Ο Mάρτιν Σκορτσέζε φτιάχνει μια λίστα με 39 θεμελιακές ταινίες του σινεμά

Ο Mάρτιν Σκορτσέζε φτιάχνει μια λίστα με 39 θεμελιακές ταινίες του σινεμά Facebook Twitter
Μάρτιν Σκορτσέζε
8

Πριν από περίπου οχτώ χρόνια ο νεαρός κινηματογραφιστής Colin Levy είχε την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά τον Μάρτιν Σκορτσέζε. Δεν ήταν θέμα καθαρής τύχης, φυσικά: είχε περάσει ένα μέρος της σχολικής του ζωής ετοιμάζοντας μια ταινία μικρού μήκους, χάρη στην οποία κέρδισε το βραβείο Young Arts Award και μαζί με αυτό, την μοναδική ευκαιρία να συναντήσει τον σκηνοθέτη των ταινιών Goodfellas και Taxi Driver. «Ήταν μια καθοριστική στιγμή στην πορεία μου ως κινηματογραφιστής» έγραψε αργότερα στο μπλογκ του.

 

«Ο Μάρτιν Σκορτσέζε μου προκαλούσε το λιγότερο αμηχανία. Αλλά ήταν πολύ πρόσχαρος, πολύ ομιλητικός, και με πήρε στα σοβαρά (ή τουλάχιστον, με έπεισε ότι με παίρνει στα σοβαρά). Εγώ λίγο πολύ κράτησα το στόμα μου κλειστό. Κάθε τριάντα δευτερόλεπτα ανέφερε κάποιον ηθοποιό, παραγωγό, σκηνοθέτη ή τίτλο ταινίας που δεν είχα ακούσει ποτέ στη ζωή μου. Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι βρισκόταν μπροστά μου. Είπε ότι του άρεσε η ταινία μου. «Πώς έφτιαξες αυτά τα μικρά πλάσματα;» Προσπάθησα να εξηγήσω πώς έμαθα τα βασικά του 3D animation. Τα μάτια του άστραψαν και άρχισε να μου λέει για τα εφέ στην ταινία The Aviator.

H αντιπαράθεση των μεγεθών ήταν συντριπτική. Ένιωθα σα να παίζω σε ταινία. Δεν ξέρω γιατί πέρασε τόσο χρόνο μαζί μου, αλλά ήταν καταπληκτικό να είμαι στον ίδιο χώρο με αυτόν. Μερικές εβδομάδες αργότερα προσπαθούσα να συντάξω μια ευχαριστήρια κάρτα, στην οποία ήθελα να εκφράσω την αίσθηση ότι δεν ξέρω αρκετά για οτιδήποτε. Τον ρώτησα αν έχει προτάσεις για το από πού να ξεκινήσω.»

Μερικές εβδομάδες αργότερα, ο βοηθός του Σκορτσέζε του έστειλε μερικά βιβλία και μια λίστα με 39 ταινίες, διαλεγμένες προσωπικά από τον σκηνοθέτη. Στο σημείωμα ο βοηθός έγραφε: «ο κύριος Σκορτσέζε ζήτησε να σας στείλω αυτή τη λίστα. Αυτή θα μπορούσε να είναι μια αρχή.»

Η λίστα με τις 39 ταινίες

Ο Mάρτιν Σκορτσέζε φτιάχνει μια λίστα με 39 θεμελιακές ταινίες του σινεμά Facebook Twitter
8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM

σχόλια

3 σχόλια
Αν θέλετε να σκεφτείτε, να ονειρευτείτε, να συγκινηθείτε, να μάθετε, να αναπτύξετε τη φαντασία σας, διαβάστε λογοτεχνία. Το σινεμά γίνεται από εγωπαθείς αγράμματους που γίναν φίρμες σαν κινηματογραφιστές ή σαν σταρ-ηθοποιοί της πλάκας, για θεατές που θέλουν την επιφάνεια αντί για εμβάθυνση και άγονται και φέρονται από τη γνώμη κάθε παπάρα που το παίζει φίρμα. Τι σχέση μπορεί να έχει η παρακολούθηση οποιασδήποτε από τις παραπάνω ηλιθιότητες με το να διαβάζεις Φώκνερ ή Μπόρχες; Απλά, έχουν ΠΕΙΣΕΙ τους ανώριμους θεατές οτι παρακολουθούν ένα «θαύμα».
@γούτσουΕίναι συγκλονιστικό το πως εσύ διαβάζεις, ό,τι είναι αυτό που διαβάζεις, και θεωρείς ότι έχεις αναπτυχθεί τόσο πνευματικά και έχεις καλλιεργήσει όλες αυτές τις αρετές όπως η φαντασία, το συναίσθημα και τα συναφή, ενώ δεν μπορείς να εκτιμήσεις την αξία μιας ταινίας και μιλάς τόσο υποτιμητικά για τον κινηματογράφο.Νομίζω ότι κάτι δεν μου κολλάει. Θα τρίζουν τα κόκαλα του Φώκνερ και του Μπόρχες.
και συγκινητικό το γεγονός ότι σίγουρα έγραψε τη λίστα με μεγάλο ενθουσιασμό (όπως τα θυμόταν, γι'αυτό και κολλητά οι ταινίες των Φασμπίντερ, Βέντερς και Χέρτσογκ - με τον "K"aspar Hauser...)
@qupa : Blow-Up 1966 / Before the Revolution 1964 / Le Boucher 1970 / Week-end / 1967 / Fear Eats the Soul1974 / Maria Brown 1979 / Kings of the Road 1976 / An American Friend 1977 Kaspar Hauser 1974 / Aguirre 1972. Τι χρονολογική σειρά μας τσαμπουνάς; Περίμενες πολύ για να πετάξεις τη μακακία σου; Τράβα ξεστραβώσου στο IMDB και το φυστικάκι βάλτο εκεί που ξέρεις, αν χωράει τίποτε άλλο...