Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Robert Frank: ο άνθρωπος που ανακάλυψε εκ νέου την Αμερική

Το επαναστατικό φωτογραφικό πρότζεκτ του που αποδόμησε το αμερικανικό όνειρο παρουσιάζεται στο Albertina

Γόνος μιας μεσοαστικής οικογένειας από τη Ζυρίχη ο Ρόμπερτ Φρανκ ξεκίνησε τη φωτογραφία τη δεκαετία του '40. Το 1947 εγκατέλειψε την Ευρώπη και μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες, γεγονός που στάθηκε καθοριστικό για το έργο του. Με ένα νοικιασμένο αυτοκίνητο, την οικογένειά του και τα χρήματα από μία υποτροφία ξεκίνησε το 1955 ένα on the road αλά Κέρουακ ταξίδι, διασχίζοντας όλη τη χώρα. Φωτογράφισε με αποστασιοποιημένο ρεαλισμό και διεισδυτικότητα, αδιαφορώντας για την τεχνική τελειότητα και τους κλασικούς κανόνες αισθητικής, τον αμερικανικό τρόπο ζωής, την απεραντοσύνη της χώρας, τις παράξενες αντιφάσεις της αμερικανικής κουλτούρας, την τρέλα της, τη μοναξιά και τη θλίψη της, τον διάχυτο ρατσισμό, τη βία και την καταναλωτική κουλτούρα της. Η σειρά του "The Americans" που ήταν ο καρπός αυτής της δίχρονης περιήγησης του, εδραίωσε μια εικόνα για την σύγχρονη Αμερική που από πολλούς θεωρήθηκε αντιαμερικανική και γι' αυτό αρχικά το βιβλίο του εκδόθηκε στην Γαλλία και όχι στην Αμερική. Μετά τον έντονο θόρυβο που δημιούργησε το βιβλίο του και τον αιφνίδιο θάνατο της κόρης του, ο Φρανκ εγκατέλειψε την φωτογραφία και στράφηκε στον κινηματογράφο. Κατάφερε βέβαια να δημιουργήσει ένα από τα πιο εμβληματικά φωτογραφικά έργα της μεταπολεμικής περιόδου, ενώ παράλληλα επηρέασε όσο ελάχιστοι άλλοι την φωτογραφία δρόμου. Οι φωτογραφίες του Φρανκ από το ταξίδι του αυτό παρουσιάζονται μέχρι τις 21 Ιανουαρίου στην έκθεση "The Americans" στο μουσείο Albertina στην Βιέννη.—Μαρούσα Θωμά

 

 

Robert Frank, Rodeo – Detroit, 1955. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft
Robert Frank, Rodeo – Detroit, 1955. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft

 

Robert Frank, Wellfleet, Massachusetts, 1962. © Robert Frank, Sammlung Fotostiftung Schweiz, Schenkung des Künstlers
Robert Frank, Wellfleet, Massachusetts, 1962. © Robert Frank, Sammlung Fotostiftung Schweiz, Schenkung des Künstlers

 

Robert Frank, Rodeo – New York City, 1955. © Robert Frank, Fotostiftung Schweiz, Schweizerische Eidgenossenschaft, Bundesamt für Kultur (BAK), Bern
Robert Frank, Rodeo – New York City, 1955. © Robert Frank, Fotostiftung Schweiz, Schweizerische Eidgenossenschaft, Bundesamt für Kultur (BAK), Bern

 

Robert Frank, Drugstore – Detroit, 1955. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft
Robert Frank, Drugstore – Detroit, 1955. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft

 

Robert Frank, San Francisco, 1956. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft
Robert Frank, San Francisco, 1956. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft

 

Robert Frank, Los Angeles, 1955/56. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna –  Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft
Robert Frank, Los Angeles, 1955/56. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft

 

Robert Frank, Pour la Fille, 1980. © Robert Frank, Collection Fotomuseum Winterthur, Schenkung George Reinhart
Robert Frank, Pour la Fille, 1980. © Robert Frank, Collection Fotomuseum Winterthur, Schenkung George Reinhart

 

Robert Frank, 14th Street White Tower – New York City, 1948. © Robert Frank, Sammlung Fotostiftung Schweiz, Schenkung des Künstlers
Robert Frank, 14th Street White Tower – New York City, 1948. © Robert Frank, Sammlung Fotostiftung Schweiz, Schenkung des Künstlers

 

Robert Frank, Trolley – New Orleans, 1956. © Robert Frank, Sammlung Fotostiftung Schweiz, Eigentum der Schweizerischen Eidgenossenschaft, Bundesamt für Kultur, Bern
Robert Frank, Trolley – New Orleans, 1956. © Robert Frank, Sammlung Fotostiftung Schweiz, Eigentum der Schweizerischen Eidgenossenschaft, Bundesamt für Kultur, Bern

 

Robert Frank, Car Accident – U.S. 66 between Winslow and Flagstaff, Arizona, 1956. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft
Robert Frank, Car Accident – U.S. 66 between Winslow and Flagstaff, Arizona, 1956. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft

 

Robert Frank, Funeral – St. Helena, South Carolina, 1955. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft
Robert Frank, Funeral – St. Helena, South Carolina, 1955. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft

 

Robert Frank, Cafeteria – San Francisco, 1956. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft
Robert Frank, Cafeteria – San Francisco, 1956. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft

 

Robert Frank, Paris, 1949. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft
Robert Frank, Paris, 1949. © Robert Frank, The Albertina Museum, Vienna – Dauerleihgabe der Österreichischen Ludwig-Stiftung für Kunst und Wissenschaft

 

Robert Frank, London, 1951. © Robert Frank, Sammlung Fotostiftung Schweiz, Nachlass Arnold Kübler
Robert Frank, London, 1951. © Robert Frank, Sammlung Fotostiftung Schweiz, Nachlass Arnold Kübler

 

DoDo Jin Ming, Robert Frank, 1998. © Courtesy the artist
DoDo Jin Ming, Robert Frank, 1998. © Courtesy the artist

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μεγάλη αναδρομική έκθεση του Irving Penn στο ΜΕΤ
Περισσότερες από 200 φωτογραφίες του σπουδαίου Αμερικανού καλλιτέχνη παρουσιάζονται στην Irving Penn: Centennial, στη Νέα Υόρκη
 Μια βαθιά ομορφιά: τα διαχρονικά πορτραίτα του Peter Hujar
Ο Αμερικανός φωτογράφος και η παραγνωρισμένη, εντυπωσιακή κληρονομιά του εκτίθενται στο Fundación MAPFRE της Βαρκελώνης
Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη
Αυτόν τον Σεπτέμβριο, η Διεθνής Έκθεση Αφίσας τιμά τον «προπάτορα της αφίσας» με ένα ευρηματικό, πανέξυπνο αφιέρωμα που θα συγκινήσει τους επισκέπτες

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαλβίνα στις πόλεις
Φωτογραφίες Σπύρος Στάβερης
Φωτογραφίζοντας το χιονισμένο τοπίο της Φινλανδίας
Ο Mikko Lagerstedt αποτυπώνει τα μοναδικά χρώματα του χιονισμένου περιβάλλοντος στη Φινλανδία
Λευτέρης Καλογυιός: Ένας φωτογράφος που βαδίζει στα όρια του ντοκιμαντέρ και της σκηνοθετημένης φωτογραφίας
«Το "κλικ" είναι αποκλειστικά μία υποσυνείδητη, ενστικτώδης κίνηση»
Βλέποντας Φραγκονάρ στο κινητό: η ινσταγκραμοποίηση της πραγματικότητας
Διλήμματα ενός δημοσιογράφου που φωτογραφίζει
Δυό ποντικοί «παίζουν μπουνιές» και άλλες απίθανες υποψηφιότητες για το LUMIX People's Choice Award
Tώρα μπορεί και το κοινό να ψηφίζει την αγαπημένη του φωτογραφία για τον παγκοσμίου φήμης διαγωνισμό Wildlife Photography of the Year.
Η πολύχρωμη αρχιτεκτονική της Τουρκίας
Ο φωτογράφος Yener Torun επιλέγει να δει μόνο τη σύγχρονη, πολύχρωμη αρχιτεκτονική πλευρά της Τουρκίας
Ειρήνη Μιχοπούλου: «Η φωτογραφία πορτρέτου πρέπει να γίνεται με δεξιότητα και υπομονή»
Μια από τις πρώτες συνεργάτιδες φωτογράφους της LiFO μάς λέει δυο λόγια για την τέχνη της.
«Υπνωτισμένοι από το μπλε φως της οθόνης»: Γνωστός φωτογράφος απεικονίζει την εξέλιξη του εθισμού στο κινητό
Την τελευταία δεκαετία, ο Άγγλος φωτογράφος Daffydd Jones, γνωστός για τις φωτογραφίες εκδηλώσεων και πάρτι της high society, έστρεφε όλο και πιο συχνά τον φακό του στους ανθρώπους που έμοιαζαν μονίμως απορροφημένοι από το κινητό τους
Στάθης Μαμαλάκης: «Η φωτογραφία πορτρέτου είναι μια στιγμιαία ισορροπία ανάμεσα στο θέμα και τον φωτογράφο»
Ο εκλεκτός συνεργάτης της LiFO μάς λέει δυο πράγματα που έχει κρατήσει από τις φωτογραφίσεις της στήλης «Οι Αθηναίοι»
Επίσκεψη στο λαό της Καρελίας
Ο φινλανδός φωτογράφος Pentti Sammallahti στον δρόμο που οδηγεί στην εποποιία της Kalevala
Παντελής Ζερβός: Small talk με έναν έξοχο φωτογράφο των Αθηναίων της LiFO
«Η φωτογραφία πορτρέτου είναι πρόκληση, γιατί πρέπει σε πολύ μικρό διάστημα να δημιουργήσεις μια σχέση με τον φωτογραφιζόμενο και μέσα από αυτήν να αποδώσεις σε μια στιγμή αυτό που βλέπεις μέσα από αυτήν τη σχέση».
Πάρις Ταβιτιάν: «Όταν φωτογραφίζεις, δεν διακρίνεις αν πρόκειται για δουλειά ή προσωπική ευχαρίστηση»
Ο σταθερός φωτογράφος της LiFO που συμμετέχει με πλήθος πορτρέτων στην έκθεση «Οι Αθηναίοι της LiFO στο Μουσείο Μπενάκη» μιλά για την τέχνη του και πώς αυτή συνδυάζεται με τις απαιτήσεις των media.
Πάνος Μιχαήλ: «Δεν υπάρχει τίποτα πιο αποκαλυπτικά ξεγυμνωτικό για έναν νάρκισσο από ένα close-up»
Ο ταλαντούχος φωτογράφος και συνεργάτης της LiFO εξηγεί πώς η τέχνη του «αγαπάει τους δύσκολους “λεκέδες”, που τόσο πολλοί φοβούνται»
Freddie F.: «Πιστεύω ότι η μεγαλύτερη πρόκληση σε οποιοδήποτε πορτρέτο είναι η εμπιστοσύνη»
Ο εξαιρετικός φωτογράφος και συνεργάτης της LiFO θυμάται ιστορίες πίσω από μερικά χαρακτηριστικά πορτρέτα της στήλης «Οι Αθηναίοι», που φέρουν την υπογραφή του.
New York, New Wave: Σπάνιες φωτογραφίες από την θρυλική εικαστική σκηνή της Νέας Υόρκης στα ‘80s
Με κεντρικές φιγούρες τον Keith Haring και τον Jean-Michel Βasquiat, τους πρόωρα χαμένους σούπερ σταρ της νεοϋορκέζικης εικαστικής σκηνής στη δεκαετία του ’80, μια μεγάλη έκθεση συγκεντρώνει φωτογραφίες από εκείνες τις έντονες μέρες και τις ακόμα πιο έντονες νύχτες
2 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
avatar Βεβαιως 28.10.2017 | 00:05
Ο Robert Frank, που απο πολλους θεωρειται ο φωτογραφος των φωτογραφων, εδωσε μια αλλη διασταση στο κοινονικο ρεπορταζ, απελευθερωνοντας μια βαρια αισθητικη κι απο την αναγκη τυποποιησης μιας αληθειας που θελει το φωτογραφο απλο θεατη, χειριστη φωτογραφικης μηχανης. Αυτο το ματι, που βλεπει, δεν αρεσε στην Αμερικη που ηθελε να δειξει αλλο προσωπο, πιο θετικο, προς τα εξω, μαινονταν ο ψυχρος πολεμος γαρ, και τον αγνοησε. Ανακαλυφθηκε ξανα μεσω του Κερουακ και της περι αυτον παρεας, ομως ειχε κουραστει κι ασχολιοταν με αλλα. Ενας υπεροχος ανθρωπος κι εξαισιος καλιτεχνης.
avatar Βεβαιως 29.10.2017 | 11:22
Το σεβαστο χρηματικο ποσον του βραβειου Hasselblad, του επονωμαζομενου νομπελ της φωτογραφιας, δωρησε στη σχολη φωτογραφιας του Γκετεμποργκ για να δινονται υποτροφιες στους σπουδαστες της. Η καθε φωτογραφια του κοστιζει γυρω στα 250 000 δολαρια αλλα αυτος ζει λιτα και απομωνομενος και κατα τις φημες εχει δωρησει ολο το εργο του σε μουσεια.
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή