Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης»

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
0
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

O Μανούσος Μανουσάκης επιστρέφει στις κινηματογραφικές αίθουσες με μια ταινία με φόντο τα ταραγμένα ιστορικά χρόνια της Ελλάδας (1942-1943) και επίκεντρο ένα έρωτα ανάμεσα σε ένα Χριστιανό και μια Εβραία. Ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης εκδίδει το 2001, το μυθιστόρημα, «Ουζερί Τσιτσάνης» που αποκτάει εικόνα και κινηματογραφική υπόσταση κάτω από τις σκηνοθετικές συλλήψεις του Έλληνα σκηνοθέτη.

Μέσα από την ταινία του Μανουσάκη θα ξαναζωντανέψει η συμβολική φυσιογνωμία του Βασίλη Τσιτσάνη και η Ελλάδα θα μεταφερθεί σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους της ιστορίας της. Για τον ίδιο ο έρωτας δεν έχει εποχή, δεν υπόκεινται σε φυλετικούς νόμους, δεν αναγνωρίζει κοινωνικές προκαταλήψεις αλλά επιβιώνει με οδηγό την αντισυμβατικότητα και την ελευθερία. Τα γυρίσματα της ταινίας ξεκίνησαν τέλη Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη με σύσσωμη την υποστήριξη των κατοίκων και η ταινία έχει προγραμματιστεί να προβληθεί από 3 Δεκεμβρίου του 2015 από τη Feelgood.

Ποιος αμφιβάλλει ότι ο έρωτας είναι η κινητήρια δύναμη του σύμπαντος; Πώς είναι δυνατόν να μην διψάς και τις πιο επώδυνες στιγμές; Πώς είναι δυνατόν να μην ανασαίνεις; Πώς είναι λοιπόν δυνατόν να μην ερωτεύεσαι;

— Μετά από χρόνια κινηματογραφικής σιωπής, επιστρέφετε με την ταινία, «Ουζερί Τσιτσάνης».

Κινηματογραφική σιωπή δεν θα το έλεγα, έκανα τηλεόραση κινηματογραφικά. Μόνο το μέγεθος της οθόνης είναι για εμένα η διαφορά. Η ευθύνη για την ποιότητα είναι η ίδια.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Ο Γιάννης Στάνκογλου και ο Αλμπέρτο Εσκενάζι πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία του Μανούσου Μανουσάκη. Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

— Τι σας γοητεύει σε μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού;

Το πάθος για δημιουργία, η τελειομανία, η επιμονή του ήρωα και το βλέμμα του στην εποχή του.

— Μεταφέρετε και επεκτείνετε στη μεγάλη οθόνη, το ομώνυμο βιβλίο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη. Τι κρατάτε αυτούσιο από το κείμενο και τι εξελίσσετε;

Κρατάω αυτούσιες όλες τις σχέσεις των ηρώων του βιβλίου και τις πράξεις τους. Δίνω περισσότερο βάρος στην ερωτική ιστορία και στην εξόντωση της Εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης από τους Ναζί κατακτητές.

 Η ιστορία διαδραματίζεται σ' ένα ιστορικό πλαίσιο με έμφαση μια ερωτική ιστορία. Ο έρωτας καιροφυλακτεί και τις πιο επώδυνες στιγμές;

Ποιος αμφιβάλλει ότι ο έρωτας είναι η κινητήρια δύναμη του σύμπαντος; Πώς είναι δυνατόν να μην διψάς και τις πιο επώδυνες στιγμές; Πώς είναι δυνατόν να μην ανασαίνεις; Πώς είναι λοιπόν δυνατόν να μην ερωτεύεσαι;

 Η εβραϊκή κοινότητα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας της Θεσσαλονίκης, ωστόσο αυτό το κομμάτι φαίνεται να έχει σβηστεί από τη μνήμη μας ή να μην του έχει δοθεί επαρκή σημασία. Οι άνθρωποι επιλέγουν να ξεχνούν;

Η Θεσσαλονίκη πάντα ήταν μια πολυπολιτισμική πόλη από την εποχή ακόμη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Πολλές μνήμες προσπαθούμε να αποτάξουμε σαν να μην υπήρχαν για να προστατέψουμε, δήθεν, την «καθαρότητα» της ιστορίας. Κατεδαφίσαμε τα τεμένη, συλήσαμε τα νεκροταφεία προσποιούμενοι ότι δεν υπήρξαν ποτέ.

Η ιστορία όμως δεν είναι ποτέ «καθαρή» και αυτή η πολυπλοκότητά της, η «μουτζούρα» της την κάνει γοητευτική και διδακτική. Εάν στειρώσουμε την ιστορία χάνουμε την πολυτιμότητα των διδαχών της.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

 Μέρος των γυρισμάτων πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη με ένθερμη κινητοποίηση του κόσμου. Τι εντυπώσεις αποκομίσατε;

Η εμπειρία στην Θεσσαλονίκη ήταν μια έκρηξη ψυχής και μυαλού. Αυτό που συνέβη ήταν απίστευτο, η αγκαλιά του κόσμου, η αγάπη, η δοτικότητα, η ουσιαστική εμπλοκή τους στο θέμα της ταινίας ήταν απρόσμενο. Η Θεσσαλονίκη μας έκανε υπερήφανους που είμαστε Έλληνες.

 Η Θεσσαλονίκη μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα ατελείωτο κινηματογραφικό σκηνικό;

Δυστυχώς έχουμε κατεδαφίσει όλη την σύγχρονη πολιτιστική αρχιτεκτονική κληρονομιά μας μαζί με τις μνήμες της ιστορίας όπως είπαμε και πιο πάνω.
Οι περισσότερες Ελληνικές μεγαλουπόλεις έχουν κατορθώσει να περισώσουν μόνο ελάχιστα τμήματά τους που σώθηκαν από την απληστία και την έκπτωση του πολιτισμού μας. Το ίδιο και η Θεσσαλονίκη, δυστυχώς. Η εύρεση χώρων, που διατηρούν την σφραγίδα του χρόνου και της ιστορίας, ήταν ίσως η μεγαλύτερη δυσκολία μας.

— Στο πρωταγωνιστικό ρόλο της Εβραίας, ένα νέο πρόσωπο, η Χριστίνα Χειλά. Είστε από τους σκηνοθέτες που εμπνέονται από νεόφερτες Μούσες;

Εμπνέομαι από τους νέους ανθρώπους. Σε όλη μου την πορεία συνεργάστηκα με νέους ηθοποιούς, τεχνικούς, σκηνοθέτες και κέρδισα πολλά από την καθαρή, αλογόκριτη ματιά τους.

 Πολλοί σας φορτώνουν την ταμπέλα του «σκηνοθέτη των σήριαλ», τι τους απαντάτε;

Δεν υπάρχει πιο γλυκό φορτίο από αυτόν τον χαρακτηρισμό. Είμαι υπερήφανος για το ό,τι έκανα για την Ελληνική, ιδιωτική και Δημόσια, τηλεόραση. Έγινα φίλος με τους ανθρώπους, με δέχτηκαν στο σπίτι τους, μου έκαναν και τους έκανα παρέα.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη

— Ο κινηματογράφος στην Ελλάδα τι έχει ανάγκη; Μεγάλες παραγωγές, low-budget ταινίες, ψαγμένο κοινό;

Όλων των ειδών τις καλές ταινίες.

— Ανεξάρτητα με την πορεία της ταινίας, θα το ξαναεπιχειρήσετε;

Εάν βρώ κάποιο θέμα, που θα μιλήσει στην ψυχή μου και στην εποχή μας, ναι.

— Ποιος άνθρωπος είναι για σας σιωπηλό στήριγμα στην καριέρα σας;

Ε, ξέρετε την απάντηση.... Η Μαρία, αν και όχι τόσο σιωπηλή όσο θέλει να νομίζετε.

Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
Μια πρώτη ματιά στο πολυαναμενόμενο φιλμ «Ουζερί Τσιτσάνης» Facebook Twitter
Φωτο: Αρχείο Μ. Μανουσάκη
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ