Ντάνι & Όντι

Ντάνι & Όντι Facebook Twitter
Οι πρωταγωνιστές του Xenia, Νίκος Γκέλια και Κώστας Νικούλι... Φωτό: Σπύρος Στάβερης/ LiFO
1

Ντάνι & Όντι Facebook Twitter
«Την περίοδο που ήρθα είχε σκάσει όλο το κύμα προς την Ελλάδα και ζούσαμε πολύ έντονα το στίγμα "οι κακοί Αλβανοί, οι κλέφτες"... Φωτό: Σπύρος Στάβερης/ LiFO

 

Ο 22χρονος Νίκος Γκέλια είναι ο μεγάλος, προστατευτικός, μετρημένος Όντι και ο 20χρονος Κώστας Νικούλι ο μικρός, αυθόρμητος, ενθουσιώδης Ντάνι στο Xenia, όπου δύο αδέρφια ξεκινούν ένα οδοιπορικό στην επαρχία για να βρουν τον Έλληνα πατέρα τους ύστερα από τον θάνατο της Αλβανίδας μητέρας τους.


Τους ρωτώ αν γνώριζαν τον δημιουργό και τις ταινίες του πριν από τη συνεργασία τους μαζί του, περιμένοντας να λάβω αρνητική απάντηση με βάση τους ηλικιακούς υπολογισμούς. Ο Νίκος παίρνει τον λόγο. «Είχα δει την Επίθεση του γιγαντιαίου μουσακά και τη Στρέλλα, οπότε είχα γνωριστεί με το περίεργο σύμπαν του αλλά και την ιδιαίτερη ματιά και το χιούμορ του. Έτσι, ήταν λίγο ανάμεικτα τα συναισθήματα όταν άρχισα να πηγαίνω στα κάστινγκ του Xenia. Από τη μια ο φόβος του "τι πάω να κάνω τώρα" και από την άλλη η αίσθηση ότι πρόκειται για μια απίστευτη ευκαιρία». Ο Κώστας είχε δει μόνο τη Στρέλλα, περίπου στα 16, και το είχε συζητήσει με τη μητέρα του, η οποία έδειξε σκεπτικισμό για την ανάμειξή του με το πρότζεκτ. «Αφού είδα την Αληθινή Ζωή κι έπειτα τον Μουσακά, αντιλήφθηκα την αισθητική του, την εξέλιξή του ως δημιουργού. Μου είχαν κάνει ιδιαίτερη εντύπωση τα ζώα που εντάσσει στις ταινίες του. Εμείς έχουμε το κουνέλι, στη Στρέλλα υπήρχε ο σκίουρος και στην Αληθινή Ζωή τα ψάρια. Είναι πολύ εξοικειωμένος με τα ζώα ο Πάνος».


Τρεις μήνες γυρίσματα σε Αθήνα, Ηράκλειο, Λαμία, Λάρισα, Κοζάνη, Θεσσαλονίκη, Πηνειό, Όλυμπο, Πλαταμώνα, Τέμπη, σε όρη και σε δάση. Όλο το προηγούμενο καλοκαίρι το συνεργείο της ταινίας ήταν σε περιοδεία και τα παιδιά εκστασιάζονται και μόνο στη θύμηση αυτής της εμπειρίας. «Γνωρίσαμε τόσες πόλεις, μαζευόταν κόσμος, συναναστρεφόμασταν διάφορους». Κι ο Πάνος; Τους ζητώ να μου δώσουν δύο χαρακτηρισμούς για τον σκηνοθέτη τους. «Ξέρει τόσο πολλά πράγματα αυτός ο άνθρωπος! Έχει αξιοθαύμαστες γνώσεις, αλλά είναι τόσο απλός και κρατάει την παιδικότητά του, φαίνεται και στις ταινίες του αυτό. Εμάς ήξερε απόλυτα πώς να μας αντιμετωπίσει. Και, φυσικά, είναι σκυλί στη δουλειά του κι έχει τρομερή ικανότητα ελέγχου και ενορχήστρωσης των πάντων, ώστε όλα να κυλούν μεθοδευμένα» λένε, συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλο, καθώς μιλούν με αληθινό θαυμασμό για τον μέντορά τους.

Ντάνι & Όντι Facebook Twitter
Όταν τους ανακοινώθηκε ότι πάνε στις Κάννες, νόμιζαν ότι επρόκειτο για διακοπές, αδυνατώντας –απολύτως λογικά– να αντιληφθούν πόσοι καταξιωμένοι άνθρωποι του


Το στοιχείο της '70s ιταλικής ποπ μουσικής στην ταινία είναι κομβικό. «Πάτι Πράβο, Ραφαέλα Καρά: υποτίθεται ότι έχετε επηρεαστεί πολύ από την εκλιπούσα μητέρα σας και ότι έχετε μεγαλώσει με αυτά τα τραγούδια. Γνωρίζατε αυτό το είδος μουσικής ή σας ήταν εντελώς ξένο;». Ο Κώστας θυμάται σε ταξίδια με τους γονείς να παίζουν ιταλικά τραγούδια «από τότε που η Ιταλία ήταν στη Γιουροβίζιον». Ο Νίκος εξηγεί ότι στην Αλβανία πολύς κόσμος μιλά ιταλικά, ενώ σε παλιότερες εποχές μόνο ιταλική τηλεόραση περνούσε τα σύνορα. «Όταν οι γονείς μου σήμερα μου ζητούν να τους βάλω ν' ακούσουν τραγούδια στο YouTube, τέτοια θέλουν!». Ο μικρός, στη σχολική του φάση, ήταν περισσότερο του μέταλ, αλλά σήμερα έχει ανοιχτεί προς πιο ηλεκτρονικά στοιχεία, ενώ ο μεγάλος αγαπά φανατικά τη ροκ και συμπληρώνει τις επιλογές του με έντεχνα και country ακούσματα.


Μου έρχεται στο μυαλό εκείνη τη στιγμή η ατάκα από την ταινία «μα, δεν φαινόμαστε ότι είμαστε Αλβανοί» και γυρνάω την κουβέντα στα σχολικά τους χρόνια, θέλοντας να μάθω πώς μεγάλωσαν δυο παιδιά από την Αλβανία, ξένα σε ξένη χώρα, ζήτημα στο οποίο αναφέρεται πρωτίστως και η ταινία. Ο Νίκος εξηγεί ότι το βίωσε κάπως πιο δύσκολα, επειδή ήρθε ως μετανάστης στην Α' Δημοτικού, χωρίς να ξέρει τη γλώσσα. Έμαθε, όμως, να μιλά ελληνικά σε δύο μήνες. «Την περίοδο που ήρθα είχε σκάσει όλο το κύμα προς την Ελλάδα και ζούσαμε πολύ έντονα το στίγμα "οι κακοί Αλβανοί, οι κλέφτες". Στην παιδική ψυχή αυτό περνά πολύ άσχημα. Θυμάμαι σκηνικά, να μη με παίζουν παιδιά στο σχολείο ή να μη μου δίνουν τον λόγο οι δάσκαλοι στην τάξη επειδή ήμουν Αλβανός. Σήμερα μπορεί να ακούγονται κάπως μακρινά αυτά γιατί έχει αλλάξει ο "εχθρός", είναι όλα κατευθυνόμενα». Ο Κώστας γεννήθηκε εδώ, αλλά κρατούσε βιωματικές επαφές με την Αλβανία ως παιδί, αφού περνούσε τις καλοκαιρινές διακοπές με τους γονείς του στους Αγίους Σαράντα. «Δεν ήξερα τι σημαίνει ρατσισμός. Στις εκθέσεις μου περιέγραφα τα μέρη όπου πηγαίναμε διακοπές και ο πατέρας μου μού έλεγε "τι πας και γράφεις, αυτά δεν τα καταλαβαίνει κανείς". Το έλεγα ότι είμαι Αλβανός. Ως παιδί δεν πέρασα άσχημα, αλλά υπήρχαν πολλά σκηνικά ρατσισμού. Να παίζουμε μπάλα, κάτι να γίνεται και ν' ακούγεται κατευθείαν ένα "φύγε από δω, ρε κωλοαλβανέ". Μικροπράγματα που τα θυμάμαι».

Ντάνι & Όντι Facebook Twitter
Την Κυριακή αναχωρούν ξανά για Παρίσι, μια και σε λίγες μέρες ξεκινά να προβάλλεται η ταινία στη Γαλλία... Φωτό: Σπύρος Στάβερης/ LiFO

 

Αναπόφευκτα η συζήτησηκαταλήγει στην τρομακτική επάνοδο της φασιστικής ιδεολογίας στην Ελλάδα. «Μόδα!» αναφωνεί ο μικρός και ο μεγάλος εξηγεί ψύχραιμα: «Ο φασισμός υπάρχει εδώ και χρόνια σε διάφορες μορφές. Σε καιρούς κρίσης, ο άνθρωπος πάντα στρέφεται στα άκρα. Σε όλη την Ευρώπη συμβαίνει αυτό σήμερα. Εκνευρίζομαι, ρε γαμώτο. Ήρθε ένας φίλος που συμμετέχει σε πολιτιστική οργάνωση με παιδιά Αφρικανών δεύτερης γενιάς και μου είπε για έναν γνωστό του Κενυάτη που μαχαίρωσαν Χρυσαυγίτες στην πλατεία Αττικής». «Εγώ θυμάμαι ένα σκηνικό που έγινε ανάμεσα σε παιδιά λυκείου. Τσαμπουκάς για μια γκόμενα. Ένας εξωσχολικός ήρθε και μαχαίρωσε το ένα παιδί. Μετά μάθαμε ότι ήταν μέλος της Χρυσής Αυγής. Να σου πω κάτι, ήταν σαν να χρησιμοποίησε αυτή την ταμπέλα και είπε "θα το κάνω". Λες και δικαιολογείται. Από τη στιγμή που βρίσκονται μέσα στη Βουλή, τι θα κάνεις; Μασημένη τροφή, δημοσιότητα, τόσα έχουν συμβεί».


Ζητώ να μάθω πώς ανακοινώθηκε στα παιδιά ότι «πάμε Κάννες». «Το πρώτο τηλεφώνημα που έπεσε με βρήκε σε πρόβα στη σχολή» θυμάται ο Νίκος. «Πείραζα κάτι στα φώτα κι αρχίζω και χοροπηδώ σαν τρελός πάνω στο stage. Ο Πάνος μας μάζεψε σπίτι του, όσους συντελεστές ήμασταν στην Αθήνα. Ήμουν εντελώς προσγειωμένος στην αρχή και μου έλεγαν όλοι ότι μάλλον δεν είχα καταλάβει πού πηγαίνουμε». Ο Κώστας βρισκόταν στα Τίρανα, οικογενειακά, για τις διακοπές του Πάσχα. Δεν είχε ελληνικό δίκτυο κι έτσι δεν έλαβε τηλεφώνημα. «Ξύπνησα λίγο αργά, μπήκε μέσα η μάνα μου από τη δουλειά κι άρχισε να με αγκαλιάζει και να με φιλάει. Το είχε μάθει από τα διαδικτυακά media. Ούτε εγώ συνειδητοποίησα αμέσως τι σήμαινε αυτό». Νόμιζαν ότι επρόκειτο για διακοπές, αδυνατώντας –απολύτως λογικά– να αντιληφθούν πόσοι καταξιωμένοι άνθρωποι του κινηματογράφου θα «σκότωναν» για να βρεθούν έστω για μια μέρα στις Κάννες. Αντ' αυτού, έκαναν ό,τι θα έκανε κάθε παιδί στην ηλικία τους: μας πρόσφεραν στο Facebook ξέγνοιαστες selfies από το αεροπλάνο.


Άμα τη αφίξει τους στο γαλλικό θέρετρο, τα πράγματα σοβάρεψαν. «Το πρόγραμμα των συνεντεύξεων στον ξένο Τύπο ήταν αυστηρό και πολύωρο. Δεν προλάβαμε να δούμε καμία ταινία, δυστυχώς. Ήταν αστείο που μας ρωτούσαν αν έχουμε ξαναπάει στο Φεστιβάλ ή έστω στη Γαλλία, τους απαντούσαμε αρνητικά και εκπλήσσονταν. Στην αρχή ήμασταν αρκετά χαμένοι με την κίνηση και τη βαβούρα, δεν είχαμε προετοιμάσει καμία απάντηση. Τους άρεσε όμως που μιλούσαμε αγγλικά και δεν χρειαζόμασταν μεταφραστή, οπότε άρχισαν να μας ζητάνε περισσότερο. Ε, από ένα σημείο κι έπειτα οι ερωτήσεις λίγο πολύ επαναλαμβάνονται κι εξοικειώνεσαι». Ο Κώστας κρατά ως αξέχαστη στιγμή όταν, στην πρώτη τους βόλτα στην Κρουαζέτ, συνειδητοποίησαν ότι «αυτή που κάθεται απέναντι και τρώει είναι η Μαριόν», όπως απολαυστικά αποκαλεί την Κοτιγιάρ. «Μαλάκα, είναι η Μαριόν! Είναι πανέμορφη». «Σκάσε, ρε μαλάκα, προχώρα!» ήταν πάνω-κάτω η μεταξύ τους στιχομυθία εκείνη τη στιγμή. Όσο για το χαλί και το πρωτόκολλό του, όλοι οι υπεύθυνοι επικοινωνίας τούς προέτρεπαν να το ευχαριστηθούν, ενώ συμφωνούν ότι ήταν απλώς πολύ δύσκολο να συγχρονιστούν για να κοιτάξουν στην ίδια κάμερα.


Η πρεμιέρα του Xenia στις Κάννες εξελίχθηκε σε θρίαμβο και τα παιδιά συγκινούνται, αφού ήταν και γι' αυτούς η πρώτη φορά που έβλεπαν ολοκληρωμένο αυτό για το οποίο δούλευαν τόσο καιρό. Την Κυριακή αναχωρούν ξανά για Παρίσι, μια και σε λίγες μέρες ξεκινά να προβάλλεται η ταινία στη Γαλλία, πρώτη από τις πολλές χώρες στις οποίες έχει εξασφαλιστεί διανομή. Άλλο κοινό, όχι φεστιβαλικό, και αναμονή για κάτι εξίσου άγνωστο. «Στους Έλληνες θα αρέσει;». «Μπορεί να αγγίξει κοινό μικρότερης ηλικίας, σχολιάζει την επικαιρότητα, είναι μια ωραία ιστορία. Μακάρι να αρέσει σε όλους».

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια