«Γράμματα στην αγαπημένη»: Το μεταθανάτιο άλμπουμ του Μάνου Λοΐζου που έγινε το ευαγγέλιο μιας γενιάς τραγουδοποιών Facebook Twitter

«Γράμματα στην αγαπημένη»: Το μεταθανάτιο άλμπουμ του Μάνου Λοΐζου που έγινε το ευαγγέλιο μιας γενιάς τραγουδοποιών

1

Μέχρι το 1983, οπότε κυκλοφόρησε το άλμπουμ «Γράμματα στην αγαπημένη», έναν χρόνο δηλαδή μετά τον βιολογικό του θάνατο, ο Μάνος Λοΐζος δεν είχε αφήσει δισκογραφημένα δείγματα με τον ίδιο ως τροβαδούρο, καλλιτέχνη του οποίου η κιθάρα έμοιαζε προέκταση των χεριών του. Όλοι του οι δίσκοι, από τον «Σταθμό» του 1968 μέχρι το «Για μια μέρα ζωής» του 1980, ήταν δουλειές ενός ολοκληρωμένου λαϊκού-έντεχνου συνθέτη, πάντα σε λόγια σημαντικών ποιητών και στιχουργών και με τις μεγαλύτερες φωνές (Χάρις Αλεξίου, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Μαρία Φαραντούρη, Γιώργος Νταλάρας, Γιάννης Καλατζής, Δήμητρα Γαλάνη κ.ά.). Θα εξαιρούσα κάποια κομμάτια που ηχογράφησε ο ίδιος με τη φωνή του για τα υπέροχα «Τραγούδια του δρόμου» του 1975 («Τσε», «Τ' ακορντεόν», «Ο μέρμηγκας»), καθώς βέβαια και το «Σ' ακολουθώ», που δεν έχει πάψει να μεταδίδεται απ' όλα τα ραδιόφωνα και να επανεκτελείται.

Η μελοποίηση του Τούρκου ποιητή Ναζίμ Χικμέτ απασχολούσε τον Λοΐζο από το 1971, απ' όταν έφτιαξε τα τέσσερα πρώτα τραγούδια στην ελληνική απόδοση του Γιάννη Ρίτσου. Τα δισκογραφικά του σχέδια, όμως, καθ' όλη τη δεκαετία του 1970 δεν του επέτρεπαν να τους δώσει την τελική τους μορφή. Συνήθιζε να μπαινοβγαίνει στο στούντιο δοκιμάζοντας κάποια τραγούδια είτε με τη φωνή του είτε με άλλους τραγουδιστές. Αρχικά επρόκειτο να ενορχηστρώσει το υλικό ο Νίκος Μαμαγκάκης, σχέδιο που εγκαταλείφθηκε νωρίς, μια και ο Λοΐζος αποφάσισε να το αφήσει στην άκρη. Αργότερα θέλησε να επιμεληθεί ο ίδιος τις ενορχηστρώσεις, αλλά και πάλι άφησε το πρότζεκτ λόγω των υποχρεώσεών του. Όταν καταστάλαξε κι έβαλε μπροστά τα τραγούδια, μετά το '79, είχε επιλέξει μια λιτή ενορχήστρωση: κιθάρες, λαούτο και πιάνο. Σύμφωνα με όσα γράφει ο παραγωγός του άλμπουμ Αχιλλέας Θεοφίλου στο ένθετο της έκδοσης, ο Λοΐζος άκουγε πολύ έναν δίσκο του Άγγλου κιθαρίστα και λαουτιέρη Julian Bream και ονειρευόταν μια δισκογραφική σύμπραξη μαζί του.

Τα «Γράμματα στην αγαπημένη» ήταν ο δίσκος που λειτούργησε ως ευαγγέλιο για όλη την επόμενη γενιά των Ελλήνων τραγουδοποιών, των τροβαδούρων με την κιθάρα, από τον Σωκράτη Μάλαμα και τον Ορφέα Περίδη μέχρι τον Χρήστο Θηβαίο και τον Αλκίνοο Ιωαννίδη.

Αυτό που δεν έγινε ποτέ γνωστό, μέχρι τη μέρα που ανασύρθηκε από τα συντρίμμια της Columbia στον Περισσό το σχετικό ντοκουμέντο, ήταν ότι ο Λοΐζος ήθελε για ερμηνευτή των τραγουδιών αυτών τον συνεργάτη του Μανώλη Ρασούλη που είχε τραγουδήσει και στα «Νέγρικα» (1975) δίπλα στη Μαρία Φαραντούρη. Τον πίστευε πολύ ο Λοΐζος τον Ρασούλη ως τραγουδιστή και απόδειξη είναι ότι στα «Τραγούδια του δρόμου», αν δεν του υπεδείκνυε ο Ρασούλης τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, εκείνος θα έλεγε τον «Στρατιώτη» και τον «3ο Παγκόσμιο». Γεγονός είναι όμως πως, άγνωστο ποια χρονιά ακριβώς, πολλά από τα «Γράμματα στην αγαπημένη» ηχογραφήθηκαν με τη φωνή του Ρασούλη. Η ανεύρεση μιας μπομπίνας με τις πρόβες Λοΐζου - Ρασούλη στα τραγούδια αυτά εν έτει 2011, ζώντος του Ρασούλη, ήταν αναμφισβήτητα ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ντοκουμέντα που μας κληροδότησε το ελληνικό τραγούδι μέσα από τη χωματερή του ιστορικού κτιρίου της Columbia! Μάλιστα, πολλές από τις δοκιμαστικές εκείνες ηχογραφήσεις ανέβηκαν στο YouTube, έτσι, ως αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας, δεδομένης επίσης της αποσιώπησής τους τα χρόνια που μεσολάβησαν.

«Γράμματα στην αγαπημένη»: Το μεταθανάτιο άλμπουμ του Μάνου Λοΐζου που έγινε το ευαγγέλιο μιας γενιάς τραγουδοποιών Facebook Twitter
Η Μαρία Φαραντούρη το 1967 σε πρόβα με τον Μάνο Λοΐζο για τα «Νέγρικα».

Τέλος πάντων, αρχές του 1982 ο Μάνος Λοΐζος προόριζε οριστικά τα τραγούδια για τη φωνή της Μαρίας Φαραντούρη, περιμένοντάς την να τελειώσει μιαν άλλη δουλειά, δική της. Συγκεκριμένα, τον δίσκο «Η Μαρία Φαραντούρη τραγουδάει Λιβανελί», που ήταν και παρεμφερής ως πρότζεκτ λόγω της περιβόητης ελληνοτουρκικής φιλίας εκείνου του καιρού αλλά και λόγω των ποιημάτων του Χικμέτ, μεταφρασμένων από τον Γιάννη Ρίτσο και τον Λευτέρη Παπαδόπουλο και μελοποιημένων από τον Ζουλφί Λιβανελί. Έναν άλλο τραγουδιστή που ήθελε ο Λοΐζος δίπλα στη Φαραντούρη ήταν ο Δημήτρης Κατοίκος, συνεργάτης του από τις μπουάτ δίπλα στη Μαρίζα Κωχ, τον Μανώλη Ρασούλη και τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου την περίοδο της Μεταπολίτευσης.


Ο τίτλος του δίσκου ήταν έτοιμος, «Γράμματα στην αγαπημένη», που εμπνεύστηκε ο τραγουδοποιός από την ποιητική συλλογή του Ναζίμ Χικμέτ «Επιστολές και ποιήματα 1942-1946», η οποία είχε κυκλοφορήσει από τον Κέδρο στη μετάφραση πάντα του Ρίτσου. Τελικά, όμως, τον πρόλαβε το εγκεφαλικό και ο απρόσμενος θάνατος στη Μόσχα της τότε Σοβιετικής Ένωσης: 17 Σεπτεμβρίου του 1982.


Έναν χρόνο μετά, τον Οκτώβριο του 1983, τα «Γράμματα στην αγαπημένη» κυκλοφόρησαν ως το πρώτο μεταθανάτιο άλμπουμ του τραγουδοποιού με τη φωνή του από τις δοκιμαστικές ηχογραφήσεις μέσα του '70 και μια λιτή, πρόχειρη ενορχήστρωση. Απορίας άξιον γιατί δεν βγήκαν οι ηχογραφήσεις με τη φωνή του Ρασούλη ή γιατί δεν μπήκε η Φαραντούρη στο στούντιο να γράψει απ' την αρχή τα κομμάτια, καταπώς το 'θελε ο δημιουργός τους. Ας είναι! Ο δίσκος αυτός, έτσι όπως έφτασε σ' εμάς, αν δεν ξέραμε καθόλου, λόγου χάριν, τον Λοΐζο και τις προηγούμενες δουλειές του, θα λέγαμε πως είναι το απόλυτο αριστούργημα. Δεκατέσσερις μπαλάντες ακουστικές από έναν κύκλο με δεκαοχτώ συνολικά κομμάτια (τα υπόλοιπα τέσσερα δεν ηχογραφήθηκαν ποτέ) όλο μελαγχολία, λυρισμό και συναίσθημα. Ακριβώς σαν και τα ποιήματα του Ναζίμ Χικμέτ, του «αγαπημένου μας Ναζίμ Χικμέτ με τα γαλάζια μάτια», όπως έγραψε χαρακτηριστικά ο μεταφραστής του στη χώρα μας Γιάννης Ρίτσος.

«Γράμματα στην αγαπημένη»: Το μεταθανάτιο άλμπουμ του Μάνου Λοΐζου που έγινε το ευαγγέλιο μιας γενιάς τραγουδοποιών Facebook Twitter
«Είμαι ένας ανώνυμος εργάτης που εσύ τον έκανες επώνυμο και σου εύχεται καλή ανάρρωση για να συνεχίσουμε τον δρόμο που χαράξαμε από κοινού»… (Τηλεγράφημα ανώνυμου αποστολέα στον Μάνο Λοΐζο, σε μια από τις νοσηλείες του σε νοσοκομείο)

Και κάτι ακόμα: Τα «Γράμματα στην αγαπημένη» ήταν ο δίσκος που λειτούργησε ως ευαγγέλιο για όλη την επόμενη γενιά των Ελλήνων τραγουδοποιών, των τροβαδούρων με την κιθάρα, από τον Σωκράτη Μάλαμα και τον Ορφέα Περίδη μέχρι τον Χρήστο Θηβαίο και τον Αλκίνοο Ιωαννίδη. Δεν ξέρω δηλαδή αν θα συνέβαινε το ίδιο με έναν ακόμα καλοενορχηστρωμένο δίσκο του Λοΐζου και ερμηνευμένο από έναν άλλον τραγουδιστή συνεργάτη του. Τέλος, έχω την αίσθηση πως η εικόνα του Λοΐζου, μόνου στο στούντιο να αποδίδει τα συγκεκριμένα κομμάτια, είναι πολύ κοντά σ' αυτήν του Νίκου Κούνδουρου για το ντοκιμαντέρ «Τραγούδια της φωτιάς»: ο Μάνος Λοΐζος, πάντα με την κιθάρα του, να ερμηνεύει με πάθος τον αξέχαστο «Τσε» του.

 

Μάνος Λοϊζος - Τσε Γκεβάρα (1974)

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 17.9.2017

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Μας έχει μείνει η πίκρα για μια ζωή ενός ταλαντούχου που κόπηκε πρόωρα.Αλλά αυτά δεν τα ελέγχουμε.Όμως, πρόλαβε να αφήσει την ερωτική/τρυφερή λαϊκή ή "έντεχνη" μουσική του.Με το "ζεϊμπέκικό" του να ξεσηκώνει πάντα σαν ένα και μοναδικό και αξεπέραστο, γιατί "επιβλήθηκε" - σαν ισότιμο τουλάχιστον - ανάμεσα στα ζεϊμπέκικα των παλιών λαϊκών.