Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
4

Η κατοικία εμβαδού 210 τ.μ. βρίσκεται στην Αρχαία Κόρινθο σε οικόπεδο όπου στο νότιο τμήμα του προηγήθηκε αρχαιολογική ανασκαφή. Η διατήρηση του «πνεύματος» της ανασκαφής αλλά και η σχέση της κατοικίας με το ευρύτερο, ιστορικού ενδιαφέροντος, περιβάλλον αποτελούν τις βασικές προγραμματικές παραμέτρους της μελέτης.

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter


Ο σχεδιασμός χρησιμοποιεί τετράγωνο κέλυφος σε πρόβολο, με το οποίο περιφράσσεται η όλη δομή και οριοθετείται ο χώρος της ανασκαφής, υπενθυμίζοντας συμβολικά την ύπαρξή της. Μέσα σε αυτό κατασκευάζεται η κατοικία ως ανεξάρτητο οικοδόμημα, που ξεπροβάλλει κατακόρυφα από το έδαφος ως «συνέχεια» των προγενέστερων κτισμάτων. Παράλληλα, αφήνεται ορατό το νοτιοανατολικό τμήμα της ανασκαφής για να λειτουργεί ως «αποδεικτικό στοιχείο» της ιστορίας του οικοδομικού συνεχούς στην περιοχή. Το κτίριο κατασκευάστηκε από μεταλλικό σκελετό και στοιχεία πλήρωσης από πανέλα 3Δ.

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

Η κατοικία αναπτύσσεται σε δύο στάθμες. Προγραμματικά, η επεξεργασία των επιμέρους χώρων χαρακτηρίζεται στο ισόγειο από τη συνεχή επαφή του εσωτερικού με τον εξωτερικό χώρο ενώ στον όροφο από την επιλεκτικά ανοικτή ή κλειστή αντιμετώπιση της θέας μέσω της διάτρησης του περιμετρικού κελύφους.

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

Η στρατηγική σχεδιασμού της ενεργειακής συμπεριφοράς του κτιρίου στηρίζεται στη χρήση διπλού κελύφους, που εξασφαλίζει τον διαμπερή ελεγχόμενο φυσικό αερισμό και τη σκίαση τόσο του εσωτερικού κελύφους όσο και των ανοιγμάτων. Το έργο προτάθηκε ως Ελληνική συμμετοχή στον Ευρωπαϊκό Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό «Βραβεία Mies Van Der Rohe» (2009).

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

Ανασκαφή: 2003

Μελέτη: 2003 -2004

Κατασκευή: 2005 - 2008

Αρχιτέκτων: Σπύρος Παπαδόπουλος

Στατικά: ΣΠΙΤΙ ΑΒΕΕ

Συνεργάτες: E. Μάντζαρη, Ν. Γκουσιάκη, Σ. Παπαδάτος, Γ.Ηλιάδης, Α. Μπεζές

Σύμβουλος ενεργειακού σχεδιασμού: Άρης Τσαγκρασούλης

Φωτογράφηση: Χαράλαμπος Λουϊζίδης

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

info


To γραφείο του Σπύρου Παπαδόπουλου ιδρύθηκε το 1999. Αποτελεί ένα ανοιχτό δημιουργικό εργαστήριο που δραστηριοποιείται σε έργα μικρής και μεγάλης κλίμακας, στο πεδίο της αρχιτεκτονικής, του σχεδιασμού τοπίου, των οπτικοακουστικών τεχνών, του βιομηχανικού σχεδιασμού και της επικοινωνίας. Η δραστηριότητα αυτή έχει κυρίως ερευνητικό χαρακτήρα, και πραγματεύεται ζητήματα σχετικά με τη διαθεματική σύνδεση του αστικού χώρου και της αρχιτεκτονικής με τις νέες τεχνολογίες και τα εικαστικά. Παράλληλα, έχει επιμεληθεί και σκηνοθετήσει την τηλεοπτική εκπομπή αστικής κουλτούρας "Metalocus" (Seven, 2000) η οποία απέσπασε το βραβείο «Παναγιώτη Μιχελή» (ΣΑΔΑΣ- 2005).

Στην ίδια πολιτιστική πλατφόρμα "Metalocus" συμπεριλαμβάνεται η συν-επιμέλεια και έκδοση του ομώνυμου διεθνούς περιοδικού, το οποίο έχει διακριθεί επανειλημμένως για τη διάχυση της αρχιτεκτονικής. Έργο του γραφείου έχει επίσης παρουσιαστεί σε εκθέσεις αρχιτεκτονικής, φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, και δημοσιευτεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Projects του γραφείου 

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Coca Cola - Pin Trading Center
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Δοχείο αρώματος
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Επετειακή έκθεση - 10 χρόνια - metalocus



Design
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR

σχόλια

4 σχόλια
Όμορφο κι ενδιαφέρον κτίριο και αναμφισβήτητα σέβεται τα αρχαία που βρεθήκαν μέσα του. Όμως. Φαίνεται πως δεσπόζει πάνω από τόπο ιερό" και φαίνεται πως "το" νοιάζει κυρίως να το κοιτάξουν. Είναι μια ναρκισσιστική ύβρις, έτσι όπως είναι τη στιγμή της φωτογράφησης, έτσι όπως φαίνεται από τον αρχαιολογικό χώρο. Μένει να κρυφτεί με φυτεύσεις (ιθαγενή κυπαρίσσια, φαίνονται άλλωστε πολλά στην περιοχή, όχι τα ξενικά λέϋλαντ που έχουν φυτευτεί) κι αν βρει καλό αρχιτέκτονα τοπίου μπορεί να πετύχει κι ένα hint προς τους επισκέπτες πως κάτι σύγχρονο κι ενδιαφέρον βρίσκεται εκεί. Ή και να βαφτεί σε χρώμα πιο χωμάτινο από το κυκλαδίτικο λευκό. Συγγνώμη δηλαδή, μεγάλωσα σε εκείνους τους τόπους, μέσα σε αγγλοσάξωνες εποίκους και αρχαιολόγους του τόπου, και μου δημιουργείται η εντύπωση πως, έτσι όπως παρουσιάζεται σήμερα το κτίριο, ίσως δεν έχει γίνει αντιληπτή (από αυτούς που το σχεδίασαν) η βαθιά αύρα του τόπου αυτού, το πως τον βιώνουν όλοι αυτοί οι μη-νεοέλληνες που με θαυμασμό τον πλησιάζουν πρώτη (ή πολλοστή) φορά. Ελπίζω όλα αυτά να αμβλυνθούν με τη λεγόμενη "διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου"...