How far is too far? How much is too much? Is it worth it?* Αν και η ελληνική απόδοση, σχέση καμία δεν έχει με τον αγγλικό τίτλο, παρόλα αυτά συμφωνεί με το περιεχόμενο της ταινίας Χωρίς Μέτρο που αυτή την Κυριακή κάνει πρεμιέρα στα κανάλια Novacinema. Νέοι, νέες ψυχές αλλά και μεγάλοι θα αγαπήσουν την κινηματογραφική απόδοση της βιωματικής -αν όχι αυτοβιογραφικής- μουσικής εμπειρίας του σκηνοθέτη. Συγκεκριμένα, ο Chazelle υπήρξε ο ίδιος ντράμερ στην ορχήστρα του σχολείου του, έχοντας και αυτός μια ιδιαίτερη σχέση με τον ιδιαίτερο δάσκαλό του. Ο χαρισματικός αυτός άνθρωπος κατάφερε, μέσα σε μία δεκαετία, μια τζαζ μπάντα ενός δημοσίου σχολείου να την μεταμορφώσει σε μία από τις καλύτερες της χώρας!

 

Η φιγούρα –βασικά οι ερμηνευτικές ικανότητες του J.K. Simmons- του δασκάλου/μαέστρου Terence Fletcher θα σας γοητεύσει αν και οι αντισυμβατικές και ακραίες εκπαιδευτικές του μέθοδοι, ίσως σας εξοργίσουν. Σίγουρα θα σας προβληματίσουν και θ’ ανοίξουν πεδία συζητήσεων με την παρέα σας γι' αυτό και προτείνεται να γράψετε την ταινία στον αποκωδικοποιητή εγγραφής NovaBox+ και να την κρατήσετε στη συλλογή σας. Το βασικό ερώτημα που ανοίγει το Χωρίς Μέτρο είναι: «Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα;» ή αντιστοιχώντας το ρητό σε μια συνέντευξη του σκηνοθέτη «Άξιζε τον κόπο να υποφέρει τόσο πολύ ο Parker** για την τέχνη του, ώστε να μπορούμε να τον απολαμβάνουμε δεκαετίες μετά;».

 

 

 

Η ιστορία του πρωταγωνιστή Andrew Neyman, ουσιαστικά είναι μια ιστορία ενηλικίωσης και πάλης με το όνειρο, την φιλοδοξία, τον δημιουργικό ναρκισσισμό και σαφώς με όλο το ανθρώπινο περιβάλλον που τον συνθέτει. Την οικογένεια, το σχολείο, την σύντομη σχέση, την ανυπαρξία φίλων. Όλα είναι εδώ και τίποτα δεν είναι. Όλα είναι ντραμς. Όλα πρέπει να παίξουν στο σωστό τέμπο, στο ένα και μόνο σωστό τέμπο. Τρέξιμο, πρόβες, μουσική στα αυτιά, μουσική στα χέρια, στα ματωμένα χέρια (;).  

 

Υπάρχουν τελικά όρια όταν διεκδικείς για σένα και την μουσική σου, την τέλεια ερμηνεία; Μέχρι που μπορεί να φτάσει η πίεση, εσωτερική και εξωτερική για να μην σπάσεις; Πόσο ανθρώπινο είναι να απωλέσεις όλες τις άλλες σου ιδιότητες, ως έφηβος, ως φίλος, ως γιός προκειμένου να τα καταφέρεις ως μουσικός; Ανθρώπινες σχέσεις δοκιμάζονται και μπαίνουν στο μικροσκόπιο, με πρώτη αυτή του δασκάλου – μαθητή. Το άγχος στην πρόβα, το άγχος στο live, το άγχος του να ξεχωρίσεις και να γράψεις τη δική σου μικρή ιστορία.

 

 

 

Οι μουσικοί προφανώς θα νιώσουν περισσότερο τον ήρωα, χωρίς να σημαίνει ότι οι υπόλοιποι θα μείνουν απ’ έξω. Για αυτό φρόντισαν οι πολύ δυνατές ερμηνείες και η ατμόσφαιρα που κατάφερε να δημιουργήσει ο σκηνοθέτης, με τα πολύ πετυχημένα πλάνα και τις αντίστοιχα εύστοχες γωνίες λήψης, παρέα με τον Justin Hurwitz -υπεύθυνο της μουσικής επένδυσης. Μία πολύ ζωντανή ταινία, χωρίς συναισθηματικές φανφάρες, που περνάει στον θεατή το πάθος για την μουσική, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον του σε όλη τη διάρκεια του έργου.

 

 

 

Βραβεία - Διακρίσεις

Το Whiplash συγκέντρωσε συνολικά 81 βραβεία και άλλες 110 υποψηφιότητες. Ενδεικτικά, αναφέρουμε τα:

3 Oscar: Β' Ανδρικού Ρόλου, Μοντάζ και Μιξάζ

Βραβείο Β' Ανδρικού Ρόλου για τον J.K. Simmons, Χρυσές Σφαίρες 2015

3 Βραβεία BAFTA για Β' Ανδρικού Ρόλου για τον J.K. Simmons, Μοντάζ, Ήχου

Βραβείο Β' Ανδρικού Ρόλου για τον J.K. Simmons στα Screen Actors Guild Awards

Καλύτερης ταινίας στα AFI Awards, USA

 

 

O σεναριογράφος και σκηνοθέτης Damien Chazelle μαζί με τους πρωταγωνιστές Miles Teller, J.K. Simmons, Melissa Benoist έχουν δέσει σε μία υπέροχη ομάδα κι αυτό φαίνεται στις πολλές διακρίσεις της ταινίας. Ραντεβού λοιπόν αυτή την Κυριακή για μία ακόμα μεγάλη πρεμιέρα στα κανάλια Novacinema, με δυνατότητα εγγραφής της ταινίας στον εξελιγμένο αποκωδικοποιητή εγγραφής NovaBox+.

 

 


*Από συνέντευξη του J.K. Simmons, σε ένα Whiplash press event στο Beverly Hills (Οκτώβρης 2014)

** O Charlie Parker Jr.,  υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους μουσικούς της τζαζ, συνθέτης και άλτο σαξοφωνίστας. Συχνά αναφέρεται και με το ψευδώνυμο Bird ή Yardbird.