά'χουμε καλά με το Θεό; Αφού υπάρχει!!!'', ενώ λίγο πριν εξιστορεί ένα παιδικό του βίωμα από τη γενέτειρα του, την Αμοργό, με ήρωες έναν άθεο κομμουνιστή και έναν μεγαλόψυχο παπά. Σαν χιουμοριστική ιστορία του συντηρητικού Ψαθά διαβάζεται το συγκεκριμένο story. Απ' την άλλη, υπάρχει και η διαβόητη συνέντευξη του Στυλιανού Παττακού, στην οποία ο χουντικός πρωτεργάτης τοποθέτησε τον Νικήτα Πλατή μαζί με τη Βουγιουκλάκη, τη Λάσκαρη, τον Βουτσά, τον Παπαγιαννόπουλο, τη Μοσχολιού, τον Μπιθικώτση, τον Ζαμπέτα και πολλούς άλλους, μεταξύ των Ελλήνων καλλιτεχνών που υποστήριξαν σθεναρά την Επανάσταση της 21ης Απριλίου του ΄67!

Ο Πλατής, τέλος, πάλι στον πρόλογο του βιβλίου, εξηγεί πως σκέφτηκε να γράψει, μια και η παύση του θρυλικού σήριαλ Μεθοριακός Σταθμός, που τον έβαζε κάθε Τετάρτη στα σπίτια 2.000.878 Ελλήνων, τον έριξε σε απραξία και μελαγχολία. Σεβαστό...

Σε ότι αφορά τα στιχουργήματα του, ομολογουμένως δε λένε και τίποτα συγκριτικά με τα δεδομένα της σύγχρονης ποίησης - στιχουργικής, στέκονται όμως σα ντοκουμέντα μιας αγνής naive Ελλάδας από την τρίτη δεκαετία του 20ου αι. και μετά. Εξαιρούνται κάποια που έγιναν τραγούδια για πλακιώτικες κρασοκατανύξεις (ένα απ' αυτά, το Φέρτε κρασί, έχω την εντύπωση ότι τραγουδήθηκε από τον Ορέστη Μακρή στην οπερέτα Όταν μιλούν τα νιάτα), καθώς και ένα άλλο, αυτοβιογραφικού τύπου, αφιερωμένο στην πρώτη του, αυστηρή μάλλον, σύζυγο.

Το ποίημα - τραγούδι του Πλατή με τίτλο Αγγελική πάει ως εξής:

Γυναίκα μου Αγγελική/ έχεις ψυχή αγγελική/ και δεν ξεχνώ που μ' έσωσες/ σε κάποια κλινική. Με έχεις πάντα καθαρό/ σα νά'μαι πρίγκιπας σου/ παρ' όλα τα απαίσια/ φριχτά αρθριτικά σου. Γι' αυτό κι εγώ σε έγραψα/ σε δίκαιο κατάστιχο/ ότι κι αν έχω στη ζωή/ δικά σου θε να γίνουνε/ όταν με πιάσει λάστιχο. Μα μες τα τόσα σου καλά/ έχεις κι ένα κακό/ όχι γι' άλλους μα για με, είναι προσωπικό/ ποτέ δε σ' αρσε η ζωγραφική μου/ ακόμα και στο θέατρο/ σκληρή μού'κανες κριτική στην υποκριτική μου. Αν πεις για τα τραγούδια μου/ τα Παραπονεμένα δηλαδή/ δεν τ' άφησες ν' ανθίσουνε/ και σε χλωρό κλαρί. Τόσο καιρό δε μίλαγα/ γιατί δεν το συνήθιζα/ να σε κακοκαρδίζω/ μα ήρθε η ώρα να στο πω/ για να σ' εκδικηθώ/ ΕΤΟΥΤΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΜΟΥ/ ΣΕ ΣΕΝΑ ΤΟ ΧΑΡΙΖΩ.

Κανονική ψυχανάλυση δια του χιούμορ, έτσι;

Ποιος θυμάται τον ηθοποιό Νικήτα Πλατή; Facebook Twitter
Με τη Ρένα Βλαχοπούλου στη Χαρτοπαίχτρα.

Πέραν όλων αυτών, τα Παραπονεμένα όνομα και πράγμα του Πλατή χρήζουν και ερευνητικής σημασίας, εφόσον περιέχουν ακόμη τις σημειώσεις του για όλα τα έργα - επιθεωρήσεις κυρίως - που έγραψε ο ίδιος και έπαιξε από το 1928 σε νεαρότατη ηλικία.

Το βιβλίο κυκλοφόρησε, όπως είπαμε, το 1982. Δύο χρόνια μετά, στις 14 Νοεμβρίου του 1984, ο Νικήτας Πλατής θα έφευγε από τη ζωή ξαφνικά, την ώρα που έβλεπε τηλεόραση, σε ηλικία 72 ετών. Τον Δεκέμβριο του 1989, θα τον ακολουθούσε και η δεύτερη σύζυγος του, η ηθοποιός Γκόλφω Μπίνη, σε ηλικία 85 ετών.

4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM

σχόλια

3 σχόλια
Συμπαθής ηθοποιός.Καλά κάνετε και γράφετε και για αυτούς τους ανθρώπους.Πάντως το "δεν θα είχα ασχοληθεί με την περίπτωση του" αν και... έκφραση αλήθειας, δεν "γράφει" ωραία.
Nulusios, εννοούσα πως δεν θα έβρισκα κάποια αφορμή, σαν κι αυτήν που έπεσε το βιβλίο του στα χέρια μου. Μόνο αυτό. Συνήθως γράφουμε για ότι επιτάσσει η επικαιρότητα :)