Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία
Urban Culture

Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία

Ο ζωγράφος μιλά στο LIFO.gr για τις «Ιέρειες της Αφροδίτης», το πρώτο βιβλίο που εικονογραφεί και την έλλειψη επαγγελματισμού που έχει αντιμετωπίσει στη χώρα μας

Από το καλοκαίρι του 2014 που ο ζωγράφος Φίκος έδωσε την πρώτη του συνέντευξη στο LIFO.gr μέχρι σήμερα, η καλλιτεχνική του πορεία είναι συνεχώς ανοδική. Με αποκορύφωμα τη δημιουργία της μεγαλύτερης Βυζαντινής τοιχογραφίας που έχει γίνει μέχρι σήμερα, του «Γη και ουρανός», στα προάστια του Κίεβου το 2016, αλλά και με τοιχογραφίες σε Ταϊλάνδη, Μαρόκο και Μεξικό, ανάμεσα σε άλλες, αφήνει το στίγμα του στην διεθνή σκηνή της Τέχνης του Δρόμου. Η πρόσφατη τοιχογραφία του στην Κύπρο, στην παλιά πόλη της Λευκωσίας, έχει τίτλο «Ιέρειες της Αφροδίτης». Τον ρωτάω για την ιδέα πίσω από αυτή για να εισπράξω μια απάντηση δείγμα της μοναδικής ικανότητάς του να προσαρμόζει τις ιδέες του με το περιβάλλον μέσα στο οποίο δημιουργεί.

 

«Έτυχε να βολτάρω στην παλιά πόλη της Λευκωσίας. Ως γνήσιος πρώην γκραφιτάς-νυν muralist έχω πάντα τα μάτια μου ανοιχτά προς ανεύρεση πιθανών σημείων για ζωγραφική. Εντόπισα λοιπόν τον τοίχο, μου άρεσε, αποφάσισα να τον ζωγραφίσω.Το θέμα είναι πως ο τοίχος βρισκόταν σε ένα στενάκι με "κόκκινα φώτα" και μάλιστα φάτσα-κάρτα μπροστά σε ένα από αυτά, οπότε, δεδομένης της συνήθειάς μου να εμπνέομαι από την ιστορία του εκάστοτε τόπου, προβληματίστηκα αρκετά για το τι θα μπορούσα να ζωγραφίσω που να σχετίζεται με το θέμα αλλά χωρίς να προσβάλλει τις κοπέλες· κάτι το οποίο να μπορούν άνετα να βλέπουν κάθε μέρα. Έτσι, η ίδια η γειτονιά, σε συνδυασμό με την αναδυόμενη θεά της Κύπρου, γέννησαν τις «Ιέρειες της Αφροδίτης» οι οποίες ήταν ιερόδουλες και ιέρειες που ζούσαν μέσα στον ναό της Αφροδίτης και έχαιραν μεγάλου σεβασμού από την κοινωνία κατά την αρχαιότητα.

 

Στην Ελλάδα κυριαρχεί η φιλοσοφία του «εύκολου-γρήγορου-φτηνού» και αυτός είναι και ο λόγος που δεν κάνω συχνά δουλειές εδώ. Σου λέει ο άλλος, θέλω μια τοιχογραφία την άλλη εβδομάδα και... «να σου βάλω τα υλικά»!

 

Η τοιχογραφία πήρε 4 ημέρες και έγινε συνδρομή της -γνωστής στη Λευκωσία- «Λούσυ», η οποία είχε το σπιτάκι απέναντι και φυλούσε τα πράγματά μου κάθε βράδυ, μου έφτιαχνε καφέ και γενικά προσέφερε ότι μπορούσε. Το τελικό αποτέλεσμα άρεσε πολύ στις κοπέλες οπότε νομίζω πως πέτυχα το σκοπό μου. Στο τέλος, καθάρισα και το σπιτάκι απέναντι από τα διάφορα που είχαν γράψει με σπρέι».

 

Το θέμα είναι πως ο τοίχος βρισκόταν σε ένα στενάκι με «κόκκινα φώτα» , προβληματίστηκα αρκετά για το τι θα μπορούσα να ζωγραφίσω που να σχετίζεται με το θέμα αλλά χωρίς να προσβάλλει τις κοπέλες.
Το θέμα είναι πως ο τοίχος βρισκόταν σε ένα στενάκι με «κόκκινα φώτα» , προβληματίστηκα αρκετά για το τι θα μπορούσα να ζωγραφίσω που να σχετίζεται με το θέμα αλλά χωρίς να προσβάλλει τις κοπέλες.

 

Αυτή την περίοδο όμως δεν ασχολείται μόνο με τις τοιχογραφίες αλλά εικονογραφεί το πρώτο του παιδικό βιβλίο με τίτλο «Όταν μεγαλώσω» που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Νεφέλη. Τον ρωτάω εάν η εικονογράφηση του βιβλίου βασίστηκε στα κείμενα της Ροδούλας Παπά. «Όχι, έγινε το αντίστροφο» μου λέει. «Επέλεξα -σε συνεννόηση με τη συγγραφέα- κάποια επαγγέλματα και πάνω σε αυτά γράφτηκε το κείμενο. Το σκεπτικό ήταν κάθε επάγγελμα να εκπροσωπεί ένα σημαντικό στοιχείο της κοινωνίας, π.χ. ο γλύπτης την τέχνη, οι παίκτες πόλο τον αθλητισμό, ο δικηγόρος τη δικαιοσύνη, η παιδίατρος την υγεία, ο προγραμματιστής την τεχνολογία κ.ο.κ.».

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

Αυτό που με εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ο τρόπος που δημιούργησε την τοιχογραφία του με αφορμή την εικονογράφηση του βιβλίου στη μεγάλη έκθεση βιβλίου της Φρανκφούρτης. Τον βλέπω στο βίντεο να δημιουργεί live το έργο ανάμεσα στον κόσμο. Η ερώτηση είναι αναμενόμενη: Είναι δυνατόν ένας καλλιτέχνης να συγκεντρωθεί μέσα σε αυτό το περιβάλλον; «Εργάζομαι πάντα με ακουστικά στα αυτιά και σε συνδυασμό με το ότι συνήθως τραγουδάω κιόλας ταυτόχρονα... δεν καταλαβαίνω τίποτα! Δεν είναι λίγες οι φορές που τρόμαξα όταν κάποιος με έπιασε από τον ώμο προκειμένου να μου μιλήσει», μου λέει λύνοντάς μου την απορία.

 

H εικονογράφηση ενός βιβλίου για έναν δημιουργό που δεν είναι illustrator θα πρέπει να ήταν σίγουρα μια πρόκληση. Ποιες ήταν οι δυσκολίες που συνάντησε; Πέτυχε τον στόχο του; «Νομίζω πως η μεγάλη πρόκληση αυτής της εικονογράφησης ήταν να συνδυαστούν αρμονικά η μεγάλη ποικιλομορφία των θεμάτων με το ελληνιστικό-βυζαντινό ζωγραφικό μου ύφος και όλο αυτό να δίνει μια αίσθηση παιδικού βιβλίου.

 

Ο στόχος ήταν δύσκολος καθώς, εκτός του ότι δεν είμαι illustrator, τα περισσότερα θέματα ήταν τελείως άγνωστα σε μένα, έτσι κάθε επάγγελμα απαιτούσε μεγάλη έρευνα (τι φοράει ο κάθε επαγγελματίας, τι εργαλεία χρησιμοποιεί, σε τι χώρο εργάζεται κ.λπ.), της οποίας το αποτέλεσμα έπρεπε να παρουσιαστεί με έναν ανάλαφρο, ευχάριστο τρόπο, διατηρώντας παράλληλα αναλλοίωτο το προσωπικό μου ύφος. Δεν ξέρω αν τα πέτυχα όλα αυτά, ξέρω όμως ότι προσπάθησα φιλότιμα!» καταλήγει.

 

Νομίζω πως η μεγάλη πρόκληση αυτής της εικονογράφησης ήταν να συνδυαστούν αρμονικά η μεγάλη ποικιλομορφία των θεμάτων με το ελληνιστικό-βυζαντινό ζωγραφικό μου ύφος και όλο αυτό να δίνει μια αίσθηση παιδικού βιβλίου.
Νομίζω πως η μεγάλη πρόκληση αυτής της εικονογράφησης ήταν να συνδυαστούν αρμονικά η μεγάλη ποικιλομορφία των θεμάτων με το ελληνιστικό-βυζαντινό ζωγραφικό μου ύφος και όλο αυτό να δίνει μια αίσθηση παιδικού βιβλίου.

 

 

 

Κλείνοντας τη σύντομη συνομιλία μας, αυτό που θέλω να μάθω περισσότερο είναι για τη νοοτροπία των ξένων απέναντι σε καλλιτέχνες όπως αυτός σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στις χώρα μας. Έχει εντοπίσει διαφορές στον τρόπο που τον αντιμετωπίζει ο κόσμος;

 

«Ο κόσμος εκτιμάει πλέον πολύ την τέχνη του δρόμου, και εδώ και στο εξωτερικό» με διαβεβαιώνει και συνεχίζει: «Όσον αφορά το επαγγελματικό κομμάτι όμως, δυστυχώς υπάρχει μεγάλη απόκλιση στις αντιλήψεις. Στην Ελλάδα κυριαρχεί η φιλοσοφία του "εύκολου-γρήγορου-φτηνού" και αυτός είναι και ο λόγος που δεν κάνω συχνά δουλειές εδώ. Σου λέει ο άλλος, θέλω μια τοιχογραφία την άλλη εβδομάδα και... "να σου βάλω τα υλικά"! Υφέρπει η αντίληψη (μου το ‘χουν πει εξάλλου) τού "αφού κάνεις κάτι που έτσι κι αλλιώς σου αρέσει, γιατί να πληρωθείς κιόλας;"! Είμαστε πολύ πίσω σ’ αυτό τον τομέα. 

 

Στο εξωτερικό σε αντιμετωπίζουν με σεβασμό και αξιοπρέπεια. Επικοινωνούν πολλούς μήνες πριν, μιλάνε για πληρωμές, φροντίζουν για τα πάντα. Επαγγελματικά πράγματα».

 

Στο εξωτερικό σε αντιμετωπίζουν με σεβασμό και αξιοπρέπεια. Επικοινωνούν πολλούς μήνες πριν, μιλάνε για πληρωμές, φροντίζουν για τα πάντα. Επαγγελματικά πράγματα.
Στο εξωτερικό σε αντιμετωπίζουν με σεβασμό και αξιοπρέπεια. Επικοινωνούν πολλούς μήνες πριν, μιλάνε για πληρωμές, φροντίζουν για τα πάντα. Επαγγελματικά πράγματα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία «Ιέρειες της Αφροδίτης» στην Κύπρο
Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία «Ιέρειες της Αφροδίτης» στην Κύπρο

 

Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία «Ιέρειες της Αφροδίτης» στην Κύπρο
Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία «Ιέρειες της Αφροδίτης» στην Κύπρο

 

 

 

Info

Fikos

 

Ξεκίνησε να γράφει στο LIFO.gr από τους πρώτους του μήνες, με το ψευδώνυμο Vam33

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Φίκος μόλις δημιούργησε το μεγαλύτερο mural του μέχρι σήμερα
Εικόνες από την τοιχογραφία «Γή και Ουρανός» στα προάστια του Κίεβου
Ο Φίκος ζωγράφισε τον προαύλιο χώρο ενός δημοτικού σχολείου της Αθήνας
30 εικόνες απο την δημιούργια του νέου του έργου στον Κολωνό
Η νέα τοιχογραφία του Φίκου στο Μεξικό
Μια δημιουργία του Αθηναίου ζωγράφου για τους Νομάδες
Φίκος: Ο ένδοξός μας βυζαντινισμός στους τοίχους των πόλεων
Ο ιδιότυπος street artist μιλάει στο LIFO.gr

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι απέγινε η «χημική γενιά» των Ελλήνων ρέιβερ;
Μια «underground» συζήτηση με τον Λέανδρο Κυριακόπουλο περί ρέιβ, νέων τεχνολογιών και άλλων «δαιμονίων», με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου «Αναπαραστάσεις του ανοίκειου - νομαδισμός και αισθητική στην ρέιβ ψυχεδελική σκηνή» (εκδ. Νήσος).
Τhe Slang Network: Γνωρίστε τη νέα καλλιτεχνική κολεκτίβα της Αθήνας
Ένα νέο δίκτυο με καλλιτέχνες, street artists, γραφίστες, illustrators, φωτογράφους και βιντεογράφους, των οποίων κοινά είναι το urban στοιχείο και η τέχνη στον δημόσιο χώρο.
H σκοτεινή καλτ του Fred Perry
Ο οίκος Fred Perry ανακοίνωσε ότι αποσύρει μπλουζάκι επειδή το φορούν μέλη ακροδεξιάς ομάδας. Με την αφορμή αυτή ας δούμε την ιστορία ενός ρούχου που λάτρεψαν οι skinheads, τα Proud boys και όσοι τάχθηκαν στις μάχιμες ορδές του Βρετανικού Εθνικού Μετώπου στα 70’s.
Podcast/ Φασαίοι & γκρούβαλοι: Oι νέες φυλές στους δρόμους της Αθήνας
Είναι Μάκη Μαλαφέκα οι φασαίοι και οι γκρούβαλοι οι μόνες φυλές που μπορείς να διακρίνεις πλέον στους δρόμους της Αθήνας;
Ο Αλέξανδρος και ο Αλέξανδρος προσπαθούν να κάνουν γνωστή την trial ποδηλασία στην Ελλάδα
Οι άνθρωποι πίσω από το Athens Trials θέλουν παρακινήσει τους νέους και όσους αγαπούν το ποδήλατο να εξερευνήσουν μια διαφορετική πτυχή του.
Τρία νέα murals του Same84 και της UrbanAct στην Αγία Βαρβάρα
Τα εντυπωσιακά έργα στον Δήμο Αγίας Βαρβάρας υπενθυμίζουν ότι πρέπει να παλεύουμε διαρκώς για τα όνειρά μας.
Bike Culture: Πού συχνάζουν οι ποδηλατικές ομάδες της πόλης;
Είναι ωραίο να ποδηλατείς μόνος, αλλά ακόμα πιο τέλειο όταν έχεις καλή παρέα.
Ταξίδι στις κατακόμβες του Παρισιού
Μια αχανής, απαγορευμένη πόλη διακλαδώνεται κάτω από το Παρίσι, γεμάτη κατακόμβες, σκελετούς, υπόγεια ύδατα και rave parties. Mε αφορμή το βιβλίο του ΜacFarlane «Υπογαία» που μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, επιχειρούμε μια εικονογραφική κατάδυση σε ένα από τα πιο γοητευτικά θέματα της urban μυθολογίας.
Μπεράτι - Κιλκίς - Αθήνα: Η ιστορία ενός Έλληνα σκέιτερ
Ο Δημήτρης Βασιλείου έζησε φουλ το όνειρό του πάνω σε μια σανίδα και έχει να αφηγηθεί εκπληκτικές εμπειρίες. Υπήρχε, όμως, ποτέ ουσία και χρήμα πίσω απ’ τη λάμψη του ελληνικού σκέιτ;
Στο άβατο των ουσιών και των εξομολογήσεων: Ένας Έλληνας γύρισε μια ταινία για τις τουαλέτες των βερολινέζικων κλαμπ
Μόνιμος κάτοικος Βερολίνου εδώ και χρόνια, ο Κρητικός Γιώργος Μαρκάκης είναι ο σκηνοθέτης της ταινίας EX που έχει ως φόντο τις τουαλέτες των περιβόητων underground κλαμπ της γερμανικής μητρόπολης
Urbana: Πώς θα ήταν μια πόλη σχεδιασμένη από γυναίκες;
Μια πρωτοβουλία από αρχιτεκτόνισσες, πολεοδόμους, εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς επιστήμονες, εντοπίζει τις ανισότητες στον δημόσιο χώρο και κάνει κινήσεις για να ξεπεραστούν.
Ανακαλύψτε την Αθήνα πιο εύκολα από ποτέ
Καλέστε ένα UberTaxi και ξεκινήστε την εξερεύνηση.
Το λιμανάκι του Αγ. Γεωργίου και ο ατμοηλεκτρικός σταθμός: H ιστορία δύο κρυφών σημείων του Πειραιά
Δύο άγνωστα σημεία του Πειραιά με ενδιαφέρουσα ιστορία.
Oδός Πολυδεύκους: Ένας δρόμος με συνεργεία στον Πειραιά που τον οικειοποιήθηκε το hip crowd
Ένα wine bar, δύο γκαλερί και ένα ζαχαροπλαστείο συμβάλλουν στη μεταμόρφωση ενός δρόμου του Πειραιά.
3 urban spots της Αθήνας για να απολαύσετε premium gin
Το Bulldog gin αποτελεί ιδανική βάση για κάθε γευστικό cocktail
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή