O «περίπου» βιασμός του Game of Thrones

O «περίπου» βιασμός του Game of Thrones Facebook Twitter
59

Η τυφλή βία, η επίδειξη ισχύος και η συντριβή των αδυνάτων δεν είναι κάτι ξένο για όσους παρακολουθούν το Game of Thrones. Αντιθέτως, αυτό το συστατικό είναι που έχει τραβήξει εκατομμύρια τηλεθεατών οι οποίοι έχουν δεχτεί τους όρους του πλαισίου ως χαρακτηριστικό μιας εποχής που υποτίθεται, πάνω κάτω, υπήρξε και στην πραγματικότητα.

Κάτι συνέβη όμως στο τελευταίο επεισόδιο της Κυριακής που αναστάτωσε τους θεατές, παρόλο που έχουν δει παιδιά να πετάγονται από πύργους, κανιβαλισμό, άφθονη αιμομιξία και αίμα με τους κουβάδες. (Προσοχή, μην διαβάσετε παρακάτω αν δεν έχετε δει το τελευταίο επεισόδιο).

Στην πιο σημαντική σκηνή του επεισοδίου, ο Jaime Lannister βιάζει τη Cersei, και σα να μη φτάνει αυτό, αυτοί οι δύο είναι αδέρφια, βρίσκονται σε μια εκκλησία, και δίπλα τους είναι ξαπλωμένος ο νεκρός τους γιος.

Δεν είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται ένας βιασμός στη σειρά, δεν είναι η πιο βίαιη σκηνή που έχει γυριστεί στην τηλεόραση, αλλά οι αντιδράσεις είναι πιο έντονες από ποτέ.

Τι είναι αυτό που εξόργισε τόσο πολύ τον κόσμο; Είναι οι θεατές ακριβοί στα πίτουρα και φτηνοί στο αλεύρι; Η εξήγηση ίσως βρίσκεται στην δήλωση του σκηνοθέτη, ο οποίος περιγράφει τη σκηνή ως «περίπου βιασμό», ενισχύοντας την αποτρόπαια θεωρία ότι «όταν μια γυναίκα λέει όχι, εννοεί ναι».

«Λοιπόν, γίνεται συναινετικό στο τέλος, γιατί γι' αυτούς τελικά τα πάντα γίνονται ερεθιστικά, ειδικά μια πάλη για την εξουσία. ... Και αυτό λειτούργησε πολύ καλά. Αυτή είναι μια από τις πιο αγαπημένες σκηνές που έχω κάνει ποτέ.»

O «περίπου» βιασμός του Game of Thrones Facebook Twitter

Υπάρχουν πολλοί που δεν συμφωνούν με το ότι υπήρξε συναίνεση, αφού η Cersei είπε πολλές φορές «όχι» για να πάρει την απάντηση «δε με νοιάζει». Επιπλέον, στην αντίστοιχη σκηνή του βιβλίου, η Cersei είναι αρχικά διστακτική, αλλά τελικά ανταποκρίνεται και συμμετέχει ολοκληρωτικά με τη θέλησή της. Χρειαζόταν αυτή η επιπλέον βία σε μια σκηνή που ούτως ή άλλως, ήταν από μόνη της δυσάρεστη;

Ο συγγραφέας των βιβλίων, George R.R. Martin απάντησε μέσα από το μπλογκ του, και μοιάζει σα να παίρνει αποστάσεις:

«Επειδή πολλοί άνθρωποι μου έχουν στείλει μέιλ σχετικά για αυτό το θέμα, θα απαντήσω... αλλά σας παρακαλώ, συνεχίστε τη συζήτηση για το σόου σε ένα από τα αναρίθμητα φόρουμ που είναι αφιερωμένα σ' αυτό. Δεν θέλω λεπτομερείς συζητήσεις και αναλύσεις για την τηλεοπτική σειρά στο μπλογκ μου.

Σχετικά με την ερώτηση... Νομίζω ότι η εξήγηση βρίσκεται στο «φαινόμενο της πεταλούδας» για το οποίο έχω μιλήσει τόσες φορές. Στα βιβλία, ο Jamie δεν είναι παρών στο θάνατο του Joffrey και η Jamie φοβάται ότι και ο ίδιος είναι νεκρός, ότι έχει χάσει και τον γιο της και τον πατέρα του/εραστή της/αδερφό της. Και ξαφνικά βλέπει μπροστά της τον Jamie. Ακρωτηριασμένος και αλλαγμένος, αλλά πάντα ο Jamie. Αν και ο χρόνος και ο τόπος είναι εξωφρενικά ακατάλληλοι και η Cersei φοβάται την αποκάλυψη, είναι κυριευμένη από την πείνα της γι' αυτόν, κι αυτός από την πείνα του γι' αυτή.

Η όλη δυναμική στην τηλεοπτική εκδοχή είναι διαφορετική, με τον Jamie να έχει επιστρέψει τουλάχιστον εδώ και μερικές εβδομάδες, και έχει συναντηθεί με την Cersei πολλές φορές, συχνά για να μαλώσουν. Το σκηνικό είναι το ίδιο, αλλά οι χαρακτήρες δεν βρίσκεται στην ίδια θέση με τα βιβλία, και αυτός μπορεί να είναι ο λόγος που ο Dan και ο David γύρισαν τη σκηνή διαφορετικά. Αλλά αυτή είναι η δική μου εκτίμηση – ποτέ δεν συζητήσαμε αυτή τη σκηνή, από όσο θυμάμαι.

Επίσης, έγραψα τη σκηνή από την πλευρά του Jamie, οπότε ο αναγνώστης βρίσκεται μέσα στο κεφάλι του, ακούει τις σκέψεις του. Στην τηλεόραση η κάμερα βρίσκεται εξωτερικά. Δεν ξέρεις τι σκέφτεται ή τι αισθάνεται ο καθένας, μόνο τι λέει και τι κάνει.

Αν στη σειρά είχαν κρατήσει μέρος του διαλόγου από τα βιβλία, ίσως να έμενε μια κάπως διαφορετική εντύπωση – όμως αυτός ο διάλογος ήταν σχηματισμένος από τις περιστάσεις που ισχύουν στο βιβλίο, λόγια μιας γυναίκας που βλέπει τον εραστή της ξανά μετά από πολύ καιρό, κατά τον οποίο φοβόταν ότι είναι νεκρός. Δεν ξέρω πώς θα λειτουργούσε αυτός ο διάλογος στην διασκευή.

Αυτά είναι όλα όσα μπορώ να πω για το θέμα. Η σκηνή είχε πάντα τον στόχο να είναι δυσάρεστη... αλλά λυπάμαι αν δυσαρέστησε τον κόσμο για τους λάθος λόγους.»

59

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ