H Fu Yuanhui
H Fu Yuanhui

 

Η κινέζα Ολυμπιονίκης της κολύμβησης Fu Yuanhui πριν από λίγες μέρες κατάφερε να σηκώσει κύμα, αποκαλύπτοντας – και κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου μετά τη νίκη της – ότι είχε περίοδο. Γι’ αυτή της την αποκάλυψη – που ήρθε μετά τις πιεστικές ερωτήσεις δημοσιογράφου για την κουρασμένη όψη της στις προηγούμενες κούρσες – επαινέθηκε από τον δυτικό Τύπο – ακριβώς επειδή έσπασε ένα ταμπού και κατάφερε να προωθήσει τη φεμινιστική ατζέντα. Τότε ακόμη και η Melinda Gates είχε ευχαριστήσει με ένα μήνυμα στο Twitter, επειδή είχε υψώσει τη φωνή της κόντρα σε ένα ταμπού που αφορά την έμμηνο ρύση.

 

Ωστόσο, στην Κίνα το όλο συμβάν δεν προξένησε και τόση εντύπωση. Παρά το ότι ο κόσμος επαίνεσε την Fu, λόγω του ότι μίλησε ανοιχτά για την περίοδο, παρ’ όλα αυτά δεν μπήκε στη διαδικασία να δει τη φεμινιστική οπτική γωνία του ζητήματος: ο φεμινισμός δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στη χώρα. Για την ακρίβεια, μετά το όλο συμβάν, στην Κίνα τα media και οι εκπρόσωποι τους εμφανίζονταν μάλλον μπερδεμένοι για την αντίδραση των δυτικών κοινωνιών μετά τη δήλωση της αθλήτριας τους. Γι’ αυτούς, η είδηση ήταν η αντίδραση των δυτικών, όχι ότι η κολυμβήτρια μίλησε ανοιχτά για την περίοδο της.

 

Την ίδια στιγμή, το κινεζικό διαδίκτυο αντέδρασε και εστίασε κυρίως στο γεγονός ότι η Fu κολυμπούσε, ενώ είχε περίοδο. Το ερώτημα που εμφανιζόταν σε sites, αλλά και σε κουβέντες ήταν το εξής: «Μπορείς να κολυμπάς, όταν έχεις περίοδο;».

 

Δεν είναι μόνο ότι οι γυναίκες της χώρας δεν διάκεινται φιλικά απέναντι στη χρήση του ταμπόν. Είναι ότι και το μάρκετινγκ των εταιρειών που τα διακινούν τα λανσάρουν ως γλειφιτζούρια, σε αντίστοιχες συσκευασίες και εκεί τα πράγματα περιπλέκονται χειρότερα
Δεν είναι μόνο ότι οι γυναίκες της χώρας δεν διάκεινται φιλικά απέναντι στη χρήση του ταμπόν. Είναι ότι και το μάρκετινγκ των εταιρειών που τα διακινούν τα λανσάρουν ως γλειφιτζούρια, σε αντίστοιχες συσκευασίες και εκεί τα πράγματα περιπλέκονται χειρότερα

 

Και η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι πιστεύουμε ότι κορυφαίες αθλήτριες όπως η Fu ξέρουν να προσαρμόζουν το χρονοδιάγραμμα τους τον κύκλο της περιόδου τους, έτσι ώστε να μη χρειάζεται να αντιμετωπίσουν και αυτό το κάποτε επώδυνο ζήτημα, κατά τη διάρκεια μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων. Γιατί, η σκληρή πραγματικότητα λέει ότι δεν θες να είσαι σ’ αυτή την κατάσταση, όταν προσπαθείς να δώσει το καλύτερο σου. Ή να αντιμετωπίσεις ερωτήσεις, όπως αυτές που υπήρξαν από χρήστες του Weibo (το Twitter της Κίνας) και σχολίαζαν το πώς δεν… κοκκίνησε η πισίνα, αφού η αθλήτρια αποφάσισε να κολυμπήσει. Η ερώτηση, όμως, είναι απολύτως λογική για έναν λαό σαν αυτό της Κίνας: οι γυναίκες της χώρας δεν χρησιμοποιούν ταμπόν. Για την ακρίβεια, μόνο ένα 2% του γυναικείου πληθυσμού τα χρησιμοποιεί, τη στιγμή που στην Ευρώπη το ποσοστό γυναικών που τα επιλέγει βρίσκεται στο 70%.  

 

Και δεν είναι μόνο η Κίνα. Πολλές γυναίκες, από διάφορες εκτός Ευρώπης χώρες δεν εμπιστεύονται αυτά τα βαμβακερά κατασκευάσματα για εκείνες τις μέρες του μήνα.  

 

Στο Πεκίνο, παρά το ότι τα ταμπόν βρίσκονται στις αγορές από τις αρχές του ’90, οι γυναίκες μπορούν να βρουν μόνο δύο μάρκες. Ίσως επειδή η χρήση του ποτέ δεν γνώρισε μέρες δόξας, πολλά σούπερμαρκετ και φαρμακεία, ακόμη και σήμερα δεν έχουν στοκ από το συγκεκριμένο προϊόν. Και μετά, υπάρχει η γενικότερη πεποίθηση ότι τα ταμπόν δεν κάνουν καλό στην υγεία. Ειδικά για τις νεότερες γυναίκες, υπάρχει παραδοσιακά ο φόβος, ότι τα ταμπόν μπορούν να διαρρήξουν τον παρθενικό υμένα..! Τώρα όμως, με περισσότερο από το 70% των γυναικών στην Κίνα να κάνουν σεξ πριν από τον γάμο, το ζήτημα της παρθενίας δεν θεωρείται ακριβώς υψηλής προτεραιότητας.  

 

Παρ’ όλα αυτά και η κινεζική ιατρική, επιδραστική περισσότερο από κάθε άλλη επιστήμη στη χώρα, βασίζεται στις μη επιθετικές πρακτικές προς το ανθρώπινο σώμα και σίγουρα έχει συμβάλει, στο να δημιουργηθεί ένα αρνητικό αίσθημα απέναντι στο ταμπόν. Για πολλούς θεωρείται εξωφρενικό το να υπάρχει ένα ξένο σώμα, μέσα στο ανθρώπινο για τόσες ώρες, ενώ το ταμπόν θεωρείται επίσης επιβλαβές για νεαρά κορίτσια που βρίσκονται ακόμη στην ανάπτυξη.

 

 

Διαφήμιση ταμπόν στην Κίνα.
Διαφήμιση ταμπόν στην Κίνα.

 

Σε όλο αυτό δεν βοηθάει και το γεγονός ότι μία από τις δύο μάρκες που είναι διαθέσιμες στην αγορά της χώρας πλασάρεται με περίεργο μάρκετινγκ. Η συγκεκριμένη φίρμα προωθεί ταμπόν που μοιάζουν με γλειφιτζούρια και εκεί τα πράγματα, όπως είναι κατανοητό, περιπλέκονται ακόμη περισσότερο.

 

Μια ματιά, τόσο στα προϊόντα – όλα με βάση τους το ταμπον – που πουλάει η εταιρεία Danbishuang, όσο και στο όλο πλασάρισμα και περιτύλιγμα, εξηγεί γιατί οι Κινέζες δεν είναι ακριβώς φιλικά διακείμενες προς το θέμα του ταμπόν και την υπεροχή υγιεινής που προσφέρει.  

 

Μπορεί να υπάρχει έλλειμμα ενημέρωσης αναφορικά με τα ταμπόν, σε σχέση με τις γυναίκες της Αγγλίας ή της Γαλλίας, αλλά δεν υπάρχει έλλειμμα στη χρηστική αντιμετώπιση προβλημάτων που συνοδεύουν την περίοδο...

 

Ίσως η ειλικρινής αναφορά της Fu στην περίοδο της να μην προκάλεσε στην Κίνα τις αναταράξεις που ένιωσε ο δυτικός κόσμος και παρά το ότι στην Ευρώπη το ζήτημα δεν είναι τόσο ταμπού, ή τουλάχιστον συζητιέται πιο θαρραλέα και ανοιχτά απ’ ό,τι αλλού, τουλάχιστον μεταξύ γυναικών.

 

Γιατί, όμως; Γιατί στην Κίνα το ίδιο θέμα είναι σημείο αναφοράς για άλλους λόγους. Οι γυναίκες το θέτουν προς συζήτηση για πρακτικούς λόγους, ενώ στην Ευρώπη για να μοιραστούν μία επώδυνη κατάσταση και τα συνεπακόλουθα της. Στην Κίνα, η συζήτηση γίνεται προκειμένου να προσφέρουν λύσεις η μία στην άλλη, για την κόπωση που  η περίοδος προκαλεί, για το τι θα προσθέσουν στη διατροφή τους για να αναπληρώσουν τον χαμένο σίδηρο, για το πόσο συχνά πρέπει να αλλάζει μία γυναίκα σερβιέτες για λόγους υγιεινής.

 

Μπορεί να υπάρχει έλλειμμα ενημέρωσης αναφορικά με τα ταμπόν, σε σχέση με τις γυναίκες της Αγγλίας ή της Γαλλίας, αλλά δεν υπάρχει έλλειμμα στη χρηστική αντιμετώπιση προβλημάτων που συνοδεύουν την περίοδο… Και ίσως αυτές οι διαφορές στην κουλτούρα αντιμετώπισης της περιόδου να έκαναν τόσο δημοφιλή τη θαρραλέα αναφορά της Fu, της οποίας η κουβέντα εν τούτοις μοιάζει να έχει πολύ περισσότερα να προσφέρει από το σπάσιμο ενός ταμπού. 

 

Με στοιχεία από τον Guardian