Αγία Αθανασία του Αιγάλεω: Αγύρτισσα αγία, δαιμόνια επιχειρηματίας

Αγία Αθανασία του Αιγάλεω: Αγύρτισσα αγία, δαιμόνια επιχειρηματίας Facebook Twitter
Η «Αγία» με μέλη του προσωπικού και τροφίμους του ιδρύματός της. Φωτ.: EUROKINISSI
20

Καλή πραμάτεια ο Θεός και τελειωμό δεν έχει

Ν. Καζαντζάκης

Γύρω στα 1424, στους αγρούς της Λοραίνης, μεγαλώνει η Ζαν Ντ’ Αρκ. Δεν έμαθε ποτέ της γραφή και ανάγνωση. Η δωδεκάχρονη αρχίζει τότε  για πρώτη φορά ν’ ακούει φωνές, που την καλούσαν να σώσει τη Γαλλία από τη διάλυση. Η συνέχεια της ιστορίας της Ζαν ντ΄Αρκ έχει περάσει στη σφαίρα της ιστορίας και της καθολικής θρησκείας.

Μερικούς αιώνες αργότερα, το 1928, στη Μανωλάδα Ηλείας γεννιέται ένα άλλο κορίτσι σε μια πολύτεκνη οικογένεια. Το όνομά της Αθανασία Σάμαρη. Γίνεται βοσκοπούλα για να βοηθήσει τα πολύ δύσκολα οικονομικά της οικογένειάς της. Στα 1945, η δεκαεπτάχρονη βοσκοπούλα ισχυρίζεται ότι την ώρα που οδηγούσε το κοπάδι της εμφανίστηκε μπροστά της η Παναγία. Αυτό ήταν το πρώτο όραμα και το πρώτο βήμα ενός κοριτσιού που έμελλε να κάνει πολλά επόμενα και απίθανα. Ο άνθρωπος έχει ανάγκη να πιστεύει. Μπορεί να μη την πίστεψαν όλοι, αλλά ένας πρώτος κύκλος πιστών άρχισε να δημιουργείται.

Σε ένα κλίμα που ευνοεί τη θρησκοληψία, το επιχειρηματικό δαιμόνιο της «αγίας» ανθεί. Διώχνει τον σύζυγό της, αποκτά μερσεντές, σωφέρ και συνεργάτη, αυτοχειροτονείται «αγία» και ασκεί την επιρροή της ώστε να προσελκύσει τους ανυποψίαστους πιστούς ή αυτούς που περιμένουν ένα θαύμα.

Η αγράμματη Αθανασία αρχίζει να εμφανίζεται με θεϊκά μηνύματα γραμμένα στο στήθος της. Η κοινωνία της Αμαλιάδας στην οποία έχει μετακομίσει, αναστατώνεται. Αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν να συμβαίνουν αυτά σε μια αγράμματη κοπέλα. Το ότι τα μηνύματα είναι εντελώς ανορθόγραφα δεν έχει καμία σημασία μάλλον.

Η Αθανασία έπασχε από κληρονομική δερμογραφία. Η εξήγηση με απλά λόγια είναι ότι αν χαράξεις κάτι στο δέρμα σου, εμφανίζεται και μένει επί ώρες χαραγμένο. Η αγράμματη Αθανασία αρχίζει να εμφανίζεται με θεϊκά μηνύματα γραμμένα στο στήθος της. Η κοινωνία της Αμαλιάδας στην οποία έχει μετακομίσει, αναστατώνεται. Αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν να συμβαίνουν αυτά σε μια αγράμματη κοπέλα. Το ότι τα μηνύματα είναι εντελώς ανορθόγραφα δεν έχει καμία σημασία μάλλον. Ο κόσμος αρχίζει να συρρέει στο σπίτι του θείου της, ο οποίος τη φιλοξενεί προκειμένου να δει από κοντά το θαύμα. Ο τότε Μητροπολίτης Ηλείας το επικυρώνει και μια μεγάλη καριέρα αρχίζει.

Αγία Αθανασία του Αιγάλεω: αγύρτισσα αγία, δαιμόνια επιχειρηματίας Facebook Twitter
Δίκες...

Επόμενο εντυπωσιακό επεισόδιο, ο θάνατός της. Η Αμαλιάδα αναστατώνεται και όλοι σπεύδουν να δουν την νεκρή με τη βεβαιότητα φυσικά του θαύματος της ανάστασης της. Η Αθανασία σηκώνεται μέσα στο φέρετρο και αρχίζει να κάνει πολιτικό κήρυγμα κατά των ανταρτών τους οποίους είχε δει σε όραμα χέρι-χέρι με την Παναγία. Όλα αυτά μέσα στον εμφύλιο. Οι αριστεροί την αποκαλούν «αγία της δεξιάς». Η Αθανασία είναι το περιζήτητο θαύμα του τότε μητροπολίτη και του διοικητή της χωροφυλακής. Ο εμφύλιος τελειώνει, η Αθανασία εξαφανίζεται, για να εμφανιστεί δύο χρόνια αργότερα το 1951, παντρεμένη με τον Σπύρο Κρικέτο. Είναι το όνομα με το οποίο έγινε γνωστή: Αθανασία Κρικέτου.

Μετακομίζουν στην Αθήνα, στο Αιγάλεω, και η «αγία» αρχίζει να βάζει μπροστά τα σχέδιά της. Θαύματα και θεραπείες. Εκατοντάδες άνθρωποι την επισκέπτονται καθημερινά. Υιοθετεί και το ενδυματολογικό της λουκ που δεν εγκαταλείπει ποτέ. H λευκή μαντήλα γίνεται σήμα κατατεθέν της. Οι φωνές αυτών που προειδοποιούν, πέφτουν στο κενό. Η φήμη περνάει από στόμα σε στόμα. Οι πιστοί της διαβάζουν μια μέρα στο στήθος της το συγκλονιστικά ανορθόγραφο μήνυμά της: «Η ΑΓΙΑ ΕΓΕΝΗΘΗ 1933 14 ΑΒΓΟΥΣΤΟΥ». Χμ! Η «αγία» έχει κόψει και πέντε χρόνια από την κανονική της ηλικία.

Το 1959, η Αθανασία οδηγείται στα δικαστήρια. Αυτή είναι η πρώτη από μια σειρά δικών, με επεισοδιακές πάντα συνεδριάσεις και με τους πιστούς της να διαδηλώνουν έξω από τα δικαστήρια. Το τριμελές Πλημμελειοδικείο βγάζει μια ιστορική απόφαση: την αθωώνει «λόγω βλακείας». Στα παραλειπόμενα της δίκης, οι καταθέσεις των μαρτύρων ότι η αγία μόλις «έβλεπε» την Παναγία σκεπαζόταν με ένα σεντόνι και μούγκριζε! Η απαξίωσή της από το δικαστήριο, της ανοίγει δρόμον δόξης λαμπρόν. Η επιχείρηση στήνεται κανονικά. Εκτός από τις δωρεές των πιστών αρχίζει και η μπίζνα με τα κεριά -κάτι που της απέφερε εκείνη την εποχή, που μια χρυσή λίρα είχε 250 δραχμές- τετρακόσιες δραχμές την ημέρα. Σε ένα κλίμα που ευνοεί τη θρησκοληψία, το επιχειρηματικό δαιμόνιο της «αγίας» ανθεί. Διώχνει τον σύζυγό της, αποκτά μερσεντές, σωφέρ και συνεργάτη, αυτοχειροτονείται «αγία» και ασκεί την επιρροή της ώστε να προσελκύσει τους ανυποψίαστους πιστούς ή αυτούς που περιμένουν ένα θαύμα.

Το 1961 κάνει μια πρωτοφανή κίνηση: καλεί τους δημοσιογράφους και τις αρχές, μέχρι τον προϊστάμενο του Αρείου Πάγου για να τους φέρει σε επαφή με την Παναγία στο λόφο του Αιγάλεω. Οι εκκλησιαστικές αρχές αναστατώνονται και κινητοποιούνται. Συλλαμβάνεται για παράνομη συγκέντρωση. Στο τμήμα λέει στον δημοσιογράφο Φ. Βαλσαμίδη, ότι στη στάση Κουνέλια κοντά στο Χαϊδάρι, της έδωσε εντολή η Παναγία να χτίσει μια εκκλησία και αποχωρεί πανηγυρικά από το τμήμα.

Αγία Αθανασία του Αιγάλεω: αγύρτισσα αγία, δαιμόνια επιχειρηματίας Facebook Twitter
‘ΑΝΘΡΟΠΙ, ΟΣΙ ΜΙΣΟΥΝ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΦΟΤΙΑ ΘΑ ΤΟΥΣ ΚΑΨΙ’. Ένα από τα πολλά αυτόγραφα της Παναγίας πάνω στο στήθος της Αγίας της.

Ο νέος της ναός βρίσκεται στην οδό Βαρδουσίων, εδώ όπου θα ιδρύσει αργότερα το σωματείο ορθοδόξων χριστιανών Παναγία η Φανερωμένη. Ο στρατός των πιστών της αυξάνεται καθημερινά και εκείνη προχωρά ακάθεκτη. Στόχος της είναι να βρει δωρεάν οικόπεδο. Για να βρει, υποτίθεται, το «αθάνατο νερό».

Φυσικά τα μηνύματα στο στήθος δεν έχουν σταματήσει να εμφανίζονται. Και μαζί με αυτά ο παράδεισος της ορθογραφίας:

‘ΚΑΝΙΣ ΔΕ ΘΑ ΔΥΝΗΘΗ ΝΑ ΤΗ ΔΙΚΑΣΕΙ’

‘ΜΗΝ ΑΔΗΚΗΤΑΙ ΑΘΟΑ ΨΥΧΥ’

‘ΠΑΤΕΡΕΣ ΟΥΕ ΚΑΙ ΑΛΟΙΜΟΝΟΝ ΑΝ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ’

Το επόμενό της μήνυμα εντυπωσιάζει τους πάντες:

‘ΜΗ ΘΥΜΩΝΕΤΕ ΝΑ ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΧΑΡΙΝ ΜΟΥ, ΟΠΟΙΟΣ ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΕΙ’.

Επιτέλους! Η Παναγία έμαθε ορθογραφία!

Το 1961 δυο κορυφαίοι ιατροδικαστές της εποχής ο Καψάσκης και ο Αγιουτάντης την εξετάζουν και συντάσσουν μια έκθεση στην οποία αναφέρεται «ότι πρόκειται για ψυχονευρωτικό άτομο, το οποίο εκδηλώνει θρησκευτικό παραλήρημα και παρουσιάζει έντονο δερμογραφισμό της αγγειοδιαστολής, διατηρουμένης επί μακρόν».

Φυσικά το αυτί της «αγίας» δεν ίδρωσε. Ο κόσμος συρρέει και προσκυνά τον ναό με τις φωτογραφίες της, ενώ συγκρούεται με τον αρχιμανδρίτη Ελευσίνας εξαιτίας του ότι εμφανιζόταν στους πιστούς με χαραγμένα μηνύματα στο στήθος όπως ‘ΣΩΤΗΡΗ, ΔΩΣΕ ΤΟ ΚΤΗΜΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑΝ’. Οι οπαδοί της Κρικέτου δημιουργούν φασαρίες στον ναό και ο αρχιμανδρίτης γίνεται στόχος τους.

Τα μηνύματα γίνονται απειλητικά: ‘ΑΝΘΡΟΠΙ, ΟΣΙ ΜΙΣΟΥΝ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΦΟΤΙΑ ΘΑ ΤΟΥΣ ΚΑΨΙ’.  Όσοι την αμφισβητούν απειλούνται με φωτιές και κεραυνούς. Η ιερά σύνοδος το 1967 βγάζει το πόρισμά της: «πρόκειται περί επιτηδείας αγύρτιδος».

Παρόλα αυτά στη δεκαετία του 60 η αγία ανθεί. Ειδικά μέσα στη Χούντα. Όταν με την απόφαση του πρωτοδικείου έπρεπε να διαλύσει το σωματείο της, οι Απριλιανοί τη σώζουν. Σε περιοδεία της στην Αμερική κατακεραυνώνει τον Βασιλιά ενώ στο στήθος της εμφανίζεται το μήνυμα ‘ΕΛΛΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΜΟΥ’.

Στην περίοδο της Μεταπολίτευσης συνδέεται με τη δεξιά και η επιρροή της στους ψηφοφόρους της περιοχής θεωρείται κρίσιμη. Το καλοκαίρι του 80 ο Ριζοσπάστης δημοσιεύει φωτογραφία της αγίας με τον τότε υπουργό Κ. Λάσκαρη. Δημοσιεύει παράλληλα έναν μακρύ κατάλογο των πολιτικών της φίλων, ο οποίος συμπεριλαμβάνει υπουργούς, υφυπουργούς διοικητές οργανισμών και δικαστικούς λειτουργούς.

Αγία Αθανασία του Αιγάλεω: αγύρτισσα αγία, δαιμόνια επιχειρηματίας Facebook Twitter

Πάμε τώρα στα πρακτικά:

Η αγία στη δεκαετία του 80 βρίσκεται να κατέχει μια περιουσία κολοσσό. Οι Ρεπόρτερς (Λιάνης, Χαρδαβέλλας και Δημαράς) αποκαλύπτουν στην εκπομπή τους την τεράστια περιουσία της. Σπίτια, οικόπεδα, και χωράφια σε όλη την Ελλάδα, μεγάλες εκτάσεις στις Λιβανάτες, ακίνητα στο Αιγάλεω και ένα μοναστήρι-φρούριο στη Μάνδρα Αττικής. Η αξία τους αγγίζει τα 400 εκατομμύρια δραχμές.

Η αγία έχει τεράστιες εκτάσεις τις οποίες καλλιεργεί ένας στρατός πιστών,  αφιλοκερδώς, ως εθελοντές. Οι εθελοντές υπογράφουν χαρτί, η αγία έχει νομική κάλυψη και η σοδειά της τροφοδοτεί τις λαϊκές αγορές. Κατέχει κοπάδια με βοοειδή και αιγοπρόβατα (βοσκοπούλα γαρ), ενώ στο φρούριό της φιλοξενεί ηλικιωμένους και ανήμπορους. Κάθε τόσο βγαίνουν στη δημοσιότητα στοιχεία για την μεσαιωνική κατάσταση που επικρατεί στο ίδρυμα. Οι συγγενείς των ηλικιωμένων την καταγγέλλουν ότι αποσπά τις περιουσίες τους με παράνομες ή εκβιαστικές μεταβιβάσεις. Φυσικά ο Οίκος ευγηρίας λειτουργεί από το 1964 χωρίς άδεια λειτουργίας.

Το 1982 η αγία κάθεται πάλι στο σκαμνί, αφού έχει προηγηθεί επερώτηση στη Βουλή για το ίδρυμά της. Της ασκείται ποινική δίωξη για κακούργημα, ενώ στην κατοχή της βρίσκονται 46 ακίνητα.

Αθωώνεται τελικά το 1987 παρόλο που πολλοί μέχρι σήμερα πιστεύουν ότι σε αυτές τις δίκες δεν απαντήθηκαν κρίσιμα ερωτήματα. Γενικά από όλα τα δικαστήρια η αγία έφυγε με απαλλακτικές αποφάσεις.

Τον Μάρτιο του 2013, το lamiareport  δημοσιεύει μια φωτογραφία της αγίας όπως είναι σήμερα, καθηλωμένη στο αναπηρικό καροτσάκι, ενώ έχει υποστεί πολλά εγκεφαλικά επεισόδια.

Τη δεκαετία του 2000 εξαφανίστηκε, αλλά οι φήμες θέλουν τον κόσμο που είχε προβλήματα μέσα στην κρίση να καταφεύγει ξανά σε αυτή. Η ηλικιωμένη δεν έχει πλέον καμία επαφή με το περιβάλλον και οι βοηθοί της απλώς την περιφέρουν ανάμεσα στους πιστούς και «ερμηνεύουν» τους ακατάληπτους ήχους που βγαίνουν από το στόμα της. Κάθε Σάββατο, πλήθος κόσμου συρρέει στο ειδικά διαμορφωμένο παρεκκλήσι της, για να την προσκυνήσει. 

Η Κρικέτου είναι η μόνη Ελληνίδα που έγινε εκατομμυριούχος από την βλακώδη θρησκοληψία. Οι πιστοί της παίρνουν όρκο σιωπής. Οι δημοσιογράφοι που πλησίασαν, αλλά και οι αρχές πάντα πέφτουν επάνω σε ένα τείχος πιστών που την προστατεύει.

Οι δημοσιογράφοι Χρήστος Βασιλόπουλος και Δημήτρης Πετρόπουλος έγραψαν με λεπτομέρειες το βίο και την πολιτεία της Αθανασίας του Αιγάλεω, σε μια εξαιρετική αφήγηση, στο βιβλίο τους «Ιστορίες από τη Μηχανή του χρόνου», -μαζί με άλλες δεκατέσσερις ιστορίες κοινωνικές και πολιτικές-, το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη και από όπου αντλήσαμε το οπτικό υλικό.

 Όπως σημειώνουν σε ένα απόσπασμα του βιβλίου «δεν είναι λίγες οι φορές που συγγενείς τροφίμων του Ιδρύματος καλούσαν στην Μάντρα δημοσιογράφους για να καταγγείλουν τον μεσαίωνα που επικρατούσε εκεί μέσα». Μέχρι σήμερα το ίδρυμα λειτουργεί και ακμάζει. Είναι μια από τις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
20

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.

σχόλια

11 σχόλια
Ως μεγαλυτερος εχω παρακολουθησει "live"(!) τα πεπραγμενα και το ιστορικο της "Αγιας".Τα οποια πιστοποιουν,για νιοστη φορα, οτι δεν υπαρχει επικερδεστερη δραστηριοτητα απο το "εμποριο ελπιδας".Το οποιο δεν συνδεται κατ'αναγκην με την εκμεταλλευση του θρησκευτικου συναισθηματος.Συνδεεται,ομως,παντοτε,με την αφελεια,την επιθυμια,την αναγκη,και τον φοβο.Το συχνοτερο παραδειγμα ειναι ο τροπος λειτουργιας των πολιτικων(...ορα δημαγωγων).Υποσχομενοι παμπολλα και εκμεταλλευονται την ελπιδα των ασθενεστερων για μια καλυτερη ζωη αποκτουν την εξουσια και τα εξ αυτης απορρεοντα ωφελη.Οταν προκυψει οτι πραττουν ελαχιστα απο αυτα η και τα ακριβως αντιθετα,απλα αντικαθιστανται απο καποιους αλλους,και το παιχνιδι συνεχιζεται.Ενα κραυγαλεο παραδειγμα εμποριου ελπιδας ηταν η ιστορια του "νερου του Καματερου".Οπου ο εν λογω δικηγορος δημιουργησε ,διατηρησε και αξιοποιησε επι μακρον μιαν απιστευτη υστερια στο "ευρυ κοινο"διανεμοντας το "θαυματουργο"νερο του το οποιο θεραπευε,μεταξυ αλλων,και τον καρκινο ! Και με την στηριξη μιας τεως 'μεγαλης δημοκρατικης εφημεριδας',μαλιστα !Οι αδιστακτοι "πονηροι"συνειδητοποιουν ενωρις στην ζωη τους οτι ο μεσος ανθρωπος μπορει να πιστεψει οτιδηποτε,οσο απιθανο και αν ειναι ,αρκει αυτο να του ειναι ευχαριστο η χρησιμο και να του πλασσαρισθει μεσα σε ωραιο "περιτυλιγμα".Και επενδυουν σε αυτη την αδυναμια του προκειμενου να γινουν ισχυροι,πλουσιοι,διασημοι,η και τα τρια μαζι.Και,κατα κανονα,το πετυχαινουν.
Να το γράψω?Συμφωνώ για όλα. Να σας διηγηθώ όμως μια ιστορία.Χρειάστηκε πριν δέκα χρόνια να έχουμε την ανάγκη να γηροκομησουμε έναν συγγενή μας (με προβλήματα υγείας), με πολυ χαμηλή σύνταξη και χωρίς κανένα περιουσιακό στοιχεια. Γυρίσαμε όλα τα γηροκομεία, και αυτών της εκκλησίας. Κανείς δε το δεχόταν. Τελευταία έπεσε η ιδέα να πάμε στη Μανδρα Αττικης.Είδαμε εκεί πραγματικά, διάφορους θρησκόληπτους καχύποπτους.Μας εξήγησαν εκεί ότι επειδή είχαν κενή θέση, ήταν δυνατή η παραμονή του συγγενή μας. Τους εξηγήσαμε ότι είχε μια πολυ χαμηλή σύνταξη. Δέχθηκαν λοιπόν την φιλοξενία του συγγενή μας με αντάλλαγμα μόνο τη σύνταξη του. Τον επισκέφθηκα μερικές φορές και διαπίστωσα ότι ζούσε σε ένα πολυ καθαρό περιβάλλον. Τον πρόσεχαν και γενικότερα η εικόνα ήταν καλή.Εκεί ο συγγενής μας πέθανε μετά απο μερικά χρόνια χωρίς ποτέ να μας παραπονεθεί για κάποιο θέμα.Ξέρω ότι θα μου την πέσετε όλοι, αλλά ένιωθα την υποχρέωση, στη μνήμη του ανθρώπου μας, να σας πω και μια θετική άποψη μέσα στις τόσες ολολγουμενως αρνητικές.
Είδες τί έχουμε πάθει με την άσκοπη επιθετικότητα στα σχόλια στο internet? να φοβόμαστε να πούμε την άποψή μας αν είναι λίγο διαφορετική από την κοινή γνώμη. Πάντως, αγύρτισσα η γιαγιά, αλλά πιο ηλίθιοι και επικίνδυνοι είναι αυτοί που τα χάφτουν, γιατί χωρίς αυτούς δεν θα υπήρχε.
«Είδες τί έχουμε πάθει με την άσκοπη επιθετικότητα στα σχόλια στο internet? να φοβόμαστε να πούμε την άποψή μας αν είναι λίγο διαφορετική από την κοινή γνώμη».Αν κάποιος γράφει και εκφράζει μ@@κίες και μάλιστα ακραιίες, αυτό δεν λέγεται διαφορετική άποψη και σιγά μη του πούμε και μπράβο...Το σχόλιο, το βίωμα που περιγράφει και η άποψη του VITRUVIOS είναι απολύτως σεβαστή και αποδεκτή.
..συμπληρώνω: Την επόμενη φορά που κάποιο... χρυσαύγουλο (το έχουμε συναντήσει πολλάκις), εκκολαπτόμενο ή μη, εκφραστεί προσπαθώντας να δικαιολογήσει να ανείπωτα ως... άποψη, να χειροκροτήσουμε όλοι μαζί και να του στείλουμε και μία ανθοδέσμη ρεφενέ.....επιδή αναφέρθηκες στα σχόλια του internet (γενικώς).
Καλέ μου Vitruvios, αυτό εννοούσα. (δες τα σχόλια του Νοών σε αυτό που έγραψα) Ένα κάρο φλυαρίες, με ύφος και νεύρο και @ αντί για γράμματα σε οργισμένες λέξεις, για το τίποτα. Πού να διαφωνούσε κιόλας με τα λεγόμενά μου..
Σέβομαι την άποψη σου, ειδικά που αφορά και συγγενικό σας πρόσωπο αλλά αν το σκεφτείς κάπως καλύτερα η άποψή σου δεν είναι θετική αλλά αντιθέτως αρνητική. Άκρως αρνητική σε ότι αφορά την δημόσια πρόνοια και περίθαλψη. Είναι καθήκον και υποχρέωση κάθε πολιτισμένης κοινωνίας να φροντίζει τους ηλικιωμένους της όπως ο συγγενής σας και όχι να γίνονται βορά των εκάστοτε απατεώνων, ακόμη και των ιδιωτών «επιχειρηματιών» της πρόνοιας και περίθαλψης. Όσο αφορά τους απατεώνες, απατεώνες που ξέρουν πάρα πολύ καλά, εκτός της αγνοίας, ανοησίας ή αδυναμίας μερίδας της κοινωνίας να ανταποκριθούν στις ανάγκες τους, εκμεταλλεύονται πολύ καλά τα νομοθετικά και πρακτικά κενά της πολιτείας.