20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
Οι φωτογραφίες απο το Ξενία Καρτερού είναι κοινή δουλειά με την Kari Backer Owe
5

 

Στα τέλη της δεκαετίας του '50,ο εκπαιδευμένος στο Μόναχο αρχιτέκτονας, Άρης Κωνσταντινίδης, τότε πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού ανέλαβε την δημιουργία μιας αλυσίδας από κρατικά ξενοδοχεία σε διαφορετικές ελληνικές πόλεις, κωμοπόλεις και νησιά, μια ιδέα απο είχε ξεκινήσεi νωρίτερα υπο την εποπτεία του Χ.Σφαέλλου. Ο Κωνσταντινίδης σχεδίασε την πλειοψηφία αυτών των ξενοδοχείων ή συνεργάστηκε με γνωστούς αρχιτέκτονες. Κάθε χαρακτηριστικό τους μελετήθηκε προσεκτικά, ή τουλάχιστον εγκρίθηκε από τον ίδιο: τα κτίρια, οι κήποι, τα έπιπλα, τα λογότυπα, τα διακοσμητικά αντικείμενα, οι κατάλογοι. Αυτά τα ξενοδοχεία ονομάστηκαν Ξενία, ως αναφορά στον Ξένιο Ζεύ, τον μυθικό πατέρα των θεών και προστάτη της φιλοξενίας. Η ιδέα ήταν να μεταφραστούν οι αξίες του μοντερνισμού στο ελληνικό τοπίο. Τα Ξενία ήταν απλά, λειτουργικά, φιλικά προς το περιβάλλον και με λογικές τιμές. Ήταν λιτά και άνετα, με μια διακριτική αίσθηση της τάξης, χτισμένα σε προνομιακές θέσεις και εύκολη πρόσβαση τόσο στην φύση και τα αξιοθέατα όσο και στα κοντινά αστικά κέντρα. Τα εστιατόρια, οι καφετέριες και τα μπαρ τους ήταν προσβάσιμα σε όλους.

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

Για μερικά χρόνια, τα Ξενία ήταν μια μεγάλη πολιτιστική και οικονομική επιτυχία ενώ η Ελλάδα ανακάλυπτε τις δυνατότητες της τουριστικής ανάπτυξης. Το 1967 ο Κωσταντινίδης παραιτήθηκε από τη θέση του λόγω της χούντας. Οι συνταγματάρχες προώθησαν μια επιθετική μορφή μαζικού τουρισμού και διαφήμιζαν την Ελλάδα ως τη γη των τριών S: sea, sun, sex.


Τα Ξενία τροποποιήθηκαν προκειμένου να συμβαδίσουν με τις νέες συνθήκες. Σε κάποια επιπλέον όροφοι προστέθηκαν και δεν δόθηκαν χρήματα για συντήρηση ή επισκευές. Οι επεκτάσεις χτίστηκαν με φθηνά, κατώτερης ποιότητας υλικά προκαλώντας τεράστια πίεση στις αρχικές κατασκευές.

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

Μερικά χρόνια μετά τη δικτατορία, τα ξενοδοχεία Ξενία αφέθηκαν σε μια αξιολύπητη κατάσταση. Η πελατεία τους αποτελούταν κυρίως από υπάλληλους σε διακοπές με προγράμματα επιδοτούμενου τουρισμού, τον περιστασιακό επαρχιακό επιχειρηματία σε επαγγελματικό ταξίδι και κόσμο που οργάνωνε συνέδρια. Είχα την τύχη να μείνω στο πλέον κατεδαφισμἐνο ξενοδοχείο στο κέντρο της πόλης του Ηρακλείου με τους δικούς μου, γύρω στο 1988, θυμάμαι και μια εκδήλωση του τοπικού ΠΑΣΟΚ με εορταστική διάθεση και γυαλιστερά κουστούμια χωρίς γραβάτες. Το κτίριο είχε αποκτήσει την αίσθηση κάτι ξεθωριασμένου και παρηκμασμένου και προκαλούσε ένα άβολο τρομακτικό συναίσθημα που αναγνώρισα χρόνια αργότερα, όταν είδα την ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Η Λάμψη. Φοβόμουν όταν με άφηναν μόνη στο δωμάτιο για να κατέβουν στο μπαρ. Δεν το είχε φτιάξει ο Κωνσταντινίδης αλλά ο συνεργάτης του Γ. Νικολετόπουλος. Φαινόταν πως ήταν κάποτε όμορφο, με απλές, αυστηρές γραμμές, για χρόνια το είχα ταυτίσει με την παραλία της πόλης και ας έκλεινε την πρόσβαση στην θάλασσα.

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990, όλα τα Ξενία έκλεισαν και επίσημα και τέθηκαν υπό την εποπτεία των τοπικών αρχών. Μερικά κατεδαφίστηκαν και η γη δόθηκε σε τοπικούς επιχειρηματίες για εμπορική εκμετάλλευση. Άλλα ανακαινίστηκαν μετά την πώληση τους, αλλά το εσωτερικό τους αλλάχτηκε εξ ολοκλήρου, παρά τις ειλικρινείς προσπάθειες για να παραμείνει η ανακαίνιση πιστή στο αρχικό όραμα του Κωνσταντινίδη. Κάποια κηρύχτηκαν διατηρητέα αλλά αυτό δεν είχε πια νόημα καθώς χρήματα για διορθώσεις δεν υπήρχαν, ενώ οι ζημιές ήταν ανεπανόρθωτες. Υπήρξε κατακραυγή από αρκετές ελληνικές και ευρωπαϊκές ενώσεις αρχιτεκτόνων χωρίς αποτέλεσμα. Ίσως αν κάτι δεν είναι αρχαίο, νεοκλασσικό ή παραδοσιακό να μην μπορούμε να το εκτιμήσουμε και οι τοπικές κοινωνίες γενικά δεν τα αγάπησαν και δεν υποστήριξαν την διατήρηση τους.

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

Το Μοτέλ Ξενία στην παραλία του Καρτερού στο Ηράκλειο Κρήτης, είναι ένα σύμπλεγμα από μπανγκαλόους σε μια έκταση περίπου 86.000 τ.μ. Η θάλασσα είναι 300 μέτρα μακριά από το πρώην μοτέλ, και η πόλη είναι μόλις 15 λεπτά με το λεωφορείο. Το Υπουργείο Πολιτισμού το κήρυξε διατηρητέο κτίριο, αν και είναι εξαιρετικά απίθανο ότι οποιαδήποτε εργασία επισκευής μπορεί να γίνει τώρα. Ο δήμος νοικιάζει μερικά από τα κτίρια ως αποθηκευτικό χώρο για τα κοντινά παραλιακά μπαρ. Το αίθριο χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης. Οι νεκροί φοίνικες φαγώθηκαν από το κόκκινο σκουλήκι των φοινίκων που λένε πως ήρθε στην Ελλάδα μαζί με τα φυτά που ήρθαν στην χώρα για τους Ολυμπιακούς.
 

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

Όλα τα ξενοδοχεία Ξενία είναι τώρα διαθέσιμα για πώληση ως μέρος μιας τεράστιας διαδικασίας ιδιωτικοποίησης δημοσίων κτιρίων και ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ.

Δεκάδες φωτογράφοι, εικαστικοί και αρχιτέκτονες, επαγγελματίες και ερασιτέχνες έχουν δημοσιεύσει φωτογραφίες με τα κουφάρια των Ξενία. Υπάρχουν και πολλά βιντεάκια με κυνηγούς φαντασμάτων που τρέχουν τις νύχτες με φακούς στα έρημα δωμάτια τους.

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

 

Ξένιος Ζευς είναι το όνομα της γνωστής αστυνομικής επιχείρησης που συλλαμβάνει μετανάστες χωρίς χαρτιά και τους στέλνει σε στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Ο Άρης Κωνσταντινίδης πέθανε το 1993, ο θάνατος του πιθανώς και να ήταν αυτοκτονία.

 

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
Design
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: The Urban Issue / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR

σχόλια

4 σχόλια
Κοίτα τώρα τί μου θύμισες, Domenica! Τον περασμένο Αύγουστο βρεθήκαμε στο Πήλιο για διακοπές. Ένα βράδυ πήγαμε για φαγητό στο εστιατόριο του "Ξενία" στην Πορταριά Πηλίου που έχει προνομιακή θέα σε όλον τον Παγασητικό κόλπο. Πράγματι τότε έκανα τη σκέψη που αναφέρεται ως γεγονός στο άρθρο, ότι δηλαδή το ξενοδοχείο δεν θα μπορούσε να είχε κτιστεί σε καλύτερη θέση! Καθόμασταν έξω, κάτω από τα πλατάνια και τρώγαμε και είχα την αίσθηση ότι είχα μεταφερθεί σε μια άλλη εποχή, στη δεκαετία του '60. Δίπλα μας διασκέδαζε ένα πολυμελές και θορυβώδες γκρουπ τουριστών από την Τουρκία σε μια ζωντανή μουσική βραδιά. Η μουσική και τα τραγούδια της Μικράς Ασίας (πολλά από αυτά σε ελληνική και μετά τουρκική βερζιόν-ένας Τούρκος μερακλής του γκρουπ είχε πιάσει το μικρόφωνο της τραγουδίστριας και δεν το άφηνε με τίποτα!) σε συνδυασμό με το λιτό ξενοδοχείο, τη γλυκιά νύχτα και τα φώτα της πόλης του Βόλου που λαμπύριζαν κάτω σαν αστέρια χυμένα σε έναν μαύρο "καμβά", μου έφεραν δάκρυα στα μάτια από συγκίνηση.Σου εύχομαι πάντα ενδιαφέρουσες και αποκαλυπτικές αναρτήσεις!:) :)
θα εκμεταλλευθώ την ανωνυμία του ιντερνετ για να μπορέσω να κριτικάρω ανοιχτά έναν μεγάλο αρχιτέκτονα σαν τον κωνσταντινίδη. τα ξενία ήταν η χειρότερη δουλειά του. ελάχιστα απο αυτά κατάφεραν να ενταχθούν αρμονικα στο τοπίο . αααααα τα πα
Διαφωνώ. Τα ξενία στο Παλιούρι, Μύκονο και στην Καλαμπάκα εντάσσονται απίστευτα όμορφα στο τοπίο - σίγουρα με μεγαλύτερη ευαισθησία από τα σύγχρονα κτίσματα. Ο Κωνσταντινίδης (όπως και ο Ζενέτος) ήταν, απλά, μερικές δεκαετίες μπροστά από την εποχή τους. ενδεικτικάΜοτέλ "Ξενία" στη Καλαμπάκαlibrary.tee.gr/digital/architectoniki/1961/archit_1961_27_74.pdfΞενία Το νέο ξενοδοχείο του Ε.Ο.Τ. στη Μύκονοlibrary.tee.gr/digital/architectoniki/1960/archit_1960_22_23_92.pdfΜοτέλ "Ξενία" στο Παληούρι library.tee.gr/digital/architectoniki/1962/archit_1962_36_72.pdf
Αν και δεν έχω επισκευθεί ποτέ ένα από τα Ξενία πάντα με πιάνει μια θλίψη όταν διαβάζω άρθρα για αυτά. Ίσως μια νοσταλγία, όπως όταν βλέπω παλιές ελληνικές ταινίες.