Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
4

Η κατοικία εμβαδού 210 τ.μ. βρίσκεται στην Αρχαία Κόρινθο σε οικόπεδο όπου στο νότιο τμήμα του προηγήθηκε αρχαιολογική ανασκαφή. Η διατήρηση του «πνεύματος» της ανασκαφής αλλά και η σχέση της κατοικίας με το ευρύτερο, ιστορικού ενδιαφέροντος, περιβάλλον αποτελούν τις βασικές προγραμματικές παραμέτρους της μελέτης.

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter


Ο σχεδιασμός χρησιμοποιεί τετράγωνο κέλυφος σε πρόβολο, με το οποίο περιφράσσεται η όλη δομή και οριοθετείται ο χώρος της ανασκαφής, υπενθυμίζοντας συμβολικά την ύπαρξή της. Μέσα σε αυτό κατασκευάζεται η κατοικία ως ανεξάρτητο οικοδόμημα, που ξεπροβάλλει κατακόρυφα από το έδαφος ως «συνέχεια» των προγενέστερων κτισμάτων. Παράλληλα, αφήνεται ορατό το νοτιοανατολικό τμήμα της ανασκαφής για να λειτουργεί ως «αποδεικτικό στοιχείο» της ιστορίας του οικοδομικού συνεχούς στην περιοχή. Το κτίριο κατασκευάστηκε από μεταλλικό σκελετό και στοιχεία πλήρωσης από πανέλα 3Δ.

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

Η κατοικία αναπτύσσεται σε δύο στάθμες. Προγραμματικά, η επεξεργασία των επιμέρους χώρων χαρακτηρίζεται στο ισόγειο από τη συνεχή επαφή του εσωτερικού με τον εξωτερικό χώρο ενώ στον όροφο από την επιλεκτικά ανοικτή ή κλειστή αντιμετώπιση της θέας μέσω της διάτρησης του περιμετρικού κελύφους.

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

Η στρατηγική σχεδιασμού της ενεργειακής συμπεριφοράς του κτιρίου στηρίζεται στη χρήση διπλού κελύφους, που εξασφαλίζει τον διαμπερή ελεγχόμενο φυσικό αερισμό και τη σκίαση τόσο του εσωτερικού κελύφους όσο και των ανοιγμάτων. Το έργο προτάθηκε ως Ελληνική συμμετοχή στον Ευρωπαϊκό Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό «Βραβεία Mies Van Der Rohe» (2009).

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

Ανασκαφή: 2003

Μελέτη: 2003 -2004

Κατασκευή: 2005 - 2008

Αρχιτέκτων: Σπύρος Παπαδόπουλος

Στατικά: ΣΠΙΤΙ ΑΒΕΕ

Συνεργάτες: E. Μάντζαρη, Ν. Γκουσιάκη, Σ. Παπαδάτος, Γ.Ηλιάδης, Α. Μπεζές

Σύμβουλος ενεργειακού σχεδιασμού: Άρης Τσαγκρασούλης

Φωτογράφηση: Χαράλαμπος Λουϊζίδης

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

info


To γραφείο του Σπύρου Παπαδόπουλου ιδρύθηκε το 1999. Αποτελεί ένα ανοιχτό δημιουργικό εργαστήριο που δραστηριοποιείται σε έργα μικρής και μεγάλης κλίμακας, στο πεδίο της αρχιτεκτονικής, του σχεδιασμού τοπίου, των οπτικοακουστικών τεχνών, του βιομηχανικού σχεδιασμού και της επικοινωνίας. Η δραστηριότητα αυτή έχει κυρίως ερευνητικό χαρακτήρα, και πραγματεύεται ζητήματα σχετικά με τη διαθεματική σύνδεση του αστικού χώρου και της αρχιτεκτονικής με τις νέες τεχνολογίες και τα εικαστικά. Παράλληλα, έχει επιμεληθεί και σκηνοθετήσει την τηλεοπτική εκπομπή αστικής κουλτούρας "Metalocus" (Seven, 2000) η οποία απέσπασε το βραβείο «Παναγιώτη Μιχελή» (ΣΑΔΑΣ- 2005).

Στην ίδια πολιτιστική πλατφόρμα "Metalocus" συμπεριλαμβάνεται η συν-επιμέλεια και έκδοση του ομώνυμου διεθνούς περιοδικού, το οποίο έχει διακριθεί επανειλημμένως για τη διάχυση της αρχιτεκτονικής. Έργο του γραφείου έχει επίσης παρουσιαστεί σε εκθέσεις αρχιτεκτονικής, φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, και δημοσιευτεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Projects του γραφείου 

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Coca Cola - Pin Trading Center
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Δοχείο αρώματος
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Επετειακή έκθεση - 10 χρόνια - metalocus



Design
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας το φετινό περίπτερο Serpentine

Design / Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας: Αυτό είναι το περίπτερο Serpentine για το 2025

Η πρωτοποριακή αυτή ανάθεση, που ξεκίνησε το 2000 με τη Ζάχα Χαντίντ και παρουσίασε μέσα από τα pavilions μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς αρχιτεκτονικής, γιορτάζει τα 25 της χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ώρα για Comicdom CΟΝ 2025 / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Design / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Το μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικς στην Ελλάδα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, από 16 έως 18 Μαΐου, φιλοξενώντας 180 Έλληνες και ξένους καταξιωμένους δημιουργούς. Δείτε όλα τα highlights του φετινού προγράμματος.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

σχόλια

4 σχόλια
Όμορφο κι ενδιαφέρον κτίριο και αναμφισβήτητα σέβεται τα αρχαία που βρεθήκαν μέσα του. Όμως. Φαίνεται πως δεσπόζει πάνω από τόπο ιερό" και φαίνεται πως "το" νοιάζει κυρίως να το κοιτάξουν. Είναι μια ναρκισσιστική ύβρις, έτσι όπως είναι τη στιγμή της φωτογράφησης, έτσι όπως φαίνεται από τον αρχαιολογικό χώρο. Μένει να κρυφτεί με φυτεύσεις (ιθαγενή κυπαρίσσια, φαίνονται άλλωστε πολλά στην περιοχή, όχι τα ξενικά λέϋλαντ που έχουν φυτευτεί) κι αν βρει καλό αρχιτέκτονα τοπίου μπορεί να πετύχει κι ένα hint προς τους επισκέπτες πως κάτι σύγχρονο κι ενδιαφέρον βρίσκεται εκεί. Ή και να βαφτεί σε χρώμα πιο χωμάτινο από το κυκλαδίτικο λευκό. Συγγνώμη δηλαδή, μεγάλωσα σε εκείνους τους τόπους, μέσα σε αγγλοσάξωνες εποίκους και αρχαιολόγους του τόπου, και μου δημιουργείται η εντύπωση πως, έτσι όπως παρουσιάζεται σήμερα το κτίριο, ίσως δεν έχει γίνει αντιληπτή (από αυτούς που το σχεδίασαν) η βαθιά αύρα του τόπου αυτού, το πως τον βιώνουν όλοι αυτοί οι μη-νεοέλληνες που με θαυμασμό τον πλησιάζουν πρώτη (ή πολλοστή) φορά. Ελπίζω όλα αυτά να αμβλυνθούν με τη λεγόμενη "διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου"...